• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pieni ei muka pärjää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSXR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin ja aina pitää muistaa että ei se "melan koko vaan se melomisen taito"
wink.gif
baaa.gif
ööö.....
lookaround_orig.gif

Reippaasti vaan mopottimen ostoon! Itselläni ensimmäinen kausi takana. Daamilla mittaa hulppeat 157 cm, pyöränä Suzuki GSX 600 F, joka keväällä madallettiin. Ja hyvin olen pärjännyt! Ja vieläpä ihan itsenäisenä sinkkunaisena. Ihan pitkääkin reissua sillä yksin ja omin päin tein. Ja kyseessä siis ensimmäinen pyörä, ellei pappamopolla ajelua joskus teini-iässä lasketa...

Alan firmat on sitä varten, että huoltavat pyörän kun huoltoa tarvitaan...

sport05.gif
 Rohkeasti vaan leidimotoristien joukkoon! Eihä siellä mopoissa missään kohtaa ole kylttiä tai tarraa jossa lukis 'FOR MEN ONLY'  
wink.gif

ps. Hyvä idea on lähteä talvella MP-messuille koeistumaan niin monta mallia kuin mahdollista - sillä tavalla niistä löytyy se omimmalta tuntuva.

...rajoittua customeihin tai cruisereihin...
Vedin herneet heti nokkaan..  
shaun.gif
Ja miksiköhän? On ne moottoripyöriä kyykyt ja matkalehmätkin!
Enhän sanot, että pitää "tyytyä" customehin ja cruisereihin, vaikka ne kyllä useimmiten mielletään mataliksi rakenteeltaan, ja siksi pienikokoisten helpommin hallittaviksi kuin korkeammat pyörät.
Siihen ei siis sisältynyt mitään arvolatausta, vaan toteamus, että muitakin pyöriä voi kyetä hallitsemaan fyysisistä haasteista huolimatta.

moikka,
meillä LBC:ssä on mimmejä kaikista kokoluokista ja tirriäisen virkaa pitelee pikku-Cata. Käykääs ihan huvikseen kattelemassa, mitä tapahtuu kun tämä tirppa pääsee Pink Pantherinsa satulaan www.catapultracing.com

t:ylpeä kanssamotoristi

Woe woe... Taitaa ketjun aloittajan miespuoliset kaverit olla suht munatonta porukkaa jos kokevat naismotoristin noin uhkaavaksi ajatukseksi...
wink.gif
Eikun pyörää alle vaan jos tuntuu että alkaa kyydissä istuminen tympiä.
bowdown.gif

ps. Hyvä idea on lähteä talvella MP-messuille koeistumaan niin monta mallia kuin mahdollista - sillä tavalla niistä löytyy se omimmalta tuntuva.
On käyty jo istuksimassa ja se "paras" löytyi viime messuilta. Siitä nimenomaan on kuulemma ihan turha lähteä edes haaveilemaan...

Kieltämättä itseänikin huolestuttaa se, että näin sinkkugalleriaan palautuneena, ei ole ketään siinä rinnalla jeesaamassa alkuun. Nuo mopoilijat on enempikin sellasia "tuttuja". Ihan lähipiirissä on tasan yksi fillari  
confused_orig.gif
.
Asia oiskin ihan toinen, jos ois semmonen porukka ympärillä, kuin Catalla  
wink.gif
.

Eikä mulla ole mitään erityistä hinkua kuolla just tällä hetkellä, joten pyörän tehoista riippumatta, aloitellaan ihan hissuksiin, jos aloittamaan pääsee ens keväänä  
smile_org.gif
.

Kiitos kaikille kommentoineille ja lisää luetaan mielellään  
smile_org.gif
.

Samanmittaiselle tyttökaverille olisi keväällä tarkoitus hommata myös pärrä. Meillä vaan se ongelma on, että sais sen jotenki innostumaan sporteista kustomeiden sijaan ;) Tai yleensä joku pyörä, jolla pääsee ajoittain >120kmh niin matkakin taittuu
biggrin.gif

Tai sitten pitää vaihtaa omakin kustomiin...

Mutta joo, gsx-f taipuu modaamalla hukkapätkällekin? Pitääpä ehdottaa.

... haluaisitko selvittää tämän? Veikkaisin prätkäpoliisien valinnan olevan viimeisen sovinismin linnakkeen Suomessa (mikä on äärimmäisen helppo uskoa, kun katsoo ammatissa toimivia).
vähän ohi aiheen, mutta eikö tässä nimenomaan toteudu tasa-arvo täydellisesti kun valintakoe on sukupuoleen katsomatta  sama
nixweiss.gif

Meidän perheen naisväki pyörii noissa samoissa pituuksissa ja kaikki ajavat mp:llä: kalustona Honda CBR600, Honda CB500S ja Suzuki GS500E. Yhtään pyörää ei ole madallettu vaikka hieman ehkä tarvitsisi... Ainoastaan tuo parkkipaikkaliikuttelu tuottaa vaikeuksia, siinäkin auttaa kokemuksen kertyminen ja ennakkosuunnittelu. Keskituelle nostoa, pyörän työntämistä ja kaatuneen menopelin nostamista harjoitellaan pyynnöstä EAK -koulutuksissa; kaikki ovat tekniikka- eikä voimalajeja
wink.gif

Liikenteessä pärjää oikealla asenteella pyörätyypistä riippumatta. Moottoripyörällä ajo on kuitenkin itsensä jatkuvaa kouluttamista, joka ei ( onneksi ) tule koskaan valmiiksi.

Kävin tuossa hiljattain väittelyä siitä, että voiko tämmöinen hukkapätkä (162cm) joskus siirtyä vyöruusun asemasta puikkoihin.

"Miehiset" perustelut sille, miksi olisi parempi tyytyä istumaan vaan kyydissä kuuluivat seuraavalla tapaa:

1. Sä et koskaan saa sitä pyörää liikkumaan mihinkään, jos se ei ole käynnissä. (mäestä oli kyse)

2. Kun pyörä on paikallaan, se kaatuu heti. Eihän sulla yllä kunnolla ees varpaat maahan.

3. Ja kun se pyörä kaatuu, sulla ei ole mitään mahollisuuksia nostaa sitä ylös. Mitäs sitten teet, kun olet yksin keskellä ei mitään ja seuraavaa ohikulkijaa joutuu odotella?

4. Sä et osaa itse korjata / huoltaa sitä pyörää pätkän vertaa, jolloin pyörän omistaminen tulee maksamaan miljoonan.

5. Liian rajuja pelejä tommoselle tirriäiselle muutenkin... Turha haaveilla näistä "isoista" vehkeistä. (1000 ja 1200 keskustelun aiheena)

En varmaankaan ole ainut pieni nainen, jolla olisi oma pyörä, enhän...  
lookaround_orig.gif
.  Sanokaa muutama hyvä vasta-argumentti, joilla niittaan jannujen nokat tukkoon. Ne yrittää selvästikkin vain painostaa, jotta en olisi ensi kauden mustissa tilastoissa...

Eikö niitä penkkejä voi jotenkin madaltaa / kaventaa, että jalat saisi paremmin maahan?  
withstupid.gif

Tuo huolto on kyllä sitten ihan totta, siihen pitää aina lähteä hakemaan apua jostain pajalta ja se saattaa nipistää lompakkoa pahemman kerran  
crazy.gif
.

Nimim. mitään pyöristä tiedä, mutta siistiä ois saada se omakin joskus
Joopa-joo. Kaikki esitetyt vastaväitteet perustuvat siihen, että niiden lausuja on munaton tapaus, joka ei kestä ajatusta naisesta ajamassa moottoripyörällä, eikä etenkään millään isommalla kyykkypyörällä, joss prkl on enemmän tehoa kun omassa
tounge.gif
Ja sehän johtuu siitä että omat rahkeet ei riitä kyseisen vehkeen hommaamiseen.

Itse olen n. 160 cm "pitkä" naisimmeinen ja mopo on ZX-10R. Pyörää on hieman madallettu. Mitä noihin väitteisiin tulee (believe me, ihan samat olen kuullut), niin:

1. Jos ei moottorilla, niin eteenpäin ja tietysti taaksepäin mopo liikkuu joko päällä istuen jos paikka on sopiva, ja jos ei muuten niin maasta käsin siirtämällä (ylämäessä, hiekalla). Pitää vähän kattella minne sen moponsa änkee, ja pahassa paikassa voi myös pyytää apua (mitä miehet ei takuulla tee)
2. Riittää kun toinen jalka yltää maahan paikalla seistessä. Ei se niin vaan kaadu jos ei pääse kallistumaan yli kaatumispisteen
3. Jos kaatuu niin kaatuu, kyllä kevyen kyykyn saa yksin ylös jos on aivan pakko, ja yleensä ja aina tähän asti on apua ollut ennemmin tai myöhemmin saatavilla
4. Huoltoa varten on huoltoliikkeet sun muut korjaamot, miks ihmeessä kaikki pitäs tehä itse? Jos ei osta jotain vanhaa romua joka on koko ajan hajalla niin ei nuo perushuollot maltaita maksa. Sitäpaitsi valtaosa miehistä on itsekin aikamoisia tumpeloita mitä huoltoihin tulee, harva kuuluu tähän tee-se-itse-luokkaan.
5. Kaasulla sitä rajuutta säädellään ja se tulee korvien välistä, jossa yleensä naisilla liikkuu paljon enemmän harkintaa kun miehillä
wink.gif

Ekaksi pyöräksi ei kyllä kannata mitään tonnista kyykkyä ostaa, mutta se ei ole este jos ei ole jotain miehistä huoltokaartia ympärillä kun se mopo saapuu kotiin. Aivan hyvin selviää itsekin, ja apua saa liikkeistä aina kun vaan viitsii kysyä. Ja äkkiäkös sitä hommaa uusia tuttavuuksia harrastuksen parista
smile_org.gif

Joo, ajettaviksihan nuo on tehty, eikä tietääkseni työnnettäviksi, että kunhan nyt jotenkin saa varvasta maahan liikennevaloissa/vastaavissa, niin ei kai mitään kummempaa. Ja kyykkyhän lienee ainakin siitä hyvä, että lienevät niitä kevyimpiä pyöriä, helppo siis liikutella lihasvoiminkin jos tarvetta tulee...tai siis minun tapauksessani vaikka ilman voimaa.  
wink.gif
Että jos vain mieli tekee, niin hanki vain pyörä, siinähän se sitten lopullisesti selviää, onko se se oma juttu.

Disclaimer: Meikäläisellä ei vielä pyörää ole, juuri taloudellisisa järjestelyitä pohdiskelen, mutta ihan pari on tullut kokeiltua... Toisaalta kuume on kova, mutta rahalle nyt aina on kohteita, noita 'järkevämpiäkin'...

Aiemminkin olen hämmästellyt sitä mielikuvituksen laukkaa, mikä ilmenee, kun naisten moottoripyöräharrastukselle halutaan keksiä esteitä.

Eihän autoakaan hankkiessa kukaan mieti, että "mitenkähän tuon työntää ylämäkeen..." tai "jaksankohan nostaa sen jos kaatuu kyljelleen..."
biggrin.gif

Mp-poliisien testit tuntuvat myös hiukan haetuilta. Sen jo muistankin että pitää työntää sitä mopoa 300m ja että siinä on aikaraja. En muista kuinka pitkä aika. Mutta tuo tuntuu hiukan oudolta että pitää se moppe vipata tankin kautta ympäri ja sitten vasta pystyyn... Kyllähän toisaalta ymmärrän että kuntotesti, mutta... Tietty aikoinaan intissä piti meidänkin harjoitella metsään poistumista täydessä varustuksessa ja polkupyörä mukana, mutta se olikin sotaa varten harjoittelua.

Kyllähän noita naisia löytyy jotka on voimiltaan miesten veroisia, muutamakin. Ja miehiä, joiden voimat ovat heiveröiset. Mutta eivät ne heiveröiset miehet sovi poliiseiksi, siinä voi käydä niin kuin kaverini kanssa, joka tullessaan pikkujouluista joutui poliisin kanssa vaikeuksiin ja sitä rataa putkaan. Myöhemmin tämä kaveri sitten pohdiskeli, että: "Ei ne kaks partiota ois varmaan saaneet mua sinne maijaan, mutta kun oli tota tuoretta lunta maassa ja liukkaat tanssikenkät jalassa..."

taru rinne oli samaa kokoa eikä siinä kukaan kyseenalaistanut sen kuntoa-ja taitoa päinvastoin !
062802moto_prv.gif

4. Sä et osaa itse korjata / huoltaa sitä pyörää pätkän vertaa, jolloin pyörän omistaminen tulee maksamaan miljoonan.
Aika harva motoristi, jolla on uusi/uudempi pyörä huoltaa sitä itse!!
Alkavat olemaan suht moninmutkaisia ja olisihan se takuu ihan kiva säilyttää, vaikka siitä joutuu maksamaan huoltojen verra.. Eikä sitä pyörää ole todellakan pakko viedä minnekkään merkkihuoltoon, vaan huomattavasti edullisempiakin vaihtoehtoja on olemassa!!

Oisvat voineet ehkä ihan suoraan sanoa, että NAINEN (tai mä) ei voi ostaa isoa pyörää  
mad.gif
ja jättää noi sössötykset vähemmälle.

Äijät prkl. Turha tulla sitten vinkumaan testiajoa, jos pyörän saan hankittua  
033102ass_1_prv.gif

033102bebe_1_prv.gif
.

sanoi:
voiko tämmöinen hukkapätkä (162cm) joskus siirtyä vyöruusun asemasta puikkoihin.

Jos 156cm voi, niin voit sinäkin.

1. ihmisellä on silmät ja aivot siksi, että se osaisi sopeutua tilanteisiin. Jos pyörä on painava, sitä katsoo mihin sen pysäköi. Eikä se sivulta työntäminen mahdotonta ole vaikka pyörä painaisi yli 200 kiloa, kokemusta on.

2. Koskaan kuullut sivutuesta? Ja liikennevaloissa etc. pystyssä pysymiseen ei tarvita kuin toinen jalka. Itse olen ajanut 1200cc ZRX:ää jossa mulla ei ylettynyt kuin toisen jalan varpaankärjet maahan. Hyvin se silti liikkui eteenpäin.

3. Näitä tilanteita varten on miehet. Siltä varalta että miestä ei ole saapuvilla, niin tiedoksi: nostaminen on lopultakin tekniikka, ei voimalaji.

4. Korjaamisen voi opetella, se on helppoa. Muussa tapauksessa, maksaa ne uudet kengät/laukut/takit/meikit/kudontakurssitkin. Ja miehen mopo ei ole ilmaiseksi ylläpidettävä sekään.

5. ja perustelut olivat....?

sanoi:
En varmaankaan ole ainut pieni nainen, jolla olisi oma pyörä, enhän...

Et olisi. Itse tunnen jo useita, ja määrä on lisääntymään päin. Penkkiä ja runkoa voi madaltaa penkkiä madaltamalla, kaventamalla, takajousitusta ja keulaa madaltamalla, koiranluilla etc. Perushuoltotoimenpiteet on oikeasti helppoja oppia itse, vain kiinnostusta ja huolellisuutta ja muutamia kunnollisia työkaluja. Öljyjen vaihtoon et tarvitse edes tallia.

Jannut selkeästi pelkää että me olemme niitä parempia kuskeja
033102bebe_1_prv.gif

Se pelko meille suotakoon...
buttrock.gif

Ei vaan, kunhan sitte ajatta ilman könyämisiä, sehän se pääasia on. Miehille tekee vaan hyvää ruhjeet ja murtumat, mutta naisille ei niin hyvä.

Noh korjaamispuolesta on kai turha viisastella meidän taloudessa, kun minä olen nörtti ja kauniimpi puolisko autonasentaja koulutukseltaan. Ensimmäiset ajoharjoittelut meilläpäin tehtiin 250cc 2t kotarilla, jossa jalkojen ja maan välissä oli jotain puoli metriä.. siis. Pysähtyä pystyi siis vain "opettajan" lähelle..

Myöhemmin 160 cm neito on pärjännyt mm. 1200cc bandiitilla. Toki kehoitin arvioimaan maastoa / pysäköintiä, ettei joudu potkuttelemaan mopoa jossain soralla tms. Eikä mahdottomalta näyttänyt Dukella ajaminenkaan.. vaikka istuinkorkeus on reilut 90cm. Dukea en olisi kyllä korkeuden puolesta enää suositellut.

Ja totta helvetissä lainaan eilen ostamaani busaakin... Jos hänellä nykyinen 600cc CBR taipuu, niin miksi ei bussi.. Jos varaa olisi ostaisin emännälle 1100 ZZR:n (haavepyörä) tai Buellin, josta ylettyy pienemmätkin _hyvin_. Eikös Bikes & Babes kuvat kiinnostaa monia, mutta touhussa ei ole (IMHO) järkeä ennen kun Babe osaa oikeasti ajaa mopolla..

Naiset: Älkää ostako perkeleen mini-viragoja & er-vitosia yms, ellette oikeasti halua sellaisia. - Ne voi jättää tosi käytännöllisesti ajatteleville miehille, jotka eivät uskalla moottoripyörällä ajaa (provo). Turbogixeri alle jos siltä tuntuu.
bowdown.gif

Prätkäkuskin pituus on harvemmin käytännössä mikään ongelma kyykkyjen osalta; enskat voivat ehkä olla asia erikseen. Lapinlahden Lintujen ohje on hyvä: "Lisää pituutta heti tai ainakin isommat tuopit!"
tounge.gif

Back