• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paleleeko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

FJ20

New member
Taas kertautui tämäkin.
Siis. Pitkää matkaa ajaville. Mitä vaatteita puet, jotta ei matkalla palele kylmälläkään eikä vaatteet estä ajamista.

bokserit
pitkät kalsarit
sukat
t-paita
college
coretex housut
coretex takki
kypärähuppu
kaulahuivi (sellanen mummohuivi)
paksut hanskat
ajokengät
kypärä

ja kyllä tarkenee.
talktohand.gif

Pitkät kalsarit alkaa olemaan jo liikaa, niitä en käytä, muuten yllä mainittu...

niin, ja tuon mummohuivin tilalle "wind stopper" kauluri.

Jos on tosi kylmä (0-5 astetta), vaatetus normaalin alusvaatetuksen lisäksi on tämä:

- alusasu eli pitkät "kalsarit" ja pitkähihainen pusero samaa sarjaa
- ohuet villahousut (jotka käännän polviin kaksin kerroin, mulla on polvet tosi herkkä paikka)
(- poolo)
- armeijan harmaa villapaita (elämäni paras mp -asusteostos n. 15 v. sitten)
- ohuet villasukat
- buff ja nahkakauluri
- Coretexit (housut ja takki)
- Sidit
- kunnon hanskat
- kypärä

Ostin pari viikkoa sitten uuden takin ja siinä on lämmin sisätakki, joten nyt tuon poolon voi jättää välistä, (tai vaihtoehtoisesti villapuseron, se on toisaalta reissussa monikäyttöisempi kuin poolo)
062802moto_prv.gif

Onneksi tällaista varustusta ei tartte kuin pari kertaa vuodessa !

Urheilualus asu, jaloissa lisäksi verkkarit ja yläkropassa fleece takki. Päälle goretexit. Kypärähuppu ja kauluri. Kelkkahanskat.

Näillä pärjää aikasta hyvin näin alkukeväästä ja loppusyksystä.

Omaan viisauteen kompastuin taas kerran.
Mulla oli:
-Saappaat ja pörrösukat
-Pitkät kalsarit
-Rukan lämpökerraston housut ja topatut ajohousut (Hanx)
-T-paita
-Lämpökerraston paita
-Tav. paita
-Villapaita
-Hanxin tuplavuorinen ajotakki
-Kypärän kaulushuppu
-Kypärä.
-Aluksi tavalliset ajohanskat ja sitten paksummat.
Reilu 300 km ajo. Lähtölämpötila 5 ja perillä 3 astetta.
Ja paleli aivan tolkuttomasti.

Eli semmoinen juttu eli en halua noin palella, jos vaan estettävissä.

Yksi mikä muuten auttaa käsissä yllättävänkin paljon on sadehanskat tavallisten hanskojen päälle. Sormet jos vähänkin palelee niin hetken päästä koko mies on horkassa.

Olen käyttänyt tuulta eristävää urheilu aluskerrastoa. On muuten hemmetin hyvä. viileillä keleillä kannattaa kokeilla.

Joo, niissä urheilualusasuissa on oleellista että se on ekana eli ihoo vasten, muuten ei paketti toimi oikein.

Joo, niissä urheilualusasuissa on oleellista että se on ekana eli ihoo vasten, muuten ei paketti toimi oikein.
Voi olla että olen ymmärtänyt väärinkin mutta käsittääkseni tuo urheilualussasu alimmaisena toimii silloin kun haluaa siirtää ksoteutta iholta ulospäin. Mutta näin keväiseen aikaan jolloin hakee vain lisää lämpöä, ei välttämättä tarttis olla alimmaisena? Noilla kun tahtoo olla taipumus alkaa haista hielle aika nopeasti niin itse pidän alimmaisena kylmillä keleillä vaikkapa ihan tavallista t-paitaa tai muuta aluspaitaa, jolloin urheiluaslusasu on käyttökelpoinen vielä loppupäivästäkin. Kertokaa jos olen väärässä. Itse käytän urheilualusasuna noita windstopper-malleja.

Pitkät kalsarit alkaa olemaan jo liikaa, niitä en käytä, muuten yllä mainittu...
Äläs nyt..Ei ne kalsarit liikaa ole,kun ajetaan pitkää matkaa ja tykkää ettei vilu iske.
Toiset ajaa siis mopolla muulloinkin kuin päivällä auringonpaisteessa..  
wink.gif

Noren kanssa samalla varustuksella,paitsi mulla ei ole boxereita ja yläpäässä on goren alla myös korkeakauluksinen plyyshipaita.Näillä kamoilla maalis-,huhti-,loka- ja marraskuun pitkät matkat,sekä keskikesän yöreissut.

Hyviä vinkkejä. Kiitos. Kertokaa muutkin.
Paleluhorkasta säikkyneenä tein nyt 600...700 km keikan autolla. Tiesin kokemuksesta kylmettymisriskin, mut aina se näyttää olevan uutta.

Aion hankkia väliin kamelinkarvaa tai jotakin vielä lämpöisempää. Tuo hanskojen suojaus oli ilmeisen hyvä vinkki.

Kertokaa lissää.

Semmoinen tavallinen lämpökerrasto auttaa ainakin lyhyemmillä matkoilla kun ajellaan jossakin 10 asteessa. Jos jostakin kylmä tulee, niin käsiin tuntuu ekana. Mutta ei niin pahasti, että ajoa haittaisi.
cool.gif

Voi olla että olen ymmärtänyt väärinkin mutta käsittääkseni tuo urheilualussasu alimmaisena toimii silloin kun haluaa siirtää ksoteutta iholta ulospäin. Mutta näin keväiseen aikaan jolloin hakee vain lisää lämpöä, ei välttämättä tarttis olla alimmaisena? Noilla kun tahtoo olla taipumus alkaa haista hielle aika nopeasti niin itse pidän alimmaisena kylmillä keleillä vaikkapa ihan tavallista t-paitaa tai muuta aluspaitaa, jolloin urheiluaslusasu on käyttökelpoinen vielä loppupäivästäkin. Kertokaa jos olen väärässä. Itse käytän urheilualusasuna noita windstopper-malleja.
Urheilualusasujen lämpimyys perustuu just siihen kosteudensiirtoon. Kosteet vaateet ihoo vasten jäähdyttää paljon nopeemmin. Totta että ne käy helposti haiseen, mutta toisaalta pikkupussi pesuainetta taskussa tai lainataan majapaikasta, ja huljautus lavuaarissa nii se on kuiva puolessa tunnissa.

Mulla on reilunkokoiset haalarinahkahousut ja irtotakki ja kauluri. Ne päälle ja alle villaa. Olen ajellut 5-10 asteen pakkasessa palelematta, muuten menee hyvin, mutta visiiri jäätyy.

Jos on viileetä: ihoa vasten Ruskovillan kerrasto (on aivan korvaamaton!). Jos on oikein kylmä, paidan päälle toinen samanmoinen. Windstoppi kypärämyssyn kaulaosan lisäksi on must. Paljaaseen jalkaan pelkkä villasukka, jää tarpeeksi ilmatilaa ajokenkään. Päälle normaalit goret vuorien kanssa. Syksyksi ajattelin hankkia toiset vähän väljemmät hanskat, joiden alle mahtuu ohut aluskäsine. Nollan tuntumassa pidempi matka alkaa vähän jähmettää näppejä nykyisissä. Noi Penan mainitsemat sadehanskat on joskus pelastaneet käsien toimintakyvyn, suosittelen!

Yksi olennainen juttu kylmällä kelillä on, että liikaa ei saa tunkea päälle. Tiukka paketti parhaitakaan lämmöneristeitä ei lämmitä, jos kuitujen väliin ei enää ilma mahdu ja vielä vähemmän, jos jostain puristaa ja kiristää eikä veri kierrä.

Aasiasta löytyi tämmöisiä lämpötyynyjä, pitää lämpöä yli 6 tuntia...

Löytyy hanskoihin sopivat, kenkiin sopivat ja hieman isompi "selän lämmitin" takin alle...

Kyllä tarkenee
062802moto_prv.gif

pitkät kalsarit´,housut, kaulapaita, paita, takki,kyprä, hanskat.kengät. on varmasti hauskaa koti risteyksen bussi asemalla olioilla kattoa kun äijä tärisee holtittomasti valoissa vihreää odotellessa.
biggrin.gif

Oikeen kylmällä, niinkun tänä aamuna -6, nahkapuvun alle niin paljon kun mahtuu ja sit vielä vanha gore-puku päälle ja kahvalämppärit hehkumaan. Kaulasuoja ja kypärähuppu päällä mut silti ainut mikä palelee on pää?? Ei sinne kypärään mahdu muuta lämmikettä, pitäis varmaan sähkövastus asentaa...tai oottaa kesää..mut ei malta, antaa palella.

Back