• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrivateeR on track!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PrivateeR

MotOrg ry
forum_banner%20%281%29.jpg

Vähän taustaa heti alkuun jotta pääsee asiasta tietämättömät jyvälle missä mennään :)

Nimi : Joni Bäckman
Luokka : SM Superbike #96
FaceBook : https://www.facebook.com/jonikb
YouTube : https://www.youtube.com/user/sfprivateer/videos

Elikkä ostin ratalelun 2017 ja ajoin 2 rataviikonloppua, yhen Kemorassa ja yhen Alastarolla. Vauhtia oli sitte jo tarpeeks että uskalsin lähteä vikaan ruutuun pelleilemään SM-sarjaan (Alastarolla 1:24.7 :D)

Noh, 2018 sitte minimaalisella valmistautumisella lähettiin Botniaringille kauden avaukseen, ja vielä about tuntematon rata, ku alla oli pitkää lenkkiä 4 kierrosta puolimärällä radalla ja pyörästä suli silloin kytkin :)
35 kierrosta harkkaa ja pääs ihan mukavaan kyytiin ku overall olin top10:ssä ja B-luokassa tais olla P3 harjoituksissa. Valitettavasti aika-ajossa sitte räjähti vaihdelaatikko ja se viikonloppu päättyi ilman, että pääsin edes ruutuun.

Uuden moottorin kanssa sitte lähdettiin Motoparkiin 3vko myöhemmin, ja 1. lähdössä kierrosta ennen maalia rupes shifteri pätkimään moottoria, ja 2. lähdössä tuli kaato ku eturenkaan venttiili murtui... ja se kausi oli sitte taputeltu.

Tossa 2018 kauden alussa Nitrouksen kanssa pistettiin pieni leikkimielinen diili pystyyn: Jos Nitrous tulee ekana maaliin, se tarjoo mulle oluen. Jos minä tuun ekana maaliin, tarjoan makkarat. Noh, diilin lopputuloshan oli se että tienasin pari olutta, mutta koko homma vähä niinku kuivui kasaan teknisten ongelmien takia.

Viime kausi itellä jäi kokonaan väliin taloudellisista syistä, ja samalla Nitrouksen vauhti kehittyi todella hyvää vauhtia, ja tienasi päätöskisassa podiuminkin.

Eli nyt sitte 2020 ois tarkotus lähteä jahtaamaan Nitrousta radalle! Olen aika varma että se menee mua kovempaa koko kauden, mutta miten paljon kovempaa, toivon että saan eroa kii kauden aikana edes jonki verran. Ja jos pystyn ees kierroksen verran haastamaan, ni se on ilmainen bonus :grin:

Kalusto ei ole muuttunut mihinkään. Sama Honda CBR1000RR 2011 alla kuin ennenkin.

Pistelen tähän ketjuun sitte kauden mittaan testipäivistä juttua että mikä meni huonosti ja mikä meni hyvin, ja kisoista toki sitte raportoin kaiken mitä itelle kävi.

Ja ei, mulla ei ole sponsoreita, enkä sellaisia kehtaa edes lähteä etsimään ennenkuin saa edes yhden ehjän kauden alle. Tarkoitus on lähteä nauttimaan ajamisesta ja kisaamisesta, ajamaan Nitrousta takaa niin kovaa kuin turvallisesti mahdollista ja aiheuttamaan sille mahdollisimman paljon kisaamista radalle :)-

Ja toki ihan yhden kierroksen vauhtiakin on tarkoitus lähteä parantamaan kauden aikana.
Tässä omat pohjat joka radalta (kilpurilla):
Ahvenisto - Ei aikaa SBK
Alastaro - 1:21.44 (2018)
BotniaRing (lyhyt) - 1:10.55 (2018)
BotniaRing (pitkä) - 1:44.18 (2019)
Kemora - 1:12.86 (2019)
Kymiring - Ei aikaa SBK
Motopark - 1:29.4 (2018)

Aijoo, heti tähän kauden alkuun kalustotiedote:

Moni osallistui aivoriiheen viime kesän aikana ku yritin pähkätä että mikä hitto mun pyörän keulassa on vialla ku
- eturengas vapaarullasi yhden stintin jälkeen todella tahmeasti, vaikka jarrujen esipuristuksen jälkeen rullasi vaivatta
- keula tärytti aivan järjettömästi koko ajan joka paikassa
- iskari ei mennyt pohjaan vaikka miten paljon löysti

Noh, tuossa iskareita alkoi juuri eräs taho huoltaa, ja sieltä tuliki sitten melkoista kertomaa että mitä kaikkea siellä on pielessä. Lyhesti: About KAIKKI oli pielessä.

Nitrous ainakin veikkasi Alastarolla että iskareissa on liikaa öljyä, ja sitte joku vielä toisaalla vihjasi keulaputkien linjauksesta että se saattais olla hiukan pielessä.... noh, molemmat meni oikein, mutta sekään ei vielä riittäny :no:

Tässä listaus mitä kaikkea on alustassa ollu pielessä viime kesänä (ja osa vioista jo vuotta aiemmin):
- Takaiskarin hydraulisen esijännityksen säätimen letku vuotaa
- Keulaputket eivät ole olleet linjassa. Syy miksi se eturengaskin nirhasi vastaan yhen setin jälkeen oli se, että etuputket ei oo asettunut kunnolla koska etuakselin päätä on joku hakannut silleen, että siihe on muodostunut kynnys joka on estänyt vasemmanpuoleisen akselinkiinnikkeen liukumisen, jotta keulaputket linjautuvat. Tämä ongelma onneksi hoitui sorvaamalla akselinpään.
- Etuiskarien öljymäärä ollut reilusti liian iso. Tehdas asetus on 150mm ja noissa oli 120mm.
- Mäntien ja niiden tiivistepintojen välissä oli hieman muovin kappaleita. Irronneet jousiohjureista ku edellinen huolto sählänny työkalujen kanssa. Lastut mäntien ja shimmien välissä aiheuttaneet ohivuotoa
- Ohjausiskunvaimentajan kiinnike oikeassa keulan ulkoputkessa ollut liian kovaa kiristettynä. Ulkoputki on ollut hieman puristuksissa ja liukuputken ylempi liukulaakeri ottanut siitä kohdin kiinni ja tehnyt kolmesta kohtaa ulkoputken liukupintaan pienet kuopat. Pinnoite on siis myös puhki
- molempien etuiskarien liukulaakerit aivan paskana

Aika perusteellinen uudelleenrakennus siis tiedossa.

^ ohhoh :blink:

Nyt on asentaja kyllä säätänyt. Toivottavasti laitoit palautetta puljuun missä käynyt aikaisemmin.

Onnea kauteen!
Laittaisitko aloituspostaukseen nimen ja mahdollisen Facebook yms osoitteen, jotta olisi helpompi seurata?

Tai tee se itse -mies. Itse vein tällaisen jäljiltä Motovillelle yhden keulan. Palaute alkoi, että mikään ei ole niin tyhmä kuin ihminen.

Ihme että pyörä ja ukko on vielä kunnossa. Tuollaisella vikalistalla en haluaisi ajaa korttelia pidemmälle.
Osoittaa kyllä täydellistä piittaamattomuutta kaikesta ja etenkin turvallisuudesta aiemmalta seppäsankarilta .

^Kun itse tekee, niin ainakin tietää millaisella laitteella ajaa. :grin:

^Kun itse tekee, niin ainakin tietää millaisella laitteella ajaa. :grin:

Näin minäkin ajattelin ja katsoin Youtubesta miten homma tehdään, ei näyttänyt hankalalle. Seuraavana päivänä pakkasin alustan palikat laatikkoon ja lähetin ne ammattimiehelle hoitoon.

Siihen aikaan kun vielä olin mukana race hommissa, niin kaikki rakennettiin itse ihan SB koneista lähtien. Kyllä sitä tieto taitoa kerty ihan eri lailla tiimin sisällä kun ostamalla "ammattilaisilta" kaikki palvelut. Toimintatapa oli jo ihan taloudellisista syistä pakon sanelemaa. Tänä päivänä suht vakiopyörällä pääsee jo pitkälle. :thumbup:

Tsemppiä kauteen... mukava lueskella, että viivalle pukkaa väkeä. Ehjä kalusto on huikean hyvä lähtökohta lähteä säätämääm ja kehittämään koko pakettia eteenpäin. Kisoihin olis tarkoitus vaivautua runsaslukuisen yleisön jatkeeksi.. no ehkä vielä ajan henkeen sopivat metrin turvavälit saadaan pidettyä katsomossa :)

Siihen aikaan kun vielä olin mukana race hommissa, niin kaikki rakennettiin itse ihan SB koneista lähtien. Kyllä sitä tieto taitoa kerty ihan eri lailla tiimin sisällä kun ostamalla "ammattilaisilta" kaikki palvelut. Toimintatapa oli jo ihan taloudellisista syistä pakon sanelemaa. Tänä päivänä suht vakiopyörällä pääsee jo pitkälle. :thumbup:

Joo, kyllä, tämän päivän vakiopyörillä pääsee aika pitkälle, mutta... Minulle kaikenlainen rassaaminen ja se miten mikäkin toimii on aina ollut yhtä tärkeä osa harrastusta kuin se varsinainen tekeminen, on sitten ollut kyse soittamisesta, kartingista tai moottoripyöräilystä ja yleensä pyrin tekemään kaiken mahdollisen itse, mutta tässä tapuksessa katsoin parhaaksi luottaa tunnettuun tekijään, jotta saisin vanhan Yamahan alustan, jonka huoltohistoriasta ei ole tarkkaa tietoa, heti parhaaseen mahdolliseen kuntoon kauden alkuun alkamatta itse arpoa jousien yms. kanssa. :thumbup:

Aijoo, heti tähän kauden alkuun kalustotiedote:

Moni osallistui aivoriiheen viime kesän aikana ku yritin pähkätä että mikä hitto mun pyörän keulassa on vialla ku
- eturengas vapaarullasi yhden stintin jälkeen todella tahmeasti, vaikka jarrujen esipuristuksen jälkeen rullasi vaivatta
- keula tärytti aivan järjettömästi koko ajan joka paikassa
- iskari ei mennyt pohjaan vaikka miten paljon löysti

Noh, tuossa iskareita alkoi juuri eräs taho huoltaa, ja sieltä tuliki sitten melkoista kertomaa että mitä kaikkea siellä on pielessä. Lyhesti: About KAIKKI oli pielessä.

Nitrous ainakin veikkasi Alastarolla että iskareissa on liikaa öljyä, ja sitte joku vielä toisaalla vihjasi keulaputkien linjauksesta että se saattais olla hiukan pielessä.... noh, molemmat meni oikein, mutta sekään ei vielä riittäny :no:

Tässä listaus mitä kaikkea on alustassa ollu pielessä viime kesänä (ja osa vioista jo vuotta aiemmin):
- Takaiskarin hydraulisen esijännityksen säätimen letku vuotaa
- Keulaputket eivät ole olleet linjassa. Syy miksi se eturengaskin nirhasi vastaan yhen setin jälkeen oli se, että etuputket ei oo asettunut kunnolla koska etuakselin päätä on joku hakannut silleen, että siihe on muodostunut kynnys joka on estänyt vasemmanpuoleisen akselinkiinnikkeen liukumisen, jotta keulaputket linjautuvat. Tämä ongelma onneksi hoitui sorvaamalla akselinpään.
- Etuiskarien öljymäärä ollut reilusti liian iso. Tehdas asetus on 150mm ja noissa oli 120mm.
- Mäntien ja niiden tiivistepintojen välissä oli hieman muovin kappaleita. Irronneet jousiohjureista ku edellinen huolto sählänny työkalujen kanssa. Lastut mäntien ja shimmien välissä aiheuttaneet ohivuotoa
- Ohjausiskunvaimentajan kiinnike oikeassa keulan ulkoputkessa ollut liian kovaa kiristettynä. Ulkoputki on ollut hieman puristuksissa ja liukuputken ylempi liukulaakeri ottanut siitä kohdin kiinni ja tehnyt kolmesta kohtaa ulkoputken liukupintaan pienet kuopat. Pinnoite on siis myös puhki
- molempien etuiskarien liukulaakerit aivan paskana

Aika perusteellinen uudelleenrakennus siis tiedossa.

voiko noin hutilusta virmaa ollakkaa vai mikä tuosa on se totuus sen homman tekijän suhtee?

voiko noin hutilusta virmaa ollakkaa vai mikä tuosa on se totuus sen homman tekijän suhtee?
Sitä en voi sanoa mikä on totuus huollossa tapahtuneesta, mutta sen voin sanoa mitä iskarin sisällä ja akselissa oli lopputulos.

Olin itsekin vähän huulet pyöreänä ku luin sen sähköpostin.

Back