• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrivateeR on track!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän tuohon käy ms3 eteen ja ms4 taakse. Kulutuskeston ainakin pitäisi riittää. Tarvittaessa kääntö jos kuluu toinen poski enemmän.
 
Nitrous millä renkailla sä sillon ajoit Kymiringillä testiä? Miten pelitti?

Nelonen tai kolmonen edessä ja nelonen takana. Takanen lähinnä kiillottu eikä kumi tehny yhtään töitä. Ois pitäny avata vaimennuksia aika reilusti, että olis lähteny toimimaan, mutta ei ollu aikaa. Toki rata oli aika pölyinen, joka osaltaan vaikutti heikkoon pitoon.
 
Nelonen tai kolmonen edessä ja nelonen takana. Takanen lähinnä kiillottu eikä kumi tehny yhtään töitä. Ois pitäny avata vaimennuksia aika reilusti, että olis lähteny toimimaan, mutta ei ollu aikaa. Toki rata oli aika pölyinen, joka osaltaan vaikutti heikkoon pitoon.

Tuo oli kyllä jännä homma, Botnialla röpelölle mennyt Supercorsa SP oli kolmen setin jälkeen palautunut uuden näköiseksi.
 
Hassu havainto tuli samalla ku tässä pakkailin Botnian kamppeita.

RaceDACissa oli Motoparkin testissä 20Hz taajuus (joo unohdin laittaa 100Hz), ja mulla oli samaan aikaan GPS mokkula kii 10Hz taajuudella RaceChronossa.

Mutta nyt ku kattelen datasheetiä mikä tuli, niin sarake nimeltä "Device update rate (Hz)" näyttää jotain väliltä 4.1 - 9.2 Hz ... Miksi? Onko mulla joku asetus väärin RaceChronossa tai RaceDAC:ssa ettei se antanu sitä 20Hz välein mitattua arvoa tonne?
 
Hassu havainto tuli samalla ku tässä pakkailin Botnian kamppeita.

RaceDACissa oli Motoparkin testissä 20Hz taajuus (joo unohdin laittaa 100Hz), ja mulla oli samaan aikaan GPS mokkula kii 10Hz taajuudella RaceChronossa.

Mutta nyt ku kattelen datasheetiä mikä tuli, niin sarake nimeltä "Device update rate (Hz)" näyttää jotain väliltä 4.1 - 9.2 Hz ... Miksi? Onko mulla joku asetus väärin RaceChronossa tai RaceDAC:ssa ettei se antanu sitä 20Hz välein mitattua arvoa tonne?

Näytti heiluvan itelläkin 6-10Hz välillä ilman mitään järkevää syytä. Välillä toimi koko setin 10Hz taajuudella, välillä tippu kuuteen. Tämä siis mokkulan ja racechronon välillä. Laitteiden buuttailu saattoi auttaa tai sitten ei.
 
Näytti heiluvan itelläkin 6-10Hz välillä ilman mitään järkevää syytä. Välillä toimi koko setin 10Hz taajuudella, välillä tippu kuuteen. Tämä siis mokkulan ja racechronon välillä. Laitteiden buuttailu saattoi auttaa tai sitten ei.
Lähinnä siis se askarruttaa että jos RaceDAC kerran lukee dataa 20Hz välein, ni mihin ne joka toinen mittaus on kadonnu tuolta .csv filusta? Vai eikö RaceChrono ymmärrä muita vaihtoehtoja kuin 1Hz,10Hz tai 100Hz ?

Edit: Jaa hittolainen nyt löytyi! Tuolta pitää RaceChronon export-vaiheessa valita erityisasetuksista refresh ratesta "original" tilalle se oikea sample taajuus. Nyt näyttää filukin oikealta.
 
Lähinnä siis se askarruttaa että jos RaceDAC kerran lukee dataa 20Hz välein, ni mihin ne joka toinen mittaus on kadonnu tuolta .csv filusta? Vai eikö RaceChrono ymmärrä muita vaihtoehtoja kuin 1Hz,10Hz tai 100Hz ?

Lähinnä kai se on siitä kiinni, miten puhelimen bluetooth sattuu toimimaan. Jos laite ei suostu tallentamaan kuin viis kertaa sekunnissa niin ei paljon ole väliä millä taajuudella dataa lähetetään.
 
Jos mokkula sattuu oleman garmin glo, niin se ei ole 10Hz.

En muista enää millä export-asetuksilla, mutta jollain tuli 0,1 sekunnin välein rivit tekstitiedostoon, vaikka RaceDAC oli 100 Hz taajuudella.

Ja toisella asetusvalinnalla kaikki, mitä RaceChrono oli tallettanut. Vielä niin, että oli sadasosasekunnin välein RaceDAC:sta talletetut lukemat ja joka kymmenennen rivin jälkeen GLO:n tieto sijainnista siten, että se oli ajallisesti kahden sadasosasekunnin välein olevan anturidatarivin välissä lyhyemmällä aikavälillä kuin sadasosasekunti.

GLO:n data oli kyllä tekstitiedostossa kymmenesosasekunnin välein, mutta kaksi perättäistä riviä saattoi olla samalla sijainnilla ja sitten taas seuraavassa sijaintitieto oli eri.
 
Laittakaa se raakadatan tallennus NMEA:lla päälle jos haluatte nähdä mitä se oikeasti koppaa taivaalta sen sijaan mitä racechrono tulkitsee omaan samplaukseensa. Sehän interpoloi ja kaikenlaista datapisteiden väliin jos refresh-rate on semmoiseen asetettu.

Niinku sanottiin, Garmin GLO ei anna 10hz, jos se koppaa enemmän kuin 10 sateliittia, se laskee lähelle 7Hz tuntumaan silloin.

En oo hetkeen jaksanut ihmetellä tuota kun Gps-datan hyöty vähenee huomattavasti jos on asiallista RaceDac-dataa saatavilla sessiosta. Pitäis katsoa onko tuohon resamplaukseen koskettu johonkin päivityksessä. Hiukan ärsyttävä feature oli kun kiihtyvyyskäyriin tulee jotain kvantisointikohinaa resamplauksen paskuudesta johtuen.
 
Use NMEA output from Internal GPS [Automatic | Disabled | Enabled]

Eikö tuo Internal GPS ole kännykän oma GPS vastaanotin?

Save device output [ON | OFF]
Raw device output is saved to the session folder when this is checked.

Onko tämä sekä RaceDAC & Garmin GLO:lle toimiva asetus?
 
Yllätys yllätys, kaatosade koko päivän.

Huomenna pitäisi ainakin ennusteen mukaan päästä kuivalla kelillä tykittämään, joskin kovaa tuulta lupasi.

Tässä tämän päivän synchronized swimming.
 
Juuh, Botniaring takana päin.

Ensimmäinen päivä meni pelkässä sateessa ajellessa, parhaaksi ajaksi kaatosateisella radalla jäi 2:06. Keli parani loppupäivää kohti hyvin paljon mutta en ajanut loppupäivästä enää sateisilla jotta kestäisivät vähä pidempään.

Sunnuntaina sitte oli kyllä pirun kaunis sää, mutta aivan helvetillinen tuuli, puuskat oli 20+ m/s. Oma ennätys oli 1:44.1 ja sitä oli tavoite lähteä parantamaan. Näin ei kuitenkaan käynyt. Paras kierros oli 1:45.6, joka sinänsä vähän hämmästyttää koska noi lyhyen radan yhteiset sektorit parani silleen, että ku viime vuonna jäin niissä sektoreissa 0.6 sekuntia ni nyt jäin enää alle 0.4 sekkaa ja vika sektori oli itseasiassa tähän asti oma paras.

Vähän ihmetyttää minne se loppu aika sitten meni. Tuuli jonkin verran haittasi ajamista mutta en halua uskoa että sentään noin paljoa. Joka kierros jossakin mutkassa linja on menossa aivan oikein ja yhtäkkiä työntää suoraksi oikeen urakalla, joka johtunee tuulenpuuskasta, mutta en silti haluu uskoa että se sekuntia ois tappanut. Mysteeriksi se jää tällä haavaa.

Mitä alustaan tulee, ni paremmin se toimi kuin viime vuonna. Viimeksi se eturengas kesti 10 kierrosta jonka jälkeen kääntyvyys kuoli samantien. Nyt parani kymppä-kaks kerrallaan joka setissä kierrosaika eli eturengas kesti ihan hyvin eikä näkyny hirveämpää repimistäkään renkaan reunoissa.

Sunnuntain alussa kun katsoin dataa, niin näytti siltä että keula ois vähä liiankin pehmeä ku nopeissa mutkissa oli melkoista radiosignaalia se etuiskarin data. Myöskin tokavikassa vasurissa tuntui että etunen pohjas aika pahasti siinä just ennen kaasulle menoa, mutta ei merkittävästi haitannut linjan pysymistä. Samoin huomasin että takapää on nyt vanhoilla asetuksilla huollon jäljiltä vähän liiankin jäykällä ku ei tahdo pysyä asfaltissa. Ensin kiristin keulaa pari napsua comp/reb ja keula rauhoittui todella paljon ja ohjautui huomattavasti paremmin, ei enää tuntunut pohjaavan midcornerissa. Sitte pehmensin takapään compia pikkasen ja sen jälkeen kaasulle mennessä ei enää perä lähtenyt irti niin vihaisesti, varsinkin takalenkin neulansilmästä kiihdyttäessä parannuksen huomasi erittäin hyvin.

Ainoa mikä jää harmittamaan on se, että kahden vikan setin datat oli hyödyttömiä. Ensin RaceDAC jostain syystä ei ottanu yhteyttä lainkaan RaceChronoon vaikka tein kaiken samassa järjestyksessä, eli ensin oli RaceChrono päällä, sitte pyörä käyntiin ja sitte käynnistän uuden session. Tästä syystä tuosta setistä puuttui sensorin datat kokonaan... Seuraavaan settiin tarkistin vielä että se ottaa yhteyden ja lähdin radalle, mutta setin jälkeen kun katsoin dataa, ni kaikki datakanavat piirtivät käytännössä suoraa viivaa (RPM mittarin data näytti binääridatalta joka päivittyi kerran sekunnissa ja se pysyi välillä 1500-3000 koko setin ajan).

Tästä sitte oletin että sieltä on joku johto irronnut DACista... otin kopan auki mutta kaikki piuhat oli oikein hyvin kiinni. Sitte otin tabletin käteen ja otin terminaalilla yhteyden DACiin ni kaikki data piirtyi täysin normaalisti, kaasu näytti aivan oikein, samoin iskarin sensorit jne.... En tiedä mitä se vittuili, mutta kahden setin arvokas data kuivui nyt sitte pois :(

Hyvä oli kuitenkin todeta että keula toimi nyt sen verran hyvin ettei se repinyt eturengasta enää pilalle, ja pyörä tuntui overall tosi hyvältä ajaa, siitä ehkä kertoo se oma enkka vikaan sektoriinkin. Mysteeriksi tosiaan jää miksei se kokonaiskierrosaika sitte parantunu viime kesästä, mutta ehkä ens vuonna sitte selviää.

Tiistaina vuorossa Ahvenisto!

 
Ainoa mikä jää harmittamaan on se, että kahden vikan setin datat oli hyödyttömiä. Ensin RaceDAC jostain syystä ei ottanu yhteyttä lainkaan RaceChronoon vaikka tein kaiken samassa järjestyksessä, eli ensin oli RaceChrono päällä, sitte pyörä käyntiin ja sitte käynnistän uuden session. Tästä syystä tuosta setistä puuttui sensorin datat kokonaan... Seuraavaan settiin tarkistin vielä että se ottaa yhteyden ja lähdin radalle, mutta setin jälkeen kun katsoin dataa, ni kaikki datakanavat piirtivät käytännössä suoraa viivaa (RPM mittarin data näytti binääridatalta joka päivittyi kerran sekunnissa ja se pysyi välillä 1500-3000 koko setin ajan).
Pistä mopo/RaceDAC ensin käyntiin. Ja sitten RaceChrono.
 
Dodih, Ahvenisto takanapäin... aika hurja rata kilpurille, täytyy myöntää. Sekä myös fyysisesti yllättävän raskas, menee aivan samalle viivalle Motoparkin kanssa.

Aamulla oli aika karmea ennuste taivaalla ku ripotti pikkasen vettä koko ajan sen lisäks että oli yö satanut ja rata oli aivan märkä kauttaaltaan. Ihme kyllä rata kuivui nopeasti vaikka taivas oli täysin pilvessä, ja yhdeltä sain ajettua ekan tonnarisetin. Sitte oli liputusvuoro ja sitte 2 settiä lisää. Hayabusalla tuli 2-päällä vedettyä 6 lyhyttä settiä :)

Päivän eka setti antoi päivän parhaan kierrosajan, 1:28.1. Tokan setin kierrosajoista ei ole tietoa ku mokkula unohtui väärään pyörään. Vika setti antoi sekuntia hitaamman kierrosajan, mutta optimit oli lähes samat kuin ekassa setissä, ruuhkan takia vähä pätki ehjien kierrosten tekeminen.

Eniten harmittaa se että pyörä tuntui toimivan oikein ihanasti, mutta telemetriat näytti samaa "en halua toimia" paskaa kaikilla 3 setillä... RaceDAC toimii täysin moitteetta paikallaan moottori sammutettuna, se toimii moitteetta paikallaan moottori käynnissä, mutta näköjään liikkuvan pyörän datankeruu ei sille sovi, koska heti ku kävi setin ajamassa ni data näytti siltä kuin linkatussa kuvassa näkyy... eli TPS näyttää 0, etu- ja takaiskari antaa suhteellisen staattista arvoa koko ajan, ja RPM näyttää tetrikseltä :no: En tiedä mikä vittu sitä riivaa. Otin DACin parituksen pois puhelimesta ja paritin uudestaan, ei ollu vaikutusta. Pyörä oli myös minuutin ollu päällä jo siinä vaiheessa kun käynnistin RaceChronon joten ei oo siinäkää syytä. Kaveri epäili että joku kytkös ois irti... katottiin kaikki DACin kytkökset ja kaikki piuhat on kiinni (tuleehan sieltä sentää parkissa dataa oikein) ... En enää kyllä tiedä että mikä helvetti sitä vaivaa ku se alkoi Botnialla tuota aivan puskista tekemään.

Pannutus oli aika lähellä päivän tokavikassa setissä ku menin vähän turhan kovilla jarruilla tunnelia edeltävään ylämäkioikeaan sisään... etupyörä työnsi alta pois, mutta sain työnnettyä pystyyn pyörän ja matka jatkui.

Niinku sanoin, fyysisesti erittäin raskas rata, varsinki ku lopussa alkoi ihan hellesää puskemaan päälle. Tuolla tuntee nopeudet kyllä varsin hyvin ku seinät on niin lähellä joka paikassa :D
Screenshot_20200609-220755_RaceChrono.jpg
 
Päivän yllättävänä teknisenä failurena huomasin vikasta setistä poistuessani, että moottorin läpi menevä 12mm pultti on katkennut lukkomutterin päädystä ja se oli työntynyt kolostaan puoliksi jo ulos.... sain sen toki työnnettyä jalalla takas valutellessa varikolle.

Mutta nyt olis aika hitonmoinen kiire saada tuohon korvaava osa tilalle, ku Kymiringillä pitäis ajaa Lauantaina. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Kyseinen osa on siis tämä:
https://www.partzilla.com/product/honda/90101-MFL-000

Mutta luulen että tilaamalla toi osa ei kerkee Lauantaiksi mulle, joten jos jollakulla on tuohon korvaava keino/osa jonka saa jostain heti ni saa ehdottaa!
 
Back
Ylös