Mitä vanhaa tekniikkaa haluat?
En mitään... Aikanaan liikkui vahva huhu, että Porsche tulee kansanautojen markkinoille tekemällä vempeleen jossa kaikki kriittiset osat on ylimitoitettu niin että ilman suurempia ongelmia sillä ajaa jopa 200 tuhatta kilometriä. Huh! (Elettiin 70-lukua.) Eipä siitä valmista tullut, kun niksmanni ei halua pitää autoa pitkään ja marginaalimarkkinoilla ei ollut ostovoimaa (tai tuontilisenssiä).
Tässä tapauksessa minulla on hakusessa "peruspyörä", jossa olisi osattu oppia kaikesta siitä mitä matkan varrella on yrityksen ja erehdyksen kautta kertynyt osaamisreppuun.
Varmaankin olisi boksisytytys ja ruisku, sillä niitä osataan tehdä hämmentävän toimintavarmoja. Moni muukin yksityiskohta voisi olla tätä tuoreempaa oppikuntaa.
Lopputulos olisi pyörä, joka kestää kuin laiskiaisen orgasmi, on helppo rassata (=oikeasti korjata, ei vain vaihtaa osakokonaisuuksia) kuin venäläinen kenttälapio ja kulkee sen mitä 1-numeroisten ulkopuolella Suomessa tarvitsee kulkea. Tietenkin 5-numeroisiin asti ulottuva etenemiskyvykkyys on plussaa. Ja sallituilla poluilla kans... Mutta ei siis tarvetta enskalle mallia kotari kaikilla mausteilla. Wanhan liiton pyöräilyä uuden liiton kilkkeellä?
Kyllähän se ihanne olisi, että ottamalla mukaan varasytkäboksin ja pikkuisen ruiskuhelyjä, vararenkaita, leathermanin ja rahaa bensaan + pöperöön vehkeellä ajelisi pallon ympäri huoletta.
On minulla ollut ja on nytkin tallissa vanha ruiskubemari, aika ikiliikkuja, on ollut puolensataa tuhatta pitkin mäkiä ajeltu dakar-wannabe ja sillä lailla. Kyllä ne toimivat... mutta tiukempi fokus vielä "ikipyöräksi", ja minä ostan yhden.
Taidan olla sillä lailla luksusta jahtaamassa, että kun voi valita useammasta vaihtoehdosta on vara haikailla peruspapatinta. Jos ei voisi ilman monimutkaisia operaatioita käydä enskan vuoroon sarviin tai kaivaa katteellista pyörää tai joskus ilotella asfalttiradalla, niin kuume vaihtaa pyörää olisi ihan toisenlainen.
Mutta silti...
Laitoin muuten piruuttani kyselyn siitä HDT:n sotadieselistä. Kwaakku-matkaenska on vallan koeteltu alusta, ja siihen sotakestoiset lisäkkeet, ehkä lähellä haluttua? Mitenhän saisi kilpiin Suomessa?