• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Outo sammuminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juzu

New member
Terve,

Minua ..tai siis pyörääni, eli meitä on vaivannut seuraavanlainen ongelma:

Pyörällä kun ajaa, niin saattaa hyvissä ajoin (ennen kuin bensan pitäisi oikeasti olla vähissä) ruveta hyytymään ja sammuu pois. Eli jossain 120-150km paikkeilla tankkaamisesta voi tulla pientä nykimistä ja sammua hetken (muutamia sekunteja :P) päästä. Pyörä on Kawa GPZ500S ja tankin koko 18litraa. Eihän sen tuossa vaiheessa pitäisi missään nimessä vielä hyytyä? Tästä kyllä selviää kun laittaa varatankille (ja starttaa imun kanssa niin perkeleen kauan..) ja pääsee jatkamaan.

Onko nyt roskaa jossain vai onko tämä täysin normaalia? Voisi kuvitella, että pitäisi päästä ainakin parisataa kilsaa ennen kuin pitäisi alkaa säätämään varatankille?

Ei ehkä kirjotettu kaikkein selkeimmin, mutta toivottavasti ymmärsitte
smile_org.gif


Lisäkysymyksiä saa esittää, mikäli ei ole aivan varma onko vika kuskissa vai pyörässä.
 
Varmaankin tankin sisällä oleva pikkusuodatin tukossa. Ainakin zxr400:ssa se lähtee bensahanan mukana irti ja on helppo tarkistaa.. kunhan tyhjentää tankin ensin
tounge.gif


btw, ootko koittanut ajaa kokoajan varatankilla? Katkeaako matka silloin?
 
En ole koittanut ajaa varatankilla koko aikaa ettei käy klassisia ;)
Varatankille kun pitää siirtyä niin siinäkin kestää hetken. Vaikka vaihtaa samantien ajossa kun alkaa nykimään niin ehtii sammua ja sitten starttia pitkän aikaa ennen kuin käynnistyy uudelleen.

Pitänee varmaan ennen ajokautta katsoa miten tuon hanan saa tuosta irti, ellei joku keksi muuta mahdollista ongelmalähdettä
smile_org.gif
 
En ole koittanut ajaa varatankilla koko aikaa ettei käy klassisia ;)
Kyllä mä ajelin kawalla aina varatankilla.. oli niin hankala hana ettei vauhdissa saanu käännettyä (tumpelo). Ei noiden kulutus kuitenkaan heitä edes litraa satasella, eikä tyhjäks kannata ajaa, niin trippimittarin mukaan ajamalla ei koskaan bensa päässy loppumaan.
 
Joo noin se varmaan pitää alkaa tekemään. Täytyy katsastaa se hana kun pääsen pyörän äärelle ja katsoa miltä se näyttää. Kyllä tuota matkamittaria kuitenkin tulee niin paljon katsottua että TUSKIN se bensa pääsee loppumaan, paitsi tietysti minun tuurilla.
 
Onkos tuollaisessa wikakasassa pensapumppua vakiona? Mietin vain, jos se on poistettu välistä, niin loppurippeet tankissa ei jaksa painovoiman avulla kulkeutua kaasareihin?
 
Toissa kesänä pohjoisen reissulla kävi niin, että silloisen XJ:n tankki meni lähes tyhjäksi, ja sen jälkeen alkoi olla samanlaisia onkelmia. Mikäli ajoi yli 50 km/h, niin hetken päästä kone hyytyi ja käyntiin vasta pitkän ajan odottelun jälkeen. Ja taas sai ajaa urku auki pari minuuttia kunnes vika toistui.

Ja syy oli seuraava: Tankin pohjalle oli kertynyt hyttysen pierun vahvuista mönjää, joka nyt päättikin siirtyä uimuriin (olkoon vaikka puimuri, ei loppututkintoa konetekniikasta)
withstupid.gif
. Siitä johtui, että kun uimuriin ei tullut sitä mukaa löpöä kun kone kulutti, niin ei tuo jaksanut ilmallakaan kauaa käydä.

Jos joku ymmärsi ja osaa selittää paremmin, niin siitä vaan. Lopputulos oli kuitenkin se, että kaasarit auki ja joka mahdollinen reikä ja rööri puhtaaksi. Ja taas maistui meno.
062802moto_prv.gif
 
Mulla oli täysin samanlaisia oireita gs500e pyörässä. Kun moottori alkoi bensan loppumisen seurauksena nykiä niin eipä se auttanut vaikka miten nopeasti käänsi varatankille, sammui joka kerta. Varatankille käännön jälkeen starttas kuitenkin aina ekalla, siinä ei ongelmia. Muutaman sammumiskerran jälkeen ajelin aina varatankki asennossa, kone kävi kakistelematta eikä tarvinnu ihmetellä tien sivussa
wink.gif
 
Hyvinkin yleinen syy,mistä kyseinen vika voisi johtua,on alipaineventtiilivika polttoainehanassa.
Siihen on yleensä saatavana korjaussarja,millä bensan saa jälleen kulkemaan,niinkun pitää
062802moto_prv.gif
 
Minulla vastaavanlaisia ongelmia aiheutti jälkiasentamani bensansuodatin, johon muodostui ilmalukko. Bensan pinnan ollessa alhaalla alkoi bensalinja hörppimään ilmakuplia, jotka kertyivät suodattimeen. Tämä sitten esti bensan kulkemisen kaasareille seurauksena hyytyminen. Tovin seistyään tärähti mopo taas tulille ja matka pystyi jatkamaan hetken aikaa. Pikkuisen meni aikaa tämän "vian" paikallistamiseen.
 
Terve,

Minua ..tai siis pyörääni, eli meitä on vaivannut seuraavanlainen ongelma:

Pyörällä kun ajaa, niin saattaa hyvissä ajoin (ennen kuin bensan pitäisi oikeasti olla vähissä) ruveta hyytymään ja sammuu pois. Eli jossain 120-150km paikkeilla tankkaamisesta voi tulla pientä nykimistä ja sammua hetken (muutamia sekunteja :P) päästä. Pyörä on Kawa GPZ500S ja tankin koko 18litraa. Eihän sen tuossa vaiheessa pitäisi missään nimessä vielä hyytyä? Tästä kyllä selviää kun laittaa varatankille (ja starttaa imun kanssa niin perkeleen kauan..) ja pääsee jatkamaan.

Onko nyt roskaa jossain vai onko tämä täysin normaalia? Voisi kuvitella, että pitäisi päästä ainakin parisataa kilsaa ennen kuin pitäisi alkaa säätämään varatankille?

Ei ehkä kirjotettu kaikkein selkeimmin, mutta toivottavasti ymmärsitte
smile_org.gif


Lisäkysymyksiä saa esittää, mikäli ei ole aivan varma onko vika kuskissa vai pyörässä.
jospa nykäset bensaletkut irti, tyhjenee samalla mahdolliset vedet ja roskat tankista. samoten kaasarista. saa ainaki poistettua vähällä vaivalla nämä mahdolliset syyt.
 
Hyvinkin yleinen syy,mistä kyseinen vika voisi johtua,on alipaineventtiilivika polttoainehanassa.
Omassa -91 kawassa ei mitään alipaineventtiiliä ole bensahanassa, puhtaasti mekaaninen vekotin.

Epäselväksi jäi minkä ikäinen gpz tässä oli kyseessä..
Kyseessä on -93 painos.


Kiitoksia veikkauksista, pitänee tulostaa tämä sivu ja kun pääsen mopottimen lähelle taas pitkästä aikaa, niin alan käymään listaa läpi
biggrin.gif
 
Minulla vastaavanlaisia ongelmia aiheutti jälkiasentamani bensansuodatin, johon muodostui ilmalukko. Bensan pinnan ollessa alhaalla alkoi bensalinja hörppimään ilmakuplia, jotka kertyivät suodattimeen. Tämä sitten esti bensan kulkemisen kaasareille seurauksena hyytyminen. Tovin seistyään tärähti mopo taas tulille ja matka pystyi jatkamaan hetken aikaa. Pikkuisen meni aikaa tämän "vian" paikallistamiseen.
Tässä yksilössä meno jatkuu onneksi sen jälkeen kun on aikansa varatankilla starttaillut ja jatkuu niin kauan kunnes on pakko mennä tankille (yleensä tuossa vaiheessa mennään ekalle mahdolliselle).
 
Onkos sulla kolmiasentoinen hana siinä vekottimessa, niinkuin ainakin noissa vanhemmissa Kawoissa....on-res-pri?
Sillä-vahingosta viisastuneena-
tiedän nyt, että jos bensa alkaa loppumaan ja ei kerkeä ensimmäisestä nykäisystä vaihtaa varatankille....ja pyörä kerkeää sammua....NIIN.....väännetään hana hetkeksi Pri-asentoon (vapaavirtaus) ja kaasareihin pääsee taas bensa virtaamaan ja sit vasta res, kun pyörä on jo käynnistynyt hienosti.
Et silviisiin...
Nimimerkillä muutaman kerran turhaan kavereilta bensa-apua pyytänyt....
 
Onkos sulla kolmiasentoinen hana siinä vekottimessa, niinkuin ainakin noissa vanhemmissa Kawoissa....on-res-pri?
Sillä-vahingosta viisastuneena-
tiedän nyt, että jos bensa alkaa loppumaan ja ei kerkeä ensimmäisestä nykäisystä vaihtaa varatankille....ja pyörä kerkeää sammua....NIIN.....väännetään hana hetkeksi Pri-asentoon (vapaavirtaus) ja kaasareihin pääsee taas bensa virtaamaan ja sit vasta res, kun pyörä on jo käynnistynyt hienosti.
Et silviisiin...
Nimimerkillä muutaman kerran turhaan kavereilta bensa-apua pyytänyt....
en ole IHAN sata varma asiasta, mutta ellen ihan väärin muista, niin siinä saattoi olla kolme asentoa... on/res ja sitten toiseen suuntaan sivulle (voisko olla myös off?), mutta tästä en ole ihan varma. Jos on niin tuo vinkki pitää kyllä muistaa!

EDIT2: Tarkistin huoltomanuaalista ja siellä ainakin mainittiin, että pitäisi siinä pri asento löytyä. Saan tästä vahvistuksen ehkä jopa huomiseksi ellei joku vanhan gpz:n omistaja tätä ketjua lue ;)
 
Käännettynä tankkiin päin-res, alas-on, taaksepäin-pri.
Veikeä juttu, onhan...
ihmettelin itsekin aikoinaan mikä ihmeen pri, kunnes tankkasin sen saksalaisesta opaskirjasesta....ja koin Valaistumisen....ja vähempi olen jäänyt tien päälle sen jälkeen
smile_org.gif

Sehän ei katsos sitä offia tartte, kun se on alipainehana...joten jos otat tankin irti, bensa ei karkaa...se karkaa vain siinä pri asennossa...
Meinasin sitä jo kommentoida tuolla aiemmin, kun joku kehotti kiskomaan bensaletkut irti.
 
Pri ei ole primary, vaan ainakin mönkijässä, predator, se tarkoittaa jonkin asteista vapaa valutus asentoa, eli syöttää bensaa yli tarpeen.
Helpottaa käynnistystä bensan loppumisen jälkeen ja suositellaan käyttämään käynnistettäessä pitkän seisonnan jälkeen, mutta ei enään normaali ajossa.

Ohje kirjasta luettua!
 
Back
Ylös