• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Paras uusi/uudehko low-tech -pyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hako1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ilmajäähdytteisyyden takia ei myöskään ongelmia kylmällä. Moottori lämpiää pakkasellakin riittävästi, jotta polttoaineen mukana oleva vesi haihtuu kampikammiosta ja tuulettuu ulos eikä sotkeudu öljyn sekaan, kuten olen havainnut joillain nestejäähdytteisillä tapahtuvan.
Tuota tuota, minusta nestejäähy lämpenee paremmin käyntilämpöönsä riippumatta ilman lämpötilasta, koska termostaatti säätelee jäähdytystä. Ilmaanhan se nestejäähykin jäähtyy, syylarin kautta ja suoraan koneenkin pinnalta, mutta pelkän ilmajäähyn tehokkuutta säätelee vain ilman lämpötila ja virtaus. Vesihän on vain lämmönsiirtoa varten, mutta sen virtausta voi rajoittaa, ilman ei.

Juuri yksi painava syy oman yammuni hankintaan oli, kun "nettihöpinöistä" sain käsityksen että pitäisi olla huoletonta tekniikkaa. Alaviritteinen ja yksipyttyisenä vähemmän liikkuvia osia  
wink.gif
Kymppitonnin huoltovälit.

Tykkään ajaa, enkä osaa ropeltaa.

EDIT: Susnan GS500 taitaa olla tosiaan kaikista "vanhinta" uutta peruspyörää. En muista saako F mallia vielä ihan mallistosta uutena, mutta pari vuotta vanhaa ainakin saa. Itse tekniikkahan on siinä lähes suoraan 80-luvulta ja pomminvarma. Ei kai niitä rikki ajamalla saa edes?

Itse ainakin näkisin ettei ainakaan mikään reilu 600 kuutioinen yksipyttyinen ole teknisesti mikään kestävin ratkaisu. Varsinkaan jos ei ole edes mikään matalaviritteinen, joka kiertää max. 3k rpm

Itse ainakin näkisin ettei ainakaan mikään reilu 600 kuutioinen yksipyttyinen ole teknisesti mikään kestävin ratkaisu. Varsinkaan jos ei ole edes mikään matalaviritteinen, joka kiertää max. 3k rpm
Näe miten vaan, mutta Tenere-pohjaltahan tuo motti on. Eli nimenomaan kestäväksi ja teoriassa simppelisti huitsinnevadassa peruskorjattavaksikin suunniteltu.

Mutta joo, kyllä GS500 voiton vie yksinkertaisuudessa ja kestävyydessä
tounge.gif

Eikös kaasaripelit loppuneet vuoteen 2007 kun euroopassa päästönormit tiukkeni? Luotettavuutta haettaessa unohtaisin kaasarivehkeet, kaikki ongelmat mitkä mullakin on estäneet matkaan lähtemisen tai sen etenemisen on liittyneet tavalla tai toisella kaasuttimiin
smile_org.gif
Toki jos kaikki pitää olla itse korjattavissa lettermanilla niin sitten..

Uusien pyörien EFI ongelmat mitä on ulkomaanfoorumilta kairannut liittyy usein likaiseen polttoaineeseen joka tukkii suodattimen / polttoainepumpun. Sähkövikoja esiintyy enempi ja vähempi germaanien ja brittimerkkien keskuudessa. Uudehkoista nykypyöristä pomminvarma valinta voisi olla juuri 650 vstrom, transalp tms. japsitwini. Noilla on ajettu järjettömiä kilometrimääriä, tyyppivikoja ei juuri kummassakaan ole ja hankintahinta melko edullinen.

Mitä vanhaa tekniikkaa haluat? Ruiskut toimii,sähköt toimii uusissa useimmiten paremmin kuin vanhoissa.Ainoa ero on siinä että jos kykenet hoitamaan mekaniikan itse niin sitten voi katsella jo oikeasti vanhoja pelejä; BMW:t, Guzzit,japanilaiset.Saksasta niitä saa kolmella-neljällä tonnilla valita ja ihan saman ajonautinnon niilläkin saa.Mutta tänä päivänä alkaa olla jo vaikeuksia joidenkin vehkeitten osien saamisen kanssa,ja tietysti ne kallistuvat myös.Merkillä tuskin on paljon väliä jos uudempia haet,kyllä nykyvehkeillä pääsee pidempään kuin useimmilla kuskeilla riittää mielenkiintoa samaan peliin. Omista pyöristä kaikki kolme isompaa on toisella sadallatuhannella ja ei ole vielä jääty kertaakaan tien päälle hajoamisen vuoksi. Yksi on ruiskuvehje ja loput kaasarikoneita.Enemmän noi kaasaripelit huoltoa vaatii kuin tuo ruisku mutta onhan ne helppo itse vääntää,mutta kuten sanoin,ei niitä kaasareidenkaan kuluvia osia ihan joka kaupasta löydy,neuloja,neulaputkia,kurkkuja,kalvoja ja suuttimia.Enemmin mä vähentäisin sylinterimäärän kahteen jos haluaa yksinkertaisemman.

...Eli nimenomaan kestäväksi ja teoriassa simppelisti huitsinnevadassa peruskorjattavaksikin suunniteltu.

Mutta joo, kyllä GS500 voiton vie yksinkertaisuudessa ja kestävyydessä
tounge.gif
Joo, yksinkertaisempi ja halvempi korjata tuollainen yksipyttyinen on, mutta ei se ainakaan teoriassa kestä niin pitkään kuin useampisylinteriset / pienempimäntäiset mopot.

Gessuhan on kaksipyttyinen ja sitä kautta "monimutkaisempi". Mylly varmaankin kestää pidempään avaamatta.

Totta sikäli, että sitten jos aletaan puhua oikeasti isoista km-lukemista (pitkälle yli 100.000) niin 1-pyttyinen on aika tarkka mm. voitelustaan. Varsinkin kiertokanki ei noissa välttämättä ole ikuinen. Mutta toki tuollainen on rakenteeltaan kuin mopo, joten koneremppakaan ei ole hirmu työläs. 2- ja useampipyttyiset kuitenkin samalla viritysasteella kestää pidempään.

Itsekin olen nykyisin vähän sillä kannalla, että kaasarien poistuttua poistui osa yleisistä probleemista niiden kanssa. Ruiskun kanssa on hyvin harvoin mitään korjaamokäyntejä vaativaa.

Mitä vanhaa tekniikkaa haluat?
En mitään... Aikanaan liikkui vahva huhu, että Porsche tulee kansanautojen markkinoille tekemällä vempeleen jossa kaikki kriittiset osat on ylimitoitettu niin että ilman suurempia ongelmia sillä ajaa jopa 200 tuhatta kilometriä. Huh! (Elettiin 70-lukua.) Eipä siitä valmista tullut, kun niksmanni ei halua pitää autoa pitkään ja marginaalimarkkinoilla ei ollut ostovoimaa (tai tuontilisenssiä).

Tässä tapauksessa minulla on hakusessa "peruspyörä", jossa olisi osattu oppia kaikesta siitä mitä matkan varrella on yrityksen ja erehdyksen kautta kertynyt osaamisreppuun.

Varmaankin olisi boksisytytys ja ruisku, sillä niitä osataan tehdä hämmentävän toimintavarmoja. Moni muukin yksityiskohta voisi olla tätä tuoreempaa oppikuntaa.

Lopputulos olisi pyörä, joka kestää kuin laiskiaisen orgasmi, on helppo rassata (=oikeasti korjata, ei vain vaihtaa osakokonaisuuksia) kuin venäläinen kenttälapio ja kulkee sen mitä 1-numeroisten ulkopuolella Suomessa tarvitsee kulkea. Tietenkin 5-numeroisiin asti ulottuva etenemiskyvykkyys on plussaa. Ja sallituilla poluilla kans... Mutta ei siis tarvetta enskalle mallia kotari kaikilla mausteilla. Wanhan liiton pyöräilyä uuden liiton kilkkeellä?

Kyllähän se ihanne olisi, että ottamalla mukaan varasytkäboksin ja pikkuisen ruiskuhelyjä, vararenkaita, leathermanin ja rahaa bensaan + pöperöön vehkeellä ajelisi pallon ympäri huoletta.

On minulla ollut ja on nytkin tallissa vanha ruiskubemari, aika ikiliikkuja, on ollut puolensataa tuhatta pitkin mäkiä ajeltu dakar-wannabe ja sillä lailla. Kyllä ne toimivat... mutta tiukempi fokus vielä "ikipyöräksi", ja minä ostan yhden.

Taidan olla sillä lailla luksusta jahtaamassa, että kun voi valita useammasta vaihtoehdosta on vara haikailla peruspapatinta. Jos ei voisi ilman monimutkaisia operaatioita käydä enskan vuoroon sarviin tai kaivaa katteellista pyörää tai joskus ilotella asfalttiradalla, niin kuume vaihtaa pyörää olisi ihan toisenlainen.

Mutta silti...

Laitoin muuten piruuttani kyselyn siitä HDT:n sotadieselistä. Kwaakku-matkaenska on vallan koeteltu alusta, ja siihen sotakestoiset lisäkkeet, ehkä lähellä haluttua? Mitenhän saisi kilpiin Suomessa?

Laitoin muuten piruuttani kyselyn siitä HDT:n sotadieselistä. Kwaakku-matkaenska on vallan koeteltu alusta, ja siihen sotakestoiset lisäkkeet, ehkä lähellä haluttua? Mitenhän saisi kilpiin Suomessa?
Sehän käy 100% biodieselillä tarvittaessa?

Eli kauhea itku ja poru käyntiin kun ei eko-pärrää saa kilpiin suomessa...
tounge.gif

Back