• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paljonko perse kestää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ohut soolosatula, sen 100km menee, sen jälkeen on pakko jaloitella.

Jyväskylä-Lahden mp-museo-Jyväskylä-reissu kyllä koetteli istumalihaksia, seuraavalle pidemmälle reissulle lähtee tyyny mukaan...:rolleyes:
 
Olen aloittanut mopohommat myöhäisteininä, 46 v. iässä. Aloitteleva motoristi siis. Kävin viime kesänä Sipoo-Turku-Sipoo -reissun ja ensimmäisen 100 km jälkeen paleli, väsytti, tympi ja jalat tärisi. Vettä satoi ja yksisylinterinen jyskytti.

Tänä kesänä, heinä-elokuun vaihteessa ajattelin samaa asiaa, että mahtaako se perse kestää kun on vähän harjoitellut. Ajoin perusrautaperseajon Sipoo-utsjoki kokeilumielessä ja hyvin meni, n. 1700 km/22 tuntia (tarkastettu ja hyväksytty). Sieltä ajoin Nordkappiin ja Lofooteille, sitten suoraan kotiin sipooseen. Neljä ajopäivää, kaksi lepopäivää välillä, yhteensä noin 4800 km (1700+680+770+1650). Mopona Aprilia Pegaso 650, normisatulat ja pleksit. Yöt nukuin teltassa ja söin huoltamoiden hodareita. Aika alkuperäistä moottoripyöräilymeininkiä.

Reissun ainoa harmi oli tuo perän puutuminen. Vaihtelin asentoa, välillä seisoin, välillä päätin kestää. Välillä piti tietenkin pysähtyä, ainakin tankkaamaan. Norjassa oli mahtava ajaa, Suomessa ja Ruottissa tylsempää. Hieno reissu kaikkiaan.

Kyllä perse kestää tankillisen ja kun on tankannut ja kieränyt pyörää 10 minuuttia, niin taas jaksaa. On se kumma. Odotan, että saan mukavamman Yamaha TDM:n ajoon, liekö siinä helpompi taittaa matkaa.
 
Harrikan tankillisella menee noin 400 km, sitten pysähdytään ja otetaan lisää bensaa ja matka jatkuu. Ei kait se sen kummempaa ole. Pyörää ei kannata edes työntää tallista, ellei aja vähintään 200 km.
 
Arse kestää kyllä...
Ainaki tollaset puolikyykyt, nou ongelma.
Mut välillä niska ja käpälä on eri mieltä ja kipu alkaa jopa muutaman kilsan jälkeen. Joskus voi mennä useampi satku ilman ongelmaa.
Vifferillä meni kevyesti pari tankillista ennen pitempää jalottelutaukoo, catillaki sen tankillisen sivaltaa helposti (300-330km) Ja pari tankillista saa meneen päivässä. Parhaimmillaan menny melkein kolmen tankillisen liemet.

Tuskasin oli Honda VF 750 Magna.
600km pelkästään tankkaus ja kustauoilla, perille päästyäni olin valmis räjäyttämään sen vekottimen kuuhun.
Siirtosatsi ja levee tanko ei ollu paras yhdistelmä.
Kunnolla käveleen pääsi vasta parin päivän päästä...
 
tänään tuli 1240km/ 12H / 8 tankkausta... perse ok. pää sekaisin...:D

Ite kans lauantaina jänkhältä takaisin noin 400km ja 4,5 tuntia. Ivalossa tankki täyteen ja saariselältä sitten suoraa laukkaa kotiin. Ainoa pysähdys ennen sodankylää ehkä 5min kun vaihdoin sadehanskat käteen. Vettä tulikin sitten loppumatka koko ajan.

Saipahan rauhassa ajella pitempää pätkää, tankkikin kesti hyvin kun 33l gessun tankin tilavuus.
 
Ite kans lauantaina jänkhältä takaisin noin 400km ja 4,5 tuntia. Ivalossa tankki täyteen ja saariselältä sitten suoraa laukkaa kotiin. Ainoa pysähdys ennen sodankylää ehkä 5min kun vaihdoin sadehanskat käteen. Vettä tulikin sitten loppumatka koko ajan.

Saipahan rauhassa ajella pitempää pätkää, tankkikin kesti hyvin kun 33l gessun tankin tilavuus.

mä laitoin kans sadepuvun napapiirin shellillä ja siitä satoi kemiin asti, loppumatka oli tosi hieno ajokeli...

ja anteeks vaan kaikille jotka otti pakastehernepussit neniin mun ajotavasta, mun vaan on vedettävä se 150-190km huolttistenväli aivan simona jos meinaa jonnekkin keretä päivän aikana, kun tankilla menee aina se 5-10min...

on se itestäkin hiukan noloa vetää samasta porukasta ohi pari kertaa tai jostain asuntoautosta joka tankkauksen jälkeen... :kääk:

teboilin automaatit on muuten sikahitaita...
 
Tämä on varmaan myös ajotapa- ja ajoasentokysymys ja kokemuksellakin lienee lopputulokseen osansa, samoin kuin alla olevalla mopollakin.

Millaisia asioita tässä kannattaisi huomioida?

Seisaaltaan ajo auttaa, samoin matkustajan penkillä istuskelu. Jos kädet puutuu, niin tankokorokkeet auttaa. Kartasta kannattaa katsoa "oikopolkuja" (ne hiuksenohuet tiet), piristää kummasti kun sellaisen löytää, erityisesti jos siitä lopulta pääsee läpikin. Varsinkin nuo pikkutieoikopolut olivat henk.koht. sellainen oivallus että matkanteko muuttui matkallaoloksi, aikaisemmin oli painetta ja kiirettä päästä perille, mutta nyt haluaa matkan jatkuvan.. ja jatkuvan :paikallatuulee: Vatsa sitten pakottaa pysähtymään, nälkäisenä ei huvita ajaa. Noin 5h päähän voi päästä kunnon aamupalalla/lounaalla, kilometrejä siihen tulee tällä taktiikalla noin 300km. Ja tähän liittyen vielä yksi ahaa-elämys, jos kartalla (Suomessa siis) näkyy kansallispuistoja tms luontoalueita, niin tienvarsikaupasta makkarapaketti mukaan ja lounaalle sinne. Näissä on aina nuotipaikat ja polttopuut, sekä maisemat on 100-kertaa paremmat kuin abc-vaihtoehdossa :jpstyle:
 
Kannattaa pitää parin-kolmen minuutin tauko kerran tunnin-puolentoista aikana, vaikka se kuinka tuntuisi tarpeettomalta. Kypärä pois ja ötökät pois visiiristä. Reipas minuutin kävely tai hölkkä. Tämän jälkeen ajo se taas vasta maittaakin.

Näin voi päivätaivalta venyttää. 1000km päivätaival onnistuu mukavasti, siis kuivalla kelillä.
 
Ite kans lauantaina jänkhältä takaisin noin 400km ja 4,5 tuntia. Ivalossa tankki täyteen ja saariselältä sitten suoraa laukkaa kotiin. Ainoa pysähdys ennen sodankylää ehkä 5min kun vaihdoin sadehanskat käteen. Vettä tulikin sitten loppumatka koko ajan.

Saipahan rauhassa ajella pitempää pätkää, tankkikin kesti hyvin kun 33l gessun tankin tilavuus.

Sunnuntaina Jänkhältä kotiin reittiä Saariselkä-Haparanda-Turku, 1170km, 12,5h. Viimeinen legi tankin jälkeen Pihtipudas-Turku tuli vedettyä yhdellä istumalla, 450km. 80km/h alueilla tuli ajeltua paljon tapeilla seisten, muuten asentoa vaihdellen...

Takamus kesti hyvin, pää "humisi" illan...
 
Aiemmin alkoi pikkurosvolla n. 100 km kohdalla tuntua epämukavalta. Eilen saapui postitse Airhawk2 istuintyyny ja illalla meni hiukan yli 210 kilsan lenkki ilman suurempaa puutumista. Tauko pidettiin n. 140 km kohdalla, mutta olisin voinut aivan hyvin jatkaa tauottakin kotiin asti. Eli Airhawk2 todella toimii eikä haitannut edes mutkateillä, vaikka niin etukäteen hiukan epäilin. :jippikaijee:
 
Saksan baanoilla ajettaessa 270 - 300 km on sopiva kertarykäisy. Sitte tankki täyteen veikkei vielä tarviskaan. Perse kestäisi, vaan näin vanhemmiten alkaa polvet kiukkuilemaan. 30 v betonilattialla liikkumista on tehnyt tehtävänsä. Aikanaan FZ kutosella , ja vääränläisella satulalla, kova kun fan, riitti 100 - 120 kilsaa. Koko päivän ajoksi meikäläiselle riittää 750 - 800 km, ajakaatten te nuoremmat ja terveemmät ihan oman intonne mukaan.
 
Nykyään persus kestää ihan hyvin koko päivän ajeluita päivästä toiseen. Ennen takamuksen kipeytymisen havaitsi jo muutaman tunnin ajon jälkeen. Yleensä esim. 10 tunnin makapäivän lopussa istuminen tuntui jo ikävältä.

Sitten yhtenä päivänä tajusin kokeilla sellaista asentoa, että penkin paine tulee osittain myös reisille. En ehkä osaa selittää tuota eroa aiempaan asentoon, mutta kokeillaan vaikka näin: Aiemmin istuin penkille jalat harallaan, nostin jalat tapeille ja menoksi. Nykyään liikkeelle lähdön jälkeen tulee korjattua asentoa niin, että nostan reisiä (ja ehkä takamustakin) hieman, painan polvet tankkiin ja sitten taas istun rennosti/normaalisti. Samaan tulokseen pääsisi esim. nousemalla tapeille seisomaan ja painamalla polvet tankkin ja sitten vaan persus penkkiin. Jos tuo kuulostaa hankalalta, se johtuu vaan mun selityksestä.

Tämä on tietysti hyvinkin yksilö- ja penkkikohtainen asia, mutta ajattelinpa mainita, kun minulla tuo vaikutti todella paljon matkailumukavuuteen. Nämä kokemukset siis kombinaatiolla CBF1000+geelipenkki+90kg kuski.

Btw... hiukan nolottaa, että piti ensin ajaa parikymmentätuhatta kilsaa, ennen kuin hokasin :tyhmäminä:
 
Back
Ylös