• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paljonko perse kestää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

peitsamo

Calacucco
Paljonko perse kestää?

Kyse ei ole rahasta, vaan siitä millaisia siivuja ajelet yhtä kyytiä ilman pysähdystä?

Tuolla jossain joku kehui 500 kilsan vedoistakin, liekkö sitten kalajuttuja.

Kysymys kumpuaa siitä, että itselle tuntuu olevan tuollainen 200 km/3h ihan maksimi, sen jälkeen perse on ihan puuduksissa jonkin aikaa. Tosin omalla mopolla ei paljon pidemmälle yhdellä tankilla pääsekkään. Tämä on varmaan myös ajotapa- ja ajoasentokysymys ja kokemuksellakin lienee lopputulokseen osansa, samoin kuin alla olevalla mopollakin.

Millaisia asioita tässä kannattaisi huomioida?
 
Kyse ei ole rahasta, vaan siitä millaisia siivuja ajelet yhtä kyytiä ilman pysähdystä?

Tuolla jossain joku kehui 500 kilsan vedoistakin, liekkö sitten kalajuttuja.

Kysymys kumpuaa siitä, että itselle tuntuu olevan tuollainen 200 km/3h ihan maksimi, sen jälkeen perse on ihan puuduksissa jonkin aikaa. Tosin omalla mopolla ei paljon pidemmälle yhdellä tankilla pääsekkään. Tämä on varmaan myös ajotapa- ja ajoasentokysymys ja kokemuksellakin lienee lopputulokseen osansa, samoin kuin alla olevalla mopollakin.

Millaisia asioita tässä kannattaisi huomioida?

Samanlainen mopo ja ajelut aloitettu piiiiitkän tauon jälkeen tänä kesänä :jippikaijee:. Muutaman kerran tullut ajeltua about 250 km ja olis sitä varmaan ajellu vielä jonkun matkaa mutta tullu kurvattua tankille :grin:. Itse asiassa ei mulla takapuoli puudu, enemmänki alkaa herpaantua liikenteen seuraaminen :right:.. Ja jos jossain tuntuu niin hartiat /niska alkaa väsyy ja vaatinee jotain jumppaliikettä :tyhmäminä:...menee varmaan ajokokemuksenpuutteeseen.. Oon kyl ihmetelly sitä että tosi moni valittaa et persus puutuu - oon taas tässäkin asiassa outo kun ei mulla vaan :bye:... Istun kyllä áika pystyssä ajoasennossa ja mulla se matala istuin (melkee ilman topninkeja) ku oon tämmönen persjalkanen tumppi :O.

Lisäys: tuo 250 siis pysähdyksittä :). Pisin päivämatka on vaan 480 km, kun en ole minnekään kauemmas ollut matkalla... Uskoisin että hyvällä kelillä menis 600-700... Kyydissä on sentään tullut istuttua (takavuosina) päivämatkana 750-800 ja useampana päivänä peräkkäin :) ja myös kaatosateessa 450 kilsaa putkeen (se ei ollu kivaa:rant:).
 
Viimeksi muokattu:
Kyse ei ole rahasta, vaan siitä millaisia siivuja ajelet yhtä kyytiä ilman pysähdystä?

Tuolla jossain joku kehui 500 kilsan vedoistakin, liekkö sitten kalajuttuja.

Kysymys kumpuaa siitä, että itselle tuntuu olevan tuollainen 200 km/3h ihan maksimi, sen jälkeen perse on ihan puuduksissa jonkin aikaa. Tosin omalla mopolla ei paljon pidemmälle yhdellä tankilla pääsekkään. Tämä on varmaan myös ajotapa- ja ajoasentokysymys ja kokemuksellakin lienee lopputulokseen osansa, samoin kuin alla olevalla mopollakin.

Millaisia asioita tässä kannattaisi huomioida?
Kyllä tuommonen 500km menee ihan hyvin. On tullut ite istuttua tälle vuotta n. 8h satulan päällä parhaimmillaan päivässä. Ei tietenkään yhteen kyytiin(kusi- ja lounastauot pois). Eikä tuo oma pyörä mikään ihanteellinen matkavehje ole. Tottumis kysymys. Alku kaudesta 50km oli jo ihan tarpeeksi.
 
Tankilla pitää käydä 250km (MAX 270km välein) mutta tuli tuossa ajettua pari viikkoa sitten Pohjanmaalta Uudellemaalle, kilometrejä kertyi siuuntaansa 443 jotka siis tuli ajettua "yhdeltä istumalta" poislukien kylläkin pikainen tankilla käynti, josta ainoastaan maksuosuus hoitui niin etä en olut pyörän päällä. Tankkaaminenkin pyörän päällä istuen ettei ole niin vinossa. Meno kun oli aamuyöstä klo 0600 lähtö niin sai Tampereennurkille saakka vetää sujuvaa matkavauhtia, sitten vaiktukin moottoritieksi. Kyllä siitä olisi vielä parisataa kevyesti mennyt stumisen puolesta. Tankilla toki ois pitänyt käydä
 
Kyllä tuommonen 500km menee ihan hyvin. On tullut ite istuttua tälle vuotta n. 8h satulan päällä parhaimmillaan päivässä. Ei tietenkään yhteen kyytiin(kusi- ja lounastauot pois). Eikä tuo oma pyörä mikään ihanteellinen matkavehje ole. Tottumis kysymys. Alku kaudesta 50km oli jo ihan tarpeeksi.

Tänä vuonna ei ole 500km pidempiä lenkkejä tullut tehtyä, mutta viime kesänä pisin päivämatka oli luokkaa 1050km. Tankillisella pääsee, ajotavasta riippuen, n. 300-350km ja tauot meni samassa suhteessa. Tuosta reissusta oli n. 80% pieniä mutkateitä. Suoraa tietä ei noin pitkää pätkää jaksaisi nukahtamatta.
 
500 kilsaa menee helposti.
Itse ajoin pari viikkoa sitten Nordkappista Ouluun Karigasniemen kautta alle 12 tuntiin.
Kilometrejä tuli noin 950 km.Kaksi päällä.
Täsmennys vielä että gessussa on Yves Moillo geelipenkit.
 
tänään pamautin aika tarkkaan 900 km 6 pysähdyksen taktiikalla eikä tuntunu oikein missään ...

pidemmällekin ois voinu mennä mut ei huvittanu kastua enää neljättä kertaa tänään:thumbup::thumbup:
 
Itsellä yllättävän paljon vaikuttaa se missä ajaa. Suoralla maantiellä ahteri alkaa huutaa armoa jo reilun 100km jälkeen, mutta mukavaa mutkatietä saattaa mennä parikin sataa yhdeltä istumalta ilman merkittävää epämukavuutta. Kaipa se tuo pieni jatkuva liike ja painon siirto kuitenkin auttaa tuota verenkiertoa. Päivämatkaa kertyi esimerkiksi juuri viimeksi sunnuntaina yli 400km, tosin aikaa kului liki 9 tuntia ja puolesta tunnista ylöspäin kestäneitä pysähdyksiä oli neljä. Sanoisin, että tuosta pystyy jonkun parisen sataa vielä pidentämään ilman isompaa ongelmaa, mutta sitten alkaa kyllä yksi jos toinenkin paikka jumittaa riippumatta ahterista. :blink:
 
Kysymys kumpuaa siitä, että itselle tuntuu olevan tuollainen 200 km/3h ihan maksimi, sen jälkeen perse on ihan puuduksissa jonkin aikaa. Tosin omalla mopolla ei paljon pidemmälle yhdellä tankilla pääsekkään. Tämä on varmaan myös ajotapa- ja ajoasentokysymys ja kokemuksellakin lienee lopputulokseen osansa, samoin kuin alla olevalla mopollakin.

Millaisia asioita tässä kannattaisi huomioida?

Tankkausvälin eli 250 - 280 km. Kyykyllä mennään eli kroppa saa sopivasti liikuntaa mutkateitä ajellessa.

Kokeile siirtää painoa jaloille, käytä vatsan ja selän lihaksia ja jätä hartiat rennoksi. Passiivinen satulassa istuminen käy rektaalin, lantionpohjan ja eturauhasen päälle ja joku päivä huomaa taskussaan MC Viagran jäsenkortin ja kusitaukoja pidetään 30 km välein. :;):
 
Kokeile siirtää painoa jaloille, käytä vatsan ja selän lihaksia ja jätä hartiat rennoksi.

Tuo on sinänsä hyvä ohje, tosin jalkojen osalta huonosti sovellettavissa ainakaan tälläisen 190cm mittaisen polvikulmilla. Vatsa- ja selkälihaksiin tai ryhtiin yleensä kannattaa kyllä kiinnittää huomiota riippumatta siitä onko pyörän päällä vai ei. Nimimerkillä selkärangaton istumatyöläinen... :p
 
Tankillisella menee ajotavan mukaan 270-330km. Tänä kesänä samalla istumalla Kemistä Kokkolaan pitkään reipasta motarinopeutta 314km. Edellisenä kesänä tuli todettua Norjassa, että sikäläisiä vuononreunakilometrit eivät ole 1:1. Kelitkin vaikuttavat siihen, kuinka pitkään viitsii yhteen mittaan vetää.
Mutta jos päivämatkoja mitataan, niin pisin yhtenä päivänä ajettu Vaasa-Pallastunturit 750km. Ironbuttia en pystyisi enkä haluaisikaan ajaa.
 
Kaksi kertaa murrettu häntäluu ilmoittelee itsestään jo hetimiten sadan kilometrin jälkeen. Jos jollakulla samaa ongelmaa, kiinnostaisi tietää, onko niistä "airhawkeista" ollut kenellekään apua?
 
Kyllä meikäläisellä alkaa sellainen 150 km olla maksimi yhteen menoon istuttavaksi, sitten tekee jo aika lailla mieli pitää pieni tauko. Taitaa olla tuota omaa pehmustetta liian vähän, kun ihan pyörästä riippumatta sama homma. Paitsi customilla aikoinaan alkoi tuntua häiritsevää kipua ja painetta häntäluun seutuvilla jo puolen tunnin ajon jälkeen.

Autotallista löytyy tuollainen Airhawk-ilmatyynypehmuste, muistaakseni sen kanssa pystyi tuota taukoväliä vähän kasvattamaan. Tämän kesän reissulla pisin päivämatka oli reilut 900 km ja alkoi olla istuminen jo tuskaa lopussa eikä tietysti ollut tuota tyynyä mukana. Taukojakin tuli reilusti pidettyä, mutta joka tauon jälkeen puutuminen iski aina aikaisemmin. Täytyykin tuo viritellä seuraavalle ajokeikalle satulaan.

Pisin yhtäjaksoinen ajorupeama ilman taukoa taitaa olla viime kesän matkalta, sellaiset 3 1/2 tuntia, keli oli niin huono ja kuski umpijäässä, ei viitsinyt pysähtyä.

Geelipenkit on kokonaan kokeilematta, onkohan sitten parempia vai huonompia kuin toi Ilmahaukka? En ole vielä oikein päässyt selvyyteen millainen penkki vähiten puuduttaa, kun oikein sohvamaisen pehmeitä jakkaroita ei ole tullut mopoissa vastaan.

Siinä mielessä ikävä hommeli tuo persausten puutuminen, että muuten ei puutumiset isommin vaivaa, ei puudu kädet, ei väsy selkä eikä jaloissakaan ihmeemmin tunnu pitkätkään ajorupeamat.
 
tänään pamautin aika tarkkaan 900 km 6 pysähdyksen taktiikalla eikä tuntunu oikein missään ...

pidemmällekin ois voinu mennä mut ei huvittanu kastua enää neljättä kertaa tänään:thumbup::thumbup:

lisäyksenä tähän vielä että nuo 900 km meni 9 tunnissa mukaanlukien tankkaustauot joita oli tosiaan 6, pidemmällekin oisin halunnu mennä mutta keli oli aivan karmea rovaniemellä,joten päätin luovuttaa ja mennään sitten huomenna väljällä aikataululla saariselälle...

tosi paljon on myös ajoasennosta kiinni kuinka pitkälle jaksaa, sama reissu bladella tai zzr;llä oli tosi paljon rankempi

maxilla istuu niin pystyssä ettei se rasita käsiä ja toisaalta penkki on niin sopiva mun hanurille että ei väsy perse:thumbup:
 
Tuossa muutamia vuosia taaksepäin oli kanssa 1000km siirtymä Sääriselältä Tampesteriin kun poistuttiin Jänkhällä Jytisee häppeningistä. 10.00 startattiin ja pienen neuvonpidon siniasuisten heppujen kanssa siinä ekalla levikkeellä päästiin jatkamaan matkaa.
No vettähän tuli kuin sen kuuluisan Esterin perseestä koko matka Jyväskylään saakka ja pientä tihkua kotiin saakka. Lisäksi Kemissä kun kurvattiin Nesteen pihaan tauolle, niin suuri joukko hapsuasuisia Customiheppuja katteli ihmeissään että mikä sieltä nyt tulee.... Kawasakin ketjut ja rattaat veteli aivan viimeisiään, meteli oli älytön ja loppumatka menikin 50km pätkissä kun piti roiskia lisää rasvaa ketjuille et pääsis vielä ehjinnahoin kotio. Kaikki nuo vaikuttivat siihen ettei perseen puutumista huomannutkaan kun oli tosiaan kylmä rinki aaaanuksen ympärillä että kestääkö ketju kotiin asti ja se taukoamaton sade.
Mutta kiitos Kipille ja Jykälle suuresta seikkailusta jos satutte näitä lueskeleen.
...... Päästiin kotiin n.23.00 ja heti ma Heinolle uusiin ketju-rataspakettia.
 
150 km:n siivu on minulle sopiva. Sitten oikomaan koipia ja vähän jaloittelua ja taas mennään. Tietysti jos hyvä kahvipaikka sattuu reitin varrelle niin silloin lyhyempikin siivu riittää. Joskus tauot tulee pidettyä tiuhenpaankin.
 
No hyvällä kelillä ja vapaa päivänä menee se 400-500 km päivään ennenku alkaa niin pahasti puutua ettei huvita enää ajaa.

Työpäivänä töistä päästyä jos innostuu lähtemään niin kyllä se 100-150 km taitaa olla se maksimi.
 
Kyllä se mulla on nimenomaan tuo annelin alue, jossa kilsat tuntuu. Ei hartioissa, selässä tai muuallakaan.

Oli vähän ajatuksissa ajella mopolla työmatkoja Kuopio - Espoo, mutta taitaa huutaa sitä ilmahaukkaa, geelipenkkiä tai sitten vaan lisää treeniä.

Onko tuo geelipenkki joku yleismallinen markettivaruste, vai jokaiseen mopoon omansa?
 
Tuo on sinänsä hyvä ohje, tosin jalkojen osalta huonosti sovellettavissa ainakaan tälläisen 190cm mittaisen polvikulmilla. Vatsa- ja selkälihaksiin tai ryhtiin yleensä kannattaa kyllä kiinnittää huomiota riippumatta siitä onko pyörän päällä vai ei. Nimimerkillä selkärangaton istumatyöläinen... :p

Korkeampi satula ja säädettävät jalkatapit?

Omalla kohdalla kyykky on lähes ainoa mahdollinen kaksipyöräinen. Melkein kaikki istuminen on yhtä helvettiä paitsi kyykyllä "istuminen". Eipä tarvitse miettiä ostaisko jonkun matkasohvan tai kustomin, lääkäri kielsi. :D

Isoa supermotoa tekisi mieli toisinaan, mutta pitäisi saada semmoinen koeajoon 500 kilometrin lenkille. Sitten tietäisi sopiiko tyyli oman kropan rajoituksiin.
 
Back
Ylös