• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

Osta rengaslämppärit.

180/60 löytyy myös katuversiona. En ole sillä ajanut, mutta seoskumilla kylläkin ja tykkäsin kovasti.

Niin, siis tarkennuksena, rengaslämppärit toki ovat käytössä. Kyse taisi sen internjetkommentin mukaan olla enemmänkin siitä, kuinka iso vauhdin tulee olla että renkaat pysyvät oikealla lämpötila-alueella ajossa, vaikka olisivatkin olleet lämppäreissä.

Saisko tuohon tykkäämiseen tarkennusta sen verran, että mikä vuosimalli, mikä seos, mitkä radat ja mikä vauhtiluokka?

Katuversio lienee tässä tapauksessa Supercorsa SP? Siitä en nyt ole niinkään kiinnostunut kuin noista SC-renkaista.
 
Ei tuota 60-profiilia ole tainnut saada kuin vasta viime vuonna, en paistoleimaa muista enkä jaksa ajella tallille katsomaankaan. Seos oli SC0, ostin 777:lta "vanhan" aika-ajorenkaan. Tuo seos ei kauaa kestänyt, mutta profiili tuntui oikein mainiolta, ja ainakin supersoftin pito oli verraton. Ja kyllä se lämpimänä pysyy myös mun hidasteluissa. Alastarolla sillä tuli ajettua.
 
Niin, siis tarkennuksena, rengaslämppärit toki ovat käytössä. Kyse taisi sen internjetkommentin mukaan olla enemmänkin siitä, kuinka iso vauhdin tulee olla että renkaat pysyvät oikealla lämpötila-alueella ajossa, vaikka olisivatkin olleet lämppäreissä.

Saisko tuohon tykkäämiseen tarkennusta sen verran, että mikä vuosimalli, mikä seos, mitkä radat ja mikä vauhtiluokka?

Katuversio lienee tässä tapauksessa Supercorsa SP? Siitä en nyt ole niinkään kiinnostunut kuin noista SC-renkaista.

Elä osta SP:tä, se on se katuversio. Tosin Pos varmaan tarkoitti katuversiolla kuviollista seosrengasta. Nopeen ryhmän kyydissä pitäs renkaan viimestään pysyä lämpösenä. Eiköhän tuo SC1/SC2 ole ihan pätevä sääntö harrastelijalle edelleen.
 
200/55:lla perä nousee hieman, taittuu aavistuksen herkemmin mutkaan ja pitopintaa hieman enemmän. 200/55 on käytökseltään aika lähellä 190/60 -rinkulaa, näin persdynolla arvioituna.

Jukka

Pystytkö antamaan arviota paljonko toi 200/55 kokonen rengas vie haarukassa enemmän tilaa kuin 190/55?

Ajan vakio GSXR100 K8:lla ja emmin kumman kokoisia renkaita taakse ostan...
 
Pystytkö antamaan arviota paljonko toi 200/55 kokonen rengas vie haarukassa enemmän tilaa kuin 190/55?

Ajan vakio GSXR100 K8:lla ja emmin kumman kokoisia renkaita taakse ostan...

K7 vakiota karvan lyhyemmällä akslivälillä alla viime kesänä ja 200/55 mahtui ilman ongelmia alle. Jos aiot rataa ajaa ja alusta on vakio, ota ehdottomasti tuota 200/55-kokoa. Se sentään aika hyvin kompensoi pyörän loivaa geometriaa ja tuota k7-k8 mallin lehmämäistä kääntymistä keskimutkassa. Toinen vinkki ko. pyörään: Jos ajat vakiolla ohjausiskarilla, käy tekemässä siihen kartta, jossa duty cycle on 50% koko alueella. On paljon parempi ajaa tuon jälkeen kun iskari ei jäykistä pyörää liiaksi.
 
Jenkkien ratafoorumilla oli tällaista tietoa.

Pirelli
DRY
180/55 DOT W: 184mm D: 641mm
180/60 DOT W: 193mm D: 656mm
190/55 DOT W: 191mm D: 652mm
190/55 SLK W: 195mm D: 652mm
190/60 SLK W: 194mm D: 658mm
200/55 DOT W: 193mm D: 656mm
200/60 SLK W: 198mm D: 658mm
 
Kiitokset vinkeistä!

Pitää tilata muutama rinkula tuolla 200/55 profiililla.

Menee ujosti aiheen ohi mutta oletteko tilaillu nyt "keväällä" MyNetMotosta. Onko toimitusajat kohdallaan?
Ja toki jos jotain saa parempaan hintaan ko. rengasta niin saa antaa vinkkejä ;)
 
Nuo renkaiden kokojutut ovat ilmeisen epämääräisiä, koska kumi on sellainen materiaali, josta ei voi ihan millilleen isoja tavaroita tehdä. Lisänä on vielä lämpötila, rengaspaineet ja vanteen leveys. Teoriassahan mittojen laskeminen on helppoa.

Vanteen koko on 17 tuumaa eli (kerrotaan luvulla 25,4) sen halkaisija siinä kohdassa, johon rengas asettuu on d = 432 mm.
Profiili tarkoittaa korkeutta prosentteina leveydestä, joten esim. renkaan 190/55 korkeus on 55/100*190 mm = 105 mm.
Kun vanteen halkaisijaan lisätään renkaan korkeus kaksi kertaa, saadaan halkaisija D = 641 mm.

Tässä on vielä laskettuna muutaman renkaan halkaisija ja verrattuna edellä esitettyyn taulukkoon havaitaan aika suuriakin eroja. On siellä toki joku tulos melkein sama.
180/55 630
190/55 641
200/55 652

180/60 648
190/60 660
200/60 672

120/70 600
 
Ei oikein pirellin saderinkulat kestä Monzan nopeuksia...Ainakin lavertylla ja biaggilla alkoi takanakki repeileen pääsuoralla...vai olisko apriliassa vain niin paljon paukkuu...:) (tämä siis tänään SP 1:ssä)
 
Tuli etukumi vaihdettua, 2CT Pilotista normi-Diabloon.
Misukka toimi hyvin Ahvenistolla 2.1 kylmäpaineilla, varmaan voi soveltaa samaa tuohon perus-Pirelliin?

Takana ollut Corsa 3 viime kaudesta asti.
 
Alla eturenkaana oli pirelli dragon supercorsa... paistettu joskus 07 alkupäästä ja ollut mopossa kiinni -09 alkaen. Sellaisella rataennätys +15 sek vauhdilla tuntui pitävän vielä kohtalaisesti, vaikka kulutuspintaa jäljellä ehkä milli keskellä ja muualla ei senkään vertaa. Ainut havainto minkä tein oli, että tuon lämmittäminen (ajamalla) ja pitäväksi saaminen tuntui vievän tosi kauan vs. uusi ja vähän ajettu rengas. Kuinkahan vanhana näistä alkaa oikeasti pito katoamaan?
 
Tuli etukumi vaihdettua, 2CT Pilotista normi-Diabloon.
Misukka toimi hyvin Ahvenistolla 2.1 kylmäpaineilla, varmaan voi soveltaa samaa tuohon perus-Pirelliin?

Takana ollut Corsa 3 viime kaudesta asti.

Kannattaa ottaa aika varovasti ton Diablon kans. On aika liukas misukkaan verrattuna.
 
Kannattaa ottaa aika varovasti ton Diablon kans. On aika liukas misukkaan verrattuna.

Hyvin toimi vaikka tuli sadekuuroja pitkin päivää (toki nopeudet sen mukaiset). Takana loppuunajettu C3 vaihtui hiljattain myös Diabloon, voin laittaa reilun viikon päästä infoa miten se toimii Apparalla.

Lähdetään näiden kanssa liikkeelle ihan suosiolla hitaasta ryhmästä...
 
Alla eturenkaana oli pirelli dragon supercorsa... paistettu joskus 07 alkupäästä ja ollut mopossa kiinni -09 alkaen. Sellaisella rataennätys +15 sek vauhdilla tuntui pitävän vielä kohtalaisesti, vaikka kulutuspintaa jäljellä ehkä milli keskellä ja muualla ei senkään vertaa. Ainut havainto minkä tein oli, että tuon lämmittäminen (ajamalla) ja pitäväksi saaminen tuntui vievän tosi kauan vs. uusi ja vähän ajettu rengas. Kuinkahan vanhana näistä alkaa oikeasti pito katoamaan?

No niin, uusi etukumi (diablo rosso2, paistettu -11) koeponnistettu ja reilu 3 sek lähti pois kierrosajasta ilman mitään lipsumista... Kyllä se kumi vaan vanhenee ja heikko profiili vaikuttaa.
 
Kolme päivää Rijekan radalla kroatiassa, lämpöö 35-40c .. Kilometrejä tuli about 600 ja alla pirellin supercorsa pro slicksit.
hyvin toimi renkaat eikä lämppäreitä tarvinnu. rengaspaineet oli edes ( kuumana) 1.9 ja takana 2.0.
Radan asfaltti karkeeta, mut renkaat kesti kyl hyvin, ja menee luultavasti toiset 600 kilometrii viel.
Suosittelen tollaiseen amatöörikäyttöön, hyvä vaihtoehto katurenkaille jos haluu hieman enemmän pitoo, mut enemmän kilometrejä kun superpehmeille slickseille.
(mopona ducati 1098s)
 
Ensimmäistä kertaa hankin supercorsa sp:t etu 120/70 etu ja 180/55 taka. en löytänyt mistään mitään suosituspaineita radalle, mitkä olisi hyvät paineet? ja ilman lämppäreitä olen tähän asti ajellut keskiryhmän vauhteja. niin ja pyörä kilvellinen ZX-6R 05?
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa hankin supercorsa sp:t etu 120/70 etu ja 180/55 taka. en löytänyt mistään mitään suosituspaineita radalle, mitkä olisi hyvät paineet? ja ilman lämppäreitä olen tähän asti ajellut keskiryhmän vauhteja. niin ja pyörä kilvellinen ZX-6R 05?

Eteen 2,4 lämpimänä ja takasen paineesta ei mitään hajua. Kannattaa kysästä maahantuojalta.
 
Kannattaa ottaa aika varovasti ton Diablon kans. On aika liukas misukkaan verrattuna.

Toi perus diablo (ilman jälkiliitteitä) on aivan täysi susip*ska. Ei pidä sateella yhtään eikä liioin kuivallakaan. Radalla ajelusta puhumattakaan. Radalla eturengas meinasi lähteä alta normaalissa kallistuksessa ilman ylimääräistä kuormitusta. Takarengas taasen tekee kivaa pikkulipsumista normi kallistuksissa aina sillontällöin. :thumbup:

Diablo Rosso Corsasta sen sijaan ei ole mitään pahaa sanottavaa. Pitänyt kuin tauti tähän asti! :rakastunut:
 
Back
Ylös