Pikkuviritystä monsteriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j_alli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

j_alli

Kantvik
Ajattelin tuossa talven aikana kiillottelun ohella tehdä pikku virityksiä -04 620 Monsteriin. Onko kukaan laittanut esim. Power Commaderia tms. ?

-Jalli-

Toissailtana ruuvailin PC III:sen ja K&N ilmansuodattimen vastaavankokoiseen sporttiin. Asennus oli suht helppo. Katteet pois ja vähän johtojen pujottelua.

Kone käy edelleen eikä tehojakaan ole kadonnut edes sitä maagisena pidettyä 30 %  
biggrin.gif
.

PC:n vakiokartathan on tehty jenkkibensalle eikä tuohon koneeseen niiitäkään ole paljon tarjolla.

Keväällä säädön kautta liikenteeseen ja sitten nähdään koko totuus.

No niin.

Nyt on heitetty pikkulenkki PC:llä piristetyllä 620 Sportilla. PC:hen on ladattu Remus slip-ons and stock or aftermarket air filter-kartta ja perstuntumalla sanoisin että ala- ja keskialueella olisi pirteämpi. Siis alle 6k rpm. Toisaalta ilman tylyttäjän suosimia ja suorastaan vaatimia dynokäppyröitä  kaikki on pelkkää mutua ilman todellisuuspohjaa.

Ei se kuitenkaan huonompaan suuntaan mennyt.

PC:n tilasin Kyle Racing Engines -nimisestä lafkasta, toimitusosoitteena paikka USAssa. PC:n malli on PC III. Olisin toivonut USB-versiota, joka oli vielä talvella tarjolla 620 cc Ducatiin. Jostakin syystä malli on taas vaihtunut tuohon vanhempaan.

ORGin Ducati-tapaamisessa oli keltaiseen 750 Sporttiin laitettu KX-Centerissä PC ja omistaja oli tyytyväinen hankintaan. Hän kyllä kertoi että ilman säätämistä oli käynyt keskialueella vaarallisen laihalla. Säätö kunnon jarruttavassa penkissä (dynojet 250) on ehdottomasti tehtävä.

Onko sulla ilmaputsarin kansi vaihdettu johonkin toiseen vai oletko ottanut kumitötsät kannesta pois tain vaihtanut kannen raamiin, joka vain pitää suodatinelementin paikallaan?

Itsellä eri vaihtoehdot mietinnässä s750:seen. PCiii pitäis tilata ja K&N sekä Silmotor tai oliko se nyt B&B vaimentajat. Mutta se ilmanputsarin kansi vielä mietityttää.

Onko sulla ilmaputsarin kansi vaihdettu johonkin toiseen vai oletko ottanut kumitötsät kannesta pois tain vaihtanut kannen raamiin, joka vain pitää suodatinelementin paikallaan?
Olen ottanut pelkästään tötsät pois. Saapahan takaisin entiselleen. Vähän arveluttaa kannen pilkkominen, jospa siitä ei olekkaan mitään hyötyä.

Eihän näihin pieniin V2:siin saa tehoa ilman rautojen vaihtoa; jos sittenkään.

Kuutioita ei kuitenkaan korvaa mikään.

Ajattelin hommata vielä monsteriin tuollaisen "avokantisen" airbox-elementin, maahantuojan mukaan ruisku pitää säätää jotta seokset on kohdallaan, tyhmänä kysymyksenä esitänkin: onko PowerCommanderille tarvetta kun ruisku on säädetty ?

Tai jos ruiskua ei säädetä niin mitä sitten tapahtuu, voiko edes ajaa ennen säätöä ?

Ajattelin tuossa talven aikana kiillottelun ohella tehdä pikku virityksiä -04 620 Monsteriin. Onko kukaan laittanut esim. Power Commaderia tms. ?

-Jalli-
Minulla on 750 S:ssä tms., eli Techlusion ruiskunsäätö.
En voi verrata sitä mihinkään muuhun, mutta on toimiva laite. Pienten vaimennin- ja ilmansuodatinmuutosten vaatimat seoskorjaukset on helppo tehdä valmistajan ohjeiden mukaan.
Itse olen päässyt perstuntumalta ihan tyydyttävään tulokseen kokeilemalla ja tulppien väriä seuraamalla.
Ei ehkä ihan oikeaoppista nykyään, mutta helppoa ja edullista, mikäli dynokäppyrät (tai siis niiden puute) eivät ole ajonautinnon este.
Vakiokuntoinen 750: n ainakin muuttui huomattavasti paremmaksi lievällä seoksen säädöllä. Tai siis, onhan ilmansuodatinkotelon tötsät poistettu imuääninautinnon maksimoimiseksi.
Mielestäni kannataa kokeilla, mikäli tavoitteena on vain paremmmin toimiva pyörä, eikä vakuuttavat dynokäyrät.

Paljonkohan näistä pikkuräppänöistä saa tehoa putki-, lastu-, PC-, dynosäätövirityksillä/ € ?
Pitäisiköhän omien perstuntumasäätöjen tulos käydä dokumetoimassa jossain penkissä?

Techlusion:ia myy, tai on ainakin myynyt, Viaber. Maksaa muistaakseni n. 260 €. Itse tilasin suoraan valmistajalta, ja säästin ihan kokonaisen 10 €.
biggrin.gif

-Jalli-
Minulla on 750 S:ssä tms., eli Techlusion ruiskunsäätö.
En voi verrata sitä mihinkään muuhun, mutta on toimiva laite. Pienten vaimennin- ja ilmansuodatinmuutosten vaatimat seoskorjaukset on helppo tehdä valmistajan ohjeiden mukaan.
Itse olen päässyt perstuntumalta ihan tyydyttävään tulokseen kokeilemalla ja tulppien väriä seuraamalla.
Ei ehkä ihan oikeaoppista nykyään, mutta helppoa ja edullista, mikäli dynokäppyrät (tai siis niiden puute) eivät ole ajonautinnon este.
Vakiokuntoinen 750: n ainakin muuttui huomattavasti paremmaksi lievällä seoksen säädöllä. Tai siis, onhan ilmansuodatinkotelon tötsät poistettu imuääninautinnon maksimoimiseksi.
Mielestäni kannataa kokeilla, mikäli tavoitteena on vain paremmmin toimiva pyörä, eikä vakuuttavat dynokäyrät.

Paljonkohan näistä pikkuräppänöistä saa tehoa putki-, lastu-, PC-, dynosäätövirityksillä/ € ?
Pitäisiköhän omien perstuntumasäätöjen tulos käydä dokumetoimassa jossain penkissä?

Techlusion:ia  myy, tai on ainakin myynyt, Viaber. Maksaa muistaakseni n. 260 €. Itse tilasin suoraan valmistajalta, ja säästin ihan kokonaisen 10 €.
biggrin.gif
Soittelin eräälle viripajalle ja kertoivat "penkityksen" kustantavan n. 150 - 200 €, eli saako esim. tuon Techlusion:n käytöstä jotain lisäetua kertapenkitykseen verrattuna ?

Teholisän pitäisi olla 5 - 7 hp, ja vääntöä, varsinkin alakierroksille tulla melkolailla lisää.

No, en tiedä Techlusionin lisäeduista, sillä, kuten kerroin, en voi verrata sitä mihinkään muuhun.
Ajatuksena tuossa oli, että lisäämällä yksi "halpa", helppokäyttöinen säätöyksikkö, on mahdollista "parantaa" moottorin käytöstä. Sitä voi siis säätää perinteisin kotivirittäjän menetelmin, jolloin lopputulos voi olla ihan kelvollinenkin, tai sitten voi säädättää penkissä.

Itselläni oli päämäränä saada 3000- 4000 rpm paikkeilla esiintynyt "aivastelu"(moottorin) loppumaan. Se ominaisuus oli helppo korjata. Muutenkaan pyörän toiminta ei ole huonontunut, mieluumminkin parantunut maltillisen kokeilun ja säätämisen tuloksena.
En tiedä onko teho lisääntynyt vai vähentynyt, siksi voisi olla mielenkiintoista käydä penkissä, tai pettymyksen välttämiseksi olisi ehkä paras olla käymättä.

Back