• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Perseen puutuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baritoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin....
biggrin.gif
.

Miksi ihminen vetää kolmekin tankillista putkeen vaan
hätäsesti tankaten?
biggrin.gif
.

Ihan oikeesti hei.... ja valitetaan että hanuri huutaa
biggrin.gif
.

.......HALOJA-HALLOO
biggrin.gif
.

Niin....
biggrin.gif
.

hätäsesti tankaten?  
biggrin.gif
.

biggrin.gif
.

.......HALOJA-HALLOO  
biggrin.gif
.
Tuohon matkaan meni reilut kymmenen tuntia, että kyllä me taukoja pideltiin, ei se siitä ole kiinni. Kohtuu lämmin sää, ajohousut tahtoi tarttua kiinni polviin... MP-Asun suojataskut ei oikeen hengitä.

Noniii Baritoni ehti ensin... mää hidas...

Niin....
biggrin.gif
.

hätäsesti tankaten?  
biggrin.gif
.

biggrin.gif
.

.......HALOJA-HALLOO  
biggrin.gif
.
Tuohon matkaan meni reilut kymmenen tuntia, että kyllä me taukoja pideltiin, ei se siitä ole kiinni. Kohtuu lämmin sää, ajohousut tahtoi tarttua kiinni polviin... MP-Asun suojataskut ei oikeen hengitä.

Olin liian nopee ja ehdin jo poistaakin
biggrin.gif

No mut nii... käytettiin aikaa jotakuinkin 10h keskimääräisen matkanopeuden ollessa ~110kmh mittarinopeutta.

Nopeasti laskettuna tekisi siis n. 4 tuntia taukoja.

Jos alkaa jokin paikka puutumaan on vauhtia ja vaarallisia tilanteita liian vähän. Ikinä ei ole esim radalla tai keulitellessa ruvennut perse puutumaan  
wink.gif
Aika monta tankinväliä on vedetty todellisella keskinopeudella 170+ ja silti vaatii toimenpiteitä... Chamonix-Travemünde nyt viimeksi tuolla menetelmällä (paitsi siinä Baselin jälkeen ja Frankfurtin kierrossa kun 130/120 rajoitus pukkasi vastaan), ja iltapäivällä kyllä perää piti jo jumpata.

Kerran oli kaverilla rautaperseajossa Airhawk. Kai se auttoi, mutta kovaa kiemurteli silti. Oikea käsi kuulemma meinasi sakata.

Oikeasti niillä Rukka-housujen "vaipoilla" on iso merkitys jos ajaa pitkään lämpimässä. Setähousut tai ei, toimivat minulla. Ja supermotolla ei toimi mikään, kankku on kipee joka tapauksessa.

Banulla pisin päivä 790km eikäs peffa puutunu! Jos pyörä sopii niin se myös toimii!
tounge.gif
On tallissa yx 450 honda ja max päivämatka 250km.
sad_orig.gif

36 tuntia sv:n puikoissa ei puuduttanut persettä, mutta jalat oli aivan tohjona.
Pikku jumppaa pärrän päällä jatkuvasti. Yksi lokoisimmista asennoista on ajaa jalat takatapeilla ja makoilla tankinpäällä ;)

Niin....
biggrin.gif
.

hätäsesti tankaten?  
biggrin.gif
.

biggrin.gif
.

.......HALOJA-HALLOO  
biggrin.gif
.

Jos nyt leikki sikseen, niin kyllä se mopon ja oman mitoituksen
(kaikilta osin) kohtaaminen on ihan tärkein tekijä.

Se on "pitkän päälle" kuin kunnon sokkeli ja ehtoisa emäntä talossa.

Kyllähän sissi vilua, nälkää ja vitutusta kestää, mutta
syö se miestä ja puuduttaa
biggrin.gif
.

Pelkästään stongakin pari senttiä johonkin suuntaan "pielessä"
tuntuu aika nopeasti.
Satulan mitat ja pehmeys natsaa varsin harvoin juuri
oman musiikkivehkeen kanssa.

"Perusmopoon" lienee kaikkein helpoin saada asiat
kohdalleen, sama sitten minkä brandin alle markkinointiosasto
mopon on tuupannut.

Itse olen saanut aika pienellä möhköön paikat niin
kohdalleen, että tankkaaminen, ruoka ja pakollinen uni
ovat asioita jotka tulevat vastaan.
Rautapersehommat on oma juttu.... ja siitä vaan ketä kiihottaa, mutta tollaset 16-17 tunnin rupeamat joista
vajaa 14 tuntia mopon päällä ei tunnu missään.
Ei jälkeenkään. Saattaa siis olla asioita "kohdillaan".

Just tänään (eilen) ajelin Alta-Kuopio välin -08 kilofasulla, 965 km. Selkä oli eniten tulessa, sitten polvet. Käsissä ei tuntunut oikeastaan ollenkaan. Perseessäkin välillä tuntui, mutta aika hyvin sain sitä jumpattua ajon aikana. Aikaa kului noin 12 tuntia kaikkine ruoka- ja tankkaustaukoineen. Google maps antaa ajoajaksi 13h25min, joten taisin noudattaa rajoituksia ns. joustavasti
inlove.gif

Norjan puolella toki noudatin orjallisesti rajoituksia, ainakin aina kun tuntui uhkaavalta...

tommoset 200km menee ilman kummempia jumppa liikkeitä, mut sen jälkeen alkaa persettä ja niskoja pakottaa ihan tosissaan. Mut harvemmin tulee ajeltua niin pitkiä siivuja et haittais.
En vois kyl kuvitellakaan et nykysellä mopolla heittäs jotaa suomen ympäri ajo reissuja. Ei millään.

Asia joka rassaa on se et jo 50km jälkee oikean puoleinen jalka alkaa olla liekeissä kun putki lämmittää kengän pohjaa niin pirusti. En tiedä sit miksei ikinä vasen jalka lämpene liikaa. Liekö jostain syystä oikean puoleinen putki käy kuumempana.
Auttas ehkä ku ostas laadukkaammat popot...
Nyt on varmaa perässä tulijoista hauskaa katella ku ukko roikottelee välillä jalkaa ilmassa.

Itse käytän tankkilaukkua (sinne jotain pehmeää) pidemmillä matkoilla, eli laitan jalat matkustajan jalkatapeille ja makoilen tankkilaukun päällä. Saa levätä jalat, takamus, hartiat ja kädet. Toimii hyvin pitkillä, tylsillä suorilla teillä.

Joo.

Tottumiskysymys tosiaanikin taitaa olla.

Yks konsti olis tietysti istuskella talvellakin satulassa, vaikkapa viikottain.

Kyllä siitä nahka parkkiintuu pikku hiljaa ja verenkiertokin lakkaa oikeista paikoista.

Samalla häipyy myös pakotus
smile_org.gif

Treeniä vaan peliin, heh ja höh

...tiiä sitten, mutta kun asenne on kohilhan (niinkö elämässä yleensäki) niin helepottaa melekosesti. Ittellä pisimmät huikoset n. 1300 km (13-16 tuntia yhteenmenoon) tankkaustauoilla ja yhellä pitemmällä ruokatauolla. Eikä tuo nyt niin pahalta tunnu. Tänä kesänä ei tosin pitkiä päivämatkoja ole tullu tehtyä, kerran käväsin Kajaanissa Kuopion kautta ja Kärsämäen kautta takasin, rapiat 700 km. Makkaran söin Kajaani MC:n penkitystilaisuuessa. Ja matka jatku taas. Lähin seittemän jälkhen aamusella ja kuuelta illalla istuin jo saunassa kotona.

Toishaalta minulla onki alla matkalehemä. Seki helpottaa.

Jos perse puutuu, se johtuu siitä että paine per neliösentti on liian iso. Ongelmaan on kaksi ratkaisua. Joko pienennetään painetta tai kasvatetaan pinta-alaa. Naisilla tietenkin tuo jälkimmäinen on luonteva ratkaisumalli, tulee kuin itsestään. Jätkien kandee hankkia kevyemmät ajovehkeet.

"... kasvatetaan pinta-alaa. Naisilla tietenkin tuo jälkimmäinen on luonteva ratkaisumalli, tulee kuin itsestään..."
Ah, tuossahan se syy onkin, miksi mun persus ei puudu ajomatkoilla  
062802jumpie_prv.gif

Tosin mä "jumppaan" pyörän päällä, kun katselen maisemia ja kääntyilen ja vääntyilen satulassa sen mukaan, mitä uteliaisuus ja mielenkiinto vaativat.
Eniten mulla puutuu alaselkä, mutta aktiivinen jumppa ajaessa on hyvä ensiapu. Eli selkä notkolle ja p***e pitkälle niin jopa venyy!

Myös shadown pieni tankki sanelee sopivin välein pidettävän tauon.

Jos perse puutuu, se johtuu siitä että paine per neliösentti on liian iso. Ongelmaan on kaksi ratkaisua. Joko pienennetään painetta tai kasvatetaan pinta-alaa. Naisilla tietenkin tuo jälkimmäinen on luonteva ratkaisumalli, tulee kuin itsestään. Jätkien kandee hankkia kevyemmät ajovehkeet.
Taitaa olla meikälläkin hilkulla tuo pintapaine..
Yllättävän pienellä istumapaikan muutoksella satulassa saa alkavan puutumisen loppumaan ja vähän lisäaikaa.

Kädet puutuu tai paremminkin niitä pistelee pitemmän ajopätkän jälkeen, johtuneeko tuo stongan tärinästä. Ja kun peileistä tuntuu enemmän pistelevän kaasukädenpuoleinen maailma pompottavan enemmän kuin vasurilla, pitäisköhän hommata uudet painot päihin?

Muuten ei ole matkalla tarvinnut ylimääräisesti stoppailla (tankkausta lukuunottamatta) kuin otsaa hieromaan, kypärä painaa hupun sauman kalloon asti.

Toishaalta minulla onki alla matkalehemä. Seki helpottaa.
Minullaki on tuollainen hitaahko matkalehmä, ja pisin päivämatka sillä on ~1400km Nizzasta Madridiin, joku 5-600km ei tunnu vielä missään. Ei mitään airhawkeja, geelipenkkejä tai edes lampaannahkoja, mutta onneksi säkkituolimainen kokonaisolemukseni valuu ikäänkuin itsestään sopivaan ajoasentoon pitkillekin rupeamille. (Asenne taas ei ole kohillaan, ja elämästä mä en tiedä mitään... eli se ei helpota.) Tankkausväli on sopiva 250-350 kilsaa, ja silloin ehkä hieman venyttelen etujalkoja, mutta en minä mitään taukojumppaa silti harrasta. Jalat nostan ajossa joskus takajalkatapeille niin että jalkapohjat on suoraan taakse, lähinnä vaihtelun takia, en siksi että polvikulma olisi paha.

/MarcusB

rautaperseen ajoin pariviikkoasitten daelim roadwin r (piikillä) 300km-600km persettä puudutti mutta sit helpotti, tankkauksia 11 ja kilometrejä 1750km 22h. 50-150km välein pieni penkkijumppa, ruokataukoa ja lyhyitä taukoja tankkausten yhteydessä. 1300km asti meni hyvin mutta sit iski väsymys ja meinas viedä voiton koko loppumatkan ajan..

Mulla ei niinkään puudu perse yhtään. No, pisin siivu tänä vuonna on vaan 450 kilsaa mutta sekin meni niin että kaksi kahvia kävin juomassa ja tankkasin kolmesti, eli kolme stoppia yhteensä mutta nekin oli aika lyhyitä. Mulla ongelmaksi tulee jalat eli vaikka on kovapohjaset sidin mopokengät, niin jalkatapit painaa jalkoja ja välillä pitää sitten jalkoja roikotella asfalttia hipoen. Tosin tämä varmaan korjaantuisi kuin sijoittaisi vähän isompi halkaisisian omaaviin jalkatappeihin. Muuten on kiva pörrätä.

Back