Pirelli-topic

Toinen kysymys vielä renkaan profiiliin liittyen, kuinka paljon renkaan korkeus kasvaa nopeassa vauhdissa? Tällä hetkellä takarenkaana 190/50 ja takarenkaan ja swingin väliin jää noin 20mm kun pyörä on paikallaan. Tarkoitus olisi vaihtaa 190/55 renkaaseen, mutta epäilyttää, että ottaako tuo jo haarukkaan kiinni kun laskujen mukaan tilaa jäisi vain reilu 10mm? Pyöränä -04 R1 kilvellinen katupeli.
Ex 04 Rykköseeni laitoin ton 55 profiilisen ja hyvin mahtu pyörimään. Tilaa jäi swingiin reilu sentti,ei ongelmia ainakaan 200+ nopeuksissa.Renkaina oli Supercorsa,Gp Racer sekä Interackt
Valistunut arvaukseni, että ketjut eivät olleet uudet tai olivat vaihdetut pidempiin. Itselläni ainakin 2004:ssa Rytkössä 55 profiilinen otti uusilla ketjuilla kiinni swingin hitsaussaumaan rata-ajossa. Kadulla toimi kyllä. Kun ketjut venyivät, ongelma poistui.

Jukka
Sori unohdin mainita et eturatas -2
Unohdin tosiaan mainita, että itsellä rattaat ovat -1/+1 ja ketjut yhtä lenkkiä vakioita pidemmät joten akseli välin luulisi olevan hieman ehkä vakioketjuja ja -rattaita pidempi. Taitaa olla melko rajoilla, että mahtuuko kunnolla..
 
ketjut yhtä lenkkiä vakioita pidemmät joten akseli välin luulisi olevan hieman ehkä vakioketjuja ja -rattaita pidempi. Taitaa olla melko rajoilla, että mahtuuko kunnolla..
Ei oo mahollista, ellei sulla o jotku ihme homoketjut. Ts sulla on kaks lenkkii pidemmät ketjut vs vakio. Eli akseliväli on sen baut 16mm enemmän ku normaali.
 
joo, jos ny kuitenkin siirtyis suoraan seoskumeihin jättäen sen metzelerin intact k3:sen välistä ja hankkis setin noita supercorsia. Mikä tuo sp malli on? Entä rinkulan koko, 190/55 vai 200/55, onko mikä ero käytöksessä?

Tietty jos on vielä edullista ostospaikkaa tiedoksi niin pahaksi en laita. Saa myös tarjota käytettyä settiä millä loppuvuoden ajot ajelis keskiryhmää (pari ratapäivää).
 
Supercorsaa käytetään myös monien sporttisten katupyörien ensiasennusrenkaana, joten eiköhän ne kadullakin mene. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana eri versioiden (Pro, SP jne.) ja seosten kanssa [SC0 (Qualifying), SC1 (Super Soft), SC2 (Soft), SC3 (Medium)] jotta saa varmasti tarkoituksenmukaista nakkia alle.

Enemmän ko. renkaalla ajaneet saavat kommentoida tarkemmin eroja eri seosten välillä.
Vuoden 2011 Diablo Supercorsa SC kumeissa ei ole SC3 -seosta ollenkaan. Eli seokset on pehmeämmästä kovempaan SC0, SC1, SC2. Mutta vuoden 2010 -mallissa SC0 supersoft, SC1 soft, SC3 medium, SC2 hard. Ja sitten taas 2009 SC3 taisi vielä kovempi seos, kuin SC2. Ja nämä siis takarenkaan seoksia.
 
ketjut yhtä lenkkiä vakioita pidemmät joten akseli välin luulisi olevan hieman ehkä vakioketjuja ja -rattaita pidempi. Taitaa olla melko rajoilla, että mahtuuko kunnolla..
Ei oo mahollista, ellei sulla o jotku ihme homoketjut. Ts sulla on kaks lenkkii pidemmät ketjut vs vakio. Eli akseliväli on sen baut 16mm enemmän ku normaali.
No joo tosiaan, empä ajatellut yhtään että lenkkejä on pakko olla parillinen määrä, eli kun olen lyhentänyt pari lenkkiä vakioita pidempiä ketjuja seuraavaan mahdolliseen pituuteen niin niistä on lähtenyt kaksi lenkkiä pois, eikä yksi. Toisin sanoen ketjut ovatkin vakio mittaiset ja lähes uudet eli taitaa joutua tilamaan ainekin vielä yhden 50-profiilisen renkaan ennen kun nuo tuosta vähän venyy.
 
joo, jos ny kuitenkin siirtyis suoraan seoskumeihin jättäen sen metzelerin intact k3:sen välistä ja hankkis setin noita supercorsia. Mikä tuo sp malli on? Entä rinkulan koko, 190/55 vai 200/55, onko mikä ero käytöksessä?
200/55:lla perä nousee hieman, taittuu aavistuksen herkemmin mutkaan ja pitopintaa hieman enemmän. 200/55 on käytökseltään aika lähellä 190/60 -rinkulaa, näin persdynolla arvioituna.

Jukka
 
Mutta vuoden 2010 -mallissa SC0 supersoft, SC1 soft, SC3 medium, SC2 hard. Ja sitten taas 2009 SC3 taisi vielä kovempi seos, kuin SC2. Ja nämä siis takarenkaan seoksia.
Uskaltaisin väittää kuitenkin SC2:n olevan medium ja SC3:n hard. 2009 oli käytössä myös SC4, mutta se oli aika lipsuttelurengas kylmänä, lämpimänä olen ajanut sillä treeneissä oman ennätykseni Motoparkissa (1:34.0), joka olisi tänä vuonna tarkoitus kyllä rikkoa.

Jukka
 
Multa löytyy uutena ja vähän käytettynä tota supercorsan 200/55 ja 120/70, etuset on sc1 ja takaset on sc2 ja sc1. 050-3032784 jos kiinnostaa.
 
Mutta vuoden 2010 -mallissa SC0 supersoft, SC1 soft, SC3 medium, SC2 hard. Ja sitten taas 2009 SC3 taisi vielä kovempi seos, kuin SC2. Ja nämä siis takarenkaan seoksia.
Uskaltaisin väittää kuitenkin SC2:n olevan medium ja SC3:n hard. 2009 oli käytössä myös SC4, mutta se oli aika lipsuttelurengas kylmänä, lämpimänä olen ajanut sillä treeneissä oman ennätykseni Motoparkissa (1:34.0), joka olisi tänä vuonna tarkoitus kyllä rikkoa.

Jukka
Joo toi SC3 tais olla pehmeempi vaan tossa 180/55 koossa. Eli ei se Dunlopin seoslista loppujen lopuksi niin sekava olekkaan..
 
Sen verran aiheeseen liittyen, että allekirjoittaneella on varastossa pieni satsi rinkuloita Pirelli Supercorsaa seoksissa SC1 ja SC2 kokojen ollessa 120/70-17, 200/55-17 ja 180/60-17 sekä yksi sarja sateisia. Tämä syystä jotta sain ilmoituksen, ettei tälle vuodelle maahantuoja saa enää tehtaalta renkaita, koska tehdas on kiinni. Otin mitä jäljellä oli. Näillä mennään tämä kausi, ensi kaudelle sitten lisää rinkulaa. Sähköpostilla mahdolliset tiedustelut tai vaatteista nyhtämällä ratapäivillä.

t. Jukka
 
Onko tietoa millanen seos Diablo Rosso Corsan reunoilla on, vastaisko esim. jotain supercorsan sc-luokkaa?

Noilla oon ratapäiviä kiertäny tän kesän ja todennu riittäviksi omaan vauhtiini vielä...
 
Nyt kaivattais hieman kokeneempien vinkkejä rengas valinnassa. Olen vasta muutaman kerran radalla ajanut ja tähän asti renkaina olen käyttänyt CorsaIII:sia, jotka alkuun tuntuivatkin hyvältä, mutta nyt vauhtia on tullut jo ihan mukavasti lisää tuntuu, että nuo alkavat jo lipsua. Super corsat ilmeisesti kovassa suosiossa ja kiinnostaisi niitä kokeilla, mutta onko mitään järkeä hankkia niitä kilvelliseen peliin jolla ajetaan myös kadulla(saako edes lämpimäksi ilman lämppäreitä)? Vai onko parempi pysyä noissa CorsaIII:ssa ennenkun kuljetus kalusto järjestyy?

Toinen kysymys vielä renkaan profiiliin liittyen, kuinka paljon renkaan korkeus kasvaa nopeassa vauhdissa? Tällä hetkellä takarenkaana 190/50 ja takarenkaan ja swingin väliin jää noin 20mm kun pyörä on paikallaan. Tarkoitus olisi vaihtaa 190/55 renkaaseen, mutta epäilyttää, että ottaako tuo jo haarukkaan kiinni kun laskujen mukaan tilaa jäisi vain reilu 10mm? Pyöränä -04 R1 kilvellinen katupeli.
Millasia kierrosaikoja ajat noilla jos lipsuvat?
Itellä kans harkinnassa jos hinta/pitosuhde parempi kuin nykyisissä renkaissa.

Diablo Rosso Corsa ei oo vielä lipsunu kertaakaan Alastarossa 1.34 ja Kemoralla 1.25.

Kesän ajot kuitenkin pääasiassa maantieajoa, ratapäiviä about 10/kesä, niin ei supercorsaa oo vielä tullu mietittyä...
 
Nyt kaivattais hieman kokeneempien vinkkejä rengas valinnassa. Olen vasta muutaman kerran radalla ajanut ja tähän asti renkaina olen käyttänyt CorsaIII:sia, jotka alkuun tuntuivatkin hyvältä, mutta nyt vauhtia on tullut jo ihan mukavasti lisää tuntuu, että nuo alkavat jo lipsua. Super corsat ilmeisesti kovassa suosiossa ja kiinnostaisi niitä kokeilla, mutta onko mitään järkeä hankkia niitä kilvelliseen peliin jolla ajetaan myös kadulla(saako edes lämpimäksi ilman lämppäreitä)? Vai onko parempi pysyä noissa CorsaIII:ssa ennenkun kuljetus kalusto järjestyy?

Toinen kysymys vielä renkaan profiiliin liittyen, kuinka paljon renkaan korkeus kasvaa nopeassa vauhdissa? Tällä hetkellä takarenkaana 190/50 ja takarenkaan ja swingin väliin jää noin 20mm kun pyörä on paikallaan. Tarkoitus olisi vaihtaa 190/55 renkaaseen, mutta epäilyttää, että ottaako tuo jo haarukkaan kiinni kun laskujen mukaan tilaa jäisi vain reilu 10mm? Pyöränä -04 R1 kilvellinen katupeli.
Millasia kierrosaikoja ajat noilla jos lipsuvat?
Itellä kans harkinnassa jos hinta/pitosuhde parempi kuin nykyisissä renkaissa.

Diablo Rosso Corsa ei oo vielä lipsunu kertaakaan Alastarossa 1.34 ja Kemoralla 1.25.

Kesän ajot kuitenkin pääasiassa maantieajoa, ratapäiviä about 10/kesä, niin ei supercorsaa oo vielä tullu mietittyä...
Kertaakaan en ole vielä kellottanut aikoja..  Varmaan kuitenkin suurin osa lipsumisesta johtuu omasta taidon puuttesta  
tounge.gif
täytyy katsoa millon seuraavan kerran pääsee rataa kiertämään jos vaikka muutaman kierroksen kellottaisi.
 
"Diablo Rosso Corsa ei oo vielä lipsunu kertaakaan Alastarossa 1.34"

Ei kokemusta itselläni, mutta kaverin R1 alla toimineet hyvin juurinkin tuollaisissa 1.32-1.34 vauhdeissa Alastarolla. Eivät kuulemma lipsuneet muuten kuin omista avaus virheistä.

Kuitenkin viime kerralla valitteli pidon puutetta aikojen ollessa lähempänä 1.30. ensimmäiset viisi kierrosta pystyy ajamaan ja  sitten takanen alkaa lipsuumaan ikävästi.


Eilen tuli itse taas todettua uuden renkaan vaikutus kierrosaikoihin Alastarolla
Puolet päivästä lipsuttelin menemään sellaisella supercorsa SC2 takasella, jossa ei kuviota ollut enää kuin keskellä ajat oli 1.30-1.31 alkuisia. Avauksissa luulin kytkimen luistavan, kun ei meinannut tapahtua mitään vaikka kuinka käänsi kahvaa.
Kyllästyin takasen jatkuvaan lipsumiseen ja vaihdoin sen (lähes uuteen SC2) kesken kaiken, vaikka alunperin tarkoitus oli ajaa koko päivä. Eka setti vaihdoin jälkeen ja paras aika oli 1.28.5. Eikä lipsunut loppu päivänä kertaakaan.

Osa lipsumisesta johtuu varmastikin melkoisista piiska avauksista, tyyli kun on "talutetaan mutkat ja suorilla sitten koitetaan korvata menetetty aika"
 
Mistäs päin maailmaa Super Corsia kannattaisi alkaa tilailemaan ensi kautta ajatellen? Luonnollisesti halvimmat hinnat kiinnostaa, mutta tämän lisäksi olisi suotavaa jotta myös löytyisi merkintä onko rengas SC1, SC2 vai SC3 vai joku muu. Parissa nettikaupassa huomannut akoinaan, että tuota tietoa ei ole ollut saatavilla eikä sitten oikein ole kiinnostanut alkaa sitä erikseen kyselemään...
 
Terve,
Kemoran viime viikonlopun kokemusten perusteella kysyn seuraavaa: Koska superbike/supercorsa on liian kulunut hitaalle nopean ryhmän vauhdille ? Nyt rengas tuntui varottelevan jo 18 vauhdeissa. Kerran sain aikaiseksi sladinkin nopeassa oikeassa. Ei ollut mitenkään miellyttävää näillä taidoilla mennä liussa 150 vauhdissa. Paineet oli lämpimänä vähän alle 1,9 ja avauskohdassa alkoi kuvio / merkki olla poissa.
Alkaa tällä tahdilla renkaisiin mennä kesässä mopon arvo.

Jake
 
Terve,
Kemoran viime viikonlopun kokemusten perusteella kysyn seuraavaa: Koska superbike/supercorsa on liian kulunut hitaalle nopean ryhmän vauhdille ? Nyt rengas tuntui varottelevan jo 18 vauhdeissa. Kerran sain aikaiseksi sladinkin nopeassa oikeassa. Ei ollut mitenkään miellyttävää näillä taidoilla mennä liussa 150 vauhdissa. Paineet oli lämpimänä vähän alle 1,9 ja avauskohdassa alkoi kuvio / merkki olla poissa.
Alkaa tällä tahdilla renkaisiin mennä kesässä mopon arvo.

Jake
Mimmone alusta mopssa, millon huollettu, miten säädetty?

Ts jos "paska" alusta, ei huollettu, ei säädetty, niin aika nopsaan lähtee pito renkaalta.

Jos taasen optimoi alustaa ja ajotyyliä pidon ehdoilla (ei ajettavuuden ehdoilla), niin lipsuminen alkaa huomattavasti myöhemmin.
 
Terve,
Kemoran viime viikonlopun kokemusten perusteella kysyn seuraavaa: Koska superbike/supercorsa on liian kulunut hitaalle nopean ryhmän vauhdille ? Nyt rengas tuntui varottelevan jo 18 vauhdeissa. Kerran sain aikaiseksi sladinkin nopeassa oikeassa. Ei ollut mitenkään miellyttävää näillä taidoilla mennä liussa 150 vauhdissa. Paineet oli lämpimänä vähän alle 1,9 ja avauskohdassa alkoi kuvio / merkki olla poissa.
Alkaa tällä tahdilla renkaisiin mennä kesässä mopon arvo.

Jake
Mimmone alusta mopssa, millon huollettu, miten säädetty?

Ts jos "paska" alusta, ei huollettu, ei säädetty, niin aika nopsaan lähtee pito renkaalta.

Jos taasen optimoi alustaa ja ajotyyliä pidon ehdoilla (ei ajettavuuden ehdoilla), niin lipsuminen alkaa huomattavasti myöhemmin.
Kyllä se renkaan pito alkaa aika oleellisesti heikkenemään kun kulutusmerkit alkavat olemaan lopussa. Eivät ne nimittäin koristeena siinä renkaan pinnassa ole. Tämä tuli kokeiltua aiemmin kesällä kun Mezin Racetec alkoi tunkea reilusti rinnalle nopean oikean sisäänmenossa Kemoralla -17-vauhdissa. Dunlopeissa taitaa pito säilyä vähän parempana kuin Pirelleissä kun rengas on ehtoon puolella.

Minkä levyinen/vuotinen Pirelli oli alla? Noissa meinaan on pientä vaihtelua paineissa leveyden ja valmistusvuoden mukaan jos olen oikein ymmärtänyt.
 
Alusta on suht koht OK. Pyörä on tosin jo 11 v R1. Takana öhläri huollettu vuosi sitten ja viime vuonna vaihdettu jäykempi jousi. Painuma on takana 28 mm ja ihan Ok ajettava. Keula alkaa jo pohjaamaan kovemmissa jarruissa.
Tunnettekin varmaan pyörän ulkonäöltä. Nykyään oranssimusta nro 72.
Kyselin tätä lähinnä siinä tarkoituksena, että missä vaiheessa alkaa pirellin pito heiketä näissä alhaisissakin nopeuksissa.
Ainiin ne mitat ja vuodet. Superbike 190/55 paisto vuoden 2010 lopussa ja supercorsa vuoden sama koko ja vuoden 2011 paistoa.
Tämä viikonloppu meni täysin ajoharjoitteluksi, kun ei ollut luottoa renkaaseen. Näillä kilometrimäärillä ei enää pää kestä pahemmin luistella.

Jake
 
Back
Ylös