• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrivateeR on track!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä kierre? Tuleeko kierteeseen muuta kuin mutteri? Näyttäis pitkältä osakierteelliseltä kuusiokolopultilta.

Pulttikauppaan (Tools, IKH ja joku kertoo taas sen pääkaupunkiseudun erikoismestan, soitto Liukkosen pulttiin Lahteen)

Hätähätävara: 12 mm kierretankoa väliaikaisesti ja sopivat mutut, mikäli paikalleen saa. Ei oo yhtä luja, mut ohan kotarin geepeemopoakin ajeltu tarkoituksella ilman kiinnityspultteja, et runko taipuu mukavammin. :D
 
OK. Mutta miksi sitte kahdessa ekassa setissä se anto dataa aivan oikein vaikka RaceChrono oli ensin päällä?

Minulla on ollut viime aikoina ongelmana, että RaceChrono näyttää paikoillaan, että ei saa yhteyttä RaceDAC:iin. Näyttää punaista ongelmaväriä eikä antureiden arvot näy näytöllä. Sen sijaan tallettaa käppyröitä kyllä ajaessa.
 
Minulla on ollut viime aikoina ongelmana, että RaceChrono näyttää paikoillaan, että ei saa yhteyttä RaceDAC:iin. Näyttää punaista ongelmaväriä eikä antureiden arvot näy näytöllä. Sen sijaan tallettaa käppyröitä kyllä ajaessa.
Mulla näytti kans Botnialla kerran ettei saa yhteyttä DACiin vaikka sit kuitenki sai... mutta ihmetyttää että miks Botnialla sain 2 setistä datat aivan oikein ja yhtäkkiä alkoi toi puupalikkadatan aikakausi ilman mitään selitystä/varoitusta.... ja ku ei piuhatkaa irti voi olla ku dataa tulee paikallaan aivan oikein. Ja suojasin maapiuhojen liittimenkin varmuuden vuoksi...

RaceDAC on mulla kiinnitetty prätkän takahäkin sisään jesarilla, ja sen alle on laitettu 3 suikaletta paksua tiivistysnauhaa, eli ei liiku, ja ei pitäisi hirveästi täristä ku se on pehmusteen päällä. En ymmärrä mikä mättää... onko sieltä sitte vaa jotain irronnu DACin sisuksista ettei se kestä yhtään liikettä????

Edit: Ei se liikekään voi olla syy, koska katoin koko session datat lähtien siitä kun pyörä seisoo vielä täysin paikallaan varikolla ni silloinkin rpm näyttää palikkatorneilta, iskarit vetää suoraa viivaa jne....

Eli jostain syystä ainoa joka nyt yhtäkkiä kesken Botniaringin reissun lopetti RaceDACin tajuamisen, oli RaceChrono...
 
Päivän yllättävänä teknisenä failurena huomasin vikasta setistä poistuessani, että moottorin läpi menevä 12mm pultti on katkennut lukkomutterin päädystä ja se oli työntynyt kolostaan puoliksi jo ulos.... sain sen toki työnnettyä jalalla takas valutellessa varikolle.

Mutta nyt olis aika hitonmoinen kiire saada tuohon korvaava osa tilalle, ku Kymiringillä pitäis ajaa Lauantaina. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Kyseinen osa on siis tämä:
https://www.partzilla.com/product/honda/90101-MFL-000

Mutta luulen että tilaamalla toi osa ei kerkee Lauantaiksi mulle, joten jos jollakulla on tuohon korvaava keino/osa jonka saa jostain heti ni saa ehdottaa!



Kuinkahan yleistä tuollainen pulttien katkeilu on? Murtumapinnasta näet onko se katkennut kerrasta vai hiljalleen. Jos kauttaaltaan puhdas tasainen väri niin kerrasta, tummempaa ruostunutta osassa hiljalleen. Katsele noin yleisesti se runko ja tarkista muut kiinnitykset. Jos ko. Kiinnitys piste on tehty kartio tai kartiiholkeilla kierretanko voi olla aika äärimmäinen hätävara. Ei lukitse riittävästi vaan antaa tilaa väristä.
 
Kuinkahan yleistä tuollainen pulttien katkeilu on? Murtumapinnasta näet onko se katkennut kerrasta vai hiljalleen. Jos kauttaaltaan puhdas tasainen väri niin kerrasta, tummempaa ruostunutta osassa hiljalleen. Katsele noin yleisesti se runko ja tarkista muut kiinnitykset. Jos ko. Kiinnitys piste on tehty kartio tai kartiiholkeilla kierretanko voi olla aika äärimmäinen hätävara. Ei lukitse riittävästi vaan antaa tilaa väristä.

Siellä on kierreholkki rungossa, joka kiristetään moottoria vasten momenttiin ja lukitaan kruunumutterilla. Kone pysyy tuon holkin varassa staattisessa tilassa paikoillaan vaikka pultin ottaa kokonaan pois. Hätävarana koerretankokin tuossa menee, mutta suosittelen tarkistamaan kireyden settien välissä.

Edit. Se kierretanko ei sitten todennäköisesti kestä kiristystä samaan momenttiin kuin alkuperäinen pultti vaan menee poikki aiemmin.
 
Sellainen, että onko tietoa onko tuo holkki M12 1.5 vai juonikas 1.25

jälkimmäiseen ei taida kilopulttiosastolta tankoa löytyä.

Priva saa testattua kyllä asian sillä, että meneekö katkenneen pultin pään kierteisin normi m12 mutteri (on 1.5). Saa testattua asian kierretanko-ostoksilla paikallisessa rautakaupassa/ motonetissä
 
Yleensä noi on hienokierteisiä eli todennäköisesti on Mf12x 1.25

Sellainen, että onko tietoa onko tuo holkki M12 1.5 vai juonikas 1.25

jälkimmäiseen ei taida kilopulttiosastolta tankoa löytyä.

Priva saa testattua kyllä asian sillä, että meneekö katkenneen pultin pään kierteisin normi m12 mutteri (on 1.5). Saa testattua asian kierretanko-ostoksilla paikallisessa rautakaupassa/ motonetissä
 
Sellainen, että onko tietoa onko tuo holkki M12 1.5 vai juonikas 1.25

jälkimmäiseen ei taida kilopulttiosastolta tankoa löytyä.

Priva saa testattua kyllä asian sillä, että meneekö katkenneen pultin pään kierteisin normi m12 mutteri (on 1.5). Saa testattua asian kierretanko-ostoksilla paikallisessa rautakaupassa/ motonetissä

Kuulostaa ihan siltä että toi on läpipultti joten silloin kierteellä ei ole väliä, sit tietysti eri asia jos pultti kierretään johonkin moottorin osaan jossa on kierre.
 
Nitrous mainitsi kierreholkin. Läpipultti tapauksessa juurikin noin.

Mul on vähän huono mielikuvitus näkemättä asiaa.
 
Eli kyseessä on tosiaan ihan suora läpipultti joka on toisesta päästä 1.25mm kierteellä, ja kannassa on suora kantti reiässä olevaa istukkaa varten että se sovittuu paikoilleen. Kummassakaan päässä ei ole kartiota, vaan vastapuolella on ihan normaali sileä pinta prikalle ja mutterille.

Pasilta sain kipeästi tarvittua hätäapua, toivotaan että uusi pultti ehtii pikapostilla perille. Iso kiitos Pasille avusta!

Nyt vaan pitää selvittää se oikea momentti ja käydä jossai visiitillä jossa on momenttiavain porukalla että saa varmasti oikealle kireydelle. Lupasi vielä tehdä kestävästä materiaalista tuon uuden pultin :respect:


Aijoo, joku spekuloi tuolla että onko mennyt poikki kerrasta vai rasittunut pitkässä juoksussa. Jälki ei ole sileä, vaan hyvinkin porrastunut, eli teidän analyysien pohjalta antaisi ymmärtää että se on pitkässä juoksussa rasittunut poikki.
pultti.jpg
 
Eli kyseessä on tosiaan ihan suora läpipultti joka on toisesta päästä 1.25mm kierteellä, ja kannassa on suora kantti reiässä olevaa istukkaa varten että se sovittuu paikoilleen. Kummassakaan päässä ei ole kartiota, vaan vastapuolella on ihan normaali sileä pinta prikalle ja mutterille.

Pasilta sain kipeästi tarvittua hätäapua, toivotaan että uusi pultti ehtii pikapostilla perille. Iso kiitos Pasille avusta!

Nyt vaan pitää selvittää se oikea momentti ja käydä jossai visiitillä jossa on momenttiavain porukalla että saa varmasti oikealle kireydelle. Lupasi vielä tehdä kestävästä materiaalista tuon uuden pultin :respect:


Aijoo, joku spekuloi tuolla että onko mennyt poikki kerrasta vai rasittunut pitkässä juoksussa. Jälki ei ole sileä, vaan hyvinkin porrastunut, eli teidän analyysien pohjalta antaisi ymmärtää että se on pitkässä juoksussa rasittunut poikki.

Hyvä homma, eiköhän sitten lauantaina Kymiringillä nähdä. :thumbup:
 
No se oli nopeaa palvelua!
3 tunnissa räätälöidysti sorvattu pultti ja mutterit päälle!

Kiitos Pasi!
WhatsApp Image 2020-06-10 at 13.16.32.jpg
 
Nitrous mainitsi kierreholkin. Läpipultti tapauksessa juurikin noin.

Mul on vähän huono mielikuvitus näkemättä asiaa.

Se läpipultti, joka privalta on poikki menee sen kierreholkin läpi....tuo kierreholkki on hieno keksintö, kun sillä saa välykset rungon ja koneen välistä pois, mutta sen voi kiertää auki ja tieltä pois kun nostaa/laskee konetta. Ei tartte mitään irtoholkkeja kikkailla väliin. Ja kierreholkin halkaisija varmaan 20-25mm ja ehkä millin nousulla...
 
Se läpipultti, joka privalta on poikki menee sen kierreholkin läpi....tuo kierreholkki on hieno keksintö, kun sillä saa välykset rungon ja koneen välistä pois, mutta sen voi kiertää auki ja tieltä pois kun nostaa/laskee konetta. Ei tartte mitään irtoholkkeja kikkailla väliin. Ja kierreholkin halkaisija varmaan 20-25mm ja ehkä millin nousulla...

Juu juu. Taidan ymmärtää. Mulla noita omassa koneen oikealla puolella. Kone kiristetään vasemmalle. Holkit työnnetään ensin konetta vasten, ja sitten vasta pultti paikalleen ja momenttiin.

i-img750x563-1567994706g5x0ds34350.jpg
 
Lainaan vähän toisesta ketjusta. En tiiä, onko sallittua...

On siitä polvella asfalttiin työntämisestä se etu, että kun se etupää karkaa alta, ni ku polvi on valmiiksi jo maassa, ni ei muuta ku työntämys maximus ni kyllä sen etupyörän takaisin asfalttiin saa.

Kallistitko liikaa ja etusesta loppu kosketuspinta? Vai mitä tossa tapahtu?
 
Lainaan vähän toisesta ketjusta. En tiiä, onko sallittua...


Kallistitko liikaa ja etusesta loppu kosketuspinta? Vai mitä tossa tapahtu?
Kallistin ihan normaalisti, mutta eturengas oli jo parhaan elämänsä kokenut joten se työnsi pikkasen jo muutenkin, ja sen lisäksi trail brakesin sinne mutkaan vähä turhan kovaa, sen lisäksi tossa mutkassa muuttuu kaltevuus keskellä mutkaa joka tuo oman hilpeytensä soppaan... Ihan oma arviointivirhe ja ajovirhe... onneks sain paikattua ni kausi voi jatkua.
 
Back
Ylös