• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pidetään ne ajolinjat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuppervaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ehkä mä vaan olen paranoidi mutta itse en uskaltaisi hivuttautua itselleni tuntemattoman motoristin kantaan limittäinajoon; on jo nähty millaisin taidoin jotkut ovat liikenteessä.
Lisäksi Tupperilta on kai unohtunut tieliikennelaki ja sen tarkoitus; kun ajetaan samoilla säännöillä voidaan ennakoida myös sen takanatulijan toiminta eri tilanteissa ELI voidaan otaksua ettei se pahvipää ohita oikealta samaa kaistaa käyttäen.

Kerros tupperi onko jotain muita tilanteita missä haluat ajaa omilla säännöilläsi ja siten vaarantaa muiden turvallisuus liikenteessä?

Mistäs sut tunnistaa että osaa varoa? Siis jos sut näkee taustapeilissä ennenkuin teet jotain odottamatonta kuten ohittaisit jakajan väärältä puolelta vaikka mä olisinkin kääntymässä vasemmalle jakajan jälkeen?

Ottamatta kantaa nyt kettingin alkuperäiseen kiistanaiheeseen, joka on kieltämättä ns. paskanakki ja ylläripylläri, niin voisin kyllä sanoa, että monellakin motoristilla olisi asenteineen asiaa vessan peilin ääreen. Muutenkin kuin tukkaa (partaa tms.) kampaamaan.

Lievä esimerkki:
Männäkesänä, kun oli "vähän lämmintä", Espoon Ikean liikennevaloissa päätti joku umpitollo motoristi, vähän suuremmalla mopollansa, yllättää mummun autonratissa. Pyyhkäisi ohi, kun valot vaihtuivat. Olin niissä valoissa ekana, enkä ole mikään "auto-käyntiin-ja-pykälää-arpomaan" -lähtijä, vaan lähden kohtuullisen rivakasti.
Näin kyllä sedän shortseissa ja liehuvassa lyhythihaisessa päivystävän noin puoli metriä takakulmasta. Koppimopossani oli ikkuna auki ja kieltämättä oli kiva pyörän jytinää siinä kuunnella. Mainittu kananaivo oli jostain syystä helvetin kiireinen ja töräytti ohi. Ei sinällään mitään pahaa siinä ohi menemisessä, en menettänyt mielenterveyttäni enkä tullut hulluksi.
Vaan se, että latvakakkonen oli ajaa seuraavaan liikennevalotolppaan, kun lähtövauhti pääsi pässinpään yllättämään. Liikenteenjakajasta meni ohi ihan isolla tsägällä. Vähän jäi kurja fiilis "mestarikuljettajan" puolesta. Liekö vähäpukeiset tyttäret bussipysäkillä (vai ne somalinaiset) vaikuttaneet tohelon aivotoimintaan, jota aurinkokin lienee pehmittänyt.

En olisi halunnutkaan nähdä, miltä se oma nahkapuku näyttää tolvanan yllä kaatumisen jälkeen. Pyörä olisi saattanut kärsiä pienempiä vahinkoja.  
ghostface.gif

No, tämä siitä.

Mutkissa näyttää joillakin motoristeilla olevan edelleen harjoittelemisen varaa. Joskus hirvittää, kun vastaan tulee pyörä ja kuskin pää on kallistuksessa suorastaan keskellä vastaantulevien kaistaa. Ei olisi kiva katsoa silmiin just ennen kuin lasahtaa.  
omg.gif
Siksi ajelen aika likellä mutkan laitaa, jos vaikka sattuu joku tulemaan vastaan.  
baaa.gif

Be careful out there.

Nnohhh....ketjun aloittajallahan on muutenkin kova tarve besserwisseröidä(hieno verbi)lähimmäisiään , hänen huolestumisensa jopa toisten ajokenkiin saati Toisten ajotapaan on suorastaan liikuttavaa....

Nnohhh....ketjun aloittajallahan on muutenkin kova tarve besserwisseröidä(hieno verbi)lähimmäisiään , hänen huolestumisensa jopa toisten ajokenkiin saati Toisten ajotapaan on suorastaan liikuttavaa....
Kun ei muuhun kyetä aletaan vääntää henkilökohtaista kettuilua...

Minä vaan en ymmärrä miks toiset voivat ajella kuin Euroopan omistajat. Tai että ajotyyleistä ei vois keskustella prätkäpalstalla ilman kettuilua. Nolla pistettä nollaviestistä.

Prätkän paras puoli on että sillä ajetaan joustavasti eikä niinkuin autolla.

Lisäksi Tupperilta on kai unohtunut tieliikennelaki ja sen tarkoitus; kun ajetaan samoilla säännöillä voidaan ennakoida myös sen takanatulijan toiminta eri tilanteissa ELI voidaan otaksua ettei se pahvipää ohita oikealta samaa kaistaa käyttäen.

Kerros tupperi onko jotain muita tilanteita missä haluat ajaa omilla säännöilläsi ja siten vaarantaa muiden turvallisuus liikenteessä?
sun kommenteis on staga ykx vika..vastaat kysymyksillä ja kysyt vastauksilla.

missä mä oon tehnyt omia sääntöjä?

mun käsittääkseni ne ei ole mun tekemiä säntöjä jos peräänkuulutan jotta noudatettas ryhmittymisestä annetuja säännöksiä.

jos löydät kohdan mainostamastasi tielikennelaista jossa mainitaan, että moottoropyörällä voi ryhymittyä miten sattuu ja hortoilla pitkin kaistaa leikkaillen ja jättää vikunkättökin pois niin näytä mulle kohta?
vastasin jo tohon tarviiko varoa...

toiset koettaa puhua asioista etukäteen.toiset tykkää jeesustella kynttiläpalstalla.

niin...mikä sun pointtis tässä oli?

ja kuten tos tulikin...miksei käytetä moottoripyörän suomia mahdollisuuksia ja etuja?

Jotenkin hassu ketju.
Tupperi puhuu asiaa aivan päivänselvästä asiasta, joka pitäisi olla kaikilla hanskassa...

Joo tätä lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että ei ihme kun Suomen liikenne on täynnä sääntöjä kun joustamattomuus on tota luokkaa
omg.gif

Kannan korteni kekoon minäkin.

Ajoneuvoa kuljetetaan niin lähellä kaistan oikeaa reunaa kuin se turvallisesti on mahdollista. Tämä lienee autokoulun perusoppeja.

Minä en millään hemmetillä saa muistettua, että olisi ikinä missään muussa tilanteessa kuin jossakin paraatissa ollut tarvetta kääntyä oikealle kaistan vasemmasta reunasta tai päinvastoin. Keskellä kaistaa lienee se turvallisin vaihtoehto suoraan ajettaessa, ja kääntyessäni ruukaan ryhmittyä kaistan kuvitellun keskilinjan viereen. En siis pientareelle tai ajoradan keskilinjalle. Eiköhän se silloin mene suunnilleen autokoulun ohjeiden mukaan.

Lähden myös siitä, että ajolinjojen valinta on osa kuljettajien välistä viestintää. Toki kääntyminen osoitetaan vilkulla, mutta kyllä minä kovasti ihmettelen, jos joku sitkeästi pysyttelee kaistan vasemmassa reunassa ja vilkuttelee sieltä oikealle. Mutta tämä lienee minun omaan kokemukseeni perustuvaa kummastelua. Olen nimittäin erään läheltä piti -tilanteen jälkeen suhtautunut vilkunkäyttöönkin pienoisella varauksella. Kerran kävi nimittäin niin, että odotin risteyksessä kääntyäkseni vasemmalle. Vasemmalta oli tulossa auto, jolla puolestaan oli vilkku oikealle. Lähdin liikkeelle, mutta sepä perhana ei kääntynytkään. Jatkoipa vain matkaansa vilkutellen ojan suuntaan. Minä sain sitten rauhoitella hermojani pientareella aika tovin. Sen jälkeen en ole risteyksessä ajanut vilkuttavan auton eteen tuollaisessa tilanteessa, ennen kuin olen selvästi nähnyt että se hidastaa ja alkaa tehdä sitä käännöstä.

Mutta juu. Jos olen kääntymässä, ryhmittynyt ja vilkutan, niin en pane pahakseni jos suoraan ajava tai toisaalle kääntyvä motoristi tulee vierelle odottamaan vihreää valoa. Kiilailevat autot sen sijaan tulevat vastakin kohtaamaan keskisormiviestintää.
Sittemmin ihmettelin, että miten hitossa auton vilkku niin vain jää vilkuttamaan, kunnes isäni osti Citroen CX:n. Ja eiköpä siinä ollut tuollainen itsestään päälle jäävä vilkku
biggrin.gif
(Sorry offtopic. oli vain pakonomainen tarvis kertoa.)

Ottamatta kantaa nyt kettingin alkuperäiseen kiistanaiheeseen, joka on kieltämättä ns. paskanakki ja ylläripylläri, niin voisin kyllä sanoa, että monellakin motoristilla olisi asenteineen asiaa vessan peilin ääreen. Muutenkin kuin tukkaa (partaa tms.) kampaamaan.

Mutkissa näyttää joillakin motoristeilla olevan edelleen harjoittelemisen varaa. Joskus hirvittää, kun vastaan tulee pyörä ja kuskin pää on kallistuksessa suorastaan keskellä vastaantulevien kaistaa. Ei olisi kiva katsoa silmiin just ennen kuin lasahtaa.  
omg.gif
Siksi ajelen aika likellä mutkan laitaa, jos vaikka sattuu joku tulemaan vastaan.  
baaa.gif

Be careful out there.
Pari hyvää pointtia joistakandee keskustella lisää...vaikka toisaalla..

Tuo itsepohdiskelu on kyllä suotavaa oman liikkumisen ja omien tapojen suhteen..sen eteen kandeis tehdä töitä.
Ongelma vain noissa eak kursseissa on siinä et pääsääntöisesti niihin osallistuvat ne joitten ei oikeastaan tarttisi..jo se että pystyy osallistumaan vastaavalle kurssille kertoo sen jotta mieli on muutenkin vastaanottainen uusille ajatuksille.

tuo kallistusjuttu on täyttä totta...laskekaappa ken osaa...jos kallistuskulma on 45 astetta ja normaalisti kupoili heiluu tuossa 150 sentin kieppeillä niin kuinka kaukana pää on tuolloin mopon keskilijasta..eli jos nuollaan sulkuviivaa polvi maas niin mis pää on? oisko se 75 cm vastaatulijoitten kaistalla?
orkin alpumeis oli mainio kuva vastaavasta tilanteesta.

ylensäkkin..omat tavat ja mieltymykset..yrittäkää perustella niitä..miksi näin.

niinkuin ketjussa on mainittu useasti..kumman syy..
P..skan hailee..
siin vaihees kun kax mopoa on turvallaan asfaltilla vikaa löytyy molemmista.

Kannan korteni kekoon minäkin.

Ajoneuvoa kuljetetaan niin lähellä kaistan oikeaa reunaa kuin se turvallisesti on mahdollista. Tämä lienee autokoulun perusoppeja.

Minä en millään hemmetillä saa muistettua, että olisi ikinä missään muussa tilanteessa kuin jossakin paraatissa ollut tarvetta kääntyä oikealle kaistan  vasemmasta reunasta tai päinvastoin.  Keskellä kaistaa lienee se turvallisin vaihtoehto suoraan ajettaessa, ja kääntyessäni ruukaan ryhmittyä kaistan kuvitellun keskilinjan viereen. En siis pientareelle tai ajoradan keskilinjalle. Eiköhän se silloin mene suunnilleen autokoulun ohjeiden mukaan.

Lähden myös siitä, että ajolinjojen valinta on osa kuljettajien välistä viestintää. Toki kääntyminen osoitetaan vilkulla, mutta kyllä minä kovasti ihmettelen, jos joku sitkeästi pysyttelee kaistan vasemmassa reunassa ja vilkuttelee sieltä oikealle. Mutta tämä lienee minun omaan kokemukseeni perustuvaa kummastelua. Olen nimittäin erään läheltä piti -tilanteen jälkeen suhtautunut vilkunkäyttöönkin pienoisella varauksella. Kerran kävi nimittäin niin, että odotin risteyksessä kääntyäkseni vasemmalle. Vasemmalta oli tulossa auto, jolla puolestaan oli vilkku oikealle. Lähdin liikkeelle, mutta sepä perhana ei kääntynytkään. Jatkoipa vain matkaansa vilkutellen ojan suuntaan. Minä sain sitten rauhoitella hermojani pientareella aika tovin. Sen jälkeen en ole risteyksessä ajanut vilkuttavan auton eteen tuollaisessa tilanteessa, ennen kuin olen selvästi nähnyt että se hidastaa ja alkaa tehdä sitä käännöstä.

Mutta juu. Jos olen kääntymässä, ryhmittynyt ja vilkutan, niin en pane pahakseni jos suoraan ajava tai toisaalle kääntyvä motoristi tulee vierelle odottamaan vihreää valoa. Kiilailevat autot sen sijaan tulevat vastakin kohtaamaan keskisormiviestintää.
Sittemmin ihmettelin, että miten hitossa auton vilkku niin vain jää vilkuttamaan, kunnes isäni osti Citroen CX:n. Ja eiköpä siinä ollut tuollainen itsestään päälle jäävä vilkku
biggrin.gif
(Sorry offtopic. oli vain pakonomainen tarvis kertoa.)
thumbs-up.gif

Tässähän tää tuli selkokielellä, mitä tässä ketjussa on väännetty.

Paraatissa ja kimppa-ajeluissa käännytään kaistan vasemmasta laidastaKIN oikealle.

Sallittua tai ei, mutta silloin tuollainen toiminta on ennakoitavaa. Ei muulloin.

Itse en kyllä aja vieraan motoristin rinnalle valoissa, limittäin ajan jos en aio ohittaa...tarkkaillen melkein yhtä tarkkaan kuin kotiloita ;)

Aloittelevia motoristeja (myös eritasoisia), kun myöskin liikehtii liikenteessä.

Tupperin kanssa ihan samaa mieltä tuossa; kaistan vasemmasta laidasta ei käännytä oikealle normioloissa; PRKL!...eikä PRKL! varsinkaan ilman vilkkua.
Vaikka muuten oman näkyvyyden kannalta ajelisikin _kaistan_ vasenta osaa.

E: "sanottu" pari sanaa melkein niin kuin ne on
wink.gif

Olikohan täällä jo mainittu mutta ihmetyttää kaistalla seilaaminen ? Tänään viimeksi ajelin 5 km jonkun perässä, linja vaihtui 100 metrin välein vasen/oikea, siis 80 km/h suora tie ja ruuhkaa. Kyllähän sitä sitten itsekin turvallisuussyistä vaihtaa ajolinjan limittäiseksi eikä mitenkään ahdista mutta ihan turhaa veivaamista  
biggrin.gif

Olikohan täällä jo mainittu mutta ihmetyttää kaistalla seilaaminen ? Tänään viimeksi ajelin 5 km jonkun perässä, linja vaihtui 100 metrin välein vasen/oikea, siis 80 km/h suora tie ja ruuhkaa. Kyllähän sitä sitten itsekin turvallisuussyistä vaihtaa ajolinjan limittäiseksi eikä mitenkään ahdista mutta ihan turhaa veivaamista  
biggrin.gif
Itse en pahemmin rakasta ruuhkissa ajelemista ja jos sellaiseen vahingossa eksyn, niin kyllä siellä ainakin itse hieman seilailen, koska se on vaan niin helvetin puuduttavaa ajaa suoraan, suoraan ja aina vain suoraan. Eri asia on sitten ajella jollain homosohvalla suoraa tietä vain ja ainoastaan suoraan, kun se on sitä varten hankittu.

Välillä olen jopa niin rikollinen, että pujottelen tiemerkintöjä  
062802moto_prv.gif

biggrin.gif
jospa käy kurkkimassa mitä risteyksissä on odotettavissa + näyttäytymässä??

---> Joku voi luulla ettei kotilon takana ole ketään, jos pitää risteyksissäkin sen MP:lle turvallisimman paikan aina
smile_org.gif

(Mut ei huolta mun takia
wink.gif
, ilmoitan kyllä aikeeni jos vaihtelen paikkaa. Käsimerkillä tai vilkulla. *vink vink*)

Back