• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

Eihän tuollainen vähänkin rataisampi kumiseos tahdo jaksaa saavuttaa käyttölämpötilaansa perinteisessä työmatka-ajossa ollenkaan. Siis jos keli on vähänkään koleampi (+10c molemmin puolin).

Myös moni ajaa kadulla reippailla ylipaineilla jotka entisestään hidastaa renkaan lämpenemistä, kun kitkapinta tiehen on vain puolet optimaalista.


lipsuu lipsuu ja kuski kirjoittelee haisevia kommentteja nettiin ku renkaat ei pidä mitään, vaikka ongelma ratkeaisi sillä, että ottaa kymmenyksen paineita pois, mutta ku ei raaski, ku sit ne renkaat kuluu niin nopeesti.
 
lipsuu lipsuu ja kuski kirjoittelee haisevia kommentteja nettiin ku renkaat ei pidä mitään, vaikka ongelma ratkeaisi sillä, että ottaa kymmenyksen paineita pois, mutta ku ei raaski, ku sit ne renkaat kuluu niin nopeesti.

Ei ole mitään käytännön eroa pidossa ratakumilla katuajossa oli se paine 2,5 vs. 3,2 bar. Tämä siis ihan omasta kokemuksesta ja pätee ainakin seuraaviin mustiin ja pyöreisiin:

Dunlop
GP Racer
D211 GP
D212 GP

Pirelli
Supercorsa SC1 & SC2

Bridgerstone R10 (tästä kokemusta vain pari sataa kilsaa tosin). Muilla ajettu lumenlähdöstä lumen tuloon.
 
Tuolla saksanmaalla kun niillä ei taida mopoissa olla Delvaccia eikä vastaohjaustankoa, ni niidenkin pitää saada jostain palstoillaan vääntö aikaiseksi ja se näyttäisi olevan sitten nuo ilmanpaineet.

Ja koska aiheesta on paljon vääntöä, ni pari vuotta sitten oli jonkun sakemanni julkaisun rengastestin ohessa myös ihan tosissaan testattu noita jarrutusmatkoja samalla kumilla ja eri paineilla.
( muistaakseni just 2,5 ja 3 ) Ja ainakin siinä testissä saatiin pidolle merkittävät erot eri paineilla.
Samoin ku minusta sillä, että onko rengas +20c vai +80c on aika merkittävä vaikutus siihen kuinka se toimii.
 
Tämä ei ehkä ihan kuulu tänne, mutta miten nuo Bridgestone renkaiden kumiseokset (BT003) menee. Esim Type 3, onko se pehmeään suuntaan vai kovaan, eli jos luku suurenee niin koveneeko vai pehmeneekö rengas??? :sad:
 
Mikäs se olisi sopiva "lähtötaso" paineissa kylmälle renkaalle Supercorsa SP näillä keleillä? Siis radalle ruosteen poistoon. Jonkun vanhan taulukon näin, edessä 2-2,2 ja takana 1,9-2,1. Ilmeisesti SClle. Lämpeneekö rengas edes rauhallisessa menossa näissä keleissä?
 
Mikäs se olisi sopiva "lähtötaso" paineissa kylmälle renkaalle Supercorsa SP näillä keleillä? Siis radalle ruosteen poistoon. Jonkun vanhan taulukon näin, edessä 2-2,2 ja takana 1,9-2,1. Ilmeisesti SClle. Lämpeneekö rengas edes rauhallisessa menossa näissä keleissä?

Sun vauhtia tietämättä on mahdoton sanoa kylmäpaineesta mitään tarkkaa. Arvo jotain, aja eka setti ja mittaa heti varikolle tultuasi paineet ja säädä sen mukaan. Ja heti tarkoittaa heti, ei minuutin päästä. Ja paine tosiaan sitten valmistajan lämminpainesuosituksen mukaan. Etuseen 2,5bar lämminpaine on ok, SP:n takasen painetta en muista. Helppona muistisääntönä voi pitää, että paine nousee 0,1bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohti.
 
SP:n lämppäripaine @ 80: 1.7/1.9 bar

Ei oo kylläkään annettu erikseen SP:lle, vaan lukee Supercorsan alla, mutta tuonne herra Pirelli ohjaa kotisivuillaan.

Täällä valmistaudutaan huomiseen voitonpäivään. :D
 
SP:n lämppäripaine @ 80: 1.7/1.9 bar

Ei oo kylläkään annettu erikseen SP:lle, vaan lukee Supercorsan alla, mutta tuonne herra Pirelli ohjaa kotisivuillaan.

Täällä valmistaudutaan huomiseen voitonpäivään. :D

Ok, eli jos sama kuin SC-seoksissa niin sitten tuollainen 1,7-1,75bar on aika passeli lämminpaine.
 
Käytin Alastarossa lämminpaineita 2,3 edessä ja 1,8 takana kun renkaana oli Supercorsa SP. Renkaat olisi voinut viedä näyttelyyn, ne olivat juuri sellaiset kuin toimivan renkaan pitää olla. Lämppärien termarit oli 82 astetta, ajossa vähän viilenivät ja paine laski, eli lämppäreistä sai olla lievä ylipaine (0,2) molemmissa kun keli on tuulinen ja n 10 asteinen.
 
Käytin Alastarossa lämminpaineita 2,3 edessä ja 1,8 takana kun renkaana oli Supercorsa SP. Renkaat olisi voinut viedä näyttelyyn, ne olivat juuri sellaiset kuin toimivan renkaan pitää olla. Lämppärien termarit oli 82 astetta, ajossa vähän viilenivät ja paine laski, eli lämppäreistä sai olla lievä ylipaine (0,2) molemmissa kun keli on tuulinen ja n 10 asteinen.

Pöljänä kysyn selvennykseksi, että mihin säädit paineet lämppäreissä @ 82 astetta. Tuo 2,3/1,8 vai noihin +0,2?
 
Aluksi noi tavotepaineet. Mutta kun tulin radalta ekan kerran niin ajoin nopsaan varikolle ja mittasin + nostin. Lämppäreistä niissä oli siis 0,2 liikaa mutta laski ajossa oikeaksi viileällä ja tuulisella kelillä.
 
Aamupäivästä Alastarossa +5 ja tihkusadetta pari ekaa tuntia:blink: SPhän toimii hienosti tässä kelissä? Sainhan ainakin liukkaanajon suoritettua kerralla. Joka vaihteella suti ja jarruissa latu oli aika leveä. Pari high saiden alkua sain aikaiseksi muuten pysyi vielä lapasessa, kun talutti mutkat läpi. Sain yksin ajaa lähes koko ajan. Muut taisi olla minua fiksumpia. Yks kusiainen oli hetken luistelemassa, mutta totesi " ei oo järkeä".
 
Pistetään yksi kuva kokeeksi SC1 Superbike 200/60 paisto leima vuodelta 2014, ratana Botnia jotain pariviikkoa takaperin olin tuolla ajelemassa, keli noin +20 astetta lämmintä ja aurinkoista. Rata tais olla +34 pinnasta jos oikein muistan.
Paine 1.50 lämmittimestä lähtiessä ja lämpö +85C

Kuva otettu ekalta ajokerralta tullessa tolla renkaalla. Tuo kesti minun vauhtia (jotain 1.50 ja rapiat päälle) kokonaisen päivän ja kierroksia aika paljon. Jostain syystä tuolla Botnialla jaksaa ajaa aika pitkiä settejä, minun paras tais olla jotain 12 kierrosta

2015-06-28-008.jpg
 
Kumpi Pirellin seos etukumissa on kylmälle ja kumpi lämpimälle ilmalle?? Tässä kuvakaappaus Pirellin nettisivuilta https://www.dropbox.com/s/hpusqlyey8c6p8n/Screenshot 2015-08-01 07.54.55.png?dl=0, jonka mukaan SC1 olisi kylmälle ilmalle ja SC2 lämpimälle. Se mikä tässä hämää on, että takarenkaassa se on tuon viereisen diagrammin mukaan juuri toisin päin! Minua kokeneemmat kuskit ovat myös sanoneet minulle, että SC1 on lämpimälle ja SC2 kylmälle – myös edessä. Onko kyseessä väärinymmärrys monien kuljettajien puolelta vai onko Pirelli mokannut nettisivullaan?

En itse osaa arvioida eturenkaan liukkautta. Ei se mun vauhdeilla ole pahemmin ikinä missään liukunut lämpimällä eikä kylmällä. Takarenkaan kohdalla taas SC2 on selkeästi huono vaihtoehto lämpimälle päivälle. Se nimittäin kuluu aivan todella nopeasti kusiaisellakin.

Kuvakaappaus on sivulta http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sc.html tuolta "TECHNICAL ADVICE" -osiosta. Sama diagrammi löytyy Diablo Superbiken sivulta.
 
Eli etusen ja takasen seokset menee ristiin. Kylmällä SC1 eteen, koska siinä on löysempi runko, joka generoi enemmän lämpöä renkaaseen jarruissa. Kuumalla sit SC2, joka on jäykemmällä rungolla. Takana sit seokset päinvastoin, eli SC1 kuumalle ja SC2 kylmälle.
 
Back
Ylös