• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pakoputki viritykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joten jos pyöräni putkesta löytyy peruna, palautan sen lähettäjän pakoputkeen/ruumiinaukkoon ja tarvittaessa haen kaupasta lisää pottuja...
Voi, voi reppanaa. Lupaan ostaa sulle säkillisen pehmoleluja, jos härpäkkeesi ei starttaa joku yö
pftroest.gif
Sulle ei ole tainnut vielä valjeta sellainen aikuisten tietämä asia, että myös jokunen miljoona muuta suomalaista raataa töissä ja tarvitsee unensa - maailma kun ei satu pyörimään napasi ja moposi ympärillä.

-hh-
Mitään sen kummempaa "meluongelmaa" ei edes tiedostettaisi, jos ne ihmiset, kellä on varsinaiset "mökäpöntöt" pyörissään älyäisivät sen asian että asutuskeskuksissa se pilluralli voi ihan oikeasti häiritä aika monia ihmisiä.

Sellaiset putket olisi parhaat, joista pienillä kierroksilal kuuluisi pieni ääni ja sitten kun kaasun avaa kunnolla, niin sitten saisi kyllä ääntäkin lähteä vaikka reilummin.
Näinhän se varmaankin ihmisten tulisi keskenään yrittää elellä. Miten kuten sovussa.

Omat ääneni ovat nyt 95 dB ja starttaan mopon noin 20 metrin päässä lähimmästä naapurin makuuhuoneen seinästä myöhäisaamuisin, päivisin ja alkuiltaisin. Jos pitäisi startata öisin, pudottaisin 2 dB ääniä tai siirtäisin mopon toiseen parkkiin noin 30 m päähän. Toki talossa asuu myös yöduunareita (itse olen tehnyt noin 5 vuotta yövuoroa, 5 vuotta keskeytymätöntä 3-vuoroa, 10 vuotta keskeytyvää 3-vuoroa, 15 vuotta kahta vuoroa ja muutamia vuosia päivävuoroa - kaikki unentarpeet siis itse koettuna), joten pitää muistaa heitäkin, vaikka pieni vähemmistö ovatkin.

-hh-
Itse asiassa tässä on äänet sivuseikka. Puhe ei ole mistään pillurallista tai värkin huudatuksesta kierrokset tapissa. Toisen omaisuuteen kajoaminen ilman lupaa on helvetin huonoa käytöstä. Vai onko sun mielestä esim. kylmätyypit ok, kun ei omistajaa näy mailla halmeilla??? Olen ymmärtänyt (tai sitten en) ettei muitten pyöriä turhaan lääpitä, eikö?

Turha nimitellä vaan sen perusteella että kohteliaana miehenä palautan väärään paikkaan joutuneet perunat. Se vaan nyt on niin jos pyörääni kohdistetaan ilkivaltaa niin se ei ole sitten poliisiasia. Jos tämä on itsekästä niin sitten olen ylpeä siitä.

Nyt menen nukkumaan, (n. klo 07:20) näköjään kotikadulla käynnistyy tietyöt - pitäsköhän käydä sanomassa että MINÄ alan nyt unille...

Jos pitäisi startata öisin, pudottaisin 2 dB ääniä
2 dB on aika mitätön ero., hädin tuskin huomattavissa ihmiskorvalla.
Onkohan nyt ihan noinkaan?
Eikös se 2 dB ero ikäänkuin kasva, kun äänenpainetta tulee lisää?

Joskus kuunnellut kahta rivinelosta joissa tyypitetyt melupäästöt 93 ja 95, eikä ollut todellakaan epäselvää kumpi oli äänekkäämpi...

Tästähän on tullut ihan kunnon vääntö, idätellään jo perunoitakin perseessä...
tounge.gif
No kyllähän pyörään äänet kuuluu ja sitä maailmaan mahtuu, pillurallit on si erikseen niitä en ymmärrä oli mökäpönttöö tai ei, mut siittä kait ei täs topikissa ollut kyse
wink.gif
Joo enkä ole enää parikymppinen rupikonna niin kuin joku asian ilmaisi, tahtoisin kyllä
bawling.gif

DB:llä eli belin kymmenesosalla kuvataan aika vaikeaa asiaa.

Se on noita suht harvoja asteikkoja jotka ovat logaritmisia ja siksi joskus hämäävät lineaarista ajatusrutiinia. Kaiken lisäksi asteikko on suhteellinen (nollaa ei tavallaan ole ollenkaan) ja asteikko on vielä kymmenkertainenkin. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt.

Mitattavaa melua verrataan alimpaan ihmiskorvan tajuamaan äänitasoon. 10 dB:n melu tarkoittaa, että äänienergia on kymmenkertaistunut startista, 20 dB vastaa satakertaistumista, 30 dB tuhatkertaistumista.

Äänen kasvu 93:sta dB:stä 96 dB:iin merkitsee äänen tuplaantumista ihmiskorvan "ymmärryksessä", jos nyt laskuni menee oikein... Tuo kahden dB:n ero äänissä on yksinkertaisesti peruskillerin tuottama muutos, mitattu Ahvenistolla viime ja tänä kesänä.  

-hh-

Äänen kasvu 93:sta dB:stä 96 dB:iin merkitsee äänen tuplaantumista ihmiskorvan "ymmärryksessä", jos nyt laskuni menee oikein... Tuo kahden dB:n ero äänissä on yksinkertaisesti peruskillerin tuottama muutos, mitattu Ahvenistolla viime ja tänä kesänä.  

-hh-
3 dB:n nousu vaatii äänienergian kaksinkertaistumisen, mutta "kaksinkertaisena" korva kokee vasta 10 dB:n nousun. Näin ainakin hifi-lehdet kertovat.

-hh-
3 dB:n nousu vaatii äänienergian kaksinkertaistumisen, mutta "kaksinkertaisena" korva kokee vasta 10 dB:n nousun.
Oisko näin? Voi hyvin ollakin, kun korva ja dB-mittari ovat aika lailla erilaisia "mittareita". Mitenkä lienee testattu?

Kyllä oma korva kertoo äänen osapuilleen kaksinkertaistuvan ilman ja killerin kanssa, mutta korvat saattavat olla aika yksilöllisiä - tai sitten kuuntelen liian tarkkaan eri taajuuksien muuttumista killerin kanssa/ilman. Ehkä tullut liikaa soitettua nuorena ilman kuulosuojaimia, kun tarvii jo vähän HUUTAA että edes jotakin kuulee
biggrin.gif

-hh-

Ihme kitinää äänistä  
crazy.gif
Kannattaa vaihtaa harrastusta vaikka leijan lennätykseen, niistä ei kuulu ääntä vaikka mitä tekis ja samalla muuttaa johonkin tiettömään saareen niin ei äänet häiritse
033102bebe_1_prv.gif
+1
-2
Kannattaisi ehkä joskus käydä jossain saaressa, niin huomaisitte että sinnehän se ääni vasta kantaakin vettä pitkin. Ja oma harrastuksen vaihto ei paljon auta toisten mökään.

Taannoin perustettiin se 'Huomaavaiset tupakoitsijat'-yhdistys. Jokohan olisi vastaavan motoristiversion vuoro?

itellä aina lailliset äänet ja kovat kun on vapaita vuosimalleja ja syksetän aina kerrostalojen välissä yöllä että jupit herää kuliksessa ainakin stadissa kaikuu kivasti kivitalojen välissä twinin jytke tai sinkun pauke

Ihme kitinää äänistä  
crazy.gif
Kannattaa vaihtaa harrastusta vaikka leijan lennätykseen, niistä ei kuulu ääntä vaikka mitä tekis ja samalla muuttaa johonkin tiettömään saareen niin ei äänet häiritse
033102bebe_1_prv.gif
+1
-2
Kannattaisi ehkä joskus käydä jossain saaressa, niin huomaisitte että sinnehän se ääni vasta kantaakin vettä pitkin. Ja oma harrastuksen vaihto ei paljon auta toisten mökään.

Taannoin perustettiin se 'Huomaavaiset tupakoitsijat'-yhdistys. Jokohan olisi vastaavan motoristiversion vuoro?
Ai niin vettä pitkin se kuuluukin, no hö... Mihinkähän korpeen te kitisijät voisitte muuttaa ettei korviin "satu"...
033102bebe_1_prv.gif

edit: Mut jos tarpeeksi etäiseen saareen rannasta...
idea3.gif

Ja jos moottoriveneet häiritsee niin vaatikaa kaikille purjeveneet
wink.gif

Jostakin syystä naisetkin ovat nyt sitten innostuneet moottoripyöräilystä. En tiedä miksi. Tukkakin ihan lätsähtää kypärän alla. Siinä ne sitten viilettää vaaleanpunaisissa ajopuvuissaan ja kypärissään joissa on kukkakuviota.
Niinpä, joka paikkaan ne naiset on tuppaamassa, jääkiekko, jalkapallo, nyrkkeily, armeija, ym. ym.

Ei meillä miesparoilla ole enään mitään omia juttuja  
tounge.gif
Kylla se pakoputken vaihto on ensimmainen,ja usein ei viimeinen *viritys* mita pyoramiehet tekee.Ja ihan selvaahan se on etta aanet on yksi aistittava asia mika on jollain tavalla aina ihmista kiehtonut.Eihan ukkonenkaan olis mitaan ,jos ei siita aanta kuuluis.Ja niinkuin vanhassa biisissa lauletaan ,moottoripyora on moottoripyora .... skootteri lallaripyora...Ai minka takia naiset on innostunut moottoripyorailysta,no sen takia etta ne haluaa olla miehia,tarkkailkaa naisia nykyaan,nehan on alkaneet kavelemaankin kuin miehet,ei paljon enaa nae kunnon lanteiden pyoritysta.
pftroest.gif

Nyt kun tässä on joutunut pari päivää oleilemaan kotosalla ja on pitänyt parvekkeen ovea auki että sais ees vähän viilennystä, niin oon pannu merkille että loppupelissä se v#&tumaisin meteli tulee ihan muusta kuin moottoripyöristä. Kaikenmaailman jakeluauton rohjoa pyörii nurkalla, jotain runkopalkin rälläköintiä lähitalossa yms yms. Kyllä siinä kohtaa rehellinen v-twinin lätkytys on ihan musiikkia korville
thumbs-up.gif
(no käy muukin mp:n murina...)

itse asun varsin suositun moottoripyöräpätkän varressa. En juurikaan häiriinny moottoripyörien tehoputkien sävelistä. Enemmän häiritsee mopopoikien leikit putkien kanssa, autojen ylileveistä läskeistä lähtevä lätkytys ja vollotus, rekka-autojen rohina ja kolina, naapureiden yötämyöten haukkuvat koirat, teinipoikien, jo kaukaa erottuva, basson jytke jne.
Tosin heitän pyyhkeitä niille motoristeille, jotka illalla yhdeksän ja kymmenen jälkeen päättävät tuolla tiellä kokeilla rataharjoittelua. Se ei minusta kuulu yleiselle tielle edes päiväs aikaan. Tuossa tosin on hyötykin melurööreistä, kun lapsineen tai koirineen tienreunaa kävelevät kuulevat jo kaukaa pyörän rääkymisen..

Itellä kakstahtipeli, jossa tehoputkula. Kerran lähdin ajamaan klo 19:30, naapurin ukko tuli vineemään äänistä. Uhkas jopa ilmoittaa johki, että menettäisin ajoluvat.
omg.gif
Tohon jäkätykseen vastasin asiallisesti, että tää on 2t ja leipoo muuten jossei lämmitä ja vetosin myös tuohon aikaiseen kelloaikaan sekä myös muihin ''häiritseviin'' ääniin. Eikä ollu ensmäinen kerta ku tosta ollaan valitettu. Mulla on penkin alla korvatulppia, jospa jakaisin niitä niille valittajille.
tounge.gif

E:Asun siis kerrostalossa ja käynnistin mopo ja moottoripyörille tarkotetussa parkkiruudukossa. Enkä mä tota koskaan kierrätä yli 5krmp konetta lämmittäessä...

Itellä kakstahtipeli, jossa tehoputkula. Kerran lähdin ajamaan klo 19:30, naapurin ukko tuli vineemään äänistä. Uhkas jopa ilmoittaa johki, että menettäisin ajoluvat.
omg.gif
Tohon jäkätykseen vastasin asiallisesti, että tää on 2t ja leipoo muuten jossei lämmitä ja vetosin myös tuohon aikaiseen kelloaikaan sekä myös muihin ''häiritseviin'' ääniin. Eikä ollu ensmäinen kerta ku tosta ollaan valitettu. Mulla on penkin alla korvatulppia, jospa jakaisin niitä niille valittajille.
tounge.gif

E:Asun siis kerrostalossa ja käynnistin mopo ja moottoripyörille tarkotetussa parkkiruudukossa. Enkä mä tota koskaan kierrätä yli 5krmp konetta lämmittäessä...
Mä pidin pyörää ovella parkissa ja valittaja sai isännöitsijän kautta läpi että pyörää ei saa pitää ovella(50m päässä valittajasta)
No antoivat parkkiruudun sitten valittajan ikkunan edestä(15m)
biggrin.gif

Paha saa aina palkkansa
062802jumpie_prv.gif

Back