• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

Pirelli vs Metzeler. Eikös nämä ole samaa putiikkia? Pirellin satsi bout 60 euroa kalliimpi vs. Metzeler, mites laatu/kesto jne? Metzelerit jäykempiä/kestävämpiä? Ei tuo nyt pankkia räjäytä ottaa kumpia vaan, mutta jos jotain tuoreita mielipiteitä on, niin mielellään kuulisi ennen tilausta.

Mulla edessä Rosso ja takana Supercorsa SC2, minkälaiset paineet tohon etuseen ja miten sitä kannattaa lämmittää ennen ratailua? Vai kannattaako laisinkaan? Taakse meinasin kylmänä 1,8bar ja lämmitystä 80°C, olisko eteen 2bar? Lämmitystä ei lainkaan vai esim 60°C? En kyllä omista säädettäviä lämppäreitä mutta kai sitä nakin lämpöä saa manuaalisesti vahdittua lämpötilamittarilla ja pätkimällä lämppärin sähkönsyöttöä.

Nopeudet aika alhaset radalla, alastarolla enkka 1.43. Siinä mielessä varmaan kylmällä etusella pärjää jos muutaman kierroksen vetää rauhakseen. 29.5 menossa radalle, luvannut +14°C.

Edit: Mietinkin mistä luin aikasemmin näitä juttuja, no edelliseltä sivulta tietenkin! :grin: Etusta lämmittelen 45°C - 60°C välillä mutta entäs se paine? Pirellin sivuilta ei suoraan löytyt rengaspaineita, kadulla mulla 2,8bar. Jospa kokeilen 2bar kylmänä ja yritän jonkun opettavaisen pdf:än voimin tulkita renkaan kulumista?

Viimeksi muokattu:
Mulla edessä Rosso ja takana Supercorsa SC2, minkälaiset paineet tohon etuseen ja miten sitä kannattaa lämmittää ennen ratailua? Vai kannattaako laisinkaan? Taakse meinasin kylmänä 1,8bar ja lämmitystä 80°C, olisko eteen 2bar? Lämmitystä ei lainkaan vai esim 60°C? En kyllä omista säädettäviä lämppäreitä mutta kai sitä nakin lämpöä saa manuaalisesti vahdittua lämpötilamittarilla ja pätkimällä lämppärin sähkönsyöttöä.

Nopeudet aika alhaset radalla, alastarolla enkka 1.43. Siinä mielessä varmaan kylmällä etusella pärjää jos muutaman kierroksen vetää rauhakseen. 29.5 menossa radalle, luvannut +14°C.

Edit: Mietinkin mistä luin aikasemmin näitä juttuja, no edelliseltä sivulta tietenkin! :grin: Etusta lämmittelen 45°C - 60°C välillä mutta entäs se paine? Pirellin sivuilta ei suoraan löytyt rengaspaineita, kadulla mulla 2,8bar. Jospa kokeilen 2bar kylmänä ja yritän jonkun opettavaisen pdf:än voimin tulkita renkaan kulumista?

Mä tuun kanssa Alastaroon 29.5. Kuomukärry, 24MX-teltta ja valko-sininen ZX6R, ni mut löytää sieltä. Voin antaa kommenttia renkaan kulumisesta, jos herää kysymyksiä.

Noissa nopeuksissa tuskin eturengas kuluu juurikaan. Keskittyisin siis tuntumaan. Jos paineet on liian matalat, niin keula tuntuu muljulta, epätarkalta eikä siihen saa luottoa.

Tällaisen löysin. Lämppäreitä itse suosittelen ja 80 astetta kehiin. 32PSI on 2.20 bar.

"In the meantime, for Pirelli Diablo Rosso Corsa II tire pressures on the track (with a high-performance sport bike), we would recommend “hot” pressures of 32 psi (front) / 28 psi (rear), and adjust from there for wear and grip.

If you are going out on the track with a “cold” Diablo Rosso Corsa II tire, we recommend starting with pressures of 29 psi (front) / 25 psi (rear), and then checking the “hot” pressures after each session. "
https://www.asphaltandrubber.com/reviews/pirelli-diablo-rosso-corsa-ii-tire-review/

Mä tuun kanssa Alastaroon 29.5. Kuomukärry, 24MX-teltta ja valko-sininen ZX6R, ni mut löytää sieltä. Voin antaa kommenttia renkaan kulumisesta, jos herää kysymyksiä.

Kokeneemman kuskin arviosta ois kyllä valtavasti apua :thumbup: Tuun kääntymään setin tai parin jälkeen! Mut tunnistaa rotaxin kilinästä ja naku Falcosta.

Muistelen käytäneeni Alastarolla Rosso Corsa 2 etusessa kylmäpainetta noin 2,1-2,2 bar renkaan ollessa varjossa (+20 astetta ) ennen ajoa. Kuluminen siistiä, "jarruraidat" järkevän levyiset ja suht suorat. Takana samalla renkaalla kylmä 1,8-1,9 bar ja osui aika nappiin.
Puolitoista kierrosta ja perä rauhoittui kun paineet alkoi nousta.
Kovin lämpimäksi se etunen ei silti lämmennyt eli kämmentuntumalla ehkä 50 asteiseksi.
Takanen jo poltteli pikkuisen eli alkoi olla aika sopivalla alueella.
Ajat vaihteli 1,35-1,45 haarukassa.

Kun on setin - pari ajellut niin siitä joku viisaampi osaa jo sanoa tarviiko muuttaa ja mihin suuntaan.

Supercorsa SP takanen, voiko kääntää?
Kulunut oikealta reippaasti, vasemmalla olisi pintaa että kääntäen menisi vielä päivän Alastaroa.
Ajettu noin 250 kierrosta Alastaroa ja 30 Ahvenistoa keskiryhmän kyytejä.
SCtä ilmeisesti käännellään rutiininomaisesti, kuinkas SP?

Mitä mieltä raati tästä SC2:sta? Ajettu joku 30-60 kierrosta alastaroa, lämmin paine 1,85bar

Paisto -18, mahtaa vaikuttaa kulumiseen?

https://media.discordapp.net/attach...04/878952905116356608/IMG_20210822_131752.jpg

Ei paisto vaikuta välttämättä yhtään mitään. Itellä oli 2017 paistos alla botnialla eikä minkään laista repimistä tms.

Sulla on lämmin paineet aika ylärajalla. Pirellin ohje sanoo lämmin paineeksi 1.7-1.9 ja sulla on 1.85. Oletko kokeillut 1.7 paineilla miten menee? Omaan silmään näyttäs että vähä lämpimänä on nakki käyny, ni ite ainaki koittaisin 1.7 lämppäripaineita.

Ei paisto vaikuta välttämättä yhtään mitään. Itellä oli 2017 paistos alla botnialla eikä minkään laista repimistä tms.

Sulla on lämmin paineet aika ylärajalla. Pirellin ohje sanoo lämmin paineeksi 1.7-1.9 ja sulla on 1.85. Oletko kokeillut 1.7 paineilla miten menee? Omaan silmään näyttäs että vähä lämpimänä on nakki käyny, ni ite ainaki koittaisin 1.7 lämppäripaineita.

Tässä 1.7bar paineilla
https://media.discordapp.net/attach...04/879041918317756456/IMG_20210822_190650.jpg

Ps. Toimiiko nää mun linkit hyvin ?

Meillä oli vastaava ongelma sc1 seoksella Alastarolla, toimiva setuppi löytyi 1.8bar paineella ja reilusti vaimennuksia kiristämällä takaiskarista.

Meillä oli vastaava ongelma sc1 seoksella Alastarolla, toimiva setuppi löytyi 1.8bar paineella ja reilusti vaimennuksia kiristämällä takaiskarista.
Juu sillon ku Alastarolle vedettiin uus pinnoite ni en-sano-kuka kerto mulle että ainoa keino millä ne sai kerrasta toimimaan alustan oli se että ne löi max jäykät takajouset pyörään... eli siis "vähemmän pitoa" setup pyörään ni se piti paremmin sen jälkeen.

Toimii iha moitteetta.

Anteeksipyyntöni, mä muistin väärin. Botniaringillä ku juttelin yhden isomman tiimin mekaanikon kanssa ni ku juteltiin Alastaron renkaista että mitkä toimii ja mitkä ei, ni hän kertoi että he sai viime vuonna Dunlopilla toimimaan jopa MS2:n takarenkaan sillä että siihen lyötiin reilut ylipaineet. Eli ku Dunlopilla takarenkaan ohjepaine on 1.4bar ni niillä oli ollu 1.7bar ni se oli toiminut se rengas.

Mutta tämä ei ole omaa kokemuspohjaa, vaan mekaanikon suusta kuultu. Parilta eri taholta olen tosin kuullut samaa että säädöillä saa MS2:nkin toimimaan Alastaron pinnalla repimättä mutta ite en oo saanut.

Toimii iha moitteetta.

Anteeksipyyntöni, mä muistin väärin. Botniaringillä ku juttelin yhden isomman tiimin mekaanikon kanssa ni ku juteltiin Alastaron renkaista että mitkä toimii ja mitkä ei, ni hän kertoi että he sai viime vuonna Dunlopilla toimimaan jopa MS2:n takarenkaan sillä että siihen lyötiin reilut ylipaineet. Eli ku Dunlopilla takarenkaan ohjepaine on 1.4bar ni niillä oli ollu 1.7bar ni se oli toiminut se rengas.

Mutta tämä ei ole omaa kokemuspohjaa, vaan mekaanikon suusta kuultu. Parilta eri taholta olen tosin kuullut samaa että säädöillä saa MS2:nkin toimimaan Alastaron pinnalla repimättä mutta ite en oo saanut.

Toimiskohan Pirelli samalla tavalla? Jos ens kaudella löis 2.0bar heti kärkeen ja kattois miten lähtee kulumaan.

Back