• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perävaunu prätkään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawabata
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kawabata

New member
siis keillä sellainen on tai on edes mielessä joskus hommata, niin kertokaa, millainen ajettava, miten ehkä vaikuttaa ajoon, nostaako paljon polttoaineenkulutusta, miten muut liikennöijät suhtautuvat, myös muut tielläliikkujat siis?

pistin sellaisen tilaukseen, omiin tarpeisiini sopivan, n. 90 leveä, n. 200 pitkä, n. 100 korkea.
 
Ei ole kokemusta, mutta ihan uteliaisuudesta: mikä se oma tarve on, johon mp:ssä on perävaunulle käyttöä?
 
Minä vedän Venturella tavallisella vetokoukulla kärryä, joka painaa tyhjänä 80 kg. Kärry on rekisteröity, pienin Jullikka, henkilöauton perässä täysin huomaamaton. Pyörällä kärry vaikuttaa ajoon hieman hitaissa käännöksissä, mutta yllättävän paljon kiihdytyksissä. Tasaisessa matkavauhdissa kärry lisää hieman värähtelyjä pyörään, joten sen muistaa, mutta se ei häiritse. 80 rajoituksen vuoksi ison pyörän kulutus ei juurikaan muutu, ja iso pyörä kärryn edessä täytyy olla, vetää saa vain puolet omapainosta.
 
Mielessä on ollut jopa siinä määrin, että vetokoukkusysteemi on ollut kiinni jo vuoden verran. Systeemi on kylläkin Dauntlessin, jolloin se vetokuula ei möllötä siellä persiissä turhan panttina, ainoastaan melko huomaamattomat kiinnitysholkit ja virtapistoke ovat näkyvillä jos kuka osaa kurkkia.

Perävaunukuume kävi tässä talvella aika korkeallakin, mutta sitten päätin lievittää sitä eräänlaisella ensiavulla. Teetin nimittäin tuohon mainittuun Dauntlesssin systeemiin erillisen tavaratelineen, johon saan kiinni tavaraa ihan sen verran kuin kehtaa mopon keulimatta lastata (eli max 15 - 20 kg). Tällä tarakalla aion pärjätä tämän kesän reissut vaikka ei siihen tavaraa peräkärryn vertaa toki mahdukaan. Toisaalta ei ole sitten niitä kärryn (nopeus)rajoituksiakaan. Tästä MP-perävaunun nopeusrajoituksesta muuten on sitten olemassa erään kotimaisen valmistajan "varma tieto" siitä, että mp-perävaunulla ei olisi mitään erityistä nopeusrajoitusta. Ainoastaan yleiset tiekohtaiset rajoitukset. Perusteluna kuulemma se, että tieliikennelaki / asetus ei tuntisi käsitettä "moottoripyörän perävaunu" vaan sen sijaan ainoastaan "lisälaitteen", kuten sivuvaunukin, jolla ei kaiketikaan ole omaa rajoitusta.
Itse en tähän mytologiaan ole tarkemmin paneutunut, koetin vain muistella kyseisen kauppiaan perusteluja sille, miten sinivuokoille muka syötetään juuri kirjoitettu (perävaunun)ylinopeussakko...
tounge.gif


Sen verran olen noiden kärrynvetäjien juttuja kuunnellut, että hyvin jousitettua ja tasapainoitettua kärryä ei juuri huomaa kuin jarrutuksissa ja toki vähän kiihdytyksissäkin. Ja varmaan vähän sitten riippuu veturistakin tuo juttu...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
MP-perävaunun nopeusrajoituksesta muuten on sitten olemassa erään kotimaisen valmistajan "varma tieto" siitä, että mp-perävaunulla ei olisi mitään erityistä nopeusrajoitusta. Ainoastaan yleiset tiekohtaiset rajoitukset. Perusteluna kuulemma se, että tieliikennelaki / asetus ei tuntisi käsitettä "moottoripyörän perävaunu" vaan sen sijaan ainoastaan "lisälaitteen", kuten sivuvaunukin, jolla ei kaiketikaan ole omaa rajoitusta.
Itse en tähän mytologiaan ole tarkemmin paneutunut, koetin vain muistella kyseisen kauppiaan perusteluja sille, miten sinivuokoille muka syötetään juuri kirjoitettu (perävaunun)ylinopeussakko...
tounge.gif
No toi nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan koska yhdistelmähän on moottoriajoneuvon ja hinattavanlaitteen tai perävaunun muodostama yhdistelmä
ja lienee jotenkin määritelty kun hinataan kevyt-tai vastaavaa vaunua tai laitetta niin ajoneuvon suurin sallittu nopeus on enintään 80 km/h
siis että kaikilla yhdistelmillä ois sama 80 paitti kuorma-auto ja jarruton vaunu viel 60
 
No toi nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan koska yhdistelmähän on moottoriajoneuvon ja hinattavanlaitteen tai perävaunun muodostama yhdistelmä
ja lienee jotenkin määritelty kun hinataan  kevyt-tai vastaavaa vaunua tai laitetta niin ajoneuvon suurin sallittu nopeus on enintään 80 km/h
siis että kaikilla yhdistelmillä ois sama 80 paitti kuorma-auto ja jarruton vaunu viel 60
Juuri noin. Laissa mainitaan moottoripyörä ja siihen kytketty hinattava ajoneuvo siinä missä kerrotaan nopeusrajoituksista joten selvää pässinlihaa puhuu joku valmistaja mitä puhuu...

Muuten vaan kärrystä. 90-luvulla vetelin kuutena vuotena kärryä yhteensä 22 tkm. Kärry tuntui ajettaessa vain liikkeellelähdössä ja joskus kun piti tehdä tiukkoja U-käännösiä tms. esim Norjan serpemtiineill. Kulutus pysyi alentuneen nopeuden vuoksi samana. Sellainen huomio jotta kun on kärry perässä niin ilmestyy kavereita kyseleen jotta "ei sulla sattuis olemaan tilaa kuljettaa milloin mitäkin".

Kärry on tallessa edelleenkin eikä ole vedetty sitten vuoden -98. Koukkuaihion taisi mennä juur Oulalle, liekö ollut hyötyä? Kärry on venäläistä alkuperää eli kooltaan 100x80 ja painaa noin 70 kg ja on käynyt kerran kyljellään kun vetoaisa katkesi...
 
tilasin juurikin tuolta motokärrystä sen perävaunun. käyttötarkoitus on moninainen, omien yöpymisten lisäksi ja virvoitusjuomien, sekä einesannosten lisäksi, myös eräs tarkoitus, jota en tässä kehtaa mainita. hehiö.

ja tokihan tusinakawa jaksaa vetää kun on tehokkain vakioprätkä vuosina 2000-2005 kun otetaan vielä melkoinen vääntömomentti huomioon, niin jo jaksaa. toki muitakin vetureita on mahdollista käyttää ja eräitä on harkinnassa, mutta manipulaatiotilanne sanelee osan käytännöistä ja hankinnoista kuten yleensä.

perävaunu ehtinee näillä tietoa valmistua aikaisintaan heinäkuulla, joten elämme mielenkiintoisia aikoja. saatan saada jo aiemmin jonkun lainakärryn vähäksi aikaa koeajoon ja tutustumista varten, kunhan ensin aisa on asennettuna.
 
Ei ole kokemusta peräkärryn kanssa ajosta, joskus nuorena tuli kokeiltua 3 puolikasta Jawaa sivuvaunun kanssa. Oli kaverin vehje. Sinänsä hyvä kun sääti sytytyksen ennakon pois niin sai pakin toimimaan silla lailla, että käyvän koneen virta katkaistiin ja juuri kun kone vielä potkaisi viimeistä potkuaan niin virta uudelleen päälle ja melkein aina kone hörähti käymään väärin päin.  

Yhden mukavan yhdistelmän näin kesällä 2005 tuossa Keravan paikkeilla, kaveri ajeli vanhaa Lahden tietä vanhalla Pannonialla jossa oli sivuvaunu ja peräkärry.

Oli melko metkan näköinen yhdistelmä.

Jos joku Keravan Orggilainen sattuisi näkemään niin kuva tekisi terää täällä jossai Orgin sivulla.

Tuntui kulkevan melko hyvin 80 kympin alueella.
 
nyt on sen verran uutta, että asennutin vetokoukun 12r:ään motokärryssä ja sain kokeilla kärryn vetämistä. kokemus oli positiivinen eli kärryn olemassa oloa ei juurikaan huomaa. ihan pientä värinää tuntui kuoppaisilla osuuksilla, mutta jos olisin lähtenyt ajamaan kawalla tietämättä ja näkemättä kärryä ensin, niin tuskin ajaessa olisin välttämättä huomannut tai ihmetellyt mitään. vielä kun tusinakawa on aika tunnoton kuormalle, ei missään vedoissa tai kiihdytyksissä huomannut kummempaa normaalin liikenteen seassa.

omasta kärrystäni on jo alarunko valoineen valmiina, vielä kapeammat renkaat asennetaan ja itse kuomuosa, niin valmistuminen on lähellä eli toiveissa olisi heinäkuun alkupäivinä saada se prätkäni perään.
 
nyt on sen verran uutta, että asennutin vetokoukun 12r:ään motokärryssä ja sain kokeilla kärryn vetämistä. kokemus oli positiivinen eli kärryn olemassa oloa ei juurikaan huomaa.
Ettet vaan olis hieman ennen 21:00 tullut vastaan Ukko-Pekan liikenneympyrässä...

Meinas silmälumpiot irrota kun siinä
062802moto_prv.gif
peräkärryn runko perciissä kanttasi.
biggrin.gif
 
nyt on sen verran uutta, että asennutin vetokoukun 12r:ään motokärryssä ja sain kokeilla kärryn vetämistä. kokemus oli positiivinen eli kärryn olemassa oloa ei juurikaan huomaa.
Ettet vaan olis hieman ennen 21:00 tullut vastaan Ukko-Pekan liikenneympyrässä...

Meinas silmälumpiot irrota kun siinä
062802moto_prv.gif
peräkärryn runko perciissä kanttasi.
biggrin.gif
ööh, en tiedä missä on ukko-pekan ympyrä, mutta naantalissa kanttasin liikenneympyrässä kärrynrunko perciissä illalla todellakin, todennäköisesti olen sitten tullut vastaan.
 
Meinas  silmälumpiot  irrota kun siinä  
062802moto_prv.gif
peräkärryn runko perciissä kanttasi.  
biggrin.gif
ööh, en tiedä missä on ukko-pekan ympyrä, mutta naantalissa kanttasin liikenneympyrässä kärrynrunko perciissä illalla todellakin, todennäköisesti olen sitten tullut vastaan.[/quote]
Olisko tuo ensimmäinen kerta kun jollain silmät tippuu, kun sinut näkee...
Vai on kärry jo noin pitkällä...tuohan tietää hyvää juhannukseksi...saat esitellä porukkas
smile_org.gif
 
nyt on jo ensimmäisiä ajokokemuksia, sekä tyhjänä, että kohtuu kuormalla eli noin 45 kg. alle 120 kmh vauhdissa kärryä tuskin huomaa, paitsi röykyissä nypyttää hieman. aluksi ohjaustuntuma on jotenkin oudohko, mutta siihen tottuu. kuorma etupainoisena etenkin tasoittaa menoa loistavasti, vakaampi ajaa. yli 1,70 nopeuksissa heijaa jo niin pahasti, että pitää himmata, meinaa nousta lentoon noilla asetuksilla ja säädöillä ----> kaipaa down forcea aika paljon lisää. selvästi levoton jo 1,40 nopeuksissa ja yli sen. liikkeellelähdöissä kuorman kanssa huomioitava enemmän kierroksia ja hieman luistatusta. mainio kampe kaikenkaikkiaan näin alkukokemuksien perusteella.

kovasti saa uutta juttuseuraa ja jopa autoilijat moikkaavat, sekä kaw,,, karawaanarit näemmä. itse olen kawaraanari lähinnä, motoristi varsinaisesti kuitenkin. valokuvatuksi olen kans joutunut useammalla stopilla, levähdyspaikoilla ym.
 
Miten tuo kärry suhtautuu nopeisiin väistöihin tai tiukkaan kaarrokseen? Kumpi lähtee sateella ensin alta mutkassa; takapyörä vai perävaunu?

Muuten varmaan näppärä mutta hieman epäilyttää pyörän käyttäytyminen jos tuleekin tilanne päälle ja pitää nopeasti väistää jotain. Lähteekö kärry luisuun ja vetää pyörän mukanaan vai kaatuuko se pelkästään? Tosin jos tyytyy kurvailemaan vain 80 lasissa niin ei niitä tilanteitakaan ehkä niin kauheasti ehdi muodostua.
 
Back
Ylös