• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Polvella lahaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ja se eka kosketus on kaikista paras.......
bowdown.gif
Tuo on muuten totta. Huvittaa vieläkin ku muistelee sitä hetkeä kun motoparkin hevosenkengässä sain polven ekaa kertaa maahan. Naurun sekainen huuto kuului varmaan varikolle...  
biggrin.gif

Silloin se oli sellanen "välitavoite".  
cool.gif
Allekirjoitan tuon kanssa....voi sitä hymyä sen stintin jälkeen...=)
 
No niin palataan nyt taas tähän aiheeseen, kun busa vaihtui k5 tonniseen ja nyt on kallistusvaraa ihan erilailla. Nyt vois kuvitella, että ompi varaa kiiruhtaa kurvaan huomattavasti joutusampaa kyytiä, että tuota polvikosketusta tulisi ja sitä kautta mutkanopeuksien luulis kasvavan
biggrin.gif
No kello sen taas näyttää mihin tuolla laitteella kykenee. Kova totuttelu nykyiseen pyörään varmasti on, mutta varovaisesti lähdetään harjoittelemaan
062802jumpie_prv.gif
 
tämä liippaa varmaan aika läheltä aihetta! kun mulla kiinteät alumiiniset jalkatapit ja jos ne ottaa kenttään kallistettaessa onko sitä heti turvallaan?
 
Olen nähnyt kuinka Ahvenisto kierretään about 1:30 aikaan ilman että polvi osuu kertaakaan rataan. Välttämätöntä se ei siis ainakaan ole, mutta saattaapi helpottaa ajamista. En tiedä kun en itse ole vielä polvea maahan saanut vaikka roikun kuin apina oksalla, ainakin omasta mielestäni
biggrin.gif
Joo eilenkin joku supermoto heppu ajeli ~1.31 aikoja eikä ollut polvi lähelläkään maata.  
wink.gif
ahvenistoa kokeilin kaverin supermotolla ja huvittavaa noin tiukalla radalla on se, että jos ajan kyykkypyörän perässä joka ajaa polvimaassa, niin vauhti tuntuu ihan hitaalta.

kyykkypyörän kyydissä se tuntuu kovalta kun ajaa polvimaassa, supermotolla sama vauhti tuntui köröttelyltä jota pystyy vetämään turvallisesti lainapyörällä?
 
Joskus kun ajoin ahvenistolla ekoja kertoja ja sai polven maahan niin tuntu kyllä kovalta vauhdilta. Mutta kun kuvista katsoi nii oliki vielä reippaasti maavaraa jäljellä. Nykyään yleensä en tarjoo polveani nii paljoo tai joskus siirrän polvea sisään päin(tankkiin päin). Tässä tuleekin siis se kysymys, että missä vaiheessa on tarpeeks kallistuskulmaa renkaille, kun polvea kokoajan siirretään sisään päin? Tuota pulmaa pohdin usein, enkä ole vieläkään saanu keneltäkään kuin epämääräisiä vastauksia. Miten esimerkiksi joku Valentino Rossi tietää että kallistan tässä mutkassa näin paljon ja tuossa mutkassa näin paljon? Polven voi vaikka siirtää kokonaan tankkia vasten, jolloin kallistusvaraa on jalkatappeihin asti, eikä polvipala osu ollenkaan maahan. Nykyään menen usein luoton mukaan, eli kun luotan paljon pitoon nii saatan kallistaa enemmän ja jos luotan vähemmän pitoon niin en kallista paljoakaan. Monet sanoo, että sen tuntee kun on rajoilla, mut alottelijan perse ei semmosia tunne... Olisi kiva tietää miten muut suhtautuu tähän asiaan...
 
Joskus kun ajoin ahvenistolla ekoja kertoja ja sai polven maahan niin tuntu kyllä kovalta vauhdilta. Mutta kun kuvista katsoi nii oliki vielä reippaasti maavaraa jäljellä. Nykyään yleensä en tarjoo polveani nii paljoo tai joskus siirrän polvea sisään päin(tankkiin päin). Tässä tuleekin siis se kysymys, että missä vaiheessa on tarpeeks kallistuskulmaa renkaille, kun polvea kokoajan siirretään sisään päin? Tuota pulmaa pohdin usein, enkä ole vieläkään saanu keneltäkään kuin epämääräisiä vastauksia. Miten esimerkiksi joku Valentino Rossi tietää että kallistan tässä mutkassa näin paljon ja tuossa mutkassa näin paljon? Polven voi vaikka siirtää kokonaan tankkia vasten, jolloin kallistusvaraa on jalkatappeihin asti, eikä polvipala osu ollenkaan maahan. Nykyään menen usein luoton mukaan, eli kun luotan paljon pitoon nii saatan kallistaa enemmän ja jos luotan vähemmän pitoon niin en kallista paljoakaan. Monet sanoo, että sen tuntee kun on rajoilla, mut alottelijan perse ei semmosia tunne... Olisi kiva tietää miten muut suhtautuu tähän asiaan...
Pelkäänpä että ne jotka tuohon osaa vastata ei juurikaan tätä palstaa lue vaan ajelee tuolla maailmalla erinäisissä sarjoissa kuten MotoGp yms....
 
Joskus kun ajoin ahvenistolla ekoja kertoja ja sai polven maahan niin tuntu kyllä kovalta vauhdilta. Mutta kun kuvista katsoi nii oliki vielä reippaasti maavaraa jäljellä. Nykyään yleensä en tarjoo polveani nii paljoo tai joskus siirrän polvea sisään päin(tankkiin päin). Tässä tuleekin siis se kysymys, että missä vaiheessa on tarpeeks kallistuskulmaa renkaille, kun polvea kokoajan siirretään sisään päin? Tuota pulmaa pohdin usein, enkä ole vieläkään saanu keneltäkään kuin epämääräisiä vastauksia. Miten esimerkiksi joku Valentino Rossi tietää että kallistan tässä mutkassa näin paljon ja tuossa mutkassa näin paljon? Polven voi vaikka siirtää kokonaan tankkia vasten, jolloin kallistusvaraa on jalkatappeihin asti, eikä polvipala osu ollenkaan maahan. Nykyään menen usein luoton mukaan, eli kun luotan paljon pitoon nii saatan kallistaa enemmän ja jos luotan vähemmän pitoon niin en kallista paljoakaan. Monet sanoo, että sen tuntee kun on rajoilla, mut alottelijan perse ei semmosia tunne... Olisi kiva tietää miten muut suhtautuu tähän asiaan...
Vastataan nyt, vaikka en mikään varsinainen ratakettu olekaan. Pikemminkin satunnainen harrastelija.

Pito on kohtuullisen hyvä indikaattori kallistuskulmasta ja mutkanopeudesta (kunhan alustan säädöt ja rengaspaineet ovat edes sinnepäin). Kun etupää alkaa tärräämään, aletaan olemaan kohtuullisen lähellä sitä rajaa, että tapahtuu lipsahdus. Kysymys on vain siitä, miten hyvin osaa lukea pyörän käytöstä. Kovan tason vetomiehet tuntevat tasan tarkkaan missä pitoliimiitti menee. Tai eivät aina hekään... Polvella pystyy lähinnä kontrolloimaan tapahtuvia kallistuskulman muutoksia ja muutoksien suuntaa. Näin ainakin itse asian koen. Mutkia on niin paljon erilaisia, että jossakin mutkassa tietty nopeus ja kallistuskulma ovat matelua ja jossakin sillä lähtee pyörä alta (esim. oikein kallistetut mutkat vs. väärään suuntaan kallistetut)

Pitää myös huomoida, että ajoasennolla on kohtuullisen suuri vaikutus mahdolliseen mutkanopeuteen ja kallistuskulmaan.

Omakohtaisten kokemusten perusteella on kuitenkin pakko todeta, että melkolailla fiilispohjalta tuota kallistusta tulee säännösteltyä. Tarkoitan siis sitä, että en välttämättä osaa sanoa miten kyljellään pyörä on. Joskus onkin hyvä ajaa itseään kokeneempien kanssa ja kysellä heiltä neuvoja. Yleensä minulle on sanottu, että lakkaa leikkimästä ja lyö se pyörä kyljelleen. Polven käyttökin on enemmän vaistomainen reaktio kuin mikään kallistuskulman mittari. Joskus sen vain huomaa, että nyt ollaan limiitillä, vaikka pyörä ei varsinaisesti alta luistakaan. Jokatapauksessa silti seuraavalla kerralla mutka voi mennä reilusti nopeammin, eikä olla edes lähellä. Muuttujia on paljon tässä hommassa.

Kannattaa muistaa, että nykysporteilla voi vakiokunnossakin hyvillä renkailla ajaa aivan helvetinmoisia mutkanopeuksia, kunhan ajotekniikka on edes jotakuinkin hanskassa. Eli jos kierrosajat eivät ole vielä SM-tasoa, ei kannata pelätä, että kallistusvarat loppuvat. Ei ne lopu, mikäli kyseessä on hyvillä renkailla varustettu, alustaltaan ehjä ja jotenkuten säädetty sporttipyörä.
 
sanoi:
JarnoKoo Lähetetty Maalis. 28 2007,01:10
--------------------------------------------------------------------------------
Lainaa (betonki @ Helmi. 15 2007,23:39)
ja se eka kosketus on kaikista paras.......  

Tuo on muuten totta. Huvittaa vieläkin ku muistelee sitä hetkeä kun motoparkin hevosenkengässä sain polven ekaa kertaa maahan. Naurun sekainen huuto kuului varmaan varikolle...  
Silloin se oli sellanen "välitavoite".

Mä kyllä alussa aina säikähdin sitä ääntä kun alkoi rahisemaan  
biggrin.gif
Alastarolla tais olla Lemminkäisen mutkassa ekan kerran.
 
ahvenistoa kokeilin kaverin supermotolla ja huvittavaa noin tiukalla radalla  on se, että jos ajan kyykkypyörän perässä joka ajaa polvimaassa, niin vauhti tuntuu ihan hitaalta.

kyykkypyörän kyydissä se tuntuu kovalta kun ajaa polvimaassa, supermotolla sama vauhti tuntui köröttelyltä jota pystyy vetämään turvallisesti lainapyörällä?
Polvi maassa voi ajaa niin monella tapaa. Ottaahan se polvi maahan sateellakin, vaikka vauhdit ovat 10% hitaampia kuin kuivalla. Myös lämppärikierrokset vedetään reippaasti polvi maassa.

Supermotoa voi kevyenä pyöränä kallistaa huolettomammin, ja vähemmän optimaalinen runkogeometria vaatii aika kovia kallistuksia. En kuitenkaan lähtisi supermotolla haastamaan kyykkyä Ahvenistollakaan. Hitaissa mutkissa on tuskin mitään vauhtieroja, mutta esim paluusuoran mutka ja varikon mutka voivat olla haastavia motolla. Myös suorilla taitaa kyykyn teho puhua puolestaan.

Esim. Botniaringillä supermotojen SM-kärki ajoi noin 1.17 aikoja. Jopa minunlaiseni vässykkä vie sitä kyykyllä aikaslailla helposti.
 
062802jumpie_prv.gif


Jeeessshhh!!! Toista kertaa viime viikonloppuna "uudella" roudreisraaserilla radalla ja polvea maapalloon useasti. Hieno tunne oli!  
buttrock.gif


Ekan kerran kun rapsasi ni tuli nykästyä polvi katteeseen kiinni  
biggrin.gif


Ekaa kertaa kun oltiin ajamassa 2 vikkoa ennen pääsiäistä niin läpötila oli jotain +4 C. Ei ollu vielä luottoa renkuloihin siinä määrin et olis ottanu planeettaan. Toisella kerralla tosin  myös 6 sekkaa ajasta pois kun rupes uskomaan siihen et gummit pitää vaikka käytetyt ja pari vuotta vanhat pirellit ovatkin.

Ekasta "kellotetusta" ajasta nyt nyppästy abaut 20 sekkaa pois ja kovaa tullaa alaspäin. Viimiset sekunnit on kyllä hitaampia aina.  
blush.gif


Alastaron lemminkäisessä en saanu palaa maahan kun vedän siinä niin sisälle, et jos tarjoais isoa niveltä ulospäin ni se olis sepelillä
biggrin.gif
 
Back
Ylös