• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pidetään ne ajolinjat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuppervaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tuppervaari

New member
Ihan sellainen pikkuinen ajovinkki etenkin kaupunkiliikenteessä.

Jos ajetaan kaistan vasenta reunaa mikä onkin aivan fiksua jotta jää itselle turvamarkinaalia oikealle puolelle niin muistetaan nyt semmoinen homma..kun käännytään oikealle ei leikkailla poikki ajokaistan  risteävän kaistan oikeaan reunaan.

Selkiskö?
Eli toimitaan samalla tapaa kuin auto tekee..pidetään samat ajolinjat kuin auton vasemman tai  oikeanpuoleiset  etu- ja takarenkaat tekevät. etenkin jos perässä tulee toinen pyörä joka on valinnut linjansa jotta voi ajaa limittäin.
Ok..turvaväli toki pitää olla, mut tuolla edellämainitulla leikkailulla etummainen pyörä yht äkkiä varoittamatta kääntyessään puolittaa takana tulijan turvavälin.

Sekavasti selitetty, muuta jos ei asia auennut niin selitetään tarkemmin
062802moto_prv.gif

Mitäs hemmettiä? Jos käännytään oikealla, ryhmitytään kaistan oikeaan reunaan ennen käännöstä ja käännytään oikeaan reunaan. Vaihtoehtoinen ripeän etenemisen linja on sitten asia erikseen.
tounge.gif
Mutta vakavasti ottaen: Itseäni ei kiinnosta pätkääkään jos joku liiaan lähellä roikkuva urpo häiriintyy ajolinjavalinnoistani. Itsehän on paikkansa valinnut. Muutenkaan en ymmärrä tuota "ajetaan kimpassa jokaisen pyörän kanssa" -asennetta.

Eikös prätkänkin pitäisi:
- laittaa vilkku ajoissa päälle osoittaakseen aikeensa
- ryhmittyä kaistallaan ao. kaistan laitaan hyvissä ajoin

Näin toimien se takana tulija tietää vilkusta kääntymisaikeet ynnä ryhmittyminen kaistan oik. laitaan oik. käännyttäessä niin eipä siinä paljoa sisäkaarteesta risteyksessä "leikkailla" s.e. sinne sisäkaarteen puolelle enää kukaan väliin mahtuisi
lookaround_orig.gif

Toki jos porukalla mennään ja tarkoitus on lomittain ajella, niin em. ohje kuvitteellisen auton renkaiden linjojen noudattamisesta lienee ihan paikallaan. Mutta onko kuka tahansa tien päällä tavattu kanssamotoristi sitten automaagisesti "porukka". Ei ainakaan minulle, vaikka tuota limitys-ajoa näiden tuntemattomienkin kanssa suoraa pätkää usein ajelenkin
cool.gif

Letka-ajo on asia erikseen ajolinjojen puolesta mutta kyllä se takanatulija on vastuussa omista ajolinjoistaan ja pysähtymismatkoistaan normiliikenteessä.

Ei ole moinen ongelma käynyt mielessä kun olen ollut yksin liikenteessä. Yleensä seilaan kaistaa maun mukaan kaivonkansia ja kuoppia väistellen. Hitto nyt sekin alkoi tuntua syntiseltä
bawling.gif

Juu ei ajolinjat aiheuta mitään toimenpiteitä, kun pitää sitä väliä. Minä en ole ikinä ollut liikenneonnettomuudessa koska:

1. Ajan aina ylinopeutta.

2. Pidän väliä edelläajavaan.

Ainut mikä vituttaa on vilkun käyttämättömyys kiertoliittymissä. Käyttäkää saatana sitä vilkkua kiertoliittymästä poistuessanne! Vituttaa arpoa siellä, että onkohan tuo nyt poistumassa, vaiko jatkamassa! Vilkku perkele! Se on se viiksi autossa siinä ratin vasemmalla puolella ja pärrässä vasemman peukun ulottuvilla!

Eniten itse murehtisin kaupungilla ajaessani mahdollisista polkupyöräilijöiden ajolinjoista muun liikenteen seassa. Osa polkupyöräilijöistä tulee jokaiseen tyhjään väliin mitä muut tienkäyttäjät tarjoavat. Eli olisi jo senkin takia hyvä noudattaa ryhmittäytymisessä perussääntöjä. Motoristilla joka noudattaa säntillisesti ryhmittäytymissääntöjä on tosin etenkin oikealle kääntymisissä riski tarjota ahnaalle autoilijalle oma vasen koipireisi "takeawayksi".

Itse pyrin havainnoimaan muita tienkäyttäjiä mahdollisimman tehokkaasti, hidastamaan ajoissa ja viemään mahdollisimman ison tilan jos en ole kenenkään kanssa sopinut porukka-ajosta. Täytyy kyllä myöntää, että yhteishenki mitä hämäävästi kokee muiden motoristien seassa liikenteessä patistaa joskus ryhmäajokuvioihin.

aivan..kommenteista etenkin muutamista huomaa jotta asiaa kannattaa pohtia.

etenkin tämä on helmi...
sanoi:
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään jos joku liiaan lähellä roikkuva urpo häiriintyy ajolinjavalinnoistani.

näinhän se menee hevospiireissä, mutta tiellä liikkumisessa pitäisi käyttää hieman erillaista logiikkaa kuin vermossa.

ja pyrkiä johdonmukaisuuteen liikenteessä ja etenkin ryhmittymisessä..jos ryhmitytään niin ryhmitytään sitten eikä seilata pitkin kaistaa laidasta toiseen.

katsokaa huksenna mimmoista meno nykyisn on.kun vilkunkäyttökin on jopa moottoripyörällä liikuttaessa onnetonta.

Letka-ajo on asia erikseen ajolinjojen puolesta mutta kyllä se takanatulija on vastuussa omista ajolinjoistaan ja pysähtymismatkoistaan normiliikenteessä.
ja edellä meniä saa tehdä ihan mitä vaan?

aivan samat säännöt pätee kaikkeen liikkumiseen tiellä..ei ole eroa ajaako letkassa vai yksistään. koska kuitenkaan siellä ei olla koskaan yksin.

aivan samat säännöt pätee kaikkeen liikkumiseen tiellä..ei ole eroa ajaako letkassa vai yksistään. koska kuitenkaan siellä ei olla koskaan yksin.
Jätä enempi sitä turvaväliä jos noin ahistaa.

Vilkku perkele! Se on se viiksi autossa siinä ratin vasemmalla puolella ja pärrässä vasemman peukun ulottuvilla!
Vasemman peukun? ..kait se melko monessa niin onkin, erikseen sitten nämä maatalouskoneet kuten puimuri. Siinähän on vilkut molemmilla peukuilla.
biggrin.gif

Huhua olen kuullut, että näin olisi myös joissain amerikan ihmeissä.

Totta kyllä, että ottaa päähän kun porukka ei osaa vilkuttaa ympyröissä poistuessaan, melkoista arvontaa saa välillä suorittaa ja odotella kun ei tiedä minne ne on menossa.
sad_orig.gif

Jätä enempi sitä turvaväliä jos noin ahistaa.
niin..turvavälistä juuri onkin kysymys. ja siitä kun joku urpo ajaa kuin fasaani.
löysitkö itsesi esimerkistäni?

mä en tiedä kuinkaasian näette.
eilen oli juuri vastaava tilanne.

liikenne valot ja pärrä seisoo kaistan vasemmassa reunassa.kaistan josta voi jatkaa suoraan tai kääntyä oikealle.
no..mun mielestä oletettavaa on jotta kaverin aikomus on jatkaa valoistasuoraan. toki ymmärrettävää että useissa amerikkalaisvalmisteisissa p**uralliin suunitelluissa faittereissa vilkun käyttö helposti unohtuu koska purkkaakin pitää jauhaa.
enivei...ketäpä ei vituttasi kun sieltä kaistan vasemmastareunasta leikataankin valojen vaihtues risteävän ajokaistan oikeaan reunaan?
joko aukeaa?

liikenne valot ja pärrä seisoo kaistan vasemmassa reunassa.kaistan josta voi jatkaa suoraan tai kääntyä oikealle.
no..mun mielestä oletettavaa on jotta kaverin aikomus on jatkaa valoistasuoraan. toki ymmärrettävää että useissa amerikkalaisvalmisteisissa p**uralliin suunitelluissa faittereissa vilkun käyttö helposti unohtuu koska purkkaakin pitää jauhaa.
enivei...ketäpä ei vituttasi kun sieltä kaistan vasemmastareunasta leikataankin valojen vaihtues risteävän ajokaistan oikeaan reunaan?
joko aukeaa?
Tuo on ihan totta, että kuvaamassasi esimerkissä mopo on ryhmittäytynyt hölmösti ja kenties sääntöjen vastaisestikin kääntymistä ajatellen, mutta en kyllä itse silti miellä tätä maailman suurimmaksi ongelmaksi.
Mikään pakkohan ei ole tunkea samalla kaistalla olevan ajoneuvon viereen, vaan monesti taakse jääminen (kuten autotkin tekee) on fiksuin veto, jolloin edessäajava voi tehdä mitä lystää eikä siitä koidu itselle ylimääräistä stressiä. Vieressä oleminen on muutenkin riski, voihan kanssamotoristi ryssiä lähdön ja kaatua vaikka päälle.
Sitäpaitsi tuollasta toimintaa näkee tosi harvoin, itsekin olen tienpäällä 60tkm/vuosi erilaisilla vehkeillä, enkä montaa kertaa ole kyseiseen ilmiöön törmännyt. Tai sitten en vain ole nähnyt/ymmärtänyt mitä ympärillä tapahtuu
smile_org.gif

No eipä ole tuollaisia älynväläyksiä tullut monesti nähtyä tuolla tienpäällä. Onneksi! Kuulostaa nimittäin kaikinpuolin erittäin typerältä ´muuvilta´, jollaisia ei kannata harrastaa, jos meinaa vanhaksi elää.

joko aukeaa?
Tuo on ihan totta, että kuvaamassasi esimerkissä mopo on ryhmittäytynyt hölmösti ja kenties sääntöjen vastaisestikin kääntymistä ajatellen, mutta en kyllä itse silti miellä tätä maailman suurimmaksi ongelmaksi.
Mikään pakkohan ei ole tunkea samalla kaistalla olevan ajoneuvon viereen, vaan monesti taakse jääminen (kuten autotkin tekee) on fiksuin veto, jolloin edessäajava voi tehdä mitä lystää eikä siitä koidu itselle ylimääräistä stressiä. Vieressä oleminen on muutenkin riski, voihan kanssamotoristi ryssiä lähdön ja kaatua vaikka päälle.
Sitäpaitsi tuollasta toimintaa näkee tosi harvoin, itsekin olen tienpäällä 60tkm/vuosi erilaisilla vehkeillä, enkä montaa kertaa ole kyseiseen ilmiöön törmännyt. Tai sitten en vain ole nähnyt/ymmärtänyt mitä ympärillä tapahtuu
smile_org.gif
kysymys on joustavuudesta ja muiden huomioon ottamisesta.
toki parastapa mopollakin liikuttaessa on se etti tunge rinnalle..ei edes pari metriä jäkeen rinnalle. vaan reilut välit edellämenijöihin myös liikennevaloissa.
näyttää vain ja on myös hölmöä jos valoissa sattuu olemaan peräkkäin kuusikin pyörää..haukaavat hitosti tilaa.

pienellä huomaavaisuudella ja toiset huomioon otten sama määrä pärriä mahtuu kolmen vastataavan haukaamaan tilaan.

toki suomalaisessa liikenteessä ja etenkin moottoripyöräilyssä meinaa vallita tuo vapauden tunne..minä voin, mulla on oikeus,mun ei tarvitse.

asioita mitkä ei maksa mitään.

joko aukeaa?
Vasta tämä viesti avasi mistä tilanteesta oli kysymys... ketjun avausviestin perusteella pohdin jo, että onko kenties vanne kuitenkin liian kireällä pään ympärillä
cool.gif

joko aukeaa?
Vasta tämä viesti avasi mistä tilanteesta oli kysymys...  ketjun avausviestin perusteella pohdin jo, että onko kenties vanne kuitenkin liian kireällä pään ympärillä  
cool.gif
Juu tämä on jo selkeämpi asia, mutta tälläpä ei ole mitään tekemistä aloitusviestin tarinan kanssa. Aloitusviestissä käsittääkseni jopa kehotettiin ajamaan vasenta reunaa ja kääntyessä oikealle myös pitämään vasen ajolinjan.
nixweiss.gif

Kommunikaatio kaikkine pienine nyansseineen (kuten oikeinkirjoitus) on tunnetusti vaikeaa.

Back