• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Polliisi oli ystäväni...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli, en voi millään todistaa, etten soittanut. Valituksen teen joka tapauksessa käräjäoikeudelle ja pyydän sieltä lupaa poliiseille, että saavat minun teletiedot.
Enpä suosittelisi käräjille lähtemään. Itse maksaisin sakon aivan kiltisti, vaikka vituttaakin. Todistustaakka on tietenkin kokonaisuudessaan syyttäjällä. (Apulais)syyttäjä varmaankin kutsuisi pelkästään sakon antaneen poliisin todistamaan, että tämä näki Sinun puhuvan kännykkään. Tämä riittää näytöksi (jos vastanäyttöä ei esitetä) ja käräjäoikeus toteaa, että " vastaaja N.N on syyllistynyt siihen rikokseen, josta hänelle on vaadittu rangaistusta". Lisäksi joudut maksamaan valtiolle takaisin päivärahan, jonka se maksaa poliisille todistamisesta.

Eli, en voi millään todistaa, etten soittanut. Valituksen teen joka tapauksessa käräjäoikeudelle ja pyydän sieltä lupaa poliiseille, että saavat minun teletiedot.
Enpä suosittelisi käräjille lähtemään. Itse maksaisin sakon aivan kiltisti, vaikka vituttaakin. Todistustaakka on tietenkin kokonaisuudessaan syyttäjällä. (Apulais)syyttäjä varmaankin kutsuisi pelkästään sakon antaneen poliisin todistamaan, että tämä näki Sinun puhuvan kännykkään. Tämä riittää näytöksi (jos vastanäyttöä ei esitetä) ja käräjäoikeus toteaa, että " vastaaja N.N on syyllistynyt siihen rikokseen, josta hänelle on vaadittu rangaistusta". Lisäksi joudut maksamaan valtiolle takaisin päivärahan, jonka se maksaa poliisille todistamisesta.
Tuohan tarkoittaa, että syyttipä poliisi mistä tahansa, niin tuomio tulee.
Ei kai nyt sentään ihan mikä tahansa voi mennä lävitse?
Eikö ihmisellä enää mitään turvaa ole?
crazy.gif

Kun on kyse 50 erkistä niin kannattaako suurta sotaa nostaa? Ei ainakaan juristeja kannata tuon takia elättää. Tottakai epäoikeudenmukaisuus hatuttaa, mutta silti...

Enkä malta olla jatkamatta.
Lain suoma turva on parhaimmillaan persaukisilla taparikollisilla, jotka on opetettu käyttämään hyväkseen kaikki mahdolliset lain porsaanreiät ja joiden kaikki kulut maksaa valtio eli me muut ns. kunnon kansalaiset
shaun.gif

Aivan sama vaikka olisi eurosta kyse,ei kannata maksaa! Järjetöntä maksaa rikkeestä jota ei ole tehnyt.

Kun on kyse 50 erkistä niin kannattaako suurta sotaa nostaa? Ei ainakaan juristeja kannata tuon takia elättää. Tottakai epäoikeudenmukaisuus hatuttaa, mutta silti...

Enkä malta olla jatkamatta.
Lain suoma turva on parhaimmillaan persaukisilla taparikollisilla, jotka on opetettu käyttämään hyväkseen kaikki mahdolliset lain porsaanreiät ja joiden kaikki kulut maksaa valtio eli me muut ns. kunnon kansalaiset
shaun.gif
Kannattaa muistaa että tuokin paskasakko lasketaan kortin menettämisen puolesta..

Vielä löytyy jostain virkaintoisempia pilkunn:oita kuin Suomesta;
Tuossa meininkiä Brittein saarilta:

"Careless cycling - 1000 puntaa"
"Seat Belt Offence - 500 puntaa"
"Dangerous cycling - 2500 puntaa"
"Inconsiderate driving - 2500 puntaa + virhepisteitä korttiin"
"No MOT certificate - (rekisteriote kotona) - 1000 puntaa"

Eipä ihme, että jollain sitten joskus kiehuu yli ;)

Ei kannata enää toiste sitä korvaa kaivella, kun lähtee vielä lisenssi parin kerran jälkeen.

Enpä itekään varmaan lähtisi ainakaan käräjille asiaa viemään vaikka moinen varmasti harmittaa. On kyllä ihme juttu etteivät poliisit voi/suostu asiaa enemmän selvittämään  
sad_orig.gif
. Varmaan senkin vuoksi kun asia kuuluu ns. pikkujuttuihin.

Jospa poliisi ajatteli että kuitenkin olet joskus puhunut ajaessa kännykkään niin annetaan sakko varmuuden vuoksi 
tounge.gif

[/quote]
crazy.gif
[/quote]
Tuota noin... Poliisi ei syytä mistään, se kirjoittaa vaan rangaistusvaatimuksia, jotka syyttäjä sitten vahvistaa.  Syyttäjä syyttää tuomioistuimessa ja hänen tehtävänsä on näyttää rikos toteen. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että sakon kirjoittanut poliisi tulee kertomaan tapahtumasta ja antaa tuomioistuimelle todistajan valan tai sitä vastaavan vakuutuksen. Väärästä todistajan lausunnosta ainoa rangaistus on vankeusrangaistus. Jos asialla ei ole mitään muita vastatodisteita, sakko räpsähtää väistämättä. Toki todistajan lausuntoa voi heikentää havainnointiolosuhteet ym. En viitsisi kuitenkaan tehdä juttua asiasta, ottaen huomioon sakon suuruus 50 euroa. Mietippä itse itseäsi oikeuden puheenjohtajan paikalle... Ei siinä ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin antaa sakko. Mikä motiivi poliisilla olisi muka Sinua sakottaa väärin perustein ja tulla sitten vielä antamaan väärä vala tuomioistuimeen?

Kuulostaa kyllä älyttömältä, mutta voisin kuvitella että mulle kävis juuri noin jos olisin enemmän liikenteessä...

Tuli mieleen että jos se olikin joku poliisikokelas kenttäjaksolla. Niillähän on se kiintiö minkä verran täytyy sakkoja kirjoittaa jakson aikana ja jos ei löydy ihan aiheellisia niin sitten niitä tehdään.

Toivottavasti korvia ei enää kutita! Ja toivottavasti katsottava mopo oli kaiken tämän arvoinen!
Ja mistähän tällainen sakkokiintiö tieto on peräisin?
ei sellaista ole. Paras ystäväni juuri tolla kenttä jaksolla, siitä tulee tinanappi
crazy.gif
Sakkokiintiötieto tuli vanhemmalta konstaapelilta, hyvän ystävän puoliso. Ehkä toiset kenttäjaksolla olevat on niin innokkaita kirjoittelemaan sakkoja että asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota... Toiset siiten joutuu tekemään tikusta asiaa. Ja toisille se on tuntunut jäävän päälle.

Kuulostaa kyllä älyttömältä, mutta voisin kuvitella että mulle kävis juuri noin jos olisin enemmän liikenteessä...

Tuli mieleen että jos se olikin joku poliisikokelas kenttäjaksolla. Niillähän on se kiintiö minkä verran täytyy sakkoja kirjoittaa jakson aikana ja jos ei löydy ihan aiheellisia niin sitten niitä tehdään.

Toivottavasti korvia ei enää kutita! Ja toivottavasti katsottava mopo oli kaiken tämän arvoinen!
Ja mistähän tällainen sakkokiintiö tieto on peräisin?
ei sellaista ole. Paras ystäväni juuri tolla kenttä jaksolla, siitä tulee tinanappi  
crazy.gif
Sakkokiintiötieto tuli vanhemmalta konstaapelilta, hyvän ystävän puoliso. Ehkä toiset kenttäjaksolla olevat on niin innokkaita kirjoittelemaan sakkoja että asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota... Toiset siiten joutuu tekemään tikusta asiaa. Ja toisille se on tuntunut jäävän päälle.
Paskapuhetta koko sakkokiintiö. Onhan tuollainen täysin naurattava väite (tää ei ollut sitten mitenkään henkilökohtaista). Poliisi antaa sakkoja silloin, kun lakia rikotaan. Minkäänlaisia kiintiöitä ei voida ministeriön puolesta esittää, koska rangaistusvaatimuksen kirjoittaminen on poliisin virkavelvollisuus. Tuon velvollisuuden rikkominen/laiminlyönti saattaa johtaa myös kurinpitotoimiin. Vielä vakavampaa olisi rangaistusvaatimuksen kirjoittaminen täysin syyttömille. Tämän takia poliisi, syyttäjä ja tuomioistuin mieluummin jättää epäselvissä tapauksissa sakon kirjoittamatta / antamatta, kuin tuomitsee syyttömän rangaistukseen. Rikosoikeudellinen järjestelmä kestää sen, että 10 syyllistä vapautetaan teostaan riittävän näytön puutteessa, muttei sitä, että syytön tuomitaan.

crazy.gif
[/quote]
Tuota noin... Poliisi ei syytä mistään, se kirjoittaa vaan rangaistusvaatimuksia, jotka syyttäjä sitten vahvistaa.  Syyttäjä syyttää tuomioistuimessa ja hänen tehtävänsä on näyttää rikos toteen. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että sakon kirjoittanut poliisi tulee kertomaan tapahtumasta ja antaa tuomioistuimelle todistajan valan tai sitä vastaavan vakuutuksen. Väärästä todistajan lausunnosta ainoa rangaistus on vankeusrangaistus. Jos asialla ei ole mitään muita vastatodisteita, sakko räpsähtää väistämättä. Toki todistajan lausuntoa voi heikentää havainnointiolosuhteet ym. En viitsisi kuitenkaan tehdä juttua asiasta, ottaen huomioon sakon suuruus 50 euroa. Mietippä itse itseäsi oikeuden puheenjohtajan paikalle... Ei siinä ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin antaa sakko. Mikä motiivi poliisilla olisi muka Sinua sakottaa väärin perustein ja tulla sitten vielä antamaan väärä vala tuomioistuimeen?[/QUOTE]
Luuletko, että poliisi on erehtymätön ja pitäisikö maksaa sakkoja, kuten tässäkin tapauksessa sitä, että poliisi on erehtynyt ja kyse on VAIN 50 EUR:sta?

Tosiasiahan on, että poliisi on erehtynyt, onkin hyvä, jos joku ei hyväksy väärin perustein saatua rangastusta, onpahan ko poliisi ensi kerralla tarkempi määrätessään sakkoja. Lisäksi tapauksesta jää turha merkintä poliisin rekisteriin asianosaiselle.

On oikein, että rangaistaan tehdyistä teoista, mutta, jos ruvetaan rankaisemaan jo tekemättömistäkin, menee jo liian pitkälle. Jotkut näyttää sen hyväksyvän, outoa kyllä...johtuu varmaan, kun ei sattunut omalle kohdalle.

Just, tosiasiahan se on kun täällä netissä kirjoitetaan... Niinpä niin, hoh-hoijaa!

En kuitenkaan tuhlaisi epäiltynä yhtä päivää 50 euron sakon ja rekisterimerkinnän takia ellei minulla olisi mitään vastatodistelua, vaikkakin kokisin sakon vääräksi. Ennemmin ostaisin topseja (päivärahan määrällä) rasian autoon ja puhdistaisin jatkossa korvia ottamalla topsin päästä peukalo-etusormiotteen.
biggrin.gif
.

Poliisikaan ei tietenkään ole erehtymätön, kuten totesit. Kirjoitin myös, että jos asiassa ei ole muuta vastanäyttöä, sakko räpsähtää varmasti. Poliisin todistajalausuntoa voidaan toki horjuttaa, eikä se missään tapauksessa ole lähtökohtaisesti mikään absoluuttinen totuus näytön harkinnassa. Jos poliisi tulee vahvistamaan syyttäjän teonkuvauksen eikä vastatodistelua esitetä, olen edelleen sitä mieltä että sakko räpsähtää varmasti. Poliisin todistamisella ei ole jatkon kannalta mielestäni mitään merkitystä. Poliisihan on antanut valan/vakuutuksen ja on sitä mieltä, että hän on oikeassa ja syytetty väärässä.

Hieman asiaan liittyen:

Usein ajelen vasen kyynärpää ikkunalla ja kämmen poskella/korvalla. Kauempaa katsottuna (siis poliisin silmin) saattaa vaikuttaa siltä että olisi puhelin korvalla. Taitaa sakko tulla että rapsahtaa
sad_orig.gif

Pykäliä tuntevat, onko velvoitetta pitää molemmat kädet ohjauspyörällä, syyllistynkö viranomaisen erehdyttämiseen ?

Kyllä mä ainakin valittaisin. Muuten poliisit saa vaan lisää valtaa tehdä mitä itse tykkää. Ja jos itse annat luvan poliisille teletunnistustietojen luovuttamiseksi, niin ei senkään luulisi olevan ongelma. Sitä kautta he itsekin pystyvät näyttämään, että sinä puhuit puhelimessa. Ei tarvisi oikeuteen viedä.
Aina pitää puolustaa oikeuksiaan.

Mielestäni on kyse sen suuruusluokan asiasta, että itse en jättäisi asiaa tähän. Miksi maksaa sakko rikkeestä jota ei ole tehnyt? Kyllä ne vastattujen puheluidenkin tiedot takuulla annetaan kun ruvetaan oikeutta käymään.

Typoja

Juu en minä ainakaan menisi maksamaan noin vain!! Kannattaa tapella vastaan, mutta ei kuitenkaan niin pitkälle, että joutuu makselemaan moninkertaisen määrän verrattuna alkuperäiseen sakkoon!

Handsfree on kova sana. Nappikuuloke, jonka piuhassa mikki. Maksoikin vähän toistakymmentä €. Huono kenenkään väittää, että piteli luuria puhuessaan. Ja antenniton luuri kun on, niin ei voi kaivaa korvaakaan sillä.

Eihän sitä sakkoa kannata maksaa jos ei kerran ole rikettä suorittanut. Mutta vastakohdan todistaminen voi olla vaikeata, ainoa tapa on sitten hankkia se puhelulista, ja paljonko se sitten tulee maksamaan. Hyvällä säkällä sekin voi mennä valtion piikkiin. Itse joutuu todistamaan syyttömättömyyttä, ja poliisi syyllisyyden. Jos poliisi on mielestään nähnyt sinun "puhuvan luuriin", niin se on epäillyn asia yrittää todistaa vastakohtaa.

Ja sakkokiintiö on tosiasia, sille ei voi mitään. Se että harjoittelijoilla tai kenttäjaksolaisilla olisi joku kiintiö, on taas täyttä puppua, ellei nyt ole tullut joku uusi ohje. Mutta uskallan epäillä moista.

Back