• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Polvi maassa kanttaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
joo elikkä siis monissa noista kuvista on niin, että porukkka tunkee ahteriaan sienne rataan ja päällä ne yrittäää kurkottaa pyörän ulkokaarteen puolelta ulos. "roikkuminenhan" lähtee siis hartilinjasta. pää ja ylävartalo kurottaa kohti kuviteltua sivupeiliä ja ahteri irtoaa sen verran satulasta, että se on SAMALLA tasolla hartioiden kanssa.. eikä toisinpäin. ja vielä huomautus: pyörästähän pidetään kiinni alavartalolla. Kun saat nämä asiat kuntoon niin se on jo polvi automaattisesti maassa jos niin haluat. muista että polvi ei osu maahan ilman että se on noin 40-45 asteen kulmassa pyörästä ulospäin (jos et siis kanttaa ihan jalkatapit maassa.)  

jos lontoon murrre luistaa niin kutakuinkin samat asiat löytyvät noista kahdesta erinomaisesta videosta.

Jos tuntuu siltä, ettei omalla kalliilla uuden karhealla sporttipyörällä henno hakea mutkiin lisää vauhtia ajoasentoa säätämällä kun pelkää pyöränsä puolesta, voin suositella kokeilemaan vanhemmalla ja halvemmalla vehkeellä.

Vanhalla/halvalla pyörällä tuli ainakin itsellä haettua rajoja vapautuneemmin kuin olisi hennonut uudella. Lisäksi kun radalla ajelee tällaisella museoon jo joutavalla lahnalla, jota ei todellakaan ole edes alunperin rata-ajoon suunniteltu, tulee polvella maata tapailtua ja painoa siirrettyä jo ihan itsesuojeluvaiston ohjaaman..

8143010478534600403orig.jpg

Se on muuten aika veikeä tuollainen radalla ajettavaksi, mutta kyllä silläkin vauhdimakuun on päässyt  
smile_org.gif

Jousitus löysä, mutta vastaaavasti niin on runkokin.
Ellei  siirrä riittävästi eteen sekä roiku tarpeeksi mutkassa, on vauhtia laskettava sunnuntaisen kyläreissuajelun tasolle.
Mä kyl veikaan ett nyybillä asia on juuri päinvastoin. Eli siin vaiheessa kun radalle päästään, niin siel mennään tosiaan täysii, omalla limitillä, ilman "tyyliä", ja jälki on sen mukaista.

Kaikki konkarithan neuvoo "nyi jotain hihasta ja kysy ohjeita", mut jos sinne radalle uskaltautuminen on ollut jo luokkaa "noku siel on kaikki nii kovii meneen, nii emmä oikein tiiä ku mä oon tämmönen iha nyybä", niin käytännössä se johtaa siihen ett nyybät sit menee täysii ilman tyylii, ja konkarit kattelee vaan sivusta "woe helewetti...." ja pyörittelee päätään.

Todella harva nyybä saa ohjeita ihan alkuun ja silloinkin yleensä se johtuu siitä että sillä on joku kaveri konkarina, joten se kaveri neuvoo ilman ett nyybän tarvii ees kysyy.

Ja sit taas toisinpäin; konkareilla on aika iso kynnys mennä neuvoon nyybiä oma-alotteisesti, varmaankin johtuen tästä suomalaisten perussosiaalisesta luonteesta.

Sul on muuten hartialinja/yläkroppa/pää iha vääräs paikas tossa kuvassa.  
biggrin.gif

Mä olin viime kesänä nyybänä orgin, tuki ry:n, power biken, rampin, ja jp_445(?):n ratapäivillä yhteensä ~10 päivää, aina hitaassa ryhmässä, ja seurailin sitä hommaa eri näkökulmista, ja vasta näin jälkikäteen osaan sanoo mikä itellä meni vituiks ja mikä muilla, nyybillä ja konkareilla meni vituiks.

Helpoiten toi homma menis niin päin että ne jotka tietää tai luulee tietävänsä, eli konkarit, ois se alotteen tekevä osapuoli, koska heillä on paljon helpompaa mennä tekemään jotain koska he tietävät miten homma toimii.

Nyybällä on aina ensinnäkin se kynnys mennä sinne radalle, ja sen jälkeen vielä kynnys mennä kysymään, varsinkin kun on vielä kynnys että ei oikein tiedä miten homma toimii, ja kynnys ett keneltä oikein kysyis.

Niin kauan kun radalla, varsinkin hitaassa ryhmässä, näkee niitä ajoasentoja jotka on ihan päin vittuu, ja osa kaataa moponsa sen takii, niin kauan toi mun kuvailema tilanne on kokonaisuudessaan läsnä. Ei siihen auta hyvät neuvot ja hyvä tahto konkareiden puolesta. Sen tilanteen muuttamiseen tarvittais niitä hyviä tekoja.

Ehkä helpoin ratkaisu oli se tilaisuuden järjestävä taho pitäis pienen ja lyhkäsen oppitunnin nyybille ajoasennosta, varsinaisen ajajakokouksen jälkeen, ja pyytäis konkareita vetämään liivin päälle (ihan vaan sen pari kierrosta) ja ajelemaan pari kierrosta jonku nyybän takana ja sen jälkeen pois, ja sit ajovuoron jälkeen kertoo ett miltä näytti.

Ja kun nyybä on kerran nähnyt miten homma toimii ja saanut tommosen opastuksen, niin ens kerralla sit nyybä tietää miten homma toimii ja "osaa" oma-alotteisesti mennä nykiin hihasta koska "tietää" miten homma toimii.

Eli summa summarum, se ongelma on jossain ihan muualla kuin siin mopon uutuudessa/kalleudessa.

Selvä.
Lepo vaan.
En kyseenalaista ammattimaista näkemystäsi asiasta.

Kiitos myös tarpeellisesta ajoasentovinkistä.
Yritän jatkaa sen säätämistä.

Lainaa scuuba:"Täytynee sitten tulkita toi silleen ett oot samaa mieltä.  
biggrin.gif

Ei se kyl mikään ajoasentovinkki ollu, ett elä ny herran tähden ainakaan enempää veivaa ruotoas kieroon.  
omg.gif

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Jatketaan aiheesta ilman sarvia ja hampaita, jos käy. Nyt talvella on sopivaa aikaa käydä aiheesta kuivaharjoittelua  
wink.gif

Olen noita ulkomaisia videoita katsellut kanssa ja periaatteessa tiedän, miten mopon päällä pitäisi istua, mutta käytäntö on aina jotenkin asteen haastavampaa...

Jääköön tämä minun kirjoittelu ja kuvat tähän ketjuun kokeneen ratakonkarin kommentoimaksi varoittavaksi esimerkkikuvaksi väärästä ajoasennosta. Ohessa vielä scooban analyysi ajoasentovirheestä: "Sul on muuten hartialinja/yläkroppa/pää iha vääräs paikas tossa kuvassa."

Ja minä en todellakaan kiistä asian olevan juuri kuten asiaa kuvasit. Oma kokemuspohja nimittäin ei vielä riitä edes omaa ajoasentoa oikein analysoimaan, siksi pyydän täällä kommentteja avoimesti.

Vielä jos laitat ohjeet, mihin se hartialinja/yläkroppa/pää pitäisi siirtää, niin se auttaa entistä enemmän.

Ohessa toinen kuva samasta mutkasta.
8143010478534705575orig.jpg

Oma ajatukseni on, että ensi kesänä pyrin siirtämään sitä näissä hitaimmissakin mutkissa edemmäs/alemmas. Ulommas en juuri voi siirtää, koska selkäranka oman käsityksen mukaan on tuossakin kuvassa samassa kulmassa, kuin pyörä. ts. koko ruho on siirretty sisäkurvin puolelle. Painopiste lepää edelleen muualla kuin käsivarsilla, jossakin hanurin tienoilla sen olen kuvitellut sen tunnistavani olevan. Ulkokaarteen puoleisen käden käsivarsi ottaa tukea tankin sivusta. Mutta kuten sanoin, voi tuokin ajatus olla päin per..ttä ja erityisen mielelläni kuulisin oikean säätötavan.

tiedoksi ko. pyörästä radalla: (ko. pyörää ei voi enää juuri enempää kallistaa, olen hakenut sitä rajaa, ja tuossa ajoasennossa sitä on ollut yllättäen helppo testailla. Kun takarenkaan pito alkaa antamaan periksi jos kokeilee kallistaa yhtään enemmän, niin on ollut helppo nostaa pyörää takaisin pystympään, jolloin pito palautuu. Tätä rajaa olen hakenut ajamalla eri vauhdeilla, ajolinjoilla ja hieman eri ajoaennoilla samaan mutkaan, ratoina Ahvenisto muutamia kertoja ja valitettavasti vain kerran motoparkki.)

ps. se heitto halvasta ratapyörästä tuli muutamankin kaverin suusta, kun ovat harmitelleet, ettei uskalla hakea täysillä linjoja/ajoasentoja, kun on niin uusi pyörä... Mutta kuten sinä totesit, voi todellinen syy olla jossain aivan muualla. Itse olen konenut vapauttavaksi harjoitella ratapyöräilyä pyörällä, jota ei tarvitse sääliä, mutta sehän nyt on vain meidän köyhien rajoittunut maailmankatsomus. Nimittäin tosiasiahan on se, että en minäkään ole halpaakaan pyörää kaatamaan kertaakaan lähtenyt, enkä ole kaatunutkaan ainakaan vielä. Ja toivottavasti en kaadukaan, tai ainakin pyrin siihen ajotavallani. Mutta kuten scooba totesit, ei se varmasti ole kenelläkään oikean ajoasennon löytämisen este, että on uusi pyörä. Myönnän ehdottomasti näkemyksesi tässäkin oikeaksi.

Henkilökohtaisesti en näe tuossa tästä kulmasta suurta virhettä. Yläkroppa nousee hieman enemmän pystyyn kuin mitä hanuri on siirretty, mutta toisaalta pyörä on aika pystyssä ja haluat selvästi saada polven maahan. Voisit toki siirtää yläkroppaa enemmänkin sivulle, ja katsoa ns. pleksin vierestä, jos kädet antavat myöten. En tiedä kuinka leveällä sinulla on stongat.

Puhtaasta edestä otetusta kuvasta on aika vaikea sanoa painopisteestä yhtään mitään, mutta en olisi hirvittävän huolissani.

Sisempi käsi näyttäisi olevan aika rennosti, mutta kädellä nojaaminen tankkiin kuulostaa oudolta. Toki siinä voi pieni kontakti olla, mutta käden ei pitäisi olla mikään tukipiste. Jos pidät itsesi roikkumassa ulomman jalan etkä käden varassa, niin kyllä tuo näyttää mielestäni ihan ok:lta. (Termi "roikkuminen xxx varassa" voi olla liioittelua, koska pyörän keskihakuvoima puristaa sinut kohtuullisella voimalla satulaan ilman puristustakin.) Kädet eivät saisi laittaa turhaa painetta ohjaukseen, koska pyörä pyrkii aina pitämään linjansa mutkassa, ja kallistuskulma huolehtii stongien oikeasta kulmasta. Jos stongat pääsevät liikkumaan kohtuullisen vapaasti, pito on parempi. Voit verrata puristusta esim liian tiukkaan ohjausiskariin, joka ei anna ohjauksen seurata pyörän kallistuskulmaa ja radan pinnan kallistusta, ja pyrkii kääntämään pyörää.

En tekisi mitään radikaaleja muutoksia, ennen kun saat paremman ratapyörän allesi.

Henkilökohtaisesti en näe tuossa tästä kulmasta suurta virhettä. Yläkroppa nousee hieman enemmän pystyyn kuin mitä hanuri on siirretty, mutta toisaalta pyörä on aika pystyssä ja haluat selvästi saada polven maahan. Voisit toki siirtää yläkroppaa enemmänkin sivulle, ja katsoa ns. pleksin vierestä, jos kädet antavat myöten. En tiedä kuinka leveällä sinulla on stongat.

Puhtaasta edestä otetusta kuvasta on aika vaikea sanoa painopisteestä yhtään mitään, mutta en olisi hirvittävän huolissani.

Sisempi käsi näyttäisi olevan aika rennosti, mutta kädellä nojaaminen tankkiin kuulostaa oudolta. Toki siinä voi pieni kontakti olla, mutta käden ei pitäisi olla mikään tukipiste. Jos pidät itsesi roikkumassa ulomman jalan etkä käden varassa, niin kyllä tuo näyttää mielestäni ihan ok:lta. (Termi "roikkuminen xxx varassa" voi olla liioittelua, koska pyörän keskihakuvoima puristaa sinut kohtuullisella voimalla satulaan ilman puristustakin.) Kädet eivät saisi laittaa turhaa painetta ohjaukseen, koska pyörä pyrkii aina pitämään linjansa mutkassa, ja kallistuskulma huolehtii stongien oikeasta kulmasta. Jos stongat pääsevät liikkumaan kohtuullisen vapaasti, pito on parempi. Voit verrata puristusta esim liian tiukkaan ohjausiskariin, joka ei anna ohjauksen seurata pyörän kallistuskulmaa ja radan pinnan kallistusta, ja pyrkii kääntämään pyörää.

En tekisi mitään radikaaleja muutoksia, ennen kun saat paremman ratapyörän allesi.
Kiitos tästä aivan erinomaisesta analyysista!

Tuossa on varmasti juuri se tavoittelemisen arvoinen seikka korjaamisesssa ensi kauden alussa: "Voisit toki siirtää yläkroppaa enemmänkin sivulle, ja katsoa ns. pleksin vierestä, jos kädet antavat myöten." Tuon ajatuksen kun muistuttaa itselleen varikkoportilla, niin se on sellainen, minkä varmasti pystyy yrittämään hakea käytäntöön radalla ajaessa. ts. hyvä muistisääntö. Olen nimittäin huomannut sen, että ainakaan minä en pysty kerralla kovin montaa muuttujaa säätämään yhden ratalähdön aikana. Yksi muuttuja ja sille hyvä muistisääntö tuottaa usein tulosta.

Olet myös oikeassa siinä, että todellakin pyrin polven maahan laittamaan. Olen huomannut, että sillä on minun ollut helpompi tunnistaa pyörän kallistuskulmaa. Tuo pyörä kun alkaa ensimmäisenä raahata radan pintaan jotain muuta kuin jalkatappeja (ilmeisesti keskiseisontatukea) ja se on niin kiinteä, että kampeaa maahan osuessaan pyörän säikäyttävästi pystyyyn. Eli käytän polvea myös eräänlaisena kallistuskulmaindikaattorina.  
confused_orig.gif
Onkohan se vähän väärä/huono tapa?

Mä oon katsovinani tosta kuvasta ett lonkka on sisäkurvin puolelta hieman kiertynyt eteen ja alaspäin, joten on "luonnollista" että selkä kiertyy mukana "samaan suuntaan", ja sit taas hartiat seuraa selkää samaan suuntaan. Sen takii sulla on sisäkäsi "liian korkeella" koska sen tietty pitää seurata hartioita.
Itse väittäisin, että tuo korkea käden asento johtuu pystystä ajoasennosta ja korkealla olevista klipareista. Mun mielestä painoa tarjotaan oikein eteenpäin suhteessa noin korkeisiin stongiiin, jotta saadaan painoa etuselle. Mutta voin olla väärässäkin.

Mä oon katsovinani tosta kuvasta ett lonkka on sisäkurvin puolelta hieman kiertynyt eteen ja alaspäin, joten on "luonnollista" että selkä kiertyy mukana "samaan suuntaan", ja sit taas hartiat seuraa selkää samaan suuntaan. Sen takii sulla on sisäkäsi "liian korkeella" koska sen tietty pitää seurata hartioita.
Itse väittäisin, että tuo korkea käden asento johtuu pystystä ajoasennosta ja korkealla olevista klipareista. Mun mielestä painoa tarjotaan oikein eteenpäin suhteessa noin korkeisiin stongiiin, jotta saadaan painoa etuselle. Mutta voin olla väärässäkin.
Eihän se painon tarjoaminen sinänsä liity yhtään käsien asentoon tai klipareiden korkeuteen. Teoriassa mutka pitäis voida ajaa läpi ilman käsiä (sen jälkeen kun sen on siihen mutkaan vastaohjauksella sisään ajanut) jos vaan veto pysyis päällä, eli tuki tulee ainoastaan lonkasta. Ja mitä enemmän käsillä nojaa tai roikkuu klipareista, niin sitä enemmän on tuki lonkasta vituillaan, ja sitä enemmän radan epätasaisuudet/kropan liikkeet häiritsee mopon ohjaamista/ohjausgeometriaa, ja mopo lähtee luikerteleen pitkin ajolinjaa.
Ja taas se ett paljoko tarjoo painoo eteunakille riippuu vaan siit ett mis kohtaa penkkii pituussuunnassa perse/kroppa on ja paljoko nojaa kropalla eteenpäin.

Tosin voipi olla ett me puhutaan ihan samasta seinästä, vain eri puolilta.  
biggrin.gif
Oma käsityseni, hmm.. osuipas aloitus suoraan asiaan  
biggrin.gif

Molemmat käteni ovat siellä, mihin ne asettuvat.
Kiinnikepisteenä nyt kumminkin on toisessa päässä todellakin aika ylhäällä ja takana olevat clip on -tangot.

Toisessa päässä kiinnikepisteenä ovat hartiani, jotka ovat suhteellisen edessä johtuen siitä, että olen hinannut ahteriani paitsi hieman sisäkurviin päin, niin myös aivan munat tankkiin. Tämän taasen olen tehnyt siksi, että olen havainnut saavani siten pyörän etu- ja takapään pidon parempaan tasapainoon  mutkassa.

Hartiat ovat myös melko ylhäällä johtuen samaisesta kolmiogeometriasta: cliparit, hanurin paikka, ja selän kallistuskulma.

Olenkin nopeammissa mutkissa useimmin myös enemmän eteenpäin kyyristyneenä, jolloin hartiat olisivat alempana. Kyyristymällä enemmän eteen/alaspäin laskee myös sisäkurvin puoleinen käsivarsi samalla hieman alemmas.

Tuo voimakkaampi kyyristyminen on toinen asia, jota tulen kesällä kokeilemaan myös hitaammissa mutkissa. Se toinen olikin jo aiemmin mainittu nyrkkisääntö varmistaa, että olen suorassa selkälinjassa katse ohi pleksin.

Kokeilin viime keväänä myös sitä, että käänsin kliparit peilikuvaksi(vasen oikealle ja oikea vasemmalle ja ylösalaisin siis clip-onien kiinnikkeet), jolloin ne laskivat noin 5cm ja menivät noin 4cm eteenpäin. Ajoasento parantui automaattisesti dramaattisen paljon, mutta haittavaikutuksena oli, että siviiliajossa ei saanut riittävää kääntyvyyttä aikaiseksi ilman suuria rakenteellisia muutoksia, joita en halunnut noin vanhaan (arvottomaan) pyörään tehdä.

Käsivarteni lepäävät tuossakin kuvan tilanteessa täysin rentoina ja voin halutessani tuossakin mutkassa irroittaa vasemman käden tangosta ilman mitään seurauksia. Tämän olen kokeillutkin. Tiedän käsien rentouden toimivuuden myös siitä, että pitkälläkään ratapäivällä kädet/hartiat eivät rasitu normaalisti enää lainkaan. Mutta kun viime kesänä ajelin jonkin aikaa Apparalla vesisateella, pelko liukkaudesta vei ajoasennon vääräksi ja kädet ja hartiat väsyivät jo 15 minuutin ajolla niin tuntuvasti, että piti käydä varikolla puuskuttamassa ennen kuin jaksoi taas lähteä yrittämään. Silloin tiedän ajoasentoni olleen aivan väärän.

Heitetään seuraava kysymys tuon kuvan perusteella, mitä arvelette katseesta?

Scoopan arvailut kavereiden kommenteista saattavat osua myös osittain oikeaan. Olen useammallekin kaverilleni tarjonnut pyörääni. Edelleenkin tarjoan kavereilleni sitä koska vain 1500e:n omavastuulla. Omavastuu lankeaa jos pyörän kaataa tai muutoin särkee niin, että ajopäiviä/rahaa kuluu minulta korjailuun. Välimuotoja ei ole. Tosin silloin saa omakseen myös luovutusosan allekirjoitettuna. Eipä ole kukaan vielä lähtenyt ajamaan jostain syystä. Ehkä siis syitä luki niissä arvelluissa selityksissä. ts. halpa ratapyörä alotuslaitteena ei sovellu sittenkään kovin laajaksi suositukseksi. Vedän alkuperäisen ajatukseni toistamiseen pois.

perin mielenkiintoinen keskustelu. tunnistin omia alkukesän virheitä kasan, joista osa korjaantui ORG:in Kemoran "leirillä" (kiitokset Janille) käsittämätön vaikutus oli alustan perussäädöillä ja rengaspaineilla myös !

omakohtaisesti arvuuttelen seuraavaa : polvipalat kuluu hieman/sopivasti vaikka etu/takarenkaasta on liki 5mm reunoista käyttämättä ja aika ahvenistolla on kuulemma 1'44 ja Kemorassa 1'29. = eli roikunkohan turhankin paljon.. ?

itse olen muuten sitä mieltä että aiheeseen sopivalla pyörällä ajosta voi nautiskella enemmän vaikka ei tavoittelisi hirmuista kierrosaikaakaan. Tcat on ihan kiva pyörä radalla, mutta R1 vielä hauskempi ja helpompi.

No ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella voin sanoa että olen ajanut radalla pääasiassa kehdella pyörällä. Toisessa cliparit on kapeet, runsaalla pullbackilla ja korkeet (=vakiot), toisessa matalat ja leveät. VAIKKA mun ajoasento (samoin kuin Sarkka kertoo) erityisesti hitaissa mutkissa on liian pysty, silti matalilla ja leveillä clipareilla on selkeästi helpompi ajaa. Kapeat ja korkeat saa yläkropan siirron ja erityisesti alaspainumisen tuntumaan luonnottomalta.

Samoilla linjoilla PoS:n ja johtajan kanssa. Matalemmat cliparit ja (lähes omien kokemusten perusteella) taaempana olevat jalkatapit helpottavat tuon 'oikean' ajoasennon löytymistä.

Erittäin hyvää keskustelua.

Omalta osalta juurikin tuo viime kesäinen Partasen Janin kemoran koulutuspäivä ja siellä saamat vinkit muuttivat aika paljonkin omaa ajamista sekä ajoasentoa.

Pyörään tein sellaisen muutoksen että laskin clipareita jonkin verran alemmas ja samalla siirsin niitä eteenpäin. Tämä mahdollisti sen että saan ulomman käden suoremmaksi ja asento tuntuu kurvissa paremmalta. Eli matalammat ja suoremmat cliparit.

Katukäytössä siirretyt cliparit eivät ole niinkään käytännölliset. Paikallaan kääntyminen vaikeutui koska kahvat ottaa ääriasennossa kiinni katteeseen ja varsin radikaali ajoasento on raskaampi kaupunkiajossa. Mutta kadulla ajoa on luonnostaan vähemmän kuin ennen joten eipä haittaa.

Uuden ajotyylin ja -asennon opettelu ottaa kuitenkin aikansa ja treeniä jatketaan tulevalla kaudella. Polvi ei vielä juurikaan laahaa maassa joten asennossa on vielä miettimistä.

Lisäksi nykyään on tullut kiinnitettyä ihan eri tavalla huomiota rengaspaineisiin, miten renkaan lämpeäminen vaikuttaa niihin, miten rengas lämpenee eri ulkolämpötiloissa jne. Lisäksi vikalla ratakeikalla lokakuussa kokeilin rengaslämppäreitä ja ne taitavat nyt olla hankintalistalla. Ainakin viileämmällä kelillä luottaa ihan eri tavalla pitoon ja rengaskin tuntui kuluvan nätimmin.

Tulevaa kautta odotellessa
smile_org.gif

Nyt kun on päästy käytännössäkin testaamaan näitä juttuja, niin kaivetaan vanha aihe esiin.

Jotain vinkkejä kaipaisin ajoasentooni.

Persettä lähemmäs tankkia?
Enemmän etunojaa?

Itsestä tuntuu että rentoutta tarvittaisiin yläkroppaan lisää.

Helvetin kaukana näytät istuvan ainkin omasta mielestäni. Enemmänkin pyörä on sylissäsi kuin sinä pyörän päällä. Tosin minulla ei noista ole mitään virallista hajua mutta näin ainakin äkkiseltään
biggrin.gif

En tiedä oonko pätevä kommentoimaan, vai pitäisikö odotella johtajaa, parjania tai jotain toista kokeneempaa, mutta sanoisin että päätä alemmas ja sisäkurviin niin oot aika ytimessä. Ulkokurvin käsi vaan tankin päälle lepäämään. Itse ajan myös munat irti tankista (kun yrittää ajaa edempänä ei asento tunnu luontevalta), ja oon huomannut monien kisakuskienkin näin tekevän

Eli tässä on tullu omatoimisesti treenattua tuota polvi maassa kanttausta. Lähinnä siis oo kattellu kuvista asentoa ja sitten soveltanu niitä tuolla tien päällä. Rupee pikku hiljaa sujuu. Tuokin homma taitaa olla omanlaisensa taiteenlaji. Onko teillä heittää vinkkejä oikeanlaiseen polvi maassa kanttaamiseen?
Kannattais varmaan siirtyä heti ekaksi radalle. Ei kyllä tuu mieleenkään tarjota polvee maihin maantiellä. Radallakin se kyllä vielä on kaukana maanpinnasta....
tounge.gif
. Kanttaileeko muut maantiellä polven maihin? Yleensä hyvät mutkapätkät on niin surkeessa kunnossa, ettei tohori. Radalla s'oon paaaaljon mukavempaa
wink.gif

Eli tässä on tullu omatoimisesti treenattua tuota polvi maassa kanttausta. Lähinnä siis oo kattellu kuvista asentoa ja sitten soveltanu niitä tuolla tien päällä. Rupee pikku hiljaa sujuu. Tuokin homma taitaa olla omanlaisensa taiteenlaji. Onko teillä heittää vinkkejä oikeanlaiseen polvi maassa kanttaamiseen?
Kannattais varmaan siirtyä heti ekaksi radalle. Ei kyllä tuu mieleenkään tarjota polvee maihin maantiellä. Radallakin se kyllä vielä on kaukana maanpinnasta....
tounge.gif
. Kanttaileeko muut maantiellä polven maihin? Yleensä hyvät mutkapätkät on niin surkeessa kunnossa, ettei tohori. Radalla s'oon paaaaljon mukavempaa  
wink.gif
Kyllä se polvi maassa kanttailu kuuluu nimenomaan radalle.
Tienpäällä jos mennään polvi maassa jää melko heikosti pelivaraa, jos tulee jokin yllättävä tilanne eteen.

Kylläpä sitä tielläkin saa sopivan hitaissa mutkissa polven maahan sen kummemmin kaahailematta

Back