• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pelkät sliparit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luigi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Luigi

New member
Jos laittaa pelkät sliparit/sliparin äänien takia, niin rupeeko mopo käymään liian laihalla. Jos rupee, voiko säätötyön teettää normaalisti mopopajassa vai pitääkö olla käyttää penkityksessä.

withstupid.gif


Luigi
 
Asiasta on käyty keskustelua kymmeniä kertoja täällä. Jos viitsit käyttää haku toimintoa niin varmasti löydät vastauksen jokaiseen mieleen tulevasta kysymyksestä slipareita koskien.
 
Sellaista provoa kyllä nyt että huh hu...
smile_org.gif

Pyörän vasta vähän aikaa sitten hankkineena olisin ollut kiinnostunut, että voiko putkessa paukkuminen moottori jarrutuksen aikana johtua sliparista vai onko silloin vain säädöt pyörässä persiillään?
withstupid.gif

Jossain viestiketjussa oli tällainen maininta mutta ei sitten sen enempää..
Ajattelin vain laittaa pyörääni oma valmiste merkkisen pätkän mutta mahrottoman huomion kipeä kun en ole, niin kysynkin nyt tätä teiltä kun varmaan tiedätte...
 
Mulla on ollut kaikissa ostamissani pyörissä alkuperäispönttö paikallaa ostaessa ja kaikkiin on jonkinlainen hormi tullut vaihdettua. Tosin myös kaikki olen saanut kovasti paukkumaan reilulla moottorijarrutuksella. En näe että asialla on mitään yhteyttä avarampaan putkeen tai säätöihin. Ilmeisesti vain putkeen jäänyt palamaton polttoaina palaa ja antaa mukavat äänet.

Jos olen väärässä niin saa/pitää korjata
kaboom.gif


-C9B5R4-
 
No joo, paljon kiinni konetyypistä, mutta paukkuminen useasti kertoo laihalla käymisestä. Suosittelisin lukemaan esim. jenkkiforumeilta juuri sen oman koneen käyttö- ja virityskokemuksia. Kyllähän vapaammin virtaavat putket muutosta tekee seosjuttuihin.
 
Kysyin asiaa huvikseni Stormilta kun niitten Leo Vincejä himoitsen...Tämmöinen oli vastaus.

Kyllä niillä voi ihan suoraan kaahata baanalle, mutta SINUN parhaaksi on se
jos käyt vaikka huollon yhteydessä hakemassa/asennuttamassa sen sliparin,
sillä silloin voivat tarkistaa samalla sen, ettei pyöräsi rupea käymään
liian rikkaalla, jolloin se rupeaa paukuttamaan... Toki vaikuttaa asiaan
myös, että vaihdatko samalla ilmansuodattimesi vapaammin hengittävään,
jolloi saat vielä pikkaisen puristettua koneesta irti. Yleensä tuolloin
kaasari olisi hyvä säädättää.

Eli oli miten oli, kannattaahan se säädättää...  
veryangry.gif
Sen minkä täältä foorumeilta saa irti niin on miljoona erillaista mielipidettä ja faktaa...
 
Tuo riippuu hyvin paljon pyörästä ja alkuperäisistä putkista. Osissa pyörissä on noilla "alkuperäisillä" pöntöillä puristettu tehoja ja ääni lukemia sen verran että menevät eri maiden testeistä, vaatimuksista ym. läpi. Tälläinen pyörä on esim. TL1000R. Ennen slipareiden vaihtoa takapyörältä penkissä irtosi 113 hp.Kysyin MR. Powerin Reinikaiselta kuinka saada mahdollisimman edullisesti lisää tehoja ja sanoi että vaihdappa Yoshimuran RS-3 sliparit ja filsu niin takapyörältä saadaan tämän jälkeen 123 hp ja näinhän siinä kävi. Ja tuolloin pyörä oli kyllä säädettävä, jotta ei kävisi laihalla ja saatiin nuo viimeisetkin hepat tuolta laitumille.
 
No joo, paljon kiinni konetyypistä, mutta paukkuminen useasti kertoo laihalla käymisestä. Suosittelisin lukemaan esim. jenkkiforumeilta juuri sen oman koneen käyttö- ja virityskokemuksia. Kyllähän vapaammin virtaavat putket muutosta tekee seosjuttuihin.
Kyllä se on toisin päin, eli rikkaalla paukuttaa.
(palamaton polttoaine se siellä paukkuu)
tounge.gif
 
Älä takerru pikkuseikkoihin...
wink.gif


No joo, eri koneissa kuitenkin vaikutukset erilaisia (seokset voi laihentua tai rikastua samalla toimenpiteelläkin) joten ainakin tuo omaa konetta vastaavien kokemusten/tietojen haun kannattavuus piti paikkansa
cool.gif
 
Jos "mopossa" saattuu olemaan jo ihan tehdasasennettu lambda systeemi, niin sliparit ja filsun voi vaihtaa aika huoletta.
wink.gif
 
-Säädättää siis kannattaa, ainakin kaasari vehkeet.
Tarkoitus oli näin tehdä...
-Kun säädöt kohdallaan, ei pitäisi pahemmin paukkua.
Paitsi että joskus saattaa kun tosissaan moottorilla jarruttaa..

Näin minä tämän nyt sitten ymmärsin ja ei kai se aivan mettään mennyt?
 
Moneskohan topikki tää on samasta aiheesta  
biggrin.gif


Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että juuri mitään vehjettä ei tarvitse säädättää, mutta kannattaa.. Oli sitten ruisku tai kaasaripeli. Jotkut pyörät ovat tehtaalta tullessaan niin laihalla, että menevät putkiston ja/tai vaimentajan vaihdolla jo vaarallisen laihalle.

Ilman säätöä niistä slipareista ja putkistoista ei saa juuri mitää hyötyä irti. Itte olen huomannu aina selkeen eron kun on saanu sen vehkeen hyviin säätöihin.

Ei välttämättä tarvii penkkiä, koska seokset säädetään kuitenkin lambdalla kohdalleen. Penkissä nähdään vaan tehot. Perstuntumallakin saa itse sen säätöihin, jos tietää mitä tekee ja jaksaa räpeltää.

Eikö näitä perusjuttuja vois laittaa johonkin FAQ:iin, niin ei tulis niin tuhottomasti topikkeja samasta aiheesta?
 
No joo, paljon kiinni konetyypistä, mutta paukkuminen useasti kertoo laihalla käymisestä. Suosittelisin lukemaan esim. jenkkiforumeilta juuri sen oman koneen käyttö- ja virityskokemuksia. Kyllähän vapaammin virtaavat putket muutosta tekee seosjuttuihin.
Kyllä se on toisin päin, eli rikkaalla paukuttaa.
(palamaton polttoaine se siellä paukkuu)
tounge.gif
Älä puhu paskaa.
veryangry.gif
Kyllä se nimen omaan laihalla yleensä paukkuu kun pakovastus on pienempi ja höyry kuumempaa. Voi tosin paukuttaa rikkaallakin mutta pitäs muistaa että sytky ja seos pitäs mennä käsi kädessä eli paras kombinaatio syntyy näiden kahden hyvästä symbioosista!
 
Eiköhän se ole kuitenkin niin, että normaalisti kammiovaimennettu (=orkkis) änkkäri nielee ne paukkeet moottorijarrutuksella. Nyt sitten kun laitetaan absorptiovaimennin (reikähuilu, villat ympärillä) alkaakin pauke tulemaan läpi. Ja miksi paukkuu, siksi että pakoputkessa palaa bensiiniä, tai jos säätöjä on pielessä niin myöhäinen sytytys tai jako. Mutta silloin saa kyllä olla mielestäni tosi pielessä säädöt. Kaasari koneissa varmaan paukuttaa helpommin kuin ruiskuissa. Ruiskuissa kun polttoaineen syöttö katkaistaan kokonaan moottorijarrulla (johonkin rajaan asti) ja kaasari hörii kuitenkin vähän (ainakin kuluneena) polttista kammiosta vaikka neula ja luisti olisivatkin alhaalla.

MUTU
MUTU
 
Kuinkas on tämän asian laita kun monesti täällä kuulee höpinää, että sliparien laiton jälkeen kulutus nousee jopa litra tai pari sadalle(ainakin xx hondasta on kerrottu) ja toisaalta taas sen pitäis mennä laihalle?

Huomaako motti siis seoksen menneen liian laihalle, mutta rikastaa sitä sitten liikaa? Tosin xx:n tapauksessa pyörästä poistuu myös katalysaattorit sliparien laiton jälkeen, liityykö se tuohon keiton maistumiseen?
nixweiss.gif
omg.gif
idea3.gif
 
Kaikki kaasutinmoottorit moottorijarrutuksessa paukkuu ,
jos äänenvaimennus poistetaan ja joku putkilo laitetaan tilalle !
 
Voi paukuttaa putkessa jos on liian rikkaalla tai laihalla. Mulla oli CBR 600 oikeen sika laihalla ja paukutti putkessa oikeen huolella.

Yleensä slipareiden vaihdon jälkeen kulutus laskee, kun pakovastuskin pienenee, elikä mopo ikäänkuin "hengittää" vapaammin, hyötysuhde paranee. Tämäkin on mallikohtainen juttu, mutta noin yleensä. Mulla on pienentyny kulutus ainakin tähän mennessä. Nykyisestä (ruisku) en vielä osaa sanoa, kun en ole tarpeeks mittaillu kulutuksia, mutta ei se oleellisesti muuttunut kumpaankaan suuntaan..

Koittakaa nyt uskoa että se säädättäminen kannattaa aina, oli ruisku- tai kaasaripeli. Jopa ilman mitään pönttöjen vaihtoa vois olla ihan hyvä säädättää sen vehje optimiin, usein ne tehtaan säädöt on aikamoisia kompromisseja, päästöt yms vaikuttaa.
 
Koittakaa nyt uskoa että se säädättäminen kannattaa aina, oli ruisku- tai kaasaripeli. Jopa ilman mitään pönttöjen vaihtoa vois olla ihan hyvä säädättää sen vehje optimiin, usein ne tehtaan säädöt on aikamoisia kompromisseja, päästöt yms vaikuttaa.


Totta!

Vanhassa ruiskupelissäkin huomasi aina selkeän eron kun säädettiin ruisku kohdalleen. Kerran kesässä se yleensä säädettiin.
 
Voi paukuttaa putkessa jos on liian rikkaalla tai laihalla. Mulla oli CBR 600 oikeen sika laihalla ja paukutti putkessa oikeen huolella.

Yleensä slipareiden vaihdon jälkeen kulutus laskee, kun pakovastuskin pienenee, elikä mopo ikäänkuin "hengittää" vapaammin, hyötysuhde paranee. Tämäkin on mallikohtainen juttu, mutta noin yleensä. Mulla on pienentyny kulutus ainakin tähän mennessä. Nykyisestä (ruisku) en vielä osaa sanoa, kun en ole tarpeeks mittaillu kulutuksia, mutta ei se oleellisesti muuttunut kumpaankaan suuntaan..

Koittakaa nyt uskoa että se säädättäminen kannattaa aina, oli ruisku- tai kaasaripeli. Jopa ilman mitään pönttöjen vaihtoa vois olla ihan hyvä säädättää sen vehje optimiin, usein ne tehtaan säädöt on aikamoisia kompromisseja, päästöt yms vaikuttaa.
Voidaanko olettaa, että seokset on jollainlailla kohdallaan jos ei pauku jarrutuksissa ja kulutus pysyy normaalina, vai mistä muusta olis havaittavissa toi "vaarallisen" laihalle meno noin kotikonstein?

Toi penkissä säädätyskään ei ole ilmaista+Powercommanderin osto kun ei oo pyörässä vakiona säädettävää ruiskua.
 
Voi paukuttaa putkessa jos on liian rikkaalla tai laihalla. Mulla oli CBR 600 oikeen sika laihalla ja paukutti putkessa oikeen huolella.

Yleensä slipareiden vaihdon jälkeen kulutus laskee, kun pakovastuskin pienenee, elikä mopo ikäänkuin "hengittää" vapaammin, hyötysuhde paranee. Tämäkin on mallikohtainen juttu, mutta noin yleensä. Mulla on pienentyny kulutus ainakin tähän mennessä. Nykyisestä (ruisku) en vielä osaa sanoa, kun en ole tarpeeks mittaillu kulutuksia, mutta ei se oleellisesti muuttunut kumpaankaan suuntaan..

Koittakaa nyt uskoa että se säädättäminen kannattaa aina, oli ruisku- tai kaasaripeli. Jopa ilman mitään pönttöjen vaihtoa vois olla ihan hyvä säädättää sen vehje optimiin, usein ne tehtaan säädöt on aikamoisia kompromisseja, päästöt yms vaikuttaa.
Voidaanko olettaa, että seokset on jollainlailla kohdallaan jos ei pauku jarrutuksissa ja kulutus pysyy normaalina, vai mistä muusta olis havaittavissa toi "vaarallisen" laihalle meno noin kotikonstein?

Toi penkissä säädätyskään ei ole ilmaista+Powercommanderin osto kun ei oo pyörässä vakiona säädettävää ruiskua.
Jos on tulpat ihan valkoiset, sit on jo aika selkeesti laihalla. Pakosarjat voi alkaa jopa punertamaan kuumuudesta jos on oikeen sikalaihalla.. Ajossa huomaa että veto on ohutta varsinkin osakaasulla, ei oikeen reagoi pieniin kaasunkääntelyihin kunnolla.. Viimestään sillon huomaa että oli liian laihalla, kun mäntiin palaa reijät ja se puhaltaa öljyä palotilaan (savuttaa mukavasti) ja veto loppuu
tounge.gif
Kaveriila kävin kerran niin, sanottiin sille että säädätä nyt mutta ei uskonu..

Kyllä mulla on kaikki pelit paukuttanu jonkin verran "viritysputkella", oli säädöissä tai ei.. Kyl se on just niin, että tollanen absorbtiovaimennin päästää paukkeet ilmoille selkeemmin kuin orkkiksena oleva kammiovaimennin, niin kuin tässä joku jo sanoikin..

Tossa vähän kuvia miltä tulpat noin suunnilleen näyttää eri tapauksissa:
http://www.theultralightplace.com/sparkplugs.htm

Sellanen vaaleen ruskee on hyvä väri, selkeesti valkonen on liian laiha jne...
 
Back
Ylös