Projekti BMW K100RT

Tenere-Heikki

New member
alkujaan.jpg

Lähtökohtana '88 BMW K100RT, jonka ostin toissajouluna itselleni lahjaksi, kun sulovilenmäisittäin "sai halvalla". 170.000 km eli juuri sisäänajettu, mutta ajointoa veivät taka-Öhlins, joka oli vuotanut öljynsä pihalle, sekä jossain katteiden suojassa lymyilevä bensavuoto. Ostin koeajamatta (no niin no ostoaika tosiaankin oli joulukuu 2012...) ja säilöin tallinnurkkaan odottelemaan inspiraation iskemistä... Ja sitäpä saikin odottaa loppukevääseen 2014.

Jostain iski innostuksenpuuska ja aloin miettimään, josko rivi-Uralista saisi jalostettua jotain muutakin, kuin tuon perus-tourerin. Mietintämyssy päähän ja Google tietokoneeseen, niin johan alkoi mielessä kypsyä kuppilakilpuriteema! Lähtökohta ei niitä tavallisimpia, mutta parempi niin. Tokihan muistissa oli myös TwinTenoxin K100C.


alkupemari.jpg

Iskarin revin irti viime viikolla ja toimitin huoltoon, tänään äitienpäivän aamuna sitten riehuin työkalujen kanssa sen verran, että sain liiat muovit varastonnurkkaan ja RT:n sisällä piilevän moottoripyörän esille. Kokeilin piruuttani, lähtisikö kampe käymään ja eikös vaan kertastartista tulille! Wunderbar! Samalla paikallistui bensavuotokin, eli se kuuluisa "Joku" oli pistänyt bensaletkuun liian ison klemmarin, jossa ei tarpeeksi kirivaroja: pumppu lyö paineet linjaan, niin alkaa tihkuttaa liitoksesta. Halpa vika.


palikats.jpg

Tilaukseen menivät jo BSK SpeedWorksilta jalkatappisarja sekä pakoputkiadapteri, jolla saa Koopyörän alkukäyriin yhdistettyä tarvikemallin sliparin. IiPeistä löytyi vielä BSK:n kisa-Bemarissaan käyttämä satulapohja. Ostoslistalla vielä ainakin cliparit / matala tanko, mittaristo, etu- ja takalamppu sekä änkkäri. Ruuvausrupeamana arvelin irrottaa rungon pois koneen selästä, rälläköidä perää lyhemmäksi ja muutenkin hioa turhat korvakkeet pois, sekä pulverimaalauttaa koko komeuden. Vanteet samaan väriin (budjettisportti saa välttää valuvantein, nyt ei tavoitella pinnavanteita...) ja ainakin vielä mielessä siintää siniset runko + vanteet ja valkoiset tankki + perämuovi, voisipa pituussuuntaan vetäistä vielä Martini-raidan pyörän yli.


morko.jpg

Malliksi alkuvoimaisempi esikuvaversio.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuten kustansi tuo kollektori?

Kallishan tuo oli mokomaksi putkihässäkäksi eli £215 (263 eypo) + pk, mutta kun itsellä ei taitoa tuommoista väkertää...

Varastonnurkasta jo löytyi tankoehdokas nro I, eli wanhan Guzzi-projektin jäämistöstä matala ace-tanko. Katsotaan taipuuko selkäruoto enää moisiin.

Pari yötä nukuttu projektin aloittamisen päälle, eikä vielä ainakaan harmita. Aina maailmaan yksi pilattukin Pemari mahtuu!
 
On kyl arvokas putkenpala.. Ace bar taitaa olla tuo munkin jos ulkoa oikein muistan.

Täytyykö perustaa pilattujen Bemareiden miitti. :D Vähän kuin Ladojen kokoontumisajo Kummelissa. "..Tänne saatana ketään tule.."
 
Värimaailmaa jo miettinyt, niin kyllä se taitaa kallistua tuohon Bemarin kisaväritykseen, eli runko ja vanteet sinisiksi ja tankki + muoviosat valkoisiksi. Siihen vielä pitkittäissuuntaan keskelle Martini-raita, niin voisi olla aika makia.
09_04_2013_K100RR_bsk_speedworks_01.jpg

Vähän tähän malliin, mutta etukatteeksi jokin vähemmän streetfighter-tyylinen ja nuokin M-rannut jätetään pois.

Sunnuntaina vuorossa "rungon raiskauksen" aloittelu, kun tuttu HD-rakentelija lupasi suorittaa hitsaustyöt (+ taidan tuputta vaikeimmat rälläkkätyötkin hänelle...). Kunhan ei tulisi chopperirunkoa!
 
alutankki.jpg

Soodapuhallettavana ollutta tankkia ihmetellessä mieleen hiipi ajatus sen kiillottamisesta (K-Bemareiden tankit ovat alumiinisia), kun mitään isompaa naarmua tai lommoa ei maalikerrosten alta paljastunutkaan. Ilmeisesti tankki päässyt vähällä matkakatteiden suojassa eikä päällekään oltu "osattu" pudotella mitään isompaa. Juhannusurakkana ainakin tankin hionta 800- ja 1200-vesihiomapapereilla. Sormenpäät valittaa jo valmiiksi...
 
Itse olen käyttänyt kiillottamiseen tasohiomakonetta. Säästää kummasti sormenpäitä.
 
Osasia haalittu ja tankki ammattilaiselle kiillotettavaksi (meinasin itse ensin kokeilla, mutta olisi tullut liian tyyris harjoittelukappale).

Nyt pitäisi sitten pähkäillä rungon ja vanteiden väri. Ensin suunnitelmissa oli sininen molempiin, mutta nyt Pemarista näyttäisi muotoutuvan "klassisempi" kahvilaraaseri (nokalle Guzzi Le Mans I:n bikinikate ja pyöreä 7" lamppu, peräosastolle taas Norton Manx -tyylinen satula ilman takalokaria tai -muoveja), niin jotain perinteisempää hakusessa. Grafiitinharmaa alkanut pyörimään mielessä, vai olenko perinneukko ja maalautan perusmustalla? Hyviä ehdotuksia saa esittää!
 
Osasia haalittu ja tankki ammattilaiselle kiillotettavaksi (meinasin itse ensin kokeilla, mutta olisi tullut liian tyyris harjoittelukappale).

Nyt pitäisi sitten pähkäillä rungon ja vanteiden väri. Ensin suunnitelmissa oli sininen molempiin, mutta nyt Pemarista näyttäisi muotoutuvan "klassisempi" kahvilaraaseri (nokalle Guzzi Le Mans I:n bikinikate ja pyöreä 7" lamppu, peräosastolle taas Norton Manx -tyylinen satula ilman takalokaria tai -muoveja), niin jotain perinteisempää hakusessa. Grafiitinharmaa alkanut pyörimään mielessä, vai olenko perinneukko ja maalautan perusmustalla? Hyviä ehdotuksia saa esittää!

Perinteet perinteinä, mutta eikö tuo Harmaa - Musta-akseli kuitenkin ole aika ****n tylsä.
 
Perinteet perinteinä, mutta eikö tuo Harmaa - Musta-akseli kuitenkin ole aika ****n tylsä.

No onhan se, ja samalla menisi rungonmaalaus "hukkaan", jos pulveroisi alkuperäisellä värillä.

Pitäisi mielessään tuumailla, mikä se nyt passaisi tuon kiillotetun alumiinitankin kaveriksi; Koo-Pemarin bensatankki on kuitenkin sen kokoinen kapistus, että se väkisinkin jää huomion keskipisteeksi. Punainen voisi olla ookoo, eikä se alunperin suunniteltu sähkönsininenkään paskempi olisi.
 
No onhan se, ja samalla menisi rungonmaalaus "hukkaan", jos pulveroisi alkuperäisellä värillä.

Pitäisi mielessään tuumailla, mikä se nyt passaisi tuon kiillotetun alumiinitankin kaveriksi; Koo-Pemarin bensatankki on kuitenkin sen kokoinen kapistus, että se väkisinkin jää huomion keskipisteeksi. Punainen voisi olla ookoo, eikä se alunperin suunniteltu sähkönsininenkään paskempi olisi.

Mikäs vika noissa Bemarin valko-sini-puna-yhdistelmissä on? Mielestäni kohtuullisen hieno väriyhdistelmä.
 
Mikäs vika noissa Bemarin valko-sini-puna-yhdistelmissä on? Mielestäni kohtuullisen hieno väriyhdistelmä.

Niin runko valko-sini-puna-kirjavaksi? :p

Bensatankki siis kiillotetaan alumiinipinnalle, ei maalata. Penkissä ei ole maalattavia osasia, vaan on kokonaan päällystetty tekolehmännahalla (ei siis tuo ylemmissä kuvissa oleva kusilaituinen, vaan Norton Manxin penkin kopio). Le Mans Guzzin etukate on sen verran pieni, että sen suihkii yhdellä värillä, ja etulokariksikin pitänee jostain haalia alumiininen kurakaari. Ei siis paljon värjättävää pintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös