• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perä pompottaa Ahvenistolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SuzukiV2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voit myös kokeilla hiukan lisätä menovaimennusta. Sillä voi olla auttava vaikutus asiaan, mutta älä lisää liikaa, koska silloin niistä nopeista mutkista tulee yhtä h*lvettiä ajaa.
Onko mulla konseptit ihan sekasin, eikö lisäämällä  menovaimennusta putket tuu ulos hitaammin ja sit pomppii vielä enemmän?
Paluuvaimennuksen säädöllä vaikutetaan siihen miten nopeasti "putket tulevat ulospäin". Sisäänvaimennuksen säädöllä taas vastaavasti miten nopeasti esimerkiksi pattiin ajettaessa "putket menevät sisään".

Paljonko painat? Voi olla että keulaan pitäisi vaihtaa sinulle erilaiset lineaariset jouset ja pelata hiukan öljyn kanssa että tulis hyvä... kuulostaa siltä, että keula vaan pohjaa jarruissa. Toki tähän auttaa myös ajoasento ja jarrutustekniikka... lisäksi takaiskarin säädöt vaikuttavat jossain määrin tuohon samaan ilmiöön.

Kokeile ottaa keulasta aluksi vaikka paluuvaimennusta pois ja lisää ihan hiukan menovaimennusta ja sitten vaan ajamaan...
Anteeksi että kyselen...

- Miksi lisäisit öljyä sinne keulaan tuollaisessa tilanteessa? Mitä etua / hyötyä sillä hakisit?

- Mitä muutoksia tekisit perän säätöihin, jos sinne koskisit?

- Miten muuttaisit ajoasentoa tai jarrutustekniikkaa?

Ja ihan pakko kysyä että mitä hyötyä sulle on tietää toisen paino, kun et tiedä millaiset jouset siellä keulassa on, vai tiedätkö?

Voit myös kokeilla hiukan lisätä menovaimennusta. Sillä voi olla auttava vaikutus asiaan, mutta älä lisää liikaa, koska silloin niistä nopeista mutkista tulee yhtä h*lvettiä ajaa.
Onko mulla konseptit ihan sekasin, eikö lisäämällä  menovaimennusta putket tuu ulos hitaammin ja sit pomppii vielä enemmän?
- Compression dambing = menovaimennus. Vaikuttaa siihen kuinka nopeasti / hitaasti keula / perä painuu kasaan. Säädetään etupumpun alapäästä ja takapumpun yläpäästä (n. 95% kaikissa mopoissa ne on noin päin).

- Rebound dambing = paluuvaimennus. Vaikuttaa siihen kuinka nopeasti /hitaasti keula / perä nousee takaisin täyteen mittaansa. Säädetään etupumpun yläpäästä ja takapampun alapäästä (n. 95% kaikissa mopoissa ne on noin päin).

(en mene takuuseen lontoonkielisistä sanoista, että olisivat oikein kirjoitettu)

Öljyä lisätään, jotta haarukassa olisi vähemmän ilmaa. se ilma toimii jousena osaltaan ja mitä vähemmän sitä on sitä vaikeampi sitä on puristaa. se jäykentää osaltaan. jäykennys tällä ilma jousella vaikuttaa parhaiten käsittääkseni ihan pohjausta ennen, koska vasta silloin ilma on puristunut sen verran, että rupeaa vastustamaan.

Kiitokset oikaisuista, niinhän mulla oli väärinpäin noi käsitteet päässä.

Paluuvaimennus = miten nopesti jousi päästetään palautumaan alkuperäiseen asentoon.

Painoa on riittävästi ja edellisen alastaron reissun jälkeen, jollon R6:n esijännitys oli jossain puolessavälissä, oon pistäny pikkusen kireemmälle etupäätä (muistaakseni on vielä 3-4 viivaa varaa kiristää) vaikka ei se sillonkaan pohjaan asti mun mielestä menny.

Jos esijännitystä lisää ja pitää paluuvaimennuksen samassa niin mun ymmärryken mukaan palautuu jouset nopeammin normaaliin asentoon, meneekös se hommeli nuin?

Jos esijännitystä lisää ja pitää paluuvaimennuksen samassa niin mun ymmärryken mukaan palautuu jouset nopeammin normaaliin asentoon, meneekös se hommeli nuin?
Noinhan se menee.
No ei kait se nyt noin sentään mene. Se normaalikorkeus on nyt ylempänä eikä jousen jäykkyyskään ole muuttunut mihinkään. Siihen aikaisempaan normaalikorkeuteen se nousee kyllä nopeammin.

Jos pyörän "käytöstä" ei lasketa niin esijännityshän ei vaikuta mihinkään muuhun kuin millä alueella keula toimii ajossa.

Noinhan se menee.
No ei kait se nyt noin sentään mene. Se normaalikorkeus on nyt ylempänä eikä jousen jäykkyyskään ole muuttunut mihinkään. Siihen aikaisempaan normaalikorkeuteen se nousee kyllä nopeammin.

Jos pyörän "käytöstä" ei lasketa niin esijännityshän ei vaikuta mihinkään muuhun kuin millä alueella keula toimii ajossa.
Kokeileppa ihan käytännössä tuota ajatustasi... Tarkoitus on aina päästä käyttämään mahdollisimman suurta osuutta juosituksen liikeradasta jolloin jousituksen ns. herkkyys pääsee vaikuttamaan vakauttavasti ajamiseen...

Noinhan se menee.

Kokeileppa ihan käytännössä tuota ajatustasi... Tarkoitus on aina päästä käyttämään mahdollisimman suurta osuutta juosituksen liikeradasta jolloin jousituksen ns. herkkyys pääsee vaikuttamaan vakauttavasti ajamiseen...
En tietenkään ole esijännityksellä säätämässä vaimennuksia mihinkään suuntaa. Pitää kokeilla vaan kaikennäköstä, yritän tässä vaan hahmotella alusta toimintaa ja mikä vaikuttaa mihinkin ja miten. Oon tosiaan parjaninkin sepustuksiaki tosta alustan säädötämisestä kattellu ja ymmärtäny, että herkkyys on huipussaan kun maks jarrussa jää pikkusen varaa jouselle.

Tietty kukin kuski ajaa omien mieltymystensä mukaisella alustalla (kovaa tahi pehmeää) vaan ku meikä on sen verran uus tuttavuus radalla niin ei oo edes minkäänlaisia mieltymyksiä ehtiny tulemaan.

Koita istua satulan takareunalla puristaen tankkia polvilla.
Tällöin "käsilläseisonta" vähenee jarruissa.
On ainakin helppo säätö!

..siis sinne palmasiin...

quote]
Anteeksi että kyselen...
No en nyt ole näissä mitenkään ammattilainen, vastailen nyt silti...

sanoi:
- Miksi lisäisit öljyä sinne keulaan tuollaisessa tilanteessa? Mitä etua / hyötyä sillä hakisit?
Kokeilisin lisätä öljyä ihan hiukkasen, jotta saadaan haarukan joustoliikkeen loppuosaan lisää vaimennusta.

sanoi:
Ainakin tarkistaisin, että takaiskari olisi vaimennussäädöiltään ja esijännitykseltään suunnilleen oikealla hehtaarilla, epävakauteen jarruissa saattaa vaikuttaa, ainakin teoriassa, myös takaiskari.

sanoi:
Aivan kuten Zupe ylempänä kirjoitti, kokeilisin istua hieman taaempana jarruissa, lisäksi välttäisin äkkipikaista jarrukahvan käyttöä jolloin keulan saa sukeltamaan nopeasti...

sanoi:
Ja ihan pakko kysyä että mitä hyötyä sulle on tietää toisen paino, kun et tiedä millaiset jouset siellä keulassa on, vai tiedätkö?

Luulen tietäväni kyseisen pyörän, siinä on ihan R6:Sen vakiojouset. Kyseessä on 04/05-korimallin R6... en tiedä mikä on r6 Yamahan jousien k-arvo, mutta jos ne eivät ole oikealla hehtaarilla Flamedragonin painolle niin siinä tapauksessa tuon kaltaista ongelmaa nimenomaan jarruissa voi ilmetä. Itselläni oli aikanaan CBR600F Hondan kanssa samanlaista ongelmaa ja siihen ei kyllä auttanut muu kuin uusien 0.95 jousien vaihto ja simmaus niille. Tietysti R6 yamahassa voi olla hyvät jouset kuskille vakiona, mutta kirjoitin vain koska kaikkeen ei pysty vaikuttamaan vakio-osien säädöillä.

En kirjoittele mitään totuuksia tässä, mikäli jollakulla on parempaa tietoa niin mielelläni lueskelen ja opin itsekin lisää. Eiköhän pidetä turha vääntö pois tältä fooruminosalta...

Tässä vielä Ducatin tehtaan ohjeistusta:

the front wheel "bounces" or "patters" during the final part of braking:

1. If the front forks travel all the way to the end of their stroke (you can verify this by checking the position reached by a nylon clamp fixed to either stanchion), the spring should be replaced with a harder spring.
2. If the last part of the stroke is not completed, the oil level is too high (or expressed another way, the air volume (gap to the oil level) is insufficient.
3. If, however, the forks work by travelling to the end of their stroke, but performance is, nonetheless, good in corners, the oil level should be increased.
4. If, in corners, the steering feels light and riding generally feels unsafe, change the spring for a harder spring and leave the oil level unchanged.

Noinhan se menee.

Kyllä se noin menee.

Itse olen sen useammin ihan konkreettisesti kokeillut kahdella irtonaisella keulaputkella. Molemissa samat vaimennukset, mutta erilaiset esijännitykset. Painan ne rinnakkain pohjaan niin kappas ihmettä, se putki missä on enemmän esijännitystä nousee myös nopeammin ylös.

Mietis hetki mitä esijännitys tekee?

Sehän puristaa jousta kasaan. Eli oli jousivakio sillä jousella sitten mikä tahansa niin kun sitä jousta kiristetään (painetaan kasaan / lisätään esijännitystä) niin se pyrkii myös nopeammin ja voimakkaammin täyteen (vapaa)mittaansa kuin sellainen mitä ei ole lainkaan puristettu kasaan (esijännitetty).

quote]
Anteeksi että kyselen...
No en nyt ole näissä mitenkään ammattilainen, vastailen nyt silti...

sanoi:
Kokeilisin lisätä öljyä ihan hiukkasen, jotta saadaan haarukan joustoliikkeen loppuosaan lisää vaimennusta.

sanoi:
Ainakin tarkistaisin, että takaiskari olisi vaimennussäädöiltään ja esijännitykseltään suunnilleen oikealla hehtaarilla, epävakauteen jarruissa saattaa vaikuttaa, ainakin teoriassa, myös takaiskari.

sanoi:
Aivan kuten Zupe ylempänä kirjoitti, kokeilisin istua hieman taaempana jarruissa, lisäksi välttäisin äkkipikaista jarrukahvan käyttöä jolloin keulan saa sukeltamaan nopeasti...

sanoi:

Luulen tietäväni kyseisen pyörän, siinä on ihan R6:Sen vakiojouset. Kyseessä on 04/05-korimallin R6... en tiedä mikä on r6 Yamahan jousien k-arvo, mutta jos ne eivät ole oikealla hehtaarilla Flamedragonin painolle niin siinä tapauksessa tuon kaltaista ongelmaa nimenomaan jarruissa voi ilmetä. Itselläni oli aikanaan CBR600F Hondan kanssa samanlaista ongelmaa ja siihen ei kyllä auttanut muu kuin uusien 0.95 jousien vaihto ja simmaus niille. Tietysti R6 yamahassa voi olla hyvät jouset kuskille vakiona, mutta kirjoitin vain koska kaikkeen ei pysty vaikuttamaan vakio-osien säädöillä.

En kirjoittele mitään totuuksia tässä, mikäli jollakulla on parempaa tietoa niin mielelläni lueskelen ja opin itsekin lisää. Eiköhän pidetä turha vääntö pois tältä fooruminosalta...

Tässä vielä Ducatin tehtaan ohjeistusta:

the front wheel "bounces" or "patters" during the final part of braking:

1. If the front forks travel all the way to the end of their stroke (you can verify this by checking the position reached by a nylon clamp fixed to either stanchion), the spring should be replaced with a harder spring.
2. If the last part of the stroke is not completed, the oil level is too high (or expressed another way, the air volume (gap to the oil level) is insufficient.
3. If, however, the forks work by travelling to the end of their stroke, but performance is, nonetheless, good in corners, the oil level should be increased.
4. If, in corners, the steering feels light and riding generally feels unsafe, change the spring for a harder spring and leave the oil level unchanged.
En jaksa kikkailla noiden lainauksien kanssa, joten vastaan tähän suoraan.

Öljyn lisäykseen. Hhmmm... Se saattaa tuntua siltä että saat sinne lisää vaimennusta, mutta käytännössä saat sen keulan vaan lopustaan progressiivisemmaksi kuin mitä se aikaisemmin oli. Progressiivisuus on ainakin mun "kirjoissa" huono juttu, joten itse välttelen öljynpinnalla pelaamista mahdollisimman pitkälle. Se on ns. "hätäpaskaratkaisu". Jos keula on kunnossa niin menovaimennuksen lisääminen on riittävä ja oikea toimenpide.

Sitten takapää. Mulle tulee takapäästä mieleen tarkistaa vain paluuvaimennus tuon painuman lisäksi. Jos paluuvaimennusta on liian vähän, pääsee perä pomppaamaan pystyyn ja siirtää liikaa painoa liian nopeasti keulalle jarruissa.

Ok. Jos kerran tunnet pyörän niin asia sitten pihvi, mutta(!) et tiedä mikä on kyseisen laitteen keulajousien jousivakio. Hhhmmmm... eli ihan turhaa tietoa tuossa kohtaa.

Toi jousivakio ei ole se ongelman aiheuttaja, vaan liian vähäiset vaimennukset. Okei, se on osasyy, mutta tilannetta saadaan helpoiten korjattua menovaimennusta lisäämällä. Kuten ZR-7herwood sanoi niin jousella määrätään se alue missä keula toimii (pääsääntöisesti haetaan sitä aluetta millä se keula toimii mutkissa), näin siis ihannemaailmassa. Esim. uudessa R6R:ssä tuokin idea heittää häränpyllyä ja lujaa.

Tuossa itsekin sanoit sen taikasanan ihan huomaamattasi; shimmaus. Eli sinne keulaan on laitettu lisää vaimennuksia. Mietipä miten paljon mukavampi se laite olisi ollut ajaa hiukan löysemmilllä jousilla, mutta samoilla vaimennuksilla kuin mitä shimmauksen jälkeen oli? Mun mielestä nykypäivänä hamutaan liian jäykkiä jousia ihan järjestään laitteisiin ja unohdetaan se vaimennuksen tarkoitus / tarve.

En ole täällä vääntämässä, tarkoitukseni on näillä kirjoituksilla herättää niin sinut kuin monet muutkin ajattelemaan että mikä vaikuttaa mihinkin ja kyseenalaistamaan kaikki neuvot sekä sitä kautta myös kokeilemaan itse niitä säätöjä ja ruuveja. Se mopo kun ei hajoa, vaikka niitä nupikoita säätelisikin.

Ton Ducatin ohjeen kanssa olisin pikkasen erimieltä.... tai oikeastaan aika rajusti.

1 -kohta. Mitä se jousi siihen vaikuttaa, jos vaimennukset on samat? Siitä keulasta saadaan vaan pintakova. No joo... kun tarpeeks tulee jäykät jouset niin ei se keula koskaan kasaan painu. Mut onko sellainen sitten kiva ajaa? Tuskin. Menovaimennuksen lisääminen olisi mun ehdotus.

2 -kohta. Hohhoijaa! Kannattaisko ensteks poistaa menovaimennusta ennen kuin lotraa sen öljyn kanssa? Ehkä _hiukan_ helpompi tapa toimia. Vai olenko väärässä?

3 -kohta. Miksi hajoittaa jotain mikä toimii?? Ei maalainen jymmärrä...

4 -kohta. Täh? Jos keula tuntuu mutkissa kevyeltä ja muutoinkin turvattomalta niin pitäisi laittaa jäykempi jousi?? Ei hyvää päivää!

Tuollainen keulan keveyden tuntemus johtuu siitä että se keula "ui" korkeammalla kuin perä (suhteessa) ja siksi se on epävakaa keksintö. Eli se mitä mä suosittelisin olisi juurikin päinvastoin. Keulaa pehmeämmäksi, jotta sinne saadaan enemmän painoa ja keula sitä kautta tukevammin tonttiin kiinni. Toinen vaihtoehto on se että lisää paluuvaimennusta ja poistaa menovaimennusta. Eli, menovaimennuksen poistamisen kautta sallitaan keulan painua mutkassa alemmaksi ja paluuvaimennuksen lisäämisellä sidotaan keula pysymään paremmin siellä alhaalla läpi koko mutkan.

Näin mä sen tekisin, mutta mä en noissa alustahommissa ole mikään kurko. Opettelen vasta kaikkea ja kokeilen kantapään kautta asioita.

Noinhan se menee.

Kyllä se noin menee.

Itse olen sen useammin ihan konkreettisesti kokeillut kahdella irtonaisella keulaputkella. Molemissa samat vaimennukset, mutta erilaiset esijännitykset. Painan ne rinnakkain pohjaan niin kappas ihmettä, se putki missä on enemmän esijännitystä nousee myös nopeammin ylös.

Sehän puristaa jousta kasaan. Eli oli jousivakio sillä jousella sitten mikä tahansa niin kun sitä jousta kiristetään (painetaan kasaan / lisätään esijännitystä) niin se pyrkii myös nopeammin ja voimakkaammin täyteen (vapaa)mittaansa kuin sellainen mitä ei ole lainkaan puristettu kasaan (esijännitetty).
Puhutte eri asiasta. F=kx, missä x on jousen painuma. Mutta parjanin tapauksessa jos esijännitystä lisätään, jousessa on enemmän lepopuristumaa (x:ää) jo lepotilassa. Kun keula puristetaan täysin kasaan, x_max on suurempi kuin pienemmällä esijännityksellä. Tästä kun tutkit esim kiihtyvyyttä tai integroit nopeutta niin parjan on oikeassa. Tämä johtuu siitä, että kun keulassa on enemmän esijännitystä, jousi kuormittuu enemmän keulan pohjatessa.

Kuitenkin, kun keulaa kuormitetaan, ja ajatellaan, että keulaan kohdistuva liike on vakiovoimainen, liikerata olisi pelkästään jousen vaimentaessa sama. Olettaen siis, että keulaan kohdistuva staattinen sag on suurempi kuin nolla ja keula ei pohjaa. Tällöin jousen x0 lepokuormassa on sama, mutta suuremmalla esijännityksellä painuma on vain pienempi. Kun kuormitusvoima on sama, molemmat painuvat staattisesta lepotilasta saman verran. Eli tässä ZR-7 on oikeassa.

Esijännistä lisäämällä siis saadaan lisää vaimennusta juuri pidentyneen maksimaalisen liikeradan vuoksi. Kuitenkin öljyvaimennuksen mukanaolo (ja sen epälineaarisuus) lisää tätä vaimennusta vieläkin enemmän. Käytännössä jousitus kannattaa säätää siten, että koko liikerata käytetään. Tällöin keula pystyy seuraamaan pintaa paremmin myös keulakuorman pienentyessä.

Tuosta öljypinnan muutoksesta. Oma mielipiteeni on jostakin ducatin ja parjanin puolesta välistä, vaikka olenkin laiska koskemaan siihen.

Esim. Alastarossa keula toimii löysempänä hyvin, mutta ne Palmasin röykyt hakkaavat keulan pohjaan. Jos keula olisi vähemmän lineaarinen, se menisi kohtuullisen pohjaan muissakin mutkissa (l. parantaisi kääntyvyyttä), mutta kestäisi paremmin iskua röykkyisissä jarruissa.

...vai tarkoittikohan tuo alkuperäinen otsikko, että lämpimien kelien yhä jatkuessa apparan katsomosta on bongattu latinomallinen takalisto..??
smile_org.gif

Noinhan se menee.

Kyllä se noin menee.

Tokihan se noin menee. Mutta haettiinko tässä jousen nousuaikaa pohjasta kokonaan ulos vai kenties jostain tietystä sisäänjouston määrästä esim "normikorkeuteen"...

Jos keula ei pohjaa eikä nouse täysin ylös, eli toimii "alueella", niin esijännityksellä ei ole merkitystä jousituksen liikenopeuksiin.

Noinhan se menee.

Kyllä se noin menee.

Tokihan se noin menee. Mutta haettiinko tässä jousen nousuaikaa pohjasta kokonaan ulos vai kenties jostain tietystä sisäänjouston määrästä esim "normikorkeuteen"...

Jos keula ei pohjaa eikä nouse täysin ylös, eli toimii "alueella",  niin esijännityksellä ei ole merkitystä jousituksen liikenopeuksiin.
No tuossa olet oikeassa.

Ymmärsin sun ensimmäisestä viestistä vaan jotain muuta.

Tuo pehmennys ajatus vain tuli mieleeni koska se auttoi omaan kulkineeseen. Ajatellaampa nyt vaikka että perää kovennetaan ja kun rengas joustaa vielä vähemmän kuin ennen niin eikös se tee koko pakettia jäykemmäksi... Omassa mielessäni ajatus nyt toimii niin että pehmeäpi runkoinen rengas säilyttää kontaktinsa asfalttiin paremmin vaikka jousitus olisi ns. jäykempi. Taas jäykempi rengas kun ei "jousta" niin paljoa (elä asfaltin pintaa vasten) niin jousituksen pitäisi kompensoida tuota jäykkyyttä omalta osaltaan. Eli jousitus pitäisi olla hyvin herkästi toimiva... Minä en ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta tuon olen itse huomannut omassa käytössä, kun noilla Dunlopeilla ajanut... Ei se pelkkä takarenkaan korkeus ero tee sitä ohjauksen eroa vaan myös se että Dunlop nyt vain sattuu olemaan herkempi ravistelemaan johtuen varmaan profiilista... Vielä palatakseni renkaan runkoon niin mitä olen katsellut kuvia -05 ja -06 ratapäivistä niin ei tuo Dunlop näytä painuvan niin kasaan kuin Pirelli ainakaan kaarteessa... Dunlop pitää ryhtinsä parempana kuin Pirelli jos verrataan -> Pirellillä 1 päällä radalla ja Dunlopilla 2 päällä radalla... Kuitenkin vauhdissa ollut vain noin 2 sekunnin eroja (siis noissa kuviin kaapatuissa kierroksissa)
Tuolla tavalla itsekin järkeilin ensin sitä säätämistä mutta sitten ajattelin, että jos pehmennän alustaa niin silloin jäykempi rengas joustaa vielä vähemmän kuin aiemmin.

Kysymys ehkä kuuluukin, että onko sillä mitään merkitystä tuleeko jousto renkaasta ja/tai alustasta? Kyllä tuossa varmaan joku hienostunut riippuvuus on olemassa rengasjouston ja alustajouston välillä mutta sen ymmärtäminen lienee harvojen ja valittujen herkkua  
lookaround_orig.gif
Moi program.

Oletko löytänyt parempia säätöjä Dunlopille?

Itse paininut samojen ongelmien kanssa joskus ja samoja mietteitä läpikäynyt.
Jos kuvittelet renkaan jousituksen jatkeeksi (nimenomaan jousen) niin jäykempi renkaan runko "jäykistää" koko pakettia eli vaatii ainakin lisää paluuvaimennusta koko paketilta.
Itse löysin Dunlopilla (Gp; soft edessä, medium takana) ajaessa helpotusta "woblaukseen" ja "tärräämiseen" vaimennuksia lisäämällä. Em. oireista pääsin eroon vaihtamalla Pirelliin ja lopullisesti kaikista muistakin oireista luovuttamalla pyörän Apparan kaiteisiin:-)

Vähän asiaa liipaten, mutta etupäässä ja toisella radalla. Alastarossa las palmasiin mentäessä etupää pomppii jarrussa jonkuverran ja muutaman kerran on tuntunu et olis lyöny rengastaki lukkoon asti noissa pompuissa. Onko tommosessa tapauksessa menovaimenusta liikaa? Eli kumi ei pysy radassa kiinni kun tippuu epätasasuuksissa "harjalta montun pohjalle"?
Tuu mun luo niin säädän sen sun pyöräs.

Eilen vein uuden Yammuni ekaa kertaa Ahvenistolle ja siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Vaikka virtasalmella ei ole ollut mitään kummia ongelmia ajettavuuden kanssa, niin Ahvenistolla perä pompotti niin että pelotti.

Eli siinä varikon ohi mennessä ylämäkeen ja sen tiukan neulansilmän jälkeen kiihdytettäessä takasuoraa kohden vispasi niin ettei meinannut pysyä pyörän selässä ollenkaan. Yritin lisätä paluuvaimennusta, mutta ei rauhoittunut kuin nimeksi.

Voisiko olla renkaista kiinni? Alla oli aika kuluneet Bridgestonen slicksit. Vähän tuntui siltä kuin olisi parantunut aina renkaiden lämmetessä vähän, mutta voi olla että kyse oli vain siitä että tottui vispaukseen.

Siinä tiukan mutkan jälkeen kohti tuomaritornin mutkaa ei uskaltanut edes antaa täyttä kaasua kun tuntui lähtevän käsistä koko vehje.

Eli mitä tehdä kun paluuvaimennus ei tahtonut auttaa?
(referenssinä: ajoin 1,34-1,36 aikoja)
jos perä pompottaa, niin se tekee ylimääräistä liikettä molempiin suuntiin, joten molempia säätöjä tulee kiristää, siis rebound ja compres, se hillitsee sen jousen ylimääräsen liikkeen molempiin suuntiin, kokeilua vaikka 2 naksua kerrallaan ja testiä ja taas 2 naksua...piukemmalle siis.. kyllä se jousi siitä rauhottuu jos on muuten kunnossa...
niin ja jousen esijännitystä kantsii muutella ratakohtaisesti, siksi esim. öhlinssissä se säätö on niin helposti tehtävissä sillä kierrettävällä hydraulisella säätimellä, peisikkinä jäykempi jousi (esijännitys) enemmän vaimennustarvetta.

Back