• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Power Commanderilla lisää potkua..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No soititsä sille Reinikaiselle??? Olis kiva kuulla, mitä faktoja sieltäpäin kuului ja lääkkeitä yms. diagnoosi vaivoihisi
cool.gif

Vielä vähän tätä jatkaen;
90-luvun lopussa kaikki yli sata heppaset virallisen maahantuojan kautta suomeen tuodut pyörät oli kuristettu sata heppasiks. Kaasaripeleissä kuristukset yleensä oli imukurkuissa ja ruiskuissa ne puretaan katkaisemalla johto boxilta. Varmasti lähes kaikki uuden pyörän ostajat kyllä laittoivat pyöränsä täystehoisiksi, eli jos sulla JP on suomesta ostettu pyörä, on se mitä todennäköisimmin täystehoinen.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Kaasaripeleissä kuristukset yleensä oli imukurkuissa ja ruiskuissa ne puretaan katkaisemalla johto boxilta. Varmasti lähes kaikki uuden pyörän ostajat kyllä laittoivat pyöränsä täystehoisiksi, eli jos sulla JP on suomesta ostettu pyörä, on se mitä todennäköisimmin täystehoinen. [/QUOTE]<span id='postcolor'>

Suomi peli sen pitäisi olla.. ostin sen Suzukin Marko Färmiltä eli sen entisestä pyörästä on kysymys... onkohan Marko tuohon tuon muutoksen tehnyt vai ei.. mistäköhän nuo johdot löytyisi että voisi tarkastaa tuon ennenkuin lähtee roudaamaan mopotinta virittämöön??

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Kyseinen virityspaketti on tilattavissa...
http://www.ivansperformanceproducts.com/tre.htm
[/QUOTE]<span id='postcolor'>

Ja  täältä löytyy ohjeet sen tekemiseen ni ei tarvi tilailla.
Samaisen modin tulisi toimia muutamassa muussakin suzukissa.
Ja on tuolla muutakin juttua TL:stä.

Ja lisää tuosta tre:stä löytyy täältä.

Ja tässä kuva
TRE_circuit.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Marcon entien pyörä on täystehoinen, joten ei pelkoa! [/QUOTE]<span id='postcolor'>

No voi hemmetti.. eihän tuo nyt ollut hyvä uutinen
sad.gif
Mä oisin niin toivonut siihen helposti 35 heppaa lisää
biggrin.gif

Mopotyttö kirjotteli:!PC1 ja PC2 perustuu boxille annettavan tiedon muuttamiseen, eli antureille annetaan väärää tietoa. PC3 taas perustuu boxilta lähtevän tiedon muuttamiseen, eli tieto tulee aina vähän myöhässä."

täh?
antureille annetaan väärää tietoa? anturithan ne sitä tietoa antaa... anturille annettava tieto on mekaanista, ja anturi muuttaa sen muotoon jota purkki ymmärtää. Eikä mikään digitaalinen värkki pysty muuttamaan kampiakselin asentoa tai imusarjan alipainetta!!! Esim. paineanturit kertoo purkille kalvon liikkeestä jännitemuutoksena, yleensä 0-4,8 V. Pulseri haistelee magneettivuon muutosta ja kertoo sitä purkille jännitemuutoksena jne...

ja täh?
PC 1 ja 2 muuttaa antureiden antamia arvoja ennen boksia, kyllä. PC3 muuttaa suuttimille lähteviä arvoja boksin jälkeen, kyllä. Mut miks tieto tulis myöhässä? Meinaaks mopotyttö että tiedon muuttamiseen menee aikaa, ku on 20 cm lisää johtoa? Digitaalitekniikasta on muutama ihan hyvä opus joita kannattais ehkä selata.

Ja mopotyttö kirjotteli:
Unohtu vielä laittaa, että PC säätelee ruiskutussuuttimen aukioloaikaa eli varsinaisesti se ei tehoihin vaikuta vaan ehkä vois sanoo, että vaikuttaa pyörän toimintaan.

täh?
Suuttimen aukioloaika on ainoa keino säätää polttoaineen määrää kun järjestelmäpaine on vakio. Ja polttoaine on energianlähde ja energia on voimaa. Tottakai on pidettävä huolta seossuhteesta eli ilmansaanti on taattava. Ja PC3 säätää myös suihkutuksen ajoitusta, sen osuus on tosin huomattavasti pienempi koska pyörissä käytetään yleisesti rypässuihkutusta.

ja tämäkin vielä:
Muistaakseni vain PC3:lla pystyy säätämään sytytksen
ajoitusta. Tosin yleensä alkuperäisissä boxeissa kartat on niin
tarkkoja, ettei välttämättä niiden muutaminen ole järkevää.

täh?
Alkuperäisten ohjelmien sytkäkartat on varmasti tarkkoja mutta tehty toimimaan saman ohjelman bensakartan kanssa.
Jos esim. ylä-alueelle määrätään lisää soppaa, saadaan mahdollisuus aikaistaa sytkää liekin menemättä laihalle.
Ja nykyisten ruiskupyörien vääntökuoppa 4-5 krpm:ssä (päästömittausalueella) tehdään sytkällä sekä bensalla toisin kuin kaasaripeleissä pelkällä bensalla ennenmuinoin.

Oikein säädettynä PC:stä ja kaikista muista Cheatboxeista, esim APEXI:sta on hyötyä.
Suizan säädettävä boxi kykenee samaan, mut niitä matolaatikoita millä sille voi jotain tehdä on vissiin Suomenmaalla aika vähän. PC:tä voi touhuta joka dynossa, seossuhdemittarin ja laptopin kans kadullakin.

Hyvä Rudi,

Tietoni noista asioista perustui Siukolan Ekiltä saatuun tietoon, tosin ehkä selitykset eivät nyt ole niin tarkkoja. Kiva kun tarkensit niitä.

Alikuperäistä boxia voi säätää missä tahansa penkissä, tosin kaikki sitä ei välttämättä tiedä.

Homma koski myös lähinnä uusia Suzukeita. Kysyin Siukolalta, että kannattako esim. tonniseen laittaa PC, vastaus:" Täyttä rahan hukkaa! "

Minun mielipide on, että katukäytössä Suzukeissa se on turha. Mikä hyöty siitä saadaan, on aika pieni ja tuskin kauhean merkittävä välillä kehäkessa - kaivari ja rahaa se maksaa kuitenki aika paljon.

Vielä vähän jatkaen Rudille:
Vaikka opiskeletkin tekussa ei se sinusta tee tekniikan ammattilaista. Monessa mainitsemassasi jutussa olet vähän hakoteillä tai et ainakaan tiedä ihan tarkkaan, kuten rypälesuihkutuksesi. Muutenkin tuntuu, että tarkoituksesi oli ymmärtää väärin, koska suurimmassa osassa jutuista tarkoitin täysin samaa asiaa. Tämähän on tietenkin hyvin tavallista itseään täynnä oleville sovinisti sioille, joka ei edes itse omista pyörää. Olen täysin varma, että joku Siukola on tässä asiassa hieman luotettavampi lähde kuin sinä.

Digitaalitekniikkaa olen lukenut ihan tarpeeksi, sinun ei sitä tarvitse minulle suositella. Luulen, että juttuni meni perille ilman hienoja kaavoja ja sellainen, joka enemmän tietoa kaipaa, ottaa siitä varmaan selvää jotain muuta kautta.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mopotyttö @ Joulu. 27 2002,09:36)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Vielä vähän jatkaen Rudille:
Vaikka opiskeletkin tekussa ei se sinusta tee tekniikan ammattilaista. Monessa mainitsemassasi jutussa olet vähän hakoteillä tai et ainakaan tiedä ihan tarkkaan, kuten rypälesuihkutuksesi. Muutenkin tuntuu, että tarkoituksesi oli ymmärtää väärin, koska suurimmassa osassa jutuista tarkoitin täysin samaa asiaa. Tämähän on tietenkin hyvin tavallista itseään täynnä oleville sovinisti sioille, joka ei edes itse omista pyörää. Olen täysin varma, että joku Siukola on tässä asiassa hieman luotettavampi lähde kuin sinä.

Digitaalitekniikkaa olen lukenut ihan tarpeeksi, sinun ei sitä tarvitse minulle suositella. Luulen, että juttuni meni perille ilman hienoja kaavoja ja sellainen, joka enemmän tietoa kaipaa, ottaa siitä varmaan selvää jotain muuta kautta.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
kaboom.gif
033102beer_1_prv.gif
inlove.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mopotyttö @ Joulu. 27 2002,09:36)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Vielä vähän jatkaen Rudille:

Digitaalitekniikkaa olen lukenut ihan tarpeeksi, sinun ei sitä tarvitse minulle suositella. Luulen, että juttuni meni perille ilman hienoja kaavoja ja sellainen, joka enemmän tietoa kaipaa, ottaa siitä varmaan selvää jotain muuta kautta.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Mistä kohtaa Rudin textistä löytyi sovinistisia piirteitä..?  
mad.gif

Johan se nosti verenpainetta.
Rauhaa.

En mielestäni viitannut sanallakaan kenenkään sukupuoleen, kannanotto ei tee musta vielä sovinistisikaa.

En pitkään, Hyvin suurella todennäkösyydellä ikinä, tule tietämään näistä asioista yhtä paljon kuin Siukolan Eki. Parikan Ekikin tietänee enemmän ku mä. Enkä kuvittele olevani ammattilainen vaikka dynotuksia ja säätöjä työkseni teenkin.

Menneellä kaudella ajelin n. 30-40 eri pyörällä (ajamiseksi luen yli 100 km setit), asensin ja säädin n. 50 suutinsarjaa/PC:tä, dynovetoja kertyi reilu parisataa. Siksi en omista tällä hetkellä omaa pyörää. (eikä oo fyrkkaa)

Ja jos mä mielestäsi oon itseäni täynnä, ni se on sun asias.
Sikaa ja lanttulaatikkoo oon ainaki kurkkua myöten täynnä.

Mielipiteeni PC:n toimivuudesta tulee yksinkertaisesti asiakaspalautteesta. "##### hyvä!" "Ei olis uskonu!" jne..

Hyvää ens vuotta. ens vuos on ##### jees. :peukkuasullekkin:

niinjoo. batch injection kiännettynä suomeks on aika liki rypässuihkutus.
nixweiss.gif

On hienoa että asioista keskustellaan, ja edelleenkin tämä aihe tuottaa asiaa pitkään vielä.
baaa.gif

Mutta nyt mennään jo asian ulkopuolelle joten pitäydytään alkuperäisessä asiassa....muille kommenteille voidaan avata oma palsta vaikka ..............Vieraskirja sekä p***n jauhanta foorumi! ..... täällä!

Olisiko kenelläkään tarkempaa tietoa että mistä voin löytää nämä piuhat ja tarkistaa onko minulle tuo vastus jo laitettu?? Vaikka täysitehoisesta pyörästä on kysymys niin ilmeisesti tuolla on kuitenkin jotain posiviista vaikutusta pyörään, koska Tellu foorumeissa tuosta puhutaan ainakin paljon ja suositellaan....

Parempi laittaa 2.2 kohm vastus GPS:ltä ECU:lle menevään pinkin värisen johdon väliin, silloin 1, 2 ja 3 vaihteella ECU saa tiedon nelos vaihteesta ja muilla vaihteilla toimii normaalisti.

Johto "pitäis" olla tankin alla rungon vieressä oikealla, samassa nipussa sininen, musta ja pinkki johdot.

sininen johto=vapavalo
musta=maa
pinkki=vaihde asento tieto vastusten ja maan kautta

1. vaihde  560 ohm
2. vaihde  830 ohm
3. vaihde   1.5 Kohm
4. vaihde   2.7 Kohm
5. vaihde   6.8 Kohm
6. vaihde    15 Kohm

Eli pinkin värinen johto poikki ja vastus väliin.

Se 15 kohm vastus (kutos vaihde) tieto ei taida olla paras
mahdollinen sytytyksen kannalta 1, 2 ja 3 vaihteella.

Siihen vois kyllä laitta 2.7 kohm vastuksen pinkin ja mustan johdon väliin, silloin joka vaihteella ECU sais tiedon nelos vaihteissa, mutta niissä suzukeissa jossa ECU säätää vaihteen mukaan myös ruiskua sytytyksen ohella "ei hyvä juttu" kovissa nopeuksissa ja ram airin kanssa kuten esim. gsxr ja hayabusa.

JA KYLLÄ KEULIII.......

no ehkä

062802moto_prv.gif

Voi perhanan perhana.. mikäköhän nyt on sitten totuus. Reinikainen ei ollut kuullutkaan tuosta virityksestä, mutta TL 1000 R foorumeilla tuosta keskustellaan paljonkin...

What Shall I Do????

Ainakin Nikko g-pack toimii noin, vaikka esitteissä mainitaan vain kakkos ja kolmos vaihteilla tapahtuvasta muutoksesta

tl1000:ssa näyttäis GPS vaikuttavan vain sytytykseen, joten ei ainakaan laihalle menon vaaraa pitäisi olla.

http://www.tl1000.net/kompendium/g-pack.html

http://www.whaccessories.com/G-Pack.htm

sitten olis vielä tollainen systeemi jos ei luota, että ECU ymmärtää vähän yli menevää vastus-arvoa

http://home.uwnet.nl/~jlwerk....or.html

Siinä 6.2k vastuksen arvo määrää millä vaihteilla muutos tehdään ja 6.8k vastus-arvolla mikä vaihde tieto ECU:lle annetaan.

nixweiss.gif

Kiitoksia tiedoista.. juttelinkin tuossa jo tekniikkaa ja sähköä enemmän tietävien kanssa ja eipä ole kuulemma vaikea tehdä säädettää vastus boxia Telluun kevääksi.

Kysymys heräsi vain tästä linkistä..

http://home.uwnet.nl/~jlwerk....or.html

Tässä myös hyvä aiheeseen liittyvä sivu

?http://home.iprimus.com.au/stevebm/tre.html

http://www.performancemotorcycleparts.co.uk/accesso....ors.htm

Onkohan Hayabusassa samat kuin TL 1000 R:ssä? Tuossa puhuttiin myös mahdollisista moottorivaurioista uusimmissa Hayabusissa. Kuinkakohan mahdollista tälläinen on?

En saanut tota eka linkkiä auki.

Se koneen kilahtamis vaara tulee varmaankin niissä vehkeissä, joissa vaihteen asento tieto säätää ruiskua sytkän ohella.
Tollaisella systeemillä missä muutos tehdään vain tietyillä vaihteilla, niin sitä vaaraa ei käsittääkseni ole.

Sillä kiinteällä vastusarvo systeemillä Busassa ja GSXR:ssä haetaan kierroksen rajoittimen ohitusta isoimmalla vaihteella ja alaväännön parannusta pienillä vaihteilla, antamalla kaikilla vaihteella sama vaihdetieto ECU:lle,
silloin isommalla vaihteella piilee vaara mennä laihalle ram airin aiheuttama "hirvittävän" paineen takia.

Tossa rele ja komparaattori viritelmässä jos laittaa 6.8k tilalle 2.7k ja 6.2k tilalle 2.5k niin silloin siitä tulee vastaava kuin sarjassa GPS:n kanssa oleva 2.2k vastus, eikä vastus-arvot mene ainakaan yli.
Siihen voi laittaa kytkinten kautta eriarvoiset vastukset, jolloin sillä saa määrättyä millä vaihteilla muutos tehdään ja minkä vaihdetiedon ECU saa.

Kaupallisissa ATRE vehkeissä asia on toteutettu niin.

Tein yhden sellaisen ja hintaa kertyi koteloineen päivineen 15 euroa.

Härveli on ensimmäinen prototyyppi ja tehty reikälevylle, siinä kytkimen asennoilla saa 12 eri vaihtoehtoa vaihde muutokselle.

tre.jpg

Back