• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

Näin se varmaan olis menny, jos oisin ollut valmis maksamaan siitä uudesta kumista tuon pyydetyn 169€. Kallista vittuilua, sanon minä.

Näin tuntematta myyjää tai asiakasta ja ilman tunnekuohua tuo vaikuttaa olevan ihan ok hinta. Saman maksaa Aatulandiassakin. Pyydä rengas 3 viikon maksuajalla. Jos lähettämäsi rengas on viallinen niin siinä vaiheessa ei varmaan tartte sitten maksaa. Ei se kauppias välttämättä sitä tiedä mistä vika on tullut.
 
No sitte nii...käytetty rengas...ite olen törmännyt joskus vastaavaan. Jos säilytetty esim. pinossa päällekkäin kylmässä..siis vaikkapa talven pakkasissa kylmässä tallissa , niin tulee halkeamia..
 
Keskiviikkona Auto24Ringillä minun edessäni ajavalla halkesi renkaan pinta, jonka palaset lensivät kovalla voimalla tangentin suuntaan. Hänellä meni pyörästä katteet paskaksi ja miestäkin osui selkään niin että jäi nyrkin kokoinen mustelma. Ilman sitä kumia siinä päälle, oli hauska nähdä, miten rengas ei ollut puhjennut, mutta rungon päälimmäinen osa oli haljennut siten, että rungon alemmat kerrokset pullahtivat ulos. Vähän niin kuin vatsalihastyrä ihmisellä.
 
Toivoin, että tämä aihe olisi jo käsitelty loppuun, mutta kuulin Auto24Ringin vieressä olevan moottoripyöräliikkeen, Risanti, omistajalta, että poikkeuksetta kaikki kisakuskit, joille hän huoltaa pyöriä, laittavat lämpimällä ilmalla SC1:n eteen kisoihin. Tämä on siis ristiriidassa http://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-supercorsa-sc#/technical-advice sivulla näkyvän diagrammin kanssa.

Kuskien mieltymykset voivat ratakohtaisesti ajaa valmistajan ohjeistuksen yli, mutta lähtökohta on silti se, että SC1 toimii kylmemmällä kelillä kuin SC2, koska SC1 runko on löysempi ja siten generoi enempi lämpöä renkaaseen kuin SC2. Toki jos rata on sellainen, ettei kovia jarrupaikkoja juuri ole, voi SC1 toimia melko kuumallakin kelillä ilman ongelmia. Toisaalta sitten taas SC2 rengas voi toimia hyvinkin viileässä kelissä jos kuski pystyy kuormittamaan rengasta riittävän paljon. Eli rengasvalinta on aina ainakin osittain kuski ja ratakohtainen, ja valmistajan suositukset ovat lähinnä suuntaviivoja helpottamaan valintaa. Perusharrastaja ei tuota SC1 seosta varmasti saa ihan helpolla ylikuumenemaan helteelläkään. Tosin ite tykkää enempi SC2:n tuntumasta vaikka viileällä ajankin aina ykkösellä kun ei näillä mummojarruilla muuten rengas pysy lämmössä.
 
Kuskien mieltymykset voivat ratakohtaisesti ajaa valmistajan ohjeistuksen yli, mutta lähtökohta on silti se, että SC1 toimii kylmemmällä kelillä kuin SC2, koska SC1 runko on löysempi ja siten generoi enempi lämpöä renkaaseen kuin SC2. Toki jos rata on sellainen, ettei kovia jarrupaikkoja juuri ole, voi SC1 toimia melko kuumallakin kelillä ilman ongelmia. Toisaalta sitten taas SC2 rengas voi toimia hyvinkin viileässä kelissä jos kuski pystyy kuormittamaan rengasta riittävän paljon. Eli rengasvalinta on aina ainakin osittain kuski ja ratakohtainen, ja valmistajan suositukset ovat lähinnä suuntaviivoja helpottamaan valintaa. Perusharrastaja ei tuota SC1 seosta varmasti saa ihan helpolla ylikuumenemaan helteelläkään. Tosin ite tykkää enempi SC2:n tuntumasta vaikka viileällä ajankin aina ykkösellä kun ei näillä mummojarruilla muuten rengas pysy lämmössä.

Kiitos taas Nitrous. Yritän ymmärtää ja viedä käytäntöön. Eturenkaalla eksprimentointi on niin vaikeaa verrattuna takaseen. Tai siltä ainakin tuntuu. Vinkkejä kokeilemiseen?
 
Kiitos taas Nitrous. Yritän ymmärtää ja viedä käytäntöön. Eturenkaalla eksprimentointi on niin vaikeaa verrattuna takaseen. Tai siltä ainakin tuntuu. Vinkkejä kokeilemiseen?

Paljon kierroksia ja eri renkaita. Etuseen tuntuman saaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin takaseen, koska etusen luistelu johtaa helpommin kaatoon. Hitaasti (vauhtia kasvattean) hyvä tulee. Itellä tais mennä 4-5 kautta, että rupes ymmärtämään etusesta muutakin kuin, että se on musta ja pyöreä.

P.S. Ja nää mun kommentit on siis kirjotettu nopeen ryhmän nopeemman puoliskon ymmärryksellä. (Kemora 1:12 puolelle, pitkä Botnia 1:44, Motopark 1:32) Eli tältäkin palstalta löytyy paljon mua nopeempia ja fiksumpia kuskeja renkaiden (ja aika monen muunkin asian) suhteen.
 
Paljon kierroksia ja eri renkaita. Etuseen tuntuman saaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin takaseen, koska etusen luistelu johtaa helpommin kaatoon. Hitaasti (vauhtia kasvattean) hyvä tulee. Itellä tais mennä 4-5 kautta, että rupes ymmärtämään etusesta muutakin kuin, että se on musta ja pyöreä.





P.S. Ja nää mun kommentit on siis kirjotettu nopeen ryhmän nopeemman puoliskon ymmärryksellä. (Kemora 1:12 puolelle, pitkä Botnia 1:44, Motopark 1:32) Eli tältäkin palstalta löytyy paljon mua nopeempia ja fiksumpia kuskeja renkaiden (ja aika monen muunkin asian) suhteen.



Jep. Toi on ehkä helpoin että kokeilee aktiivisesti eri renkaita ja eri paineita niin huomaat eturenkaan vaikutuksen. Olisi myös hyvä joskus vaihtaa loppuun ajettu etunen täysin uuteen niin huomaa kuinka helkutin kovaa uudella etusella voi ajaa.
 
Huomasin eilen, että takarenkaaseen on tullut patti, eli pahkura, eli kuhmu, eli kumpu. Onkohan tavallista / normaalia ja mistähän moinen johtunee?

Renkaalla on ajettu radalla reilu 100 kierrosta ja kadulla ehkä noin 300 km. Radalla paine on ollut noin 1,6 - 1,8 ja kadulla vastaavasti noin 2,8 - 3,0. Rengas on siis Pirelli Supercorsa SP, paistoleimakin on tältä vuodelta.

Uskaltaakohan renkaalla ylipäätään ajaa enää?

Rengas on toimitettu myyjän ja tukkurin kautta valmistajalle. Tässä tukkurin vastaus:

yes that´s problem from racetrack.
I think tyre was getting to fast hot and cold (for e.g. by stops on racetrack) which was the death of each tyre.
Or from driving over the curbs (same things happened when driving trough something on the street).

We can reclaim it but for such things the industrie didn´t accept the reclaim to 99%....."

Renkaan sisällä oli patin kohdalla selvä repeämä, kuvasta ei näy kovin hyvin, mutta ei epäilystä etteikö siinä olisi ollut jotain vikaa. Vastasin aiempaan viestiin:

Olen aina käyttänyt renkaanlämmittimiä ja lämmittänyt renkaat reiluun 80 asteeseen ennen radalle menoa ja laittanut lämppärit kiinni radalta palatessani, eli käytännössä renkaat ei kerkee edes jäähtymään stinttien välillä. Kanttareitakin olen vältellyt, joten tuo tukkurin analyysi perustuu kyllä täysin virheellisiin olettamuksiin. Jos tuota voi pitää renkaan tavanomaisena käytöksenä radalla ajettaessa, en totta helvetissä uskalla laittaa ko renkaita enää pyöräni alle, vaikka rengashan on kuitenkin mainoslauseiden valossa ensisijaisesti radalle tarkoitettu tiekelpoinen rengas. Pyydän, että asia tsekattaisiin vielä kertaalleen hieman objektiivisemmassa valossa ja ilman vääristäviä olettamuksia. Annan mielelläni lisätietoja asiasta.

Rengas on nyt siis menossa tehtaalle, toivotaan että järkeenkäypä selitys löytyy.
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    96,7 KB · Katselut: 221
Eilen tuli vastaus edelliseen. Tehdas ei hyväksy reklamaatiota. Pyysin saada perustelut nähtäväkseni, mutta eipä renkaan myyjä mprenkaat-store.com (Riekkoniemi Oy) reagoinut asiaan millään tavalla. Kuten eivät reagoineet siihenkään, kun kysyin, mikä on myyjän vastuu asiassa. Hiljaisuudesta päätellen eivät ota asiaan mitään kantaa, eivätkä koe olevansa vastuussa asiasta.

Kuten aiemmin totesin, hyvä ettei sattunut mitään vahinkoa ja olen täällä kirjoittamassa tästä asiasta. Tämä muistutuksena kaikille, että tsekatkaa renkaanne ennen asennusta ja pitäkää kumipuoli alaspäin. Minun universumi ei tästä halkea, mutta vituttaa vaan se, että selvää tuotevikaa ei voi tunnustaa, eikä kantaa asiasta minkäänlaista vastuuta. Meitähän on toki moneen junaan ja jokainen valitkoon itselleen sopivan.
 
Eilen tuli vastaus edelliseen. Tehdas ei hyväksy reklamaatiota. Pyysin saada perustelut nähtäväkseni, mutta eipä renkaan myyjä mprenkaat-store.com (Riekkoniemi Oy) reagoinut asiaan millään tavalla. Kuten eivät reagoineet siihenkään, kun kysyin, mikä on myyjän vastuu asiassa. Hiljaisuudesta päätellen eivät ota asiaan mitään kantaa, eivätkä koe olevansa vastuussa asiasta.

Kuten aiemmin totesin, hyvä ettei sattunut mitään vahinkoa ja olen täällä kirjoittamassa tästä asiasta. Tämä muistutuksena kaikille, että tsekatkaa renkaanne ennen asennusta ja pitäkää kumipuoli alaspäin. Minun universumi ei tästä halkea, mutta vituttaa vaan se, että selvää tuotevikaa ei voi tunnustaa, eikä kantaa asiasta minkäänlaista vastuuta. Meitähän on toki moneen junaan ja jokainen valitkoon itselleen sopivan.

Onko väännetty liian kylmänä vanteelle, tai tuntuuko ajossa? Joskus laitoin yhden käytetyn dunlopin alle, joka oli oikeasti mahdoton ajettava... siis runkovikaa tai jotain. Koitin tutkia, mutta eipä vikaa löytynyt. Noilla kierrosmäärillä ja kertaalleen asennettuna ja poistettuna, ei tehdas tosiaan taida tulla kovin herkkään vastaan.

Yleensä nuo varoittaa ajossa tavalla tai toisella... ei liity renkaisiin, mutta yhden takarattaan ajoin noin 15 kierrokseen loppuun.. pari piikkiä oli kokonaan poikki ja pyörä pomppi aika paljon +240 jälkeen. Varmaan joku bangladeshin renthali. Tuntuma siitä, että kun kaikki ei tunnu hyvältä ->heti varikolle ja sitten meno jatkuu, pelasti taas paljolta.
 
Tällainen viesti tuli:

"Pirelli are sorry that you have a complaint about one of their products. They say they have completed the investigations on the tires and would like to inform you on the outcoming.

However, their tests showed that the carcass had been overburdened, showing no signs of material or processing faulties on the tires. The problems resaulting out of this will not be covered by the manufacturer.

"We ask for your understanding that we can not meet any warrantly claims from your side."


Ei kyllä asia aukene minulle, että miten normaalissa rata-ajossa keskiryhmän vauhdeilla näin kävisi. Olkoon nin tai näin, minun osalta asia on loppuun käsitelty.
 
Tällainen viesti tuli:

"Pirelli are sorry that you have a complaint about one of their products. They say they have completed the investigations on the tires and would like to inform you on the outcoming.

However, their tests showed that the carcass had been overburdened, showing no signs of material or processing faulties on the tires. The problems resaulting out of this will not be covered by the manufacturer.

"We ask for your understanding that we can not meet any warrantly claims from your side."


Ei kyllä asia aukene minulle, että miten normaalissa rata-ajossa keskiryhmän vauhdeilla näin kävisi. Olkoon nin tai näin, minun osalta asia on loppuun käsitelty.
Kaukaa haettu, mutta onks sulla IRC:n lämppärit?
Niissä hyvin yleinen vika on se että virtajohdon ja vastuslangan liitos kuumenee liikaa/ polttaa kankaankin puhki. Ja noita liitoksia on vissiin kaks etulämppärissä ja kolme takalämppärissä. Tjsp.
Ett jos semmonen sattuis olemaan samoilla kohdin.
 
Tällainen viesti tuli:

"Pirelli are sorry that you have a complaint about one of their products. They say they have completed the investigations on the tires and would like to inform you on the outcoming.

However, their tests showed that the carcass had been overburdened, showing no signs of material or processing faulties on the tires. The problems resaulting out of this will not be covered by the manufacturer.

"We ask for your understanding that we can not meet any warrantly claims from your side."


Ei kyllä asia aukene minulle, että miten normaalissa rata-ajossa keskiryhmän vauhdeilla näin kävisi. Olkoon nin tai näin, minun osalta asia on loppuun käsitelty.

Mahdollisia vian aiheuttajia:

1) Asennus vanteelle tehty liian ronskisti ->rengas rikki.
2) Kadulla tai radalla osuma johonkin jyrkkään kanttiin->rengas rikki
3) Osittain rikkonainen lämppäri->ylikuumentuminen->rengas rikki.
4) Rengas säilytetty/kuljetettu väärin ennen asennusta ->rengas rikki.
 

Mielenkiintosta kuulla mitä tuossa uudessa on pito ja kesto verrattuna esim. SC2:een. Ja kuinka tuo toimii eri lämpötiloissa. Kun esim. SC2 pitää ja kestää alle +20 kelissä tosi hyvin, mutta kun mennään tuonne +30 huitteille niin pito on karvan heikompi, mutta rengas katoo ihan silmissä.
 
Supercorsa sp v2 .. Kuinka loppuun ajelette noista kylkien kulutus merkeistä?

Voihan sen ajaa ihan kaljuksikin, mutta on lopussa jo vähän v*ttumaisen liukas. Kun rengas on merkissä niin saattaa vetää jo moottorijarrulla renkaan luisuun mutkaan mennessä. Toki riippuu aika paljon moposta tuo ominaisuus. Pirellissä ne kulutusmerkit on tosiaan syystä ja jos ajaa vielä kun rengas on merkissä, kannattaa tiedostaa, että rengas ei pidä enää samalla tapaa. Etunen kannattaa vaihtaa viimestään, kun merkkiin on n. 1mm matkaa, ettei löydä itseään turva-alueelta "kun se vaan luisti alta" -kaadon jäljiltä.

P.S. Tää on sitten sarjassamme ohjeita: Tee niin kuin minä sano, älä niin kuin minä teen. Eli olen ajanut molemmista päistä Pirellejä(kin) ihan kaljuksi, mutta en kyllä suosittele sitä ihan jokaiselle.
 
Renkaan sulaminen. Olen nyt ajellut SC1 (2013 paisto?)takasella niitä kun mulla sattuu olemaan ja ainoa SC2 tuli tiensä päähän. Vaikka SC1 onkin ymmärtääkseni lämpimän/kuuman kelin rengas on se toiminut ja kulunut suht siististi 1.6-1.65 lämmin paineilla aina muutaman ensimmäisen setin, kuten motoparkissa sunnuntaina. Iltapäivän parit viimeiset sitten saivat renkaan aivan räkäpintaiseksi. Sama homma oli viimeksi Alastarolla viimeisellä suli, ei tosin yhtä pahasti kuin nyt. Onko se nyt sitten niin että paineita pitäisi lisätä jotta kumi ei kuumene liikaa vai voiko 1.6 olla liikaa?
 
Back
Ylös