• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PERÄN KOROTUS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja triangel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

triangel

New member
Myynnissä on noita korotus osia, onko jollain kokemusta miten tuo perän korotus vaikuttaa ajo ominaisuuksiin,ulkonäköhän ainakin paranee mutta meneekö pyörä ajettavaksi???

wink.gif
Käsittääkseni on niin jotta jos perä nousee niin ohjauskulma pienenee ja näin ollen pyörä on aliohjautuvampi??
sekä "nopeampi" ohjattava
confused_orig.gif
??
P.S woin olla myös täysin wäärässä
tounge.gif

saahan sillä näköä ja kallistusvaraa lisää,itse en kuitenkaan omaan pyörääni laittaisi.olen kuullut että perä lähtee helpommin/nopeammin/hallitsemattomammin alta..
nixweiss.gif
mut varmaa tietoa ei henk.koht ole
smile_org.gif

Perän noston vaikutusta ohjauksen nopeuteen voi hieman kompensoida nostamalla myös etupäätä. Onnistuu helpoiten laskemalla pumppuja alaspäin mikäli on varaa laskea.

Edit: Perän korotus myös työn alla. Tars vaan nähdä minkälaiset korotuspalat tähän malliin on niin vois tehtailla itte. Tai siis saahan sen nouseen jos haluaa mutta senkin vois tehdä kerralla oikein...

Eli olisko nyt sitten niin että suuntavakaus kärsii
Kyllä.
Suoralla ei ehkä huomaa mitään eroa, mutta muuten ohjaus herkistyy tuntuvasti, riippuen tietysti siitä että kuinka paljon sitä persettä nostaa.
näinpä se toimii.
yleisesti kannattaisi nostaa aika harkitusti, eikä mitään 5centin pykäliä tai päätyy kikotin tankslapperin saattamana kumipuoli ylöspäin pöpelikköön.
koiranluilla joutuu säätämään niitä mopoja joissa ei säädettäviä ylä/alakiinnikkeitä ole.
mitä lyhyempi koiranluu-sitä korkeampi perä. älä lyhennä reikäväliä yli 0,5cm kerrallaan vaan testaa miten vaikuttaa. aika pienetkin muutokset vaikuttavat ohjaukseen kohtuu paljon.
etupään korotusta voikin sitten olla vaikeahko tehdä. mulla loppuu teleskoopit siihen mihin ne loppuu eikä sitä siitä korkeammaksi saa. no omassa on keulaa laskettu 2cm alkuperäisestä joten olen ehkä jäävi. myös perä on ~2cm alkuperäistä korkeammalla.
kääntyy helpommin - slappaa helpommin.
jos muuttaa keulakulmaa liikaa niin pyörä ikäänkuin haukkaa sisämutkaan. ei yhtään kivan tuntuista.

Peräs korotuksen vaikututsta voi kokeilla laskemalla keulaa..

Jos keulan laskeminen auttaa, niin sitten sopiva korotus perään ja keula takaisin alkuperäiseen asentoon. Kuten edellä todettua, kannattaa korotuksen kanssa edetä maltilla. Keula muuttuu herkästi hermostuneen oloiseksi, jos korottaa perää liikaa. En suosittelisi kokemattomille.

Eli olisko nyt sitten niin että suuntavakaus kärsii
Kyllä.
Suoralla ei ehkä huomaa mitään eroa, mutta muuten ohjaus herkistyy tuntuvasti, riippuen tietysti siitä että kuinka paljon sitä persettä nostaa.
näinpä se toimii.
yleisesti kannattaisi nostaa aika harkitusti, eikä mitään 5centin pykäliä tai päätyy kikotin tankslapperin saattamana kumipuoli ylöspäin pöpelikköön.
koiranluilla joutuu säätämään niitä mopoja joissa ei säädettäviä ylä/alakiinnikkeitä ole.
mitä lyhyempi koiranluu-sitä korkeampi perä. älä lyhennä reikäväliä yli 0,5cm kerrallaan vaan testaa miten vaikuttaa. aika pienetkin muutokset vaikuttavat ohjaukseen kohtuu paljon.
etupään korotusta voikin sitten olla vaikeahko tehdä. mulla loppuu teleskoopit siihen mihin ne loppuu eikä sitä siitä korkeammaksi saa. no omassa on keulaa laskettu 2cm alkuperäisestä joten olen ehkä jäävi. myös perä on ~2cm alkuperäistä korkeammalla.
kääntyy helpommin - slappaa helpommin.
jos muuttaa keulakulmaa liikaa niin pyörä ikäänkuin haukkaa sisämutkaan. ei yhtään kivan tuntuista.
koiranluut vaikuttavat myös jousituksen progressioon. niiden muuttaminen nostaa/laskee kyllä perää, mutta on funktioltaan erilainen kuin iskarin pituuden muuttaminen.

jos takajousituksen progressiota menee muuttelemaan tietyissä pyörissä, on melkolailla varmasti metikössä
crazy.gif

Pikkasen riippuu tuo progression muuttuminen siitäkin millaisella systeemillä ko. jousituksen vivusto on tehty. Yleisesti ottaen ei ole mitään vaikutusta noilla koiranluilla tuohon progressioon. Jos jatkat svingiä tai iskarin alapään ja rungon välistä vartta silloin muuttuu jousituksen progressio aina (ompa hieno sana tuo progressio)....

Vastataan nyt sitte tännekkin...Tein ite/teetätin ne koiranluut ja empä voi muutakun kehua...Seisontajalalla ollessa perä nousi siis 1.5cm luiden lyhennyksellä noin 3-4cm mutta kun satulaan istuu niin muutos lienee 2cm.n luokkaa...Tuntuu että menee paremmin mutkiin, ainakin 2 päällä (ajan PALJON naikkosen kanssa). Ennen jotenki hirvitti painaa 2 päällä mutkiin ku tuntu että tässähän roikkuu rekisterikilpi jo maassa...Nyt tuntuma perään on ehdottomasti parempi. Nyt siis tuntee että se takarengaskin seuraa siellä perässä... En tietty ole mikään GP. kuski mut en aio kyllä vanhoja luitakaan takaisin laittaa...
wink.gif

koiranluut vaikuttavat myös jousituksen progressioon. niiden muuttaminen nostaa/laskee kyllä perää, mutta on funktioltaan erilainen kuin iskarin pituuden muuttaminen.

jos takajousituksen progressiota menee muuttelemaan tietyissä pyörissä, on melkolailla varmasti metikössä  
crazy.gif
Näin on.. Ainakin veturiin saatavat kaupalliset jousituslinkit muuttavat progressiota siinä määrin että jousen vaihto on tarpeen.

Se että on emäntä kyydissä ei tarkoita että perää pitää nostaa, vaan sitä että takajousen esijännitystä pitää lisätä, jotta "sag" pysyy vakiona.. todella rasittavaa veivata säätöjä eestaas, siks saa eukot ajaa omilla mopoillaan mun puolesta
tounge.gif

Jammun systeemillä ei muutu jousituksen muut systeemit kuin tuo ride height. Jos muutettaisiin koiranluiden kiinnitys kohtaa joko swingissä tai sitten siinä iskarin vivuston alapäässä niin silloin muuttuisi paljon muutakin. Nyt tietysti pitää ottaa huomioon myös se seikka että mopo muuttuu etupainoisemmaksi ja se pitää ottaa huomioon etupään säädöissä ettei etujousitus vajoa liikaa jarrutuksissa.

Jep...Spekuloida saa mut ite olen tyytyväinen. Etupäätä vois tosiaan viim. nyt hiukan jäykentää...Onhan noita säätöjä sielläkin. Kokeilkoon itse ne jotka epäilee (varmasti on merkeissä ja malleissa eroja)...11e moisiin koiranluihin ei ole paljoa vaikka osottautuisikin huonoksi ratkaisuksi. Niin...  
thumbs-up.gif

Jep...Spekuloida saa mut ite olen tyytyväinen. Etupäätä vois tosiaan viim. nyt hiukan jäykentää...Onhan noita säätöjä sielläkin. Kokeilkoon itse ne jotka epäilee (varmasti on merkeissä ja malleissa eroja)...11e moisiin koiranluihin ei ole paljoa vaikka osottautuisikin huonoksi ratkaisuksi. Niin...  
thumbs-up.gif
mistä nuo luut hommasit , oiskohan mahdollista saada myös

thumbs-up.gif
mistä nuo luut hommasit , oiskohan mahdollista saada myös
Hankit vaan paikalliselta metallikaatikselta, tai miks noita nyt kutsutaan ni about 5mm.n ruostumatonta lattaa... maksanee 1e se määrä mitä luihin tarvii. Sit vaan jollekkin paikalliselle metallipajalle kyseleen et voiskos tehdä. Mulla leikkasivat plasmalla muotoon ja sit metästin toisen puljun missä oli kunnon pora/terät, siellä prätkistä kiinnostunu nuorimies poraili sit reijät niihin ilmaseksi...Hienosti putkeen siis koko homma. Täytyykin tässä kiitellä vielä et Suomi on näin pieni maa, vielä pelaa palvelu ja monesti vielä paremmin ku odottaisikaan...
033102beer_1_prv.gif

Back