quote]
Anteeksi että kyselen...
No en nyt ole näissä mitenkään ammattilainen, vastailen nyt silti...
sanoi:
- Miksi lisäisit öljyä sinne keulaan tuollaisessa tilanteessa? Mitä etua / hyötyä sillä hakisit?
Kokeilisin lisätä öljyä ihan hiukkasen, jotta saadaan haarukan joustoliikkeen loppuosaan lisää vaimennusta.
sanoi:
- Mitä muutoksia tekisit perän säätöihin, jos sinne koskisit?
Ainakin tarkistaisin, että takaiskari olisi vaimennussäädöiltään ja esijännitykseltään suunnilleen oikealla hehtaarilla, epävakauteen jarruissa saattaa vaikuttaa, ainakin teoriassa, myös takaiskari.
sanoi:
- Miten muuttaisit ajoasentoa tai jarrutustekniikkaa?
Aivan kuten Zupe ylempänä kirjoitti, kokeilisin istua hieman taaempana jarruissa, lisäksi välttäisin äkkipikaista jarrukahvan käyttöä jolloin keulan saa sukeltamaan nopeasti...
sanoi:
Ja ihan pakko kysyä että mitä hyötyä sulle on tietää toisen paino, kun et tiedä millaiset jouset siellä keulassa on, vai tiedätkö?
Luulen tietäväni kyseisen pyörän, siinä on ihan R6:Sen vakiojouset. Kyseessä on 04/05-korimallin R6... en tiedä mikä on r6 Yamahan jousien k-arvo, mutta jos ne eivät ole oikealla hehtaarilla Flamedragonin painolle niin siinä tapauksessa tuon kaltaista ongelmaa nimenomaan jarruissa voi ilmetä. Itselläni oli aikanaan CBR600F Hondan kanssa samanlaista ongelmaa ja siihen ei kyllä auttanut muu kuin uusien 0.95 jousien vaihto ja simmaus niille. Tietysti R6 yamahassa voi olla hyvät jouset kuskille vakiona, mutta kirjoitin vain koska kaikkeen ei pysty vaikuttamaan vakio-osien säädöillä.
En kirjoittele mitään totuuksia tässä, mikäli jollakulla on parempaa tietoa niin mielelläni lueskelen ja opin itsekin lisää. Eiköhän pidetä turha vääntö pois tältä fooruminosalta...
Tässä vielä Ducatin tehtaan ohjeistusta:
the front wheel "bounces" or "patters" during the final part of braking:
1. If the front forks travel all the way to the end of their stroke (you can verify this by checking the position reached by a nylon clamp fixed to either stanchion), the spring should be replaced with a harder spring.
2. If the last part of the stroke is not completed, the oil level is too high (or expressed another way, the air volume (gap to the oil level) is insufficient.
3. If, however, the forks work by travelling to the end of their stroke, but performance is, nonetheless, good in corners, the oil level should be increased.
4. If, in corners, the steering feels light and riding generally feels unsafe, change the spring for a harder spring and leave the oil level unchanged.
En jaksa kikkailla noiden lainauksien kanssa, joten vastaan tähän suoraan.
Öljyn lisäykseen. Hhmmm... Se saattaa tuntua siltä että saat sinne lisää vaimennusta, mutta käytännössä saat sen keulan vaan lopustaan progressiivisemmaksi kuin mitä se aikaisemmin oli. Progressiivisuus on ainakin mun "kirjoissa" huono juttu, joten itse välttelen öljynpinnalla pelaamista mahdollisimman pitkälle. Se on ns. "hätäpaskaratkaisu". Jos keula on kunnossa niin menovaimennuksen lisääminen on riittävä ja oikea toimenpide.
Sitten takapää. Mulle tulee takapäästä mieleen tarkistaa vain paluuvaimennus tuon painuman lisäksi. Jos paluuvaimennusta on liian vähän, pääsee perä pomppaamaan pystyyn ja siirtää liikaa painoa liian nopeasti keulalle jarruissa.
Ok. Jos kerran tunnet pyörän niin asia sitten pihvi, mutta(!) et tiedä mikä on kyseisen laitteen keulajousien jousivakio. Hhhmmmm... eli ihan turhaa tietoa tuossa kohtaa.
Toi jousivakio ei ole se ongelman aiheuttaja, vaan liian vähäiset vaimennukset. Okei, se on osasyy, mutta tilannetta saadaan helpoiten korjattua menovaimennusta lisäämällä. Kuten ZR-7herwood sanoi niin jousella määrätään se alue missä keula toimii (pääsääntöisesti haetaan sitä aluetta millä se keula toimii mutkissa), näin siis ihannemaailmassa. Esim. uudessa R6R:ssä tuokin idea heittää häränpyllyä ja lujaa.
Tuossa itsekin sanoit sen taikasanan ihan huomaamattasi; shimmaus. Eli sinne keulaan on laitettu lisää vaimennuksia. Mietipä miten paljon mukavampi se laite olisi ollut ajaa hiukan löysemmilllä jousilla, mutta samoilla vaimennuksilla kuin mitä shimmauksen jälkeen oli? Mun mielestä nykypäivänä hamutaan liian jäykkiä jousia ihan järjestään laitteisiin ja unohdetaan se vaimennuksen tarkoitus / tarve.
En ole täällä vääntämässä, tarkoitukseni on näillä kirjoituksilla herättää niin sinut kuin monet muutkin ajattelemaan että mikä vaikuttaa mihinkin ja kyseenalaistamaan kaikki neuvot sekä sitä kautta myös kokeilemaan itse niitä säätöjä ja ruuveja. Se mopo kun ei hajoa, vaikka niitä nupikoita säätelisikin.
Ton Ducatin ohjeen kanssa olisin pikkasen erimieltä.... tai oikeastaan aika rajusti.
1 -kohta. Mitä se jousi siihen vaikuttaa, jos vaimennukset on samat? Siitä keulasta saadaan vaan pintakova. No joo... kun tarpeeks tulee jäykät jouset niin ei se keula koskaan kasaan painu. Mut onko sellainen sitten kiva ajaa? Tuskin. Menovaimennuksen lisääminen olisi mun ehdotus.
2 -kohta. Hohhoijaa! Kannattaisko ensteks poistaa menovaimennusta ennen kuin lotraa sen öljyn kanssa? Ehkä _hiukan_ helpompi tapa toimia. Vai olenko väärässä?
3 -kohta. Miksi hajoittaa jotain mikä toimii?? Ei maalainen jymmärrä...
4 -kohta. Täh? Jos keula tuntuu mutkissa kevyeltä ja muutoinkin turvattomalta niin pitäisi laittaa jäykempi jousi?? Ei hyvää päivää!
Tuollainen keulan keveyden tuntemus johtuu siitä että se keula "ui" korkeammalla kuin perä (suhteessa) ja siksi se on epävakaa keksintö. Eli se mitä mä suosittelisin olisi juurikin päinvastoin. Keulaa pehmeämmäksi, jotta sinne saadaan enemmän painoa ja keula sitä kautta tukevammin tonttiin kiinni. Toinen vaihtoehto on se että lisää paluuvaimennusta ja poistaa menovaimennusta. Eli, menovaimennuksen poistamisen kautta sallitaan keulan painua mutkassa alemmaksi ja paluuvaimennuksen lisäämisellä sidotaan keula pysymään paremmin siellä alhaalla läpi koko mutkan.
Näin mä sen tekisin, mutta mä en noissa alustahommissa ole mikään kurko. Opettelen vasta kaikkea ja kokeilen kantapään kautta asioita.