• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pannarin kallis remontti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

alis

New member
Tervehdys!

Honda ST1100 -99 on huollossa, joten pyysin samalla tutkimaan kiihdytyksen alussa ja lopussa tuntuvaa välystä. Joskus kiihdytyksen aikanakin tuntuu luistoa ja olen ajatellut sen johtuvan kytkimestä.

Kilsoja pyörään on kertynyt 75 tkm, joista itse olen ajanut yli puolet.

Eilen liikkeestä ilmoitettiin, että perä on nyt purettu ja 'vetolaite' on kuulemma syyllinen. Hinta-arvio 1350 EUR!

Mikä tämä 'vetolaite' on ja onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

Siis meneekö noissa kevyissä ja sporttisissa kyykkypannareissa perät jo 75 tkm.ssa? Eihän tuo voi pitää paikkaansa. Siellä täytyy olla jotain muuta vikaa.

Eli eikö kenelläkään muulla ole hajonnut Pannarista perä, kun vastauksissa viitataan vain Bemareihin?

Ei näköjään taida kauheasti ajokuntoisia olla enää liikenteessä.

Yhden pannarin(joku -95) kuulin että perä on uusittu, sillä oli ajettu silloin 220tkm...

TÄÄLLÄ on pitkät listat noista pannareiden vioista. Varmaan nuo vikakertomukset jostain löytyy, mutta ei jaksa etsiä.

Kovin kummalliselta kuulosta.....Mutta tottakai "teknisestä" ajoneuvosta saatta särkyä mikä tahansa paikka !!
Tosin en ole kylläkään itse kuullut tai lukenut, että "perä" olisi mennyt rikki st 1100:sta( ollut markkinoilla 90-luvun alusta ja ei varmasti ole ollut se vähiten ajettu Hondan malli...), mutta toki varmaankin kyllä vaatii sen peräöljyn kardaanin päähän.
Tosin kun kyseessä on matkamp.(ei siis kiinnosta juurikaan "bombereita"/räppääjiä) sen pitääkin kyllä kestää 2-3 x km. verrattuna normi mp:hen (kyseisellä tekniikalla siis vesijäähdytys+vähän tehoa+kardaani)
Ja kun on vielä tiedossa, että ks. mp-malli on kestänyt Lontoon mp-lähettien "rääkissä" yli 400 tkm !
Itse kyllä harkitsisin vielä "korjaamo-operaatiota" ja pyrkisin vielä vertaamaan kyseistä "väljyyttä" muihin vastaaviin pyöriin...sillä "ketjupelihän" joustaa väljyyden osittain ketjun joustolla !
Ja jos korjaaminen todellakin on tarpeellinen toimenpide niin varmaankin jostakin  varmaan löytyy "kolaripyörä" ja edullisemmat osat ?
idea3.gif

Ei siinä perässä mitään vikaa ole, vetolaite löytyy myös ketjuvetoisista peleistä. Vetolaite on vanteen sisällä oleva voimansiirron osa, eräänlainen kumin ja metallin yhdistelmä, jolla voima välitetään perältä tai ketjurattaalta vanteelle. Kun siihen tulee tarpeeksi väljää tai kumi kuoleentuu välistä, kasvaa tuo väljäliike voimansiirron kuormituksen mukaan, väljät pois tullen mennen kiihdytyksen ja löysäämisen yhteydessä.
Korjaus siihen on vaihtaa ehjää osaa tilalle. Vika itsessään ei riko mitään, on vaan epämiellyttävä löysäliike kuormituksen mukaan.

Ei siinä perässä mitään vikaa ole, vetolaite löytyy myös ketjuvetoisista peleistä. Vetolaite on vanteen sisällä oleva voimansiirron osa, eräänlainen kumin ja metallin yhdistelmä, jolla voima välitetään perältä tai ketjurattaalta vanteelle. Kun siihen tulee tarpeeksi väljää tai kumi kuoleentuu välistä, kasvaa tuo väljäliike voimansiirron kuormituksen mukaan, väljät pois tullen mennen kiihdytyksen ja löysäämisen yhteydessä.
Korjaus siihen on vaihtaa ehjää osaa tilalle. Vika itsessään ei riko mitään, on vaan epämiellyttävä löysäliike kuormituksen mukaan.
Noinkohan...

Elikkä mikä näistä osanumeroista?
nixweiss.gif

http://www.pan-europe.utvinternet.ie/parts/wheel_rear_abs.htm

Hondan vetolaitteista kun puhutaan niin mieleen tulee takavuosilta velipojjjaan GL 1200, johon vetolaiterempassa olisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan vaihdettu takavannekin, jossa oli juuri nuo kumi/metallisysteemi ja joka nostaa kuluja jo melkoisesti. Velipoika kätevänä korjasi sen muulla konstilla, joten kannattaa hieman tarkastella remppamahdollisuuksia jottei tietämättään maksa turhasta.

Jos kyse nyt on pelkästään kumivaimentimen välyksestä, sen nyt tilkitsee tiukaksi vaikka puusäleillä tai muoviliuskoilla jos ei muuta keksi.

Vetolaitteen vian pystyy toteamaan avaamalla perästä täyttöpropun, laittamalla vaihteen päälle ja käsin pyörittämällä rengasta edestakaisin kun samalla katsoo taskulampulla ison lautaspyörän liikettä täyttöpropun reijästä. Vetolaitteen väljyys ilmenee lautapyörän liikkumisesta suhteessa renkaan edestakaiseen liikkeeseen, eli lautaspyörä pysyy enemmän paikallaan vanteen liikkeeseen nähden. Pieni liike-ero on ehjälläkin vetolaitteella, kuluneella isompi.

Kiitos jo tähän mennessä saaduista kommenteista. Viesteistä päätellen taitaa olla kyse melko harvinaisesta viasta.

Menen ensi viikolla käymään liikkeessä kuulemassa ja näkemässä asian yksityiskohdat. Ilmoittelen sitten mistä on kyse.

Vedolle ja moottorijarrutukselle siirryttäessä ilmenevä klonksahdus varmaan selittyykin liialla välyksellä vaikkapa juuri tuolla perämurikassa. Jossain muussa mopossa tuollainen klonksahtelu koetaan miehekkään laitteen luonteeseen kuuluvaksi lisäfiitseriksi, josta ei peritä edes lisähintaa, mutta Pannuun tuollainen vika ei kuulu, joten se kannattaa korjata.

Mutta se selittää vain tuon aloittajan kuvaaman välyksen, mutta ei luistoa: "Honda ST1100 -99 on huollossa, joten pyysin samalla tutkimaan kiihdytyksen alussa ja lopussa tuntuvaa välystä. Joskus kiihdytyksen aikanakin tuntuu luistoa ja olen ajatellut sen johtuvan kytkimestä"

Eli onko siellä nyt sitten välystä perässä ja/tai kumivaimentimissa (onko ST1100:ssa sellaiset?) ja SEN LISÄKSI kytkin luistaa?

No niin. Kävin tänään katsomassa pyörää.

Voi olla, ettei tästä selostuksesta tule sen viisaammaksi, mutta yritän silti kuvailla mitä näin ja mitä minulle kerrottiin.

Kuulemma perämurikan sisältä kaikki menee uusiksi.

Lisäksi jonkun pienemmän 'rattaan' (olisikohan se, joka on kardaaniakselin päässä) boorit/hampaat olivat vinksallaan ja kuluneet sekä sen vastakappaleen (isompi osa, ilmeisesti kiinni vanteessa) boorit/hampaat olivat myös huonossa jamassa.

Kyseiset osat olivat melkoisen ruosteessa ja varmaan siksi kuluneet. Käsittääkseni nämä osat pitäisi rasvata aina renkaanvaihdon yhteydessä ja huoltomies vahvisti asian.

Olisikohan rasvaukset siis jääneet väliin? Hauska yksityiskohta on, että olen vaihdattanut renkaat alle laitettuina siinä samassa firmassa monen vuoden ajan. Varsinaiset perän öljyt olen vaihtanut säännöllisesti itse, eikä niissä ollutkaan sanomista.

Kyseessä on niin kallis korjaus, että huoltomiehen mukaan näin vanhaa pyörää ei ehkä kannattaisi edes korjata!
omg.gif

Epäilin ymmärtäneeni kommentin väärin ja varmistin, että voisinko siis jatkaa ajamista sellaisenaan ilman korjausta. Kuulemma sekään ei ole hyvä idea, koska perä voi hajota ajossa lopullisesti.

Tuntuu aika uskomattomalta ehdotukselta, että siistikuntoinen 75 tkm ajettu ST1100 -99 (ABS/TCS/CBS) kannattaisi hylätä. Varsinkin, kun siihen on samalla varikkokäynnillä huoltotoimenpiteinä vaihdettu jakohihna, uusittu etustefat, tehty kytkinremontti, vaihdettu stefoja yms. pikkunäpertelyä.

crazy.gif

Täytyy alkaa etsiskelemään vaikka jotain kolaripyörää, josta saisi toivottavasti edullisemmin tarvittavat osat.

Back