• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pakoputki viritykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tonppa

New member
Minkä takia pyörästä pitää lähteä mahdollisimman paljon ääntä?
nixweiss.gif

näyttämisen halu?
huomion haku? ;)
...mikä??
Tehot?? miks ihmeessä ostaa customi jos tehoa haluaa?
withstupid.gif
 
eikö maailmaan enää mahdukaan ääntä? Kyl muaki vähän häirihtee nuo poliisiautojen pillit kun on niin kova ääni. Ja rokkifestaritki ku soittaavat niin lujalla..! Mut ehkä mä pääsen näiden yli jos en ajattele koko asiaa, saati stressaa itteni moisilla pikkuseikoilla. Kuuntele hiljempaa.
wink.gif
 
Eipä tuo taida koskaan selvitä kysyjälle vaikka miten selittäisi.
Ajakaa niillä moottoripyörillä älkääkä ihmetelkö kaiken maailman olemattomuuksia!
smile_org.gif
 
Kyllä määkin heräsin viime talvena 03 aamulla kun auramies tuli raapimaan pihasta 5 millin sohjokerrosta... Eipä ole moottoripyörien äänet koskaan häirinneet, kuuluu osaksi harrastetta.
 
Ihme kitinää äänistä
crazy.gif
Kannattaa vaihtaa harrastusta vaikka leijan lennätykseen, niistä ei kuulu ääntä vaikka mitä tekis ja samalla muuttaa johonkin tiettömään saareen niin ei äänet häiritse
033102bebe_1_prv.gif
 
Onhan se hyvä, että ne jotka ei edes näe pyörää niin kuulevat kun se tulee.............
wink.gif


PS. itsellä on sitten ihan vakioputkisto joten sillä pystyn näin kommentoimaan kun ei ole normaalia enempää ääniä mopossa.
 
Täytyy kyllä myöntää että kaikista ajamistani fillareista parhaat soundit ovat ehdottomasti lähteneet Ducati 750SS kuitukuorisilla merkki-pöntöillään
inlove.gif
Mutta kuinka "mukava" tuollaisella on sitten lenkiltä palatessaan aamuyöstä karauttaa kerrostalojen väliin kun ääni oikein kimpoilee kiviseinistä
crazy.gif


Saisikohan noihin sellaisen venttiilin tms. että kun soundeja haluaa naatiskella, olisi putki avarampi, ehkä jopa suora urku taivasalle ja sitten noita yöllisiä en-halua-naapureita-häiritä varten sitten lisää kuria ja vaimennusta kehiin
idea3.gif
 
Sen verran pitää ääntä lähteä, että jos sattuu jumittaan kotilokuskin näkökentän kuolleisiin kulmiin... niin mörinät pitää huolen siitä, että sinut on huomattu.
tounge.gif
Puusilmä tuntee sun olevan siellä, vaikkei välttämättä näekkään...

Jos haluaa hiljaista hyrinää kuunnella, niin eikun Singerin ostoon ja revittelee sillä sitten verhokankailla sydämmensä kyllyydestä.
wink.gif
Oikeen raju haluaa olla ni heittää sik sak ompeleen puolelle välillä...
 
Omalla kohdalla pitkälti ulkonäkökysymyskin - orkkisänäri oli lommoinen ja ruosteessakin ekan omistajan jäljiltä. Mutta toki kiva että pikku-sussukin kuulostaa edes vähän enemmän motskarilta, kuin alkuperäinen surina. Mitään järjetöntä mökää en kuitenkaan kaivannut, ilman killeriä ei voisi edes kuvitella nykyistä Takkonia...
 
Kyllä mä vielä moottoripyörissä ymmärrän mökäputket, mutta jossain 1,3 litraisessa teinicorollassa tms. se on jo aika huvittavaa. No, voi olla että se fiilis on siinäkin tärkein ja jos siitä saa hjuvan mielen, niin sitten asia on äärimmäisen bueno
smile_org.gif
 
Täytyy kyllä myöntää että kaikista ajamistani fillareista parhaat soundit ovat ehdottomasti lähteneet Ducati 750SS kuitukuorisilla merkki-pöntöillään
inlove.gif
Mutta kuinka "mukava" tuollaisella on sitten lenkiltä palatessaan aamuyöstä karauttaa kerrostalojen väliin kun ääni oikein kimpoilee kiviseinistä
crazy.gif


Saisikohan noihin sellaisen venttiilin tms. että kun soundeja haluaa naatiskella, olisi putki avarampi, ehkä jopa suora urku taivasalle ja sitten noita yöllisiä en-halua-naapureita-häiritä varten sitten lisää kuria ja vaimennusta kehiin
idea3.gif
Eikös niitä ookkin semmosia härpäkkeitä ainaskin harrikan putkiiin jotta napista vaan painaa niin sähkömoottori vaihtaa pakokaasujen kulku väylää hiljaisempaan tai sitten siihen suoraan ulostuloon.
bowdown.gif
 
Ajotunnelman takia, kyllä se mielyttää enemmän kun siitä putkesta/prätkästä enemmän/rajummat äänet lähtee!
Ainakin oman GSR kuulostaa melkein mopolta vakioputkilla.
 
1.) Minkä takia pyörästä pitää lähteä mahdollisimman paljon ääntä?
2.) näyttämisen halu?
3.) huomion haku?
4.) Tehot?? miks ihmeessä ostaa customi jos tehoa haluaa?
Pitää vastata, kun olen syyllistynyt kaikennäköiseen tässä kysyttyyn.  
lookaround_orig.gif


1.) Ei mahdollisimman paljon missään nimessä, etenkin kun minäkin asun keskellä asutusaluetta ja välillä aamukuudelta pitää töihin päräyttää. Mielestäni kuitenkin on mukavaa, että moottoripyörästä kuuluu ääni kun sillä ajaa. Modifioin edellisen pyörän pakoputkea hieman ja se onnistui yli odotusten. Eli äänet tyhjäkäynnillä koveni hiukan ja tasakaasulla pyörä oli edelleen varsin hiljainen, mutta narua kiristäessä mökä oli sekä laadultaan, että voimakkuudelta paljon nautinnollisempaa. Kuunnelkaas joskus vakion 2004 tai uudemman 750cc Shadowin ääniä. Jos kuulette jotain siis...

2.) Ehkä tässä on kyse hiukan siitäkin kyllä.

3.) Ks. kohta 2. joskin kyllä jostain syystä äänet ovat kiinnostava elementti ihan itsellekin mp:ssä. Tuskin olen ainoa mies joka näin ajattelee. (Naiset ei oikein ymmärrä äänten päälle. Yritäpä selittää jotain coolia sonic boomia tai kiihdyttävän veekakkosen ääntä ja saat säälinsekaisia "voi sun kanssas" katseita vaan osaksesi...) Ja vielä toisaalta ikivanha "Loud pipes save lives" elementti.

4.) Tuohon em. Shadowiin ei ollut edes tarkoitus tai yritys saada lisää tehoa. Siksi mm. katti jäi putkistoon paikoilleen. Sen sijaan pitää kyllä sanoa, että vaikken tehofriikki varsinaisesti olekaan, ei kustomi ja tehon kaipuu (ainakin jossain määrin) poissulje toisiaan. Shadowissa oli kaikki muu kohdallaan pikku modien jälkeen, paitsi a) kiihtyvyyden tunne paikaltaan lähdettäessä b) ohituskiihtyvyys c) kiihtyvyys mutkista ulos lähdettäessä. Siksi jäin kaipaamaan jotain tehokkaampaa.

Nyt on 125hv / 160nm ja edelleen mennään kustomilla, koska pidän ajoasennosta kovasti. Kohtien a-c puutteet korjaantuivat, mutta sain pitää rennon asennon.

Seuraava pyörä lienee taas katumallinen, pystyasentoinen naku, kardaanilla varustettuna. Tehoa siinä ei näillä näkymin ole ihan yhtä paljon kuin nykyisessä kustomissani. Tosin vaihto on ajankohtainen joskus 2011 jälkeen tällä tietämällä.
 
ei ne kovat äänet auta jos auto tai traktori tulee sivutieltä
tai jos tavoitat sen. ikkunat kiinni,ehkä radio päällä ,niin aika kovat äänet täytyy olla että ne kuuluu kajuuttaan asti. taaksepäin ne äänet kuuluu kyllä mutta eihän ne sit enää paljoa pelasta.toki jalankulkijat ja polkupyöräilijät kyllä kuulevat.
kyllä ääntä saa olla mutta olishan siinäkin tolkku oltava.(alle 120db
biggrin.gif
 
Itse ajelin viimekesänä pari päivää bemarin isolla matkapyörällä joka kävi "kuiskaamalla". Huruttelin kotikatua hiljakseen ja vastaan tuli pikkutyttö polkupyörällä ajatuksissaan maata katsellen. Piti oikein pysähtyä odottamaan että huomaako se vai ajaako suoraan päin. No havahtui sentään eikä ajanut päin. Okei, olisin voinut soittaa torvea mutta oli jotenkiin niin hassu tilanne että ei tullut heti mieleen. Jos olisin ollut liikenteessä omalla ducatilla joka jylisi sekä imu- että pakopuolelta niin olisi tyttökin tiennyt jo kaukaa että olen tulossa.

Minä tykkään moottoripyöristä monestakin syystä:
1) Parhaimillaan hyvinkin kauniita ja kiehtovia katsella. Näyttää talvellakin mukavalta kun autotallissa kiiltelee moottoripyörä.
2) Ajaminen on mukavaa. Vauhtia, vapauden tunnetta, rentoutumista vain omat ajatukset seurana...
3) Moottoripyöräily on miehekästä. Vähän kuin yksinäinen macho-ratsastaja-pyssysankari vanhassa länkkärissä. Pyörää rakennellaan rajumman näköiseksi ja usein ajovarusteetkin metallivahvistettuine hanskoineen ja iridiumvisiireineen välitaan karski ulkonäkö päämääränä. Lapsetkin pelkää kun motoristi näyttää ihan avaruudesta tulleelle palkkamurhaajalle.
4) Ja ne äänet. Rivinelonen käy kauniisti. Vähän kun antaa kaasua niin pakoputkesta tulee hermostunut ärjäisy. Tai sitten customin V2. Matala jytinä tuntuu sisuskaluissa asti. Minulla ainakin tulee hymy huulille kun vaikkapa iso HD tulee kaupungilla vastaan miehekkään jytinän saattelemana. Moottoripyörä vain kuullostaa hyvältä kun siinä on vähän vakiota avarammat putket.

Moottoripyöräily on välineurheilua. Tuskin esim ZZR 1400 kaipaa niitä kymmentä lisähevosta jotka uusi putkisto säätöineen tuo mutta on vaan "katu uskottavampaa" kun siitä pakoputkessa lukee akrapovic tai yoshimura. Sitten on kiva huolsikan baarissa vaahdota kavereille jostakin powercommanderin säätökartoista ja siitä kuinka "nyt tuntuu ihan siltä kuin kaasuun vastaaminen olisi nyt paljon parempi kuin vakiona", että kyllä kannatti uhrata se 1500e...

Feminismi valtaa pikkuhiljaa maailman ja miehet alistetaan elättäjän ja kodinhoitajan ikeeseen. Moottoripyörä (mikäli vaimo antaa sellaisen hankkia) on miehille viimeinen machoilun linnake äänekkäine pakoputkineen. Saa sen ilta-ajelun ajan tuntea itsensä mieheksi joka on kukko tunkiolla, joka ohi ajaessaan saa lapset parahtamaan itkuun moottorin karjunnan kuullessaan ja jonka perään vastakkainen sukupuoli jalkakäytävältä hymyillen katsoo.

Jostakin syystä naisetkin ovat nyt sitten innostuneet moottoripyöräilystä. En tiedä miksi. Tukkakin ihan lätsähtää kypärän alla. Siinä ne sitten viilettää vaaleanpunaisissa ajopuvuissaan ja kypärissään joissa on kukkakuviota. Ei siinä mitään. En ole naisten moottoripyöräilyä vastaan. Silti olisi kiva että olisi vielä yksi asia joka olisi sellainen miesten juttu. Moottoripyöräily oli sellainen asia vielä vähän aikaa sitten. Täytyy ehkä vaan ostaa niin iso ja painava pyörä että voi hiljaa mielessään hymyillä ajatukselle "tällä ei nainen (ainakaan kovin pieni ja hento) pysty ajamaan".

Meidän miesten täytyy vaan iloita seisaaltaan pissaamisesta, haisevista ja äänekkäistä pieruista ja äänekkäistä pakoputkista. Elvistellään vielä se mikä voidaan.
 
Back
Ylös