• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Painonsäästö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vito78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vito78

New member
Eli eli...Vaihdoin ketjut ja rattaat kevyempään settiin mopooni (SP-2) ihan vaan vaihtelun vuoksi ja tietysti siksi koska vanhat oli loppu. Samalla toki välityksiä Suomen liikenteeseen sopivimmiksi muokkasin. Vakio välit 16/40, uudet 15/42.

Vanhat olivat mallia DID ZVM530 ja JT:n rattaat. Uudet mallia DID ERV3 520 ja eturatas Renthal UltraLight ja takaratas Renthal HardAnodized (eli aluseos).

Vanhojen painot:
ketju 2,36
etu 0,3
taka 0,64
yhteensä 3,3 kg

Uusien painot:
ketju 1,63
etu 0,16
taka 0,20
yhteensä 1,99 kg

eli painonsäästö noin 1,3 kg. Jotain tollasta eroa ite ajattelin kun käsissä punnailin mutta nyt on ainakin varmaa tietoo. Se onko ero paljon vai ei on jokaisen itsensä pääteltävissä. Tuo on kyllä mielestäni yksi halvimmista keinoista ottaa moposta pari kiloa pois jos ei rupea ite laihduttaan (ei kiitos) varsinkin jos tämän tekee kun vanha setti on tullut tiensä päähän. Se onko eroa ajossa jää nähtäväksi kunhan kevät saapuu...
smile_org.gif
 
Ajossa on varmasti eroa ihan pirusti. Tosin varmaankin 95% siitä tulee muuttuneesta välityksestä. Ois kyllä kiva tietää minkälainen merkitys on ketjun ja rattaan hitausvoimilla.
 
Itse pyörän painossa ei ole suuret lukemat mutta liikkuvia osia joten varmasti vaikuttaa kiihtyvyyteen (ainaskin paperilla).
Yllätyin paljonko ketjurataspaketti painaa kun sellaiset tilasin äskettäin.
 
Tuon hitausmomentin vaikutus on helppo todistaa fysiikalla vertailemalla esimerkinomaisesti takapyörän hitausmomenttia:

Ketjurattaan hitausmomentti (I) määräytyy kaavasta I = 1/2mr^2, jossa m on massa, ja r on ketjurattaan halkaisija.
Verrattaessa sitä vaikka takarenkaan hitausmomenttiin I=mr^2, jossa m on vanteen ja renkaan yhteismassa r on suurinpiirtein kumin sisähalkaisija.

Ketjuratas ~ I=0,3kg*0,1m^2 =0,003
Vanne+rengas ~ I=7kg*0,3^2= 0,63

Vertailtaessa saatuja arvoja 0,003 ja 0,63 voidaan sanoa, että ketjurattaan painon muuttaminen ja sen vaikutus hitausmomenttiin ei ole tilastollisesti merkittävä.

Tarkasti laskettaessa pitäisi tietty huomioida eturatas ja ketju tarkemmin, mutta eiköhän tässä päästä riittävästi hajulle - eli ei ole vaikutusta. Pyörän kiihtymiseen vaikuttaa pyörän massa ja pyörivien osien hitausmomentit.

Muistaakseni menee näin, mutta voin olla myös väärässä.
tounge.gif
 
paino on pois pyörivistä massoista...
uskoisin että vastaa kaasuun uskomattoman paljon paremmin.


...ööö... tai sitten ei

ps. en kyllä aatellu että noin ison eron sais pelkillä rattailla ja ketjulla
 
Tuon hitausmomentin vaikutus on helppo todistaa fysiikalla vertailemalla esimerkinomaisesti takapyörän hitausmomenttia:

Ketjurattaan hitausmomentti (I) määräytyy kaavasta I = 1/2mr^2, jossa m on massa, ja r on ketjurattaan halkaisija.
Verrattaessa sitä vaikka takarenkaan hitausmomenttiin I=mr^2, jossa m on vanteen ja renkaan yhteismassa r on suurinpiirtein kumin sisähalkaisija.

Ketjuratas ~ I=0,3kg*0,1m^2 =0,003
Vanne+rengas ~ I=7kg*0,6^2= 2,52

Vertailtaessa saatuja arvoja 0,003 ja 2,52 voidaan sanoa, että ketjurattaan painon muuttaminen ja sen vaikutus hitausmomenttiin ei ole tilastollisesti merkittävä.

Tarkasti laskettaessa pitäisi tietty huomioida eturatas ja ketju tarkemmin, mutta eiköhän tässä päästä riittävästi hajulle - eli ei ole vaikutusta. Pyörän kiihtymiseen vaikuttaa pyörän massa ja pyörivien osien hitausmomentit.

Muistaakseni menee näin, mutta voin olla myös väärässä.
tounge.gif
Kaverilla on järeähkö takarengas pyörässä jos halkaisija on 1,2m.
tounge.gif
Oisko oikea säde jotain 0,3-0,4m luokkaa?
 
Perus Kebabbi mössön vetää lauantai-illan päätteeksi ja aamulla kohti ränniä niin kyl sielt pöntöstä löytyy tuo 1,9 kg puhdasta paskaa...! Oonkin ihmetellytkin, kun pyörä lähtee sunnuntai aamusti niiin v*tusti paremmin...
baaa.gif
...

Välityksillä on sit taas oma merkityksensä...
 
Nyt alkoi perus(D-)insinööriäkin kiinnostamaan... Pistätkö vielä Nomad päivitetyt tulokset
biggrin.gif
 
Jos nyt muitakin, kuin matemaattisia seikkoja pohditaan, niin paljonko oli hinta: alkuperäinen ja uusi (kevyempi) setti?
 
biggrin.gif
On teillä virityskeinot! No kun viimeisiä desimaaleja haetaan, pitää äärimmäiset keinot ottaa käyttöön!
bowdown.gif
 
Kuten Nomad tuossa mainitsikin, hitausmomentin kannalta hommalla ei ole yhtään mitään käytännön merkitystä. Ainoa hyöty on ihan konkreettinen painonsäästö ja haittana heikompi kestoikä.
 
biggrin.gif
On teillä virityskeinot! No kun viimeisiä desimaaleja haetaan, pitää äärimmäiset keinot ottaa käyttöön!  
bowdown.gif
Samaa mietin minäkin. Tässä vielä muutama hiuksenhalkomis painonpudotus keino.  
idea3.gif


- vaihtaa umpikypärä avokypärään.
- ruuvaa peilit irti kun ei niistä muutenkaan näe
- vaihtaa takarengas kapeammaksi
- poistaa puolilitraa öljyä moottorista - toimii se vähemmälläkin.
- käydä parturissa
- jättää kotiavaimet ja tupakit kotiin
 
Kuten Nomad tuossa mainitsikin, hitausmomentin kannalta hommalla ei ole yhtään mitään käytännön merkitystä. Ainoa hyöty on ihan konkreettinen painonsäästö ja haittana heikompi kestoikä.
Joo ei tuo pyörimisen hitausmomenttiin vaikuta, mutta jousittamattoman massan hitauteen kyllä (takarengas). Eli voisi tuosta ehkä kisassa jotain hyötyäkin olla.
 
Back
Ylös