• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrivateeR on track!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kymiring korkattu! Juuri sellainen kuin mitä olin videoista päätellytkin. Ihan ok rata hot lappaamiseen, mutta kisaamiseen surkea.

Hirveetä säätämistä oli kyl koko päivä järkkäreiden toimesta, eikä sähläävät kuskit yhtään sitä kaaosta helpottaneet.

Sain tällä kertaa jopa YHDEN onnistuneen datasession tallennettua. Jälleen ekassa sessiossa RaceDAC päätti vetää vielä päikkärit ennen tositoimia vaikka puhelimen näyttö oli koko ajan päällä. Tokassa sessiossa resetoin RaceChronon asetukset kokonaan ja koitin uudelleen, samaa paskaa edelleen, eli suoraa viivaa data täynnä.

Sit koitin tabletilla ottaa yhteyden ni ekalla yrityksellä RaceDAC antoi palautksena ATE0 ... Sit ku koitin heti perään uudelleen, ni sit tuli dataa. Tästä sitte mietin että mitä jos käynnistän RaceChronolla session, päätän sen samantien ja avaan heti uuden perään.... no sitte onnistui! RaceDAC jopa vaivautui antamaan yhden session dataa.

Noh, neljänteen sessioon toistin kaiken samalla tavalla kuin viime sessiossa, ja tällä kertaa RaceDAC tallensi dataa niin kauan kunnes pääsin pit exitiin asti ja siinä kohtaa sammui RaceDACin valot ja tallentui pelkkää GPS mokkulan dataa....

Alkaa pikkuhiljaa vituttaa tän datan kanssa ku melkee Viking Lotolla vois laittaa oikean rivin vetämään että suostuuko se vitun boksi vaihteeksi antamaan jotain uloskin.

Noh, tässä päivän paras kierros eikä sekään ollut hirveän hyvä. Kauhee ruuhka + yli puolilla tyypeillä linjat täysin hakusessa ja poukkoilivat pitkin rataa... Yks antisankari osti kisaryhmään lipun vakio BlackBirdillä :doh: Onneksi päivän ainoa noheva toiminta järkkäreiltä oli liputtaa se jätkä samantien pois sieltä eikä se sitte loppupäivänä mitään ajanutkaan.

Tosta racedakin pätkimisestä. Voisko dagin puskurimuisti tulla täyteen, jos näytteenottotaajuus esim 100hz ja bluetooth vielä tökkii esimerkiksi sen takia että luuri taskussa. Joku täällä foorumilla sanoi ettei gps mokkula toimi jos se takana ja luuri taskussa. Tosin sulla ei kyllä toimi edes setin alussa, mutta siinä pohdittavaa.

Tosta racedakin pätkimisestä. Voisko dagin puskurimuisti tulla täyteen, jos näytteenottotaajuus esim 100hz ja bluetooth vielä tökkii esimerkiksi sen takia että luuri taskussa. Joku täällä foorumilla sanoi ettei gps mokkula toimi jos se takana ja luuri taskussa. Tosin sulla ei kyllä toimi edes setin alussa, mutta siinä pohdittavaa.

Mulla meni Qstarzin ja jonkun Honor luurin kanssa data heti paskaksi kun mokkula oli takakatteessa ja puhelin taskussa. Nyt kumpikun teipattu takakatteeseen lähelle toisiaan ja data on pelannut so far...

Bluetoothin kanssa huomannut ihan nappikuulokkeillakin, että on väliä missä taskussa luuria pitää. Bluetooth ei läpäise ihmistä ja sisällä saattaa toimia heijastusten avulla. Avoimessa ulkoilmassa laitteiden välillä pitäisi olla suora linja ilman ihmistä välissä.

Noh, koitetaan Kemorassa sitte se viimeinenkin vaihtoehto että teipataan kännykkä takalevyyn kans.

Vähän kyl veikkaan ettei ole lopullinen syy, ku se välillä antaa pelkästään sen ATE0 palautusarvon terminaalille vaikka tabletti on boxin vieressä.

Kymiring korkattu! Juuri sellainen kuin mitä olin videoista päätellytkin. Ihan ok rata hot lappaamiseen, mutta kisaamiseen surkea.

Hirveetä säätämistä oli kyl koko päivä järkkäreiden toimesta, eikä sähläävät kuskit yhtään sitä kaaosta helpottaneet.

Tänään hommat meni mallikkaammin, porukka pysyi paremmin radalla, eikä öljyjäkään tarvinnut harjailla. Se lauantai oli kyllä melkoista lehmät kevätlaitumelle -meininkiä, koko ajan joku nutullaan tai pihalla ja muutenkin ajettiin kuin päättömät.

Hemmetisti tossa radalla saa jumpata puolelta toiselle, en ihmette, että MotoGP-ukot vähän vieroksui.

Mjoo, todella mielenkiintoinen ja antoisa juhannus Kemorassa!

Heti Perjantain alkuun t33muki jeesasi mua pudottamaan keulaa 2.4mm ja siinä ohessa sitte puolivahingossa huomattiin yksi syy siihe miksei keula oo tuntunu toimivan kunnolla: Uusi keulakate oli päässyt jarruissa osumaan lokasuojaa vasten, joka oli estänyt etuiskarin painumisen koko matkalla. Siitä sitte porattiin uudet reiät etukatteeseen jotta saatiin pari senttiä katetta ylöspäin, ja muutti koko pyörän luonteen aivan toisenlaiseksi.

Eka setti oli vähä varovainen ku vanhat renkaat alla + keula laskettu + etukate ei ollu enää tiellä, ni ei uskaltanu iha hirveitä tykittää alkuun. Tuntu kuitenki ihan ok:lta, ainoo että perä oli aika levoton suorien päissä kovissa jarruissa. Siispä tiputin preloadia 1mm perästä, ja rauhottui perän käytös kerrasta jarruissa.

Muutaman setin sitte ajelin vanhoilla nakeilla, ja päivän päätteeks lyötiin lappunakit alle Lauantaita varten.
Lauantaina eka setti antoi jo uuden oman ennätyksen, mutten ollu tyytyväinen pyörän käytökseen, vieläki vähä levottoman tuntuinen mutkissa. Pehmensin kummankin pään esijännitystä millin (ja Perjantai-iltana olin vielä kiristäny naksun etupään compia ihan varotoimenpiteenä että hieman jarruttaisi mahdollista pohjaamista). Toi millin tiputus/pehmennys teki pyörästä todella ihanan ajaa. Sai antaa kunnolla kenkää mutkista ulos eikä tehny pomputusta, ei ravistusta, ei tarpeetonta sutimista, eikä keulinu ihan mahdottomasti pitkän suoran nyppylälläkään. Neloseen sai tunkea kaasua aivan eri tahtiin ku ennen ja perä istui nätisti maassa. Samoin T6 jarruun sai painaa jo lähes satasen merkillä ja vieläki taittui sisäreunaan oikein nätisti.

Lopputuloksena enkka parani 0.6 sekuntia (1:12.8 ---> 1:12.2) mutta en vieläkää oo täysin tyytyväinen. Nimittäin pyörä ei vieläkää taitu mutkiin läheskää niin hyvin kuin sen pitäisi. Tästä hyvänä osoituksena se, että kun uusilla nakeilla ajoin läpi T7 (eli karusellin oikea) ja mulla oli jo polvi maassa koko mutkan ja melkein osui jo jalkatappi asfalttiin.... niin Peetu päätti tulla musta ulkokautta ohi.... eli ei pyörä kyllä käänny niin terävästi kuin sen pitäisi.

Kuitenkin upea fiilis oli ekaa kertaa puoleentoista vuoteen ajaa pyörää joka käyttäytyi silleen ku sen pitäisi (poislukien laiska kääntyvyys mutkassa). Tosta on hyvä lähtee säätämään pyörää ja kuskin tekemistä nyt ku alkaa vihdoin löytyy luotto siihe ettei pyörä yritä tappaa koko aikaa. Vielä pitää keulaa laskea (ei esijännitystä vaan putkia) pari milliä jotta sais kääntyvyyttä paremmaks.

Myöski nopeudet kasvoi about kaikkialla rataa oikein nätisti.
Viime vuoden aika ja nopeudet :
1:12.8
pääsuora 197
katsomosuora 242
T3 jarruun 171 (apex 154)
paluusuoran jarru 215
hevosenkengän jarru 140
kahvilan mutkan jarru 170

Tänä vuonna :
1:12.2
Pääsuora 200
Katsomosuora 245
T3 jarruun 180 (apex 161)
paluusuoran jarru 220
hevosenkengän jarru 156
kahvilan jarru 180

Laitan videoo jakoon ku ehdin tekemään. Ja luullakseni selvitin sen RaceChronon ongelman että miksei RaceDAC anna sille dataa välillä ollenkaa (tai sitte antaa suoraa viivaa). Laitan sen tiedon tonne DACin omaan ketjuun... mutta perkele ku on hyvä fiilis ekaa kertaa pitkään aikaan.

Mjoo, todella mielenkiintoinen ja antoisa juhannus Kemorassa!

Tänä vuonna :
1:12.2
Pääsuora 200
Katsomosuora 245
T3 jarruun 180 (apex 161)
paluusuoran jarru 220
hevosenkengän jarru 156
kahvilan jarru 180

Koska topicin otsikko vähän vaatii niin tässä jahdattavaa kawalla höntsäilystä:

1.11.0, eli n, sekunti viime vuoden kisavauhdista:
Pääsuora: 205
Katsomosuora: 257 (vkl paras oli muuten 261,4, mut se tais tulla imusta) Teretulemast ohi siis. :D
T3 jarruun 190 (apex. 150) Tässä tulee vähän nössöiltyä.
Paluusuoran jarru: 228 (tähän saa kyllä 230+ kisassa)
Hevosenkengän jarru: 153 (tää ei oikein osunu koko vkl jostain syystä)
Kahvilan jarru: 188

Tosin tässä kohtaa on hyvä muistaa, että nuo suoranopeudet ei kerro ihan kaikkea. Enkkakierroksella Suzukilla nopeudet oli paljon lähempänä noita privan nopeuksia, mutta silti mentiin sekunti kovempaa kuin Kawalla. Mut kyllä tossa potenttiaalia on, kun vaan saa suoranopeudet muutettua kierrosajaksi.

Koska topicin otsikko vähän vaatii niin tässä jahdattavaa kawalla höntsäilystä:

1.11.0, eli n, sekunti viime vuoden kisavauhdista:
Pääsuora: 205
Katsomosuora: 257 (vkl paras oli muuten 261,4, mut se tais tulla imusta) Teretulemast ohi siis. :D
T3 jarruun 190 (apex. 150) Tässä tulee vähän nössöiltyä.
Paluusuoran jarru: 228 (tähän saa kyllä 230+ kisassa)
Hevosenkengän jarru: 153 (tää ei oikein osunu koko vkl jostain syystä)
Kahvilan jarru: 188

Tosin tässä kohtaa on hyvä muistaa, että nuo suoranopeudet ei kerro ihan kaikkea. Enkkakierroksella Suzukilla nopeudet oli paljon lähempänä noita privan nopeuksia, mutta silti mentiin sekunti kovempaa kuin Kawalla. Mut kyllä tossa potenttiaalia on, kun vaan saa suoranopeudet muutettua kierrosajaksi.
Hehe joo otsikko vaatii, ja kirittäminen on aina tervetullutta :grin:

Aivan jäätäviä vauhteja noilla uusilla vehkeillä saa leivottua.... En sais 257 tonne pitkän suoran päähän vaikka ajaisin sen 50 merkille asti kaasu pohjassa... T1 on vielä pikkasen saumaa tohon 201-202 vauhtiin koska ajoin uudella nakilla T1 jarruun 200 ja silti menin sisäkantin päälle melkeen ku käänty yllättävän nopeesti :D

Sama toi kahvilan jarru. Noi 1:08 ajat alkaa vaatii tollasia lukemia, mutta en oo tässä elämässä pääsemäs noihin. Kyllä sä Kemoran (ja todennäköisesti muutki radat) viet ihan 3-0 ... Alastarolla ja Botniaringillä veikkaan että pääsen suhteessa kaikkein lähimmäks sua. Kemorassa jos meinaan leipoo enempiä vauhteja suorien päihin ni apexiin täytyy saada lisää vauhtia, ja se onnistuu vain sillä että se pyörä lähtis taipumaan vihaisemmin sisään.

Tämä viikonloppu lupasi kyllä erinomaista tulevaa ajatellen! Ihana oli ajaa toimivaa pyörää.

Vertailin omaan ajooni, apeksi vauhdit on aika lailla samat (esim t2 reipas 160). Itse vaan nynnyilen jarruissa ja valuttelen mutkiin, pitää selkeästi alkaa vaan ajaa kovempaa. :D

Vertailin omaan ajooni, apeksi vauhdit on aika lailla samat (esim t2 reipas 160). Itse vaan nynnyilen jarruissa ja valuttelen mutkiin, pitää selkeästi alkaa vaan ajaa kovempaa. :D
Videota ja dataa näkemättä, veikkasin, korjaa ajolinja jarrumerkin ja apeksin välillä, niin menet mutkaan kovempaa. :;):

Mittailin tossa sagit keulan muuttamisen jälkeen.

Keulassa 38mm joten 2mm siinä on vielä valmistajan toleranssiin varaa (30mm-40mm).

Perää en pystyny ite mittaamaan ku mulla ei oo sitä työkalua, täytyy Alastarolla mittauttaa se viel sillee et joku muu kattoo sen mittanauhan. Dead sag oli ihan rajoissa kyllä.

Nonnih... Alastarolla olikin aika veikeää.

Ensin Keskiviikkona satoi alkupäivästä, onneks pääsin paikalle vasta puoliltapäivin. Sitte liputtamaan, ja satoi kovia kuuroja. Sitte päivän lopussa pääs 2 settiä ajamaan raastimen läpi vedetyllä MS2:lla... sen jälkeen se oli vielä raastuneempi eikä siinä ollu enää reunoilla muuta ku runkokumia :D Veikeä ajaa ku suti jopa kikkamutkan mäessä :) Muutenki se pyörä tuntui aika kauhealta ajaa, perä tuli niskaan Palmasin jarruissa joka kerta, ja vikassa kahvilan kompleksissa pyörä sukelsi turhan rajusti siihe vasuriin ja teki siitä käännöksestä melkoisen holtittoman.

Sitte illalla mittailin sagit uudelleen parin kaverin avustuksella ni ei tarttenu pelätä akrobatian tuomia mittausvirheitä. Perän sag oli aika alhaalla (en rupee sanomaan tänne lukuja). Siinä juttelin Esan kanssa, ja Esa sitte sano että hyvä lähtökohta on 5mm ero etupää vs takapää sagi. Sit saunan jälkeen päätin resetoida koko paketin ihan nolliin josta sitte lähtee liikkeelle. Eli nostin keulaputket ihan hattuun asti, laitoin perään esijännitystä sen verran että perä nousi sen 4mm, ja sit pehmensin ne takaiskarin comp/reb asetukset tehdasarvoihin.
Päivän paras kierros oli 1:23.3. Tiesin ettei se ole takarenkaan syy vaikka se sutiki kovasti. Tiesin että mutka-ajo sen kierrosajan tappaa eikä ne suorat.

Torstaina sitte KVR koulutukseen. Ajelin ekan setin sillä raastinrenkaalla, ja paras aika oli 1:24.1. Tämä siksi että otin TODELLA varovaisesti ku se takarengas ei pitäny enää yhtään, yritin vain keskittyä mutkatekemiseen. Siitä sitte videon kanssa KVR haukuttavaksi, ni tekemisessä oli hyviä asioita, mutta myös huonoja asioita. Oleellisin oli yhden Mediocre Nuuskamuikkusen suusta että "toi sun tekeminen näyttää valtamerilaivalta, taitat ihan hiton hitaasti mutkiin sisään. Sit näytin 2018 oman enkkakierrokseni perään, ni reaktio oli että "no mitä helvettiä, ihan eri asenne mutkiin mennessä, tyyliin 3x rajummin painat tossa pyörän mutkaan."

Tuo lausunto sitte herätti siihe todellisuuteen, että se 2019 paskaaki paskempi keula sai aikaan sen että ku se jatkuvasti pomputti/ravisti läpi mutkan, ni en yksinkertaisesti uskaltanu enää työntää sitä pyörää mutkaan ku se tuntui joka kerta että se kippaa pyörän. Sitte tosta KVR haukkumisesta rohkaistuna lähin seuraavaan settiin asenteella "iha sama meneekö nutulleen vai ei, nyt mä sitte työnnän sinne mutkaan" ---> Kello sano 1:21.8. Ihan vain pelkästään sillä että terävästi uskalsin taittaa pyörän sisään. Ja tossaki ajassa oli vielä aivan törkeästi ilmaa koska se terävämpi sisääntaitto aiheutti sen että menin koko ajan melkeen sisäkanttareiden päälle :D

Sitte vielä tämä Mediocre Nuuskamuikkunen kohteliaasti suostui testaamaan mun mopotinta ku menin itse liputtamaan. Toivoin että se ois ajanu 3 sekuntia mua kovempaa jotta ois sit ollu syy potkia itteensä päähän ku räplää vaan sitä kaasua... mutta ei se ihan niin mennyt.... ja palaute pyörän käyttäytymisestä oli se että setupin "nollaus" edellisenä iltana kannatti, koska pyörä tuntui kuulemma erittäin hyvältä ajaa, ainoa iso miinus oli sama vika mikä Esan pyörästäkin löytyi... eli pikakaasu antaa aivan liian rajun kaasun kun sen avaa. Kun mutkasta lähtiessä kaasu pitäisi avata vain sen verran että se on päällä, ni tuo pikakaasu tekee siinä avauksessa helvetin rajun tönäisyn pyörälle, joka aiheuttaa sen että mutkan linja sinkoaa suoraksi sen sijaan että se kaasun avaus kääntäisi pyörää. Tämän korjaaminen tulee olemaan todella todella vaikea juttu koska tuon pyörän ECU ei viime penkityksessä suostunut ottamaan dataa vastaan lainkaan, vaikka sieltä pystyi kyllä lukemaan dataa... plus mulla ei ole asianomaista piuhaa HRC Kittiin, enkä Tampereen BikeDoctoria lukuunottamatta tiiä yhtään dynopajaa jotka ois cebareita dynotellu kellä ois toi HRC softa.

Mutta jäi reissusta kaiken kaikkiaan todella positiivinen mieli. Pyörästä saatiin hyvä ajettava, sain sen toiminnasta asiantuntevan palautteen, sekä loistavan koulutuksen ansiosta sain kii siitä mikä oli jo osattu vuonna 2018, mutta minkä paska pyörä sammutti vuonna 2019. Tuon mutkaan taiton lisäksi sain vartalon käytöstä hitosti ohjeita miten parantaa omaa tekemistäni pyörän päällä, ja vaikka kello ei vielä näyttänyt (miten voisi ku juuri opittu asia) niin se muutti huomattavasti helpommaksi monessa paikassa Alastaroakin tekemistä ku kroppa oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Esso.k, ihmettelit että mitä se pyllykameran tuijottelu muka auttaa? Kyllä siitä koulutuksessa osaavat silmät laukoi sellasta määrää dataa ulos että heikompaa hirvittäis (ja kyllä minäki siitä videolta apexit näen :))... näkee siitä muutaki kuin nahkaan verhoillun työmiehen hymyn...

Esso.k, ihmettelit että mitä se pyllykameran tuijottelu muka auttaa? Kyllä siitä koulutuksessa osaavat silmät laukoi sellasta määrää dataa ulos että heikompaa hirvittäis (ja kyllä minäki siitä videolta apexit näen :))... näkee siitä muutaki kuin nahkaan verhoillun työmiehen hymyn...

2018 kun ostin ensimmäisen rata mopon ja hetken olin päätä seinään hakannut, niin k/vr kaverin kurssille alastaroon niin kyllä se noin 5.5sekkaa puhui pois taka kameralla ja ajolinja opastuksella. Ei menny raha hukkaan. Kuin paljon päiviä ja renkaita pitää tuhota että pääsee samaan ilman apuja ? Oma pb 1.21.196 jokkiksen aika-ajosta. Kisassa hieman hitaammin mutta taitanee olla vielä jokkiksen rataennätys. Näistä ajoista paikannettiin virheet ja valmentajan arvion mukaan matala 20 jopa korkee 19 olisi tehtävissä. Kyllä sieltä takaa paljon näkee kun ammattilaiset tietää mitä etsiä. Ja ihan saman näkönen arse mulla on ku muillakin 😂
Varmasti menen jatkossakin heidän kursseille, vielä pitäs toiset 5.5sekkaa saada ajasta pois 😂

Nonnih... Alastarolla olikin aika veikeää.

Tämän korjaaminen tulee olemaan todella todella vaikea juttu koska tuon pyörän ECU ei viime penkityksessä suostunut ottamaan dataa vastaan lainkaan, vaikka sieltä pystyi kyllä lukemaan dataa... plus mulla ei ole asianomaista piuhaa HRC Kittiin, enkä Tampereen BikeDoctoria lukuunottamatta tiiä yhtään dynopajaa jotka ois cebareita dynotellu kellä ois toi HRC softa.

Olen antanut HRC:n softan ainakin Vittaniemelle Samin autopajalle.
Kaapelin taisin tilata täältä -> https://tunertools.com/products/honda-motorcycle-kit

Olen antanut HRC:n softan ainakin Vittaniemelle Samin autopajalle.
Kaapelin taisin tilata täältä -> https://tunertools.com/products/honda-motorcycle-kit
Istuuko tuo kaapeli nimenomaan siihen HRC Race Kit ECUun, ettei käy niin että se istuu vain vakiolaatikkoon?

Tällainen on siis se piuha mitä ei tuppaa Suomesta löytämään millään:
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-HR...592974?hash=item5d86a006ce:g:KSUAAOSw5lJaxcAw

Näyttäisi että noissa kahdessa on erilainen liitin ECUn päässä. Osaavampi korjatkoon...

Istuuko tuo kaapeli nimenomaan siihen HRC ECUun, ettei käy niin että se istuu vain vakiolaatikkoon?

Tällainen on siis se piuha mitä ei tuppaa Suomesta löytämään millään:
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-HR...592974?hash=item5d86a006ce:g:KSUAAOSw5lJaxcAw

Näyttäisi että noissa kahdessa on erilainen liitin ECUn päässä. Osaavampi korjatkoon...

Tuo on nimenomaan HRC:n ecuun. Kytketään siihen punaiseen plugiin, joka on akun vieressä. Omassa pyörässä oli Ifitecillä flashätty HRC ecu ja tuo toimii sen ja Hondan aidon HRC-ecun kanssa.

Olin itse vähän epäileväinen tuon kaapelin suhteen, mutta laitoin silti tilaukseen ja hyvinhän se toimi.

Voin katsoa jos mulla olisi lähettää softa sulle sähköpostiin jos haluat? Esan softa taisi olla vanhempaa tuotantoa.

Tuo on nimenomaan HRC:n ecuun. Kytketään siihen punaiseen plugiin, joka on akun vieressä. Omassa pyörässä oli Ifitecillä flashätty HRC ecu ja tuo toimii sen ja Hondan aidon HRC-ecun kanssa.

Olin itse vähän epäileväinen tuon kaapelin suhteen, mutta laitoin silti tilaukseen ja hyvinhän se toimi.

Voin katsoa jos mulla olisi lähettää softa sulle sähköpostiin jos haluat? Esan softa taisi olla vanhempaa tuotantoa.
Miten musta vain näyttää että tossa sun linkkaamassa plugissa on 4-pin pieni liitin ku tossa mun linkkaamassa on tuo iso liitin?

Edit : Jaa nyt ku katoin ni USB palikkaan verrattuna kyllä se samankokoinen taitaa olla.

Miten musta vain näyttää että tossa sun linkkaamassa plugissa on 4-pin pieni liitin ku tossa mun linkkaamassa on tuo iso liitin?

Edit : Jaa nyt ku katoin ni USB palikkaan verrattuna kyllä se samankokoinen taitaa olla.

Juu ihan oikea kaapeli on. Jos mun pyörän nykyinen omistaja lukee tätä, voi varmaan vahvistaa asian. Ole hyvä, säästit juuri 300 puntaa.

Back