Pirelli-topic

Mistä johtuu tuo renkaiden sinertyminen ja mihin se vaikuttaa? Katumallin takarenkaalla (Rosso Corsa) kävin neljä kertaa radalla (n. 35 - 50 kierrosta) ja nyt on renkaan kyljet ihan sinisiä.

Onko liialla lämpenemisellä osuutta asiaan? Supercorsa SC2 edessä ei näyttänyt mitään merkkejä muutoksesta.
Rengas lämpenee ja lämmettyään valmistusaineena oleva öljy nousee pienessä määrin pintaan. Sama ilmiö kaikissa renkaissa. Samoin se tulee seosrenkaissa kun rengas seisoo pidemmän aikaa käytön jälkeen. Pari ensimmäistä kierrosta rauhallisesti ja sen jälkeen pito on taas normaali.

Kyseinen kommentti ei ole raakaa dataa vaan omakohtaisiin aistihavaintoihin pohjautuvaa empiriaa, joten viisaammat korjatkoot jos meni metsään. Ilmiö edellyttää sitä, että rengas lämpenee ensin kunnolla. Katuajossa ilmiötä ei esiinny, ei ainakaan minulla.

Eli veikkaisin, että tuo sinisyys ilmeni kun pyörä oli muutaman päivän seisonut kisan jälkeen?

Jukka

^Öljyhän se sieltä renkaasta puskee pintaan pieninä määrinä. Siinä mielessä tosiaan hauska ilmiö, että ei näy heti jäähtyneen renkaan pinnassa, mutta pari päivää myöhemmin sinertää kunnolla. Kun renkaan taas lämmittää ja ajaa pari kierrosta, häviää sinerrys.

Mites loppuun olette ajaneet Supercorsat ja miten nopeasti ne viimeiset millit kuluu? Avauskohdassa (hitaan kuskin) aika vähän kulutuspintaa, taitaa mennä rengashommiksi vielä ennen Alastaron tuplaa.
Jos siinä näkyy kuvioo, niin ota alastaroon mukaan ja anna mulle.  
biggrin.gif

Mä oon yleensä ajanu kuvioseostakarenkaan ihan sliksiksi, ja siltikään se ei ole lipsunu mun ajossa.
Eikä ne viimeset millit ainakaan mun vauhissa kulu sen nopeemmin ku ensimmäisetkään.

Mistä johtuu tuo renkaiden sinertyminen ja mihin se vaikuttaa? Katumallin takarenkaalla (Rosso Corsa) kävin neljä kertaa radalla (n. 35 - 50 kierrosta) ja nyt on renkaan kyljet ihan sinisiä.

Onko liialla lämpenemisellä osuutta asiaan? Supercorsa SC2 edessä ei näyttänyt mitään merkkejä muutoksesta.
Rengas lämpenee ja lämmettyään valmistusaineena oleva öljy nousee pienessä määrin pintaan. Sama ilmiö kaikissa renkaissa. Samoin se tulee seosrenkaissa kun rengas seisoo pidemmän aikaa käytön jälkeen. Pari ensimmäistä kierrosta rauhallisesti ja sen jälkeen pito on taas normaali.

Kyseinen kommentti ei ole raakaa dataa vaan omakohtaisiin aistihavaintoihin pohjautuvaa empiriaa, joten viisaammat korjatkoot jos meni metsään. Ilmiö edellyttää sitä, että rengas lämpenee ensin kunnolla. Katuajossa ilmiötä ei esiinny, ei ainakaan minulla.

Eli veikkaisin, että tuo sinisyys ilmeni kun pyörä oli muutaman päivän seisonut kisan jälkeen?

Jukka
Joo,

Päivän - pari kisan jälkeen alkoi näkyä. En ole ennen renkaiden huomannut ihan noin paljoa värjäytyvän, mutta aiemmin olen rata-ajoni ajanut siihen tarkoitetuilla renkailla. Ehkäpä sillä on vaikutusta.

160 mm leveää Supercorsaa ei ainakaan Duell mainosta sivuillaan, kuuluukohan moinen maahantuontiohjelmaan laisinkaan?

^Öljyhän se sieltä renkaasta puskee pintaan pieninä määrinä. Siinä mielessä tosiaan hauska ilmiö, että ei näy heti jäähtyneen renkaan pinnassa, mutta pari päivää myöhemmin sinertää kunnolla. Kun renkaan taas lämmittää ja ajaa pari kierrosta, häviää sinerrys.
Tosiaan mielenkiintoinen juttu, Dunlopeilla en tuota ilmiötä pahemmin ole havainnut. Contin RaceAttackit sinertyi oikein huolella ekat pari päivää. Niissä oikeastaan oli hyvä tuntomerkki se, että jos rengas vielä sinistyi, niin siinä oli pitoa jäljellä. Kun rengas alkoi olla elämänsä ehtoopuolella, niin sinistymääkään ei juurikaan enää tapahtunut.

Normaalistikin päivän pari ekaa kierrosta tulee ajettua pikkasen rauhallisemmin, niin siinähän ne sinistymät saa kyytiä.

Dunlopeilla en tuota ilmiötä pahemmin ole havainnut. Contin RaceAttackit sinertyi oikein huolella ekat pari päivää.
Vois johtuu siitä että contit kävi kuumempana ja dunlopit viileempänä?
Uusimmissa Dunlopeissa ymmärtääkseni käyttölämpötila on huomattavasti korkeampi kuin Pirelleissä ja Conteissa. Dunlopeissa pojat tuppaavat lämmittämään niitä +100c, ylikin kun taas noissa muissa +80...+85c on riittävä.

Jukka

Uusimmissa Dunlopeissa ymmärtääkseni käyttölämpötila on huomattavasti korkeampi kuin Pirelleissä ja Conteissa. Dunlopeissa pojat tuppaavat lämmittämään niitä +100c, ylikin kun taas noissa muissa +80...+85c on riittävä.

Jukka
Itse lämmitin Dunlopit ihan samaan lämpötilaan (85C), kuin Metzelerit ja Pirellit ja en huomannut mitään eroa kulumisessa tai pidossa. Renkaat ovat vaan eri muotoisia ja tuntuvat siten erilaisilta.

En tosin taida ajaa ihan samaa kyytiä noilla kumeilla, kuin mitä kovimmat suomessa vetää, joten käyttölämpötilassakin lienee aika suuri ero.

Dunlopeilla en tuota ilmiötä pahemmin ole havainnut. Contin RaceAttackit sinertyi oikein huolella ekat pari päivää.
Vois johtuu siitä että contit kävi kuumempana ja dunlopit viileempänä?
Jännä juttu. Mulla on puolestaan aina puolikkaan Dunflopit ajon jälkeen ihan siniset. Mitkään muut renkaat eivät ole sinistyneet niin voimakkaasti.

EDIT: Pistetään nyt Pirellistäkin, ettei ihan ot:ksi mene. Eiliseltä tarttui matkaan Diablo SC0 180/60. Mielenkiinnolla odotan, millainen tämä korkeampi profiili on ajaa. SC0 taitaa olla aika ripeä kulumaan, mutta eiköhän tuossa rengasta ole loppukesän kanttailuihin.

Ei ole kyseessä Pirelli, mutta saman puljun tuote kumminkin, eli Metzeler

Tuli tässä mieleen, että milloin etunen on loppu? Itsellä alla racetek k2 ja sillä ajettu nyt noin 350 kierrosta alastarolla aikojen ollessa 1.27-1.33. Kuvio on kulunut reunoilta melkein loppuun asti, keskellä tietysti vielä jäljellä vaikka kuinka, mutta kuinkas tuon reunan kanssa?

Kävi sitten niin, että Alastarolla etunen alta,tosin olin kylläkin jarrulla liian syvään.

Pitäisikö jo vaihtaa? En osaa itse sanoa, kun vasta ensimmäinen seosrengas setti menossa. Eikä tätä ennen ole ikinä rengasta tarvinut vaihtaa siksi, että se olisi reunoilta liian kulunut.(Ajot painottui aikaisemmin kadulle.)

Tuossa muutama kuva ko. renkaasta. imagesäkki

edit. Todetaan tähän nyt vielä, että en syytä rengasta omasta virheestäni, mutta haluan tietää, onko mahdollisesti kuluneella renkaalla ollut osansa asiaan.

Nyt kaivattais hieman kokeneempien vinkkejä rengas valinnassa. Olen vasta muutaman kerran radalla ajanut ja tähän asti renkaina olen käyttänyt CorsaIII:sia, jotka alkuun tuntuivatkin hyvältä, mutta nyt vauhtia on tullut jo ihan mukavasti lisää tuntuu, että nuo alkavat jo lipsua. Super corsat ilmeisesti kovassa suosiossa ja kiinnostaisi niitä kokeilla, mutta onko mitään järkeä hankkia niitä kilvelliseen peliin jolla ajetaan myös kadulla(saako edes lämpimäksi ilman lämppäreitä)? Vai onko parempi pysyä noissa CorsaIII:ssa ennenkun kuljetus kalusto järjestyy?

Toinen kysymys vielä renkaan profiiliin liittyen, kuinka paljon renkaan korkeus kasvaa nopeassa vauhdissa? Tällä hetkellä takarenkaana 190/50 ja takarenkaan ja swingin väliin jää noin 20mm kun pyörä on paikallaan. Tarkoitus olisi vaihtaa 190/55 renkaaseen, mutta epäilyttää, että ottaako tuo jo haarukkaan kiinni kun laskujen mukaan tilaa jäisi vain reilu 10mm? Pyöränä -04 R1 kilvellinen katupeli.

Pitäisikö jo vaihtaa? En osaa itse sanoa, kun vasta ensimmäinen seosrengas setti menossa. Eikä tätä ennen ole ikinä rengasta tarvinut vaihtaa siksi, että se olisi reunoilta liian kulunut.(Ajot painottui aikaisemmin kadulle.)
Itse kävin naamallani viime viikolla Lemminkäisessä kun etunen luisti alta. Raceattack-etunen oli käytännössä uusi, mutta vaihdoin ihan psykologisista syöstä perjantaiksi Kemoralle sliksin alle ja ajoin uuden ennätyksen tokalla kierroksella. Laitetaan jossain vaiheessa ehkä alle vielä tuo kaatorengas, jos nykyinen loppuu kesken. Eli vaihtaisin ihan pelkästään kaatopeikon välttämiseksi.

Nyt kaivattais hieman kokeneempien vinkkejä rengas valinnassa. Olen vasta muutaman kerran radalla ajanut ja tähän asti renkaina olen käyttänyt CorsaIII:sia, jotka alkuun tuntuivatkin hyvältä, mutta nyt vauhtia on tullut jo ihan mukavasti lisää tuntuu, että nuo alkavat jo lipsua. Super corsat ilmeisesti kovassa suosiossa ja kiinnostaisi niitä kokeilla, mutta onko mitään järkeä hankkia niitä kilvelliseen peliin jolla ajetaan myös kadulla(saako edes lämpimäksi ilman lämppäreitä)? Vai onko parempi pysyä noissa CorsaIII:ssa ennenkun kuljetus kalusto järjestyy?
Kyllä nuo Supercorsat tuntuu luottamusta herättäville ilman lämppäreitäkin, pari kierrosta hiljempaa ja sitten nopeutta lisäten. Ihan hyville nuo kadullakin on tuntunut, ainakin uutena sateella lähti ennemmin keulimaan kuin sutimaan.

Supercorsaa käytetään myös monien sporttisten katupyörien ensiasennusrenkaana, joten eiköhän ne kadullakin mene. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana eri versioiden (Pro, SP jne.) ja seosten kanssa [SC0 (Qualifying), SC1 (Super Soft), SC2 (Soft), SC3 (Medium)] jotta saa varmasti tarkoituksenmukaista nakkia alle.

Enemmän ko. renkaalla ajaneet saavat kommentoida tarkemmin eroja eri seosten välillä.

Toinen kysymys vielä renkaan profiiliin liittyen, kuinka paljon renkaan korkeus kasvaa nopeassa vauhdissa? Tällä hetkellä takarenkaana 190/50 ja takarenkaan ja swingin väliin jää noin 20mm kun pyörä on paikallaan. Tarkoitus olisi vaihtaa 190/55 renkaaseen, mutta epäilyttää, että ottaako tuo jo haarukkaan kiinni kun laskujen mukaan tilaa jäisi vain reilu 10mm? Pyöränä -04 R1 kilvellinen katupeli.
Ex 04 Rykköseeni laitoin ton 55 profiilisen ja hyvin mahtu pyörimään. Tilaa jäi swingiin reilu sentti,ei ongelmia ainakaan 200+ nopeuksissa.Renkaina oli Supercorsa,Gp Racer sekä Interackt

Ex 04 Rykköseeni laitoin ton 55 profiilisen ja hyvin mahtu pyörimään. Tilaa jäi swingiin reilu sentti,ei ongelmia ainakaan 200+ nopeuksissa.Renkaina oli Supercorsa,Gp Racer sekä Interackt
Valistunut arvaukseni, että ketjut eivät olleet uudet tai olivat vaihdetut pidempiin. Itselläni ainakin 2004:ssa Rytkössä 55 profiilinen otti uusilla ketjuilla kiinni swingin hitsaussaumaan rata-ajossa. Kadulla toimi kyllä. Kun ketjut venyivät, ongelma poistui.

Jukka

Valistunut arvaukseni, että ketjut eivät olleet uudet tai olivat vaihdetut pidempiin. Itselläni ainakin 2004:ssa Rytkössä 55 profiilinen otti uusilla ketjuilla kiinni swingin hitsaussaumaan rata-ajossa. Kadulla toimi kyllä. Kun ketjut venyivät, ongelma poistui.

Jukka
Sori unohdin mainita et eturatas -2

No se pidentää akseliväliä jo sen verran, että mahtuu pyörimään. Itse joudun aina löysäämään tai kiristämään ketjuja kun vaihdan takarattaan 48 <-> 47 ja kun pari piikkiä pienempi eturatas vastannee about viittä piikkiä takana, niin eroa syntyy jonkun verran, paitsi välityksiin, niin myös akseliväliin, tosin tuskin akseliväliin samassa suhteessa kuin takarattaan kasvatus.

Eli jos ketjut ovat aivan uudet, pallo ottaa kiinni ainakin 04 ja 08 Rytkösissä swingin saumaan ja muistaakseni teki niin myös 00-mallissa johon ensimmäistä kertaa laittelin noita 55- sarjalaisia. Kannattaa siis huomioida ketjuja asentaessaan tuo. Kovassa nopeudessa näin näppituntumalta uskaltaisin väittää renkaan halkaisijan kasvavan 10-15 mm. Korjatkoot joku jolla parempaa tietoa, pohjautuu vain omakohtaisiin aistihavaintoihin.

Jukka

No se pidentää akseliväliä jo sen verran, että mahtuu pyörimään. Itse joudun aina löysäämään tai kiristämään ketjuja kun vaihdan takarattaan 48 <-> 47 ja kun pari piikkiä pienempi eturatas vastannee about viittä piikkiä takana, niin eroa syntyy jonkun verran, paitsi välityksiin, niin myös akseliväliin, tosin tuskin akseliväliin samassa suhteessa kuin takarattaan kasvatus.
Yks piikki, edessä tai takana, muuttaa akseliväliä noin 8mm, kaks piikkiä noin 16mm, jne.

Back