• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

power commander

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nopo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia vastauksista :jippikaijee:

Ostin nyt kyseisen pyörän ja ajoin sillä ekat 140km. Pyörä tuntuu mielestäni hyvältä niin kuin XX aina ennenkin. Ei yhtään haitannut ajoa PC tai tehoputki (vaikka putkesta ei sedät taida tykätäkkään.) Bensan kulutus on ainut mikä huolettaa. Tähänkin saadaan varmistus kun ollaan muutama tankillinen ajettua.
Ekat kilsat alkoi vajaalla tankilla. Mittari näytti yli puoltaväliä kun lähin ajamaan. 140 km myöhemmin mittari vilkutti tyhjää. Tankkasin täyteen ja sinne meni noin 18 litraa. No pelkkää mutua mutta alkuoletus on että bensaa menee enemmän kuin toivois.

No tämä jääköön nähtäväksi. Ajatuksena ajaa tankillinen PC:n kanssa ja sitte tankillinen ilman. Sen jälkeen nähdään vasta mitä asialle oikeasti kannattaa tehdä.
 
Soppaa menee juuri sen verran kuin on tarpeenkin..... jos asiat ovat kohdallaan..... PUNKT !

Toisekseen.... ammattitaitoinen "säätäjä" ruuvaa pelin PC:llä siehen kuosiin, että
se toimii hyvin ja pukkaa sen myötä "tarkoituksellisen" hyvät teholukemat pahveihin.

Ei vaan jaksa ikinä olla ihmettelemättä sitä sankkaa joukkoa... jolle luokassa "200 bhp"
0.5 .- 1.0 bhp aiheuttaa ejakulaation senkin kustannúksella... että peli toimii kuin sen
kuuluisan junan huussi :p.

Käsi sydämelle.... ja munille.. :D...... kuka ilmoittautuu idän tietäjäksi huomaamaan.....
koska pelistä "puuttuu" JOPA 5bhp..... 200 bhp:n pinnassa :p.
 
Muistaa pitää myöskin se, että katuajossa ollut pyörä yleensä piristyy muutamalla dynovedolla pari heppaa ihan ilman säätämistäkin, kun puhaltaa karstat pois kitusista.:thumbup: Tätä lumevaikutusta ei monikaan osaa ottaa huomioon, kun vertailee ennen ja jälkeen tuloksia.

Soppaa menee juuri sen verran kuin on tarpeenkin..... jos asiat ovat kohdallaan..... PUNKT !

Koneessa on jokin ongelma, jos se kuluttaa pintakaasulla huomattavasti enemmän bensaa kuin vakiona. Eri asia tietenkin on, jos on esim vaihdettu paljon kireämmät nokat, jotka eivät toimi kunnolla alakierroksilla. Ajovastusten voittaminen 100km/t vauhdissa vaatii saman tehon kuin ennenkin, joten hyötysuhde on jostakin syystä heikentynyt jos vaatii siihen enemmän polttoainetta.
 
Viimeksi muokattu:
Soppaa menee juuri sen verran kuin on tarpeenkin..... jos asiat ovat kohdallaan..... PUNKT !

Toisekseen.... ammattitaitoinen "säätäjä" ruuvaa pelin PC:llä siehen kuosiin, että
se toimii hyvin ja pukkaa sen myötä "tarkoituksellisen" hyvät teholukemat pahveihin.

Ei vaan jaksa ikinä olla ihmettelemättä sitä sankkaa joukkoa... jolle luokassa "200 bhp"
0.5 .- 1.0 bhp aiheuttaa ejakulaation senkin kustannúksella... että peli toimii kuin sen
kuuluisan junan huussi :p.

Käsi sydämelle.... ja munille.. :D...... kuka ilmoittautuu idän tietäjäksi huomaamaan.....
koska pelistä "puuttuu" JOPA 5bhp..... 200 bhp:n pinnassa :p.

Ei siellä huipputehossa huomaakaan. Monissa pyörissä (esim 200hp:n bemarissa) suurin hyöty saavutetaankin keskikierroksilla, jossa voiman lisäys (teho/vääntö) voi olla lähelle 10%, huipulla vain 1hp, siis tehoputkella. Kyllä sen hyvin huomaa, kun noilta kierroksilta lähtee avaamaan. Eli ajettavuus paranee.
 
Streetfighteriin tuli putki- ja ecuvaihdolla huipputehoa lisää vain 7hv, mutta alueella 6000-9000 lähes 15 hv. Se kyllä tuntuu. Lisäksi veto on helpommin hallittavissa, eron huomaa radalla hyvin. Merkillistä kyllä killeri alentaa tehoa tällä alueella vajaan 1 hv eli alle mittaustarkkuuden.

Tehtaan ecussa on omat lambdat, eikä pyörällä ajettu ennen dynotusta. Saattaa olla että ratapäivän jälkeen käppyrät voisivat olla paremmatkin, kun ecu on ehtinyt korjailla asetuksia. Kulutuslukemia en ole sen kummemmin tarkistellut, mutta radalla näyttää menevän reilut 10l/100km.
 
Nostellaanpa vanhaa ketjua kun on ruvennut asia mietityttämään. Sen verran vähän oon ollut tekemisissä asian kanssa joten pakko kysyä.

Oon ostamassa uutta käytettyä pyörää itselleni. Ei ihan heti meinannu mieleistä löytyä. Kun se vihdoin löytyi oli kyseisessä yksilössä akran koko putkisto, pc3 ja vapaavirtaussuodin.

Ongelma on että en välttämättä edes halua näitä päivityksiä pyörääni. Pyöränä olisi XX joten en koe että siihen tarvitsee yhtään lisää tehoa.
Mitä olette mieltä onko pc:stä ja putkista jotain haittaa pyörän kestävyydelle yms?

Pyörään saa mukaan alkuperäiset osat. Mietin että jos otan pc:n pois ja vaihdan putkiston alkuperäiseen niin onko kaikki palautunut ennalleen?
En penkityksistä ja siinä tehtävistä säädöistä tiedä tarkalleen. Käsittääkseni säädöt tehdään vain pc:n kautta?

Mielipiteitä jätänkö commanderin vai palautanko kaiken alkuperäiseen?


Tähän palatakseni: En vaihda mitään pois. Tänään pääsi vähä pitempään ajamaan melko monipuolisia teitä. Keskikulutus oli n 6,5. Eli oli turha huoli bensan kulutuksesta. Totesin myös sen että kun yksi palkki kaheksasta bensamittarissa oli kulunut oli tankista hävinny melkein 10l tavaraa, Commanderi tuntu myös melko hyvältä eli tasaiselta.
 
VFR:ssä esiintyi tasakaasulla tietyllä kierroslukualueella (3500-4500 rpm, eli juuri sellaiset matka-ajokierrokset) todella ärsyttävää nykimistä. Oletan, että ECU käytti tuolloin lambdoja sopan säätämiseksi mahdollisimman laihaksi. Slipareiden asennuksen jälkeen ongelma vain paheni.

Power commander tuli kuitenkin asennettua samalla kertaa sliparien kanssa. Dynossa en pyörää käyttänyt, mutta löin PC:iin jenkkifoorumilta löytämäni Cozye-kartan (tarkoitettu mopon US-versiolle, eli euro-mopoon liian laiha) ja Dynojetin euro-version yhdistelmän ja käytös parani huomattavasti. Kun vielä pari naksua rikastutin seoksia pienillä kaasunavauksilla juuri noilla 3000-4500 kierroksilla, niin ah, nyt on tasainen meno läpi kierroslukualueen. Perstuntuma sanoo, että kulutuskin kasvoi, mutta arvioiden vain n. 0,5 l / 100 km.
 
Kertokaas viisaammat, että mistä otan vaihde/nopeus signaalin PCV boksille? Pyöränä cb1000r -09. Olis tarkoitus säätää joka vaihteelle oma kartta tuossa heinäkuun puolella.

Edit: Case closed, piuha löyty "pienellä" googlauksella.. Bazzaz pdf. oli apu:D
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hommatti SC60 CB1000R. Pyörässä valmiiksi Power Commander V ja tarkoitus olisi asentaa quickshifteri. Nopeasti kun vilkaisin PC:n manuaalia, niin tuossahan on valmiiksi tulopaikat shifterin anturille. Kysymys kuuluukin siis, että saanko kotikonstein käyttöönotettua tuon quickshifterin, jos lataan Dynojetin softan, vai kannattaako mennä säätöäjä tekevälle pajalle teettäämään jobi?
 
Back
Ylös