PanAmerica

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JJJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JJJ

New member
En tiedä miten muilla, mutta mulle tämä on aivan uusi juttu ja jonkinlainen unelma. Harmi vaan ettei aika/perhe/raha anna edes mahdollisuutta. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa ?

En tiedä miten muilla, mutta mulle tämä on aivan uusi juttu ja jonkinlainen unelma. Harmi vaan ettei aika/perhe/raha anna edes mahdollisuutta. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa ?
Varmaan hieno matka ja erikoinen elämys. Pan American Highway ei ole varmasti vieläkään yhtenäinen. Panama Citystä etelään on pitkä pätkä läpipääsemätöntä rämeikköaluetta enkä usko, että sitä on vieläkään rakennettu. Esityksen kartasta se osa näyttääkin puuttuvan. Isomman porukan mukana matka turvallisempaa muuten voisi henki olla paikoitellen plöysässä.

Takavuosina eräs hyvä ystäväni eräästä latinomaasta käsin oli ryhmänsä mukana samantapaisilla reisuilla. Oli useampi jeeppi, ei siis prutkuja. Ei just samanlainen retki mut kuitenkin. Tämä tuttuni oli syntynyt Suomessa mut asunut koko ikänsä siinä maassa ja asuu vieläkin.

Tyyris on matka mut varmaankin "a chance of a lifetime" jos pörssi kestää.

20 000 euroa + lennot mainitsevat hinnaksi. Saa kyllä olla aikamoinen rautaperse että jaksaa tuon istua, mutta kokemuksena on varmasti aika unohtumaton. Yli 20000 km ja 72 päivää + "vapaa-ajan" ajot.

Ok - pureskelenpa vähän tätä hienolta kuullostavaa mutta PERKELEEN kallista reissua:

1. Miten on mahdollista että retken hinta on 20 000 euroa?

- Kawasaki KLR 650 maksaa $4999 eli 3650 euroa päivän kurssilla.

-> Vähennetään tuo hinta matkasta, jää 16350 euroa "muihin kuluihin". Mitähän ne ovat?

- 16350 euroa jaettuna 72 päivällä on 227 euroa per päivä! Tsiisus! Taitaa olla aika helvetin hyvät hotellit tai kalliit lauttayhteydet?

Vai olisiko mahdollisesti niin että tässä vedetään fyrkat kotiin "kybätonni mieheen per rahastettava idiootti" - 16 tyyppiä kun on pari kuukautta tuolla "liksalla" niin siinähän on kämppä mukavasti maksettu täällä Suomessa.

Nimittäin ainoat kalliit maat koko reissulla ovat Kanada ja USA. Sitten tipahdetaan Thaimaa/Itäeurooppa -hintatasolle eli 50 eurolla ostat kaksi tankkia bensaa, safkat ja majoitukset jossain motellissa - jokaikinen päivä.

On tietysti selvää että tuolla reissulla menee pyörän huoltoon ja varaosiin pari kolme tuhatta euroa. Mutta ne eivät sisälly hintaan!

20 000 eurolla ei myöskään saa:

Lentoja perille - pois.

Ruokaa.

Vakuutuksia.

Rajamaksuja.

On kyllä pakko kysyä näiltä kaveruksilta että onko tämä joku "rikkaille" suunniteltu täysihoitoreissu jota vaan mainostetaan "suurena seikkailuna" vai joku "syöpäsairaiden tuki, versio 2 nyt myös motoristeille!" -keräys?

Totta ! Kallista lystiä. Se on nyt kuitenkin sellainen juttu ettei suurimmasta osasta meistä ole itsekseen matkalle lähtijäksi vaikka rahaakin olisi. Kyllä siihen joku rahastaja tarvitaan, joka juitsii käytännön asiat.

Totta ! Kallista lystiä. Se on nyt kuitenkin sellainen juttu ettei suurimmasta osasta meistä ole itsekseen matkalle lähtijäksi vaikka rahaakin olisi. Kyllä siihen joku rahastaja tarvitaan, joka juitsii käytännön asiat.
Niimpä maksat palvelusta, joku hoitaa puolestasi juoksevat asiat, tuntee paikat ja tavat jne..

Ei muuta kuin kilpailevaa virmaa pistämään pystyyn, jos helpolta pisnekseltä tuntuu. Kyllä tänne maailmaan matkailuyrittäjiä mahtuu.

"juoksevat asiat"? Kuten esimerkiksi mitä? Mihin hittoon sä törsäät 227 euroa per nuppi per päivä tuolla? Katselin tuon PeterPan-Maailman muidenkin reissujen hintoja.

Mm. Trans-Vietnam, 1440 euroa. Tein tuon reissun 3kk sitten yksin, itse, ja bussi + junalippu Nha-Trang - Hanoi maksoi alle 100 euroa, olin viikon Nha Trangissa ja en tainnut saada kulumaan kuin n. 130 euroa. Siellä on ihan poskettoman halpaa. (niin ja Cu Chi tunneleissa kävin, Black Virgin vuorella kävin, Saigonissa olin kolme päivää, Hanoissa pari päivää)
Tuohon 1440e hintaan ei kuulu edes lennot. /naurua/

Ja sitten tuo Kroatian reissu, 1280 euroa. Kävin viimekesänä Romaniassa moottoripyörällä ja reissu maksoi Suomi-Romania välillä yhteensä 1310 euroa. Taaskaan, lennot EIVÄT sisälly hintaan. Kyynel sentään. /lisää naurua/.

Mutta saahan nuo hinnat järkevästi perusteltua kun uskotellaan asiakkaille että "teidät majoitetaan viiden tähden hotelleihin". Sitten joko tehdään niin ja matkalaiset ovat täysin eristyksissä paikallisista, tai laitetaan matkalaiset niihin "8 dollaria / yö hotelleihin" ja kerätään tyhmiltä ja avuttomilta rahat pois. Minä ainakin toteuttaisin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon. Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.

Ei voi muuta kuin nostaa hattua pojille ja ihmetellä meidän suomalaisten vakavaraisuutta, koska tässäkin ketjussa jo pari ilmiselvästi rikasta heppua puolustelee tuon PanAmerica reissun täysin posketonta hintaa.

Itse en perusta kilpailevaa firmaa, mulla on jo työpaikka, ja ennenkaikkea: Miksi pilata hyvä MP-reissu matkaseuralla? Moottoripyörää ajetaan yksin.

Joo, ihan pelle touhua noilla hinnoilla. En viittis maksaa yli 10000€ siitä että joku maksaa tietullit tai varaa hotellihuoneen (hui sentään!).

Ei käynyt mielessä että kyse on liiketoiminnasta? Ei harrastuspohjalla kavereille vedetyistä matkoista, eli ihan voittoakin yrityksen pitäisi saada pysyäkseen toiminnassa.
Tuolla voitolla sitten maksetaan esim. työntekiöiden palkat sivukuluineen ja monta muuta menoerää jota liiketoiminnassa väkisinkin syntyy.

Itse en olisi valmis lähtemään ilmaiseksi paimentamaan n.10 ihmistä reiluksi 2 kuukaudeksi edes Suomessa, saatika sitten vaativammissa olosuhteissa, puhumattakaan että siitä pitäisi vielä maksaa. Joten en myöskään oleta että muut ihmiset niin tekevät. Tuollakin Pan Americanin reissulla on vähintään 2 ihmistä töissä, jotka toivottavasti eivät maksa siitä lystistä vaan saavat jopa palkkaa  
tounge.gif
Paljonko sinulle pitäisi maksaa siitä että olet 24h/vrk töissä 72 päivää, ilman vapaapäiviä?

Lisäksi matkan järejestämiseen ja suunnitteluun on varmasti käytetty aikaa ja työtunteja, joista on taas jollekin maksettu. Ei tuollaista reissua tosta noin vaan lähdetä heittämään, kyllä se vaatii ennakkosuunnittelua melkoisesti.

Ja juu, en ole kyseisessä firmassa töissä, olen vain tyytyväinen asiakas. Kahdella PeterPanin järjestämällä moporeissulla ollut, MotorBokor ja Monteverde, ja koen saaneeni rahoilleni vastinetta. Hotellit ovat olleet hyvätasoisia, eivät nyt toki 5 tähden luokkaa, mutta eivät myöskään alle 20 usd/yö maksavia, edes Kambodzassa. Molemmilla matkoilla on päässyt hyvin kontaktiin paikallisen elämänmenon kanssa, ja rankan ajopäivän jälkeen ainakin minä osaan arvostaa sitä että hotellissa on vessa, juokseva lämmin vesi ja ilmastointi, eikä lattiat ja seinät kuhise ötököistä. Ja matkan hintaanhan muuten kuuluu 2 ateriaa päivässä, aamiainen ja yleensä päivällinen, lounaan saa jokainen hoitaa parhaaksi katsomallaan tavalla ajopäivän aikana.

Itse en yksin olisi ikinä lähtenyt Kambodzaan mopoilemaan, ja valitettavasti sellaisia kavereita ei ole joista matkaseuraa olisi saanut. Siinäkin mielessä järjestetty matka oli loistava vaihtoehto. Ja epäilenpä että omatoimimatkalla en olisi ehtinyt kahdessa viikossa nähdä ja kokea samoja asioita kun noilla matkoilla. Toki perinteisiä turistinähtävyyksiäkin matkoihin sisältyi, mutta myös paikkoja joita itse ei välttämättä olisi osannut edes etsiä.

Ja en myöskään ole mikään rikas, ihan normaalissa palkkatyössä käyvä sekatyöläinen.

Jokaisella on oikeus valita mihin rahansa laittaa, oli sitä sitten paljon tai vähän. Halvemmaksihan se tulisi esim. itse saksia hiukseni, mutta käyn silti ilomielin kampaajalla ja maksan saamastani palvelusta  
biggrin.gif

Kyllähän tuo kuulostaa bisnesidealta "Typeryksiltä rahat pois"...

Huom. Eipä kritisoida ko. firmaa liikaa; käy helposti kuten Tylyttäjä:lle. Yrityshän voi mennä konkurssiin "vääräuskoisten" tilityksistä.
crazy.gif

Ihme piipitystä taas täällä, hinta on mikä on ja jos ei perse kestä niin ei ole pakko lähteä.

Ei voi muuta kuin nostaa hattua pojille ja ihmetellä meidän suomalaisten vakavaraisuutta, koska tässäkin ketjussa jo pari ilmiselvästi rikasta heppua puolustelee tuon PanAmerica reissun täysin posketonta hintaa.
businestahan se vaan on. Itse en juurikaan tee pakettimatkoja, koska haluan mennä oman mielen mukaan. Rikaskaan en ole, kun on tuota opintolainaakin vielä maksamatta. Ymmärrän silti, että yrittäjän on saatava katetta. Omakotitalonkin saat selvästi halvemmalla rakentamalla sen pitkästä tavarasta itse. Jos taas haluat saada helpommallavalmiin ratakaisun, maksat enemmän. Hyvin yksinkertaista. Jollakinhan ne matkatoimistot elävät.

Vidduku täytyy olla persaukinen  
bawling.gif
Tota route66 matkaa kavereitten kanssa kerran kännipäissään pohdittiin. Tultiin tosin siihen tulokseen että ei kellään ole varaa tommoseen.. Hitto! Voin kuvitella itseni keskelle preeriaa, viskipottu kourassa ja notski lempeästi lepattaen vieressä....  
inlove.gif
 Nyt ei kyl tuu työnteost enää mitään ku rupesin oikeen pohtimaan  
crazy.gif
Ketään tehny omatoimisesti tommosta reissua?

Heh, ongelma ei ole minulla ainakaan ole se etteikö sitä 20 000 euroa olisi, on toki, mutta jos maksaisin tuollaisen könttäsumman reilun kahden kuukauden reissusta niin tuntisin itseni huijatuksi, pahemman kerran. Joku 10 000 euroa olisi siedettävä hinta, sekin yläkanttiin (~50c/kilometri).

Nuo puheet 24/7 työskentelystä voi heti kättelyssä kuitata pois palturina, yksikään ihminen ei tee niin. Luvatahan toki voi mitä tahansa.

Moni täällä tuntuu nyt kuvittelevan edelleen että tuolla 20 000e hinnalla saa kaiken. Mutta jos olette todellakin lukeneet tuon saitin infot niin 20 000 eurolla saat nuo kaksi tyyppiä MP-oppaiksi ja jonkun kawan kaupanpäälle. Tuohon saa varata 5-10 tuhatta euroa käteiskassaa mukaan että saa maksettua vakuutukset, pyörän huollot ja mahdolliset varaosat ja muuhun elämiseen menevät kulut, plus meno ja paluu -lennot Atlantin yli. Sitten vielä sisäiset lennot, matkan alku- ja päätepisteet eivät tietenkään ole niitä kohtia mistä palataan yhdellä hypyllä takaisin Suomeen. Eli menee helposti yli kolmen kympin koko reissu.

En kiistä etteikö tuollainen reissu olisi aivan helvetin siisti mutta samainen firma saisi varmasti paljon enemmän asiakkaita jos se tekisi "Madventures" tyylisen tee-se-itse -miehille suunnatun matkan samalle reitille. Etsitään ne halvat majapaikat ja liikutaan pienellä budjetilla. Ei mennä "esittelemään" länsimaista elintasoa joka helvetin paikkaan.

Ymmärrän kyllä että länsimaiseen hygieniatasoon tottuneet naiset haluavat mukavuudet koko reissulla, siitähän täällä jo yksi kirjoittaja huomautti. Minä taas miehenä viis veisaan vaikka haisen öljylle, hielle, pielle ja paskalle 70% kaikesta ajasta mitä tuolla reissulla olisin. Eipähän tulisi kukaan ainakaan rohmuamaan kamojani.

Oma käsitykseni "seikkailusta" ei ole mukavuuksista kitisevä naismotoristi/turisti matkanjohtajan riesana - olen niitä nähnyt niitä aivan tarpeeksi, se oli eräs syy miksi lopetin pakettimatkojen ostamisen. Kun laittaa repun selkään ja lähtee matkaan niin ne kitisijät voi huoletta skipata, tai vielä parempi, jättää ne kotiin.

Seikkailua tuolla Etelä-Amerikassa voisi olla vaikkapa ajo Kolumbian huume-alueiden läpi ja leiriytyminen viidakossa.

Vidduku täytyy olla persaukinen
bawling.gif
Tota route66 matkaa kavereitten kanssa kerran kännipäissään pohdittiin. Tultiin tosin siihen tulokseen että ei kellään ole varaa tommoseen.. Hitto! Voin kuvitella itseni keskelle preeriaa, viskipottu kourassa ja notski lempeästi lepattaen vieressä....
inlove.gif
Nyt ei kyl tuu työnteost enää mitään ku rupesin oikeen pohtimaan
crazy.gif
Ketään tehny omatoimisesti tommosta reissua?
No, mutta ajat pohjanmaalle kantatie 66:ta. Sehän on melkein sama
tounge.gif
Oliko se niin (jos en nyt aivan väärin muista), että Mchuurre on harrastanut omalla mp:llä ameriikanmatkailua ?

Jos ei reissu kiinnosta, niin et kuulu kohderyhmään.  
wink.gif

Kyllä uskoisin, että tuollakin hintaa löytyy halukkaita, jotka haluavat elämyksiä tämän oravanpyörässä juoksemisen sijaan. Helppohan tuonne reissulle on lähteä, kun ei itse tarvi laittaa montaa tikkua ristiin. (Itse kyllä tykkäisin järjestellä näitäkin asioita).

No joo, itse en kuulu kohderyhmään, enkä välttämättä tuollaiselle porukkareissulle helposti lähtisi, mutta tulen silti seuraamaan kateudesta vihreänä, kun reissu toteutuu.  
talktohand.gif

Nuo puheet 24/7 työskentelystä voi heti kättelyssä kuitata pois palturina, yksikään ihminen ei tee niin. Luvatahan toki voi mitä tahansa.
Edelleenkin kahdella reissulla mukana olleena, voin kokemuksesta sanoa ettei matkanjohtajalle turhan paljon vapaa-aikaa jää.

sanoi:
Ymmärrän kyllä että länsimaiseen hygieniatasoon tottuneet naiset haluavat mukavuudet koko reissulla, siitähän täällä jo yksi kirjoittaja huomautti. Minä taas miehenä viis veisaan vaikka haisen öljylle, hielle, pielle ja paskalle 70% kaikesta ajasta mitä tuolla reissulla olisin. Eipähän tulisi kukaan ainakaan rohmuamaan kamojani.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
normal_puhtaana.JPG

Meinasin kyllä lähtee kotiin jo tokana päivänä kun kynsi katkes, enkä saanukkaan äiteen lihamakaroonilaatikkoa ruuaks  
biggrin.gif

sanoi:
Oma käsitykseni "seikkailusta" ei ole mukavuuksista kitisevä naismotoristi/turisti matkanjohtajan riesana - olen niitä nähnyt niitä aivan tarpeeksi, se oli eräs syy miksi lopetin pakettimatkojen ostamisen. Kun laittaa repun selkään ja lähtee matkaan niin ne kitisijät voi huoletta skipata, tai vielä parempi, jättää ne kotiin.

pftroest.gif
ehkä se tosiaan on parempi että matkailet ihan yksin. Tunnut muodostavan ennakkokäsityksiä tuntemattomista ihmisistä siihen tahtiin ettei seuramatkailu taida olla sun juttus  
smile_org.gif

Suomi on vapaa maa ja jokainen tekee matkansa niinkuin parhaaksi näkee ja rahapussi myöten antaa. Jos tuon hintaisille pakettimatkoille on lähtijöitä, mitä sitä toiset murehtimaan. Jokainen taaplaa tyylillään, matkailuyrityksetkin. Eikös tuo ole aika tavallinen nykyajan ilmiö, että ihmisillä on usein varaa enemmän kuin rohkeutta tehdä yksin asioita?
  Minulla on nyt takana 30 pitkää ulkomaanmatkaa, viimeisin tältä keväältä. 7500km matkalla kävin mm. Albaniassa, Turkissa, Moldovassa, jne. Mikään ei saisi minua lähtemään tuollaisille ryhmämatkoille ja vielä maksamaan siitä ekstraa! Iso osa matkan nautinnosta tulee siitä, että saan mennä juuri sinne minne haluan ja ajaa omaan tahtiin. Mutta kai tuollaisista valmismatkoista ja oppaan perässä kulkemisestakin joku jotain saa. Vai?

Back