• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Projekti: Kawaraaseri

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikidor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos juotoshommat kyllästyttää, ja oma juottotaito epäilyttää.
On olemassa sellasia jatkoliittimiä, jonka keskellä on tinarengas, ja itse jatkoliitin on kokonaan kutistuva.
Vedät siis jatkoliittimen johdon päälle, pyörittelet liitettävien johtojen kuoritut päät yhteen, vedät sitten jatkoliittimen niin että tinarengas osuu tämän kuoritun ja pyöritettävien päiden kohdalle.
Sitten ei muuta kun lämpöä, tina sulaa johtojen ympärille, ja liitin itsessään kutistuu johtojen ympärille.
Tulee kerralla hyvin tinatut johdot, vesisuojattu liitos, sekä se säästö vaivassa.

Nuo liittimet on ehkä hiukan hintavia, mutta ainakin minusta joka sentin väärti sähkötöissä joissa pitää jatkaa johtoja.
 
Kyllä tuo toteutustapa on ainoa oikea johtojen liittämiseen, kiva nähdä että joku muukin viitsii tehdä noin. Kutistesukaksi vielä sellainen liimalla varustettu niin avot. Yleensä mennään sillä perinteisellä puristettavalla Apicolla tai sen halvalla kopiolla, jolloin keskeytys tekniseen vikaan on vain ajan kysymys. Silti niitä itsepäisesti käytetään, kun "ovat juuri siihen tehtyjä ja niin näppäriä..."

Tuossa vaivannäkö palkitaan toimintavarmuudella, eikä liitoksiin tarvitse enää myöhemmin koskea. :thumbup:

-mikko-
 
Kyllä tuo toteutustapa on ainoa oikea johtojen liittämiseen, kiva nähdä että joku muukin viitsii tehdä noin. Kutistesukaksi vielä sellainen liimalla varustettu niin avot. Yleensä mennään sillä perinteisellä puristettavalla Apicolla tai sen halvalla kopiolla, jolloin keskeytys tekniseen vikaan on vain ajan kysymys. Silti niitä itsepäisesti käytetään, kun "ovat juuri siihen tehtyjä ja niin näppäriä..."

Tuossa vaivannäkö palkitaan toimintavarmuudella, eikä liitoksiin tarvitse enää myöhemmin koskea. :thumbup:

-mikko-

Mielenkiintoista että autoteollisuuden, itse asiassa huollon puolella, ihan konsernin ohje on käyttää tuollaisia liittimiä sähkökorjauksiin juuri siksi että eliminoidaan asentajan virheet, noita kun ei voi sössiä.
Würthillä löytyy ainakin nimellä one-step kutistejatko.
Tottakai tuokin on toimiva tapa, mutta nuo varmasti ovat vähintäänkin yhtä hyviä. Ne on juuri siihen tehty ja erittäin näppäriä. Nyt ei puhuta mistään abikoista tosiaankaan.

Ja kumpi nyt sitten on kätevämpää, juottaa johdot yhteen, jonka jälkeen leikata ja kutistaa päälle kutistesukka,
vai laittaa yksi liitin jossa on tina ja kutistesukka samassa, muuta kuin johdot sinne ja lämpöä.

Ja jos mun höpinöistä ei saa selvää, suora lainaus würthiltä millaisista liittimistä on kyse:

"One–Step Kutistejatko
Yhdellä työvaiheella eristetty, tiivis ja luja liitos,
joka on suojattu myös mekaanista rasitusta vastaan.
Tinarengas sulaessaan juottaa työkohteet toisiinsa kiinni.
Eristemateriaalina ristisilloitettu läpikuultava lämpökutistuva polyolefi ini. Kutistumislämpö
+125 °C.
Hylsyn lämpökutistuva ulkovaippa eristää ja tiivistää liitoksen ja juoksumateriaalilta
pinnoitettu tinarengas sulaessaan juottaa työkohteet toisiinsa kiinni. Hyvä
tärinänkesto."

E: JA tarkoitus ei ole mitenkään väheksyä tuota tapaa, vaan lähinnä tuoda esille vastaava, vähintään yhtä hyvä ja näppärämpi ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo toteutustapa on ainoa oikea johtojen liittämiseen, kiva nähdä että joku muukin viitsii tehdä noin. Kutistesukaksi vielä sellainen liimalla varustettu niin avot. Yleensä mennään sillä perinteisellä puristettavalla Apicolla tai sen halvalla kopiolla, jolloin keskeytys tekniseen vikaan on vain ajan kysymys. Silti niitä itsepäisesti käytetään, kun "ovat juuri siihen tehtyjä ja niin näppäriä..."

Tuossa vaivannäkö palkitaan toimintavarmuudella, eikä liitoksiin tarvitse enää myöhemmin koskea. :thumbup:

-mikko-
virallisesti kai sellainen liitos joka joutuu mekaanisen rasituksen alle( tärinä tms.) pitää tehdä puristamalla eikä tinaamalla.

mutta jotain tein kyllä omaan mopoonikin tinaamalla->päälle itsevulkanoituvaa ja sukka ja on kestänyt..

Projekti näyttää hienolta ja mukava seurata rakentamista kuva kuvalta:)
 
Saitko kyseltyä uusien hintaa siltä hemmolta (http://www.rempsunmetalli.fi/index.html)? Oliko paljon hinta pompsahtanut mitä minulle lupas?

En itseasiassa edes kysellyt hintaa levyille. Alhaalla olikin viesti, että hinta on 75 euroa plus postit. Kolme levyä olisi siis muutaman satasen, mikä ei tällä hetkellä mahdu budjettiini. Ajan siis nuo levyt loppuun.

KawaLTD kerkesikin jo hakemaan minulta yhden osan mikä jäi jouten tästä rakennusprojektista, siis sarvet. Jos muilla on kiinnostusta Kawasaki Z 500 (vuosimalli 1981) alkuperäisosiin niin myytävänä olisi:
- Sivukatteet
- Takakate
- Vilkut x 4
- Takavalo
- Satula
- Manuaalikotelo
- Kytkin- ja jarrukahvat runkoineen
- Puolikäytetyt kaasuvaijerit (annetaan ilmaiseksi jos joku jaksaa noutaa)
- Kierroslukumittari
- Jarruletkut (nämäkin annetaan ilmaiseksi)
- Ja muut osat mitä ei laiteta enää tuohon kiinni. En muista kaikki osia ulkoa..

Privaviestiä tarjouksen kera jos kiinnostaa!

Ketjujen niittaustyökalut saan lainaan alkuviikosta!!
 
Mielenkiintoista että autoteollisuuden, itse asiassa huollon puolella, ihan konsernin ohje on käyttää tuollaisia liittimiä sähkökorjauksiin juuri siksi että eliminoidaan asentajan virheet, noita kun ei voi sössiä.
Würthillä löytyy ainakin nimellä one-step kutistejatko.
Tottakai tuokin on toimiva tapa, mutta nuo varmasti ovat vähintäänkin yhtä hyviä. Ne on juuri siihen tehty ja erittäin näppäriä. Nyt ei puhuta mistään abikoista tosiaankaan.

Ja kumpi nyt sitten on kätevämpää, juottaa johdot yhteen, jonka jälkeen leikata ja kutistaa päälle kutistesukka,
vai laittaa yksi liitin jossa on tina ja kutistesukka samassa, muuta kuin johdot sinne ja lämpöä.

Ja jos mun höpinöistä ei saa selvää, suora lainaus würthiltä millaisista liittimistä on kyse:

"One–Step Kutistejatko
Yhdellä työvaiheella eristetty, tiivis ja luja liitos,
joka on suojattu myös mekaanista rasitusta vastaan.
Tinarengas sulaessaan juottaa työkohteet toisiinsa kiinni.
Eristemateriaalina ristisilloitettu läpikuultava lämpökutistuva polyolefi ini. Kutistumislämpö
+125 °C.
Hylsyn lämpökutistuva ulkovaippa eristää ja tiivistää liitoksen ja juoksumateriaalilta
pinnoitettu tinarengas sulaessaan juottaa työkohteet toisiinsa kiinni. Hyvä
tärinänkesto."

E: JA tarkoitus ei ole mitenkään väheksyä tuota tapaa, vaan lähinnä tuoda esille vastaava, vähintään yhtä hyvä ja näppärämpi ratkaisu.

Niin siis mitenkään en tuominnut noita sinun tarkoittamia liittimiä, niistä ei itsellä kokemusta tosin ole. Tarkoitin, että minusta ainoa luotettava tapa kahden johdon yhdistämiseksi on tinaus ja liimasukka ympärille. Ja jos tuohon hommaan on nykyisin saatavilla oma liittimensä, niin hieno juttu. Tuollaisia liittimiä ei siis puristeta pihdeillä ollenkaan, vaan se tinarinkiula hoitaa koko homman? Mitenkäs koot, onko perinteiset punainen/sininen/keltainen? Joskus olen käyttänyt Wurthin niitä vanhemman mallisia puristettavia ja sen jälkeen lämmitettäviä liittimiä, mutta en ole kyllä moneen vuoteen tutustunut ko. firman sähkötarvikkeisiin. Täytynee joskus pistäytyä silläkin hyllyllä.

Veneisiin olen jonkinverran uusinut vanhoja sähköjä, vaikka en mikään sähkömies olekaan. Merellä nuo kunnolliset liitokset korostuvat, suola pitää siitä huolen. Niissä olosuhteissa näkee nopeutetulla aikataululla miten sellaiset halpis puristusliitokset käyttäytyvät ajan saatossa.

-mikko-
 
Mielenkiintoista että autoteollisuuden, itse asiassa huollon puolella, ihan konsernin ohje on käyttää tuollaisia liittimiä sähkökorjauksiin juuri siksi että eliminoidaan asentajan virheet, noita kun ei voi sössiä.
Würthillä löytyy ainakin nimellä one-step kutistejatko.
Tottakai tuokin on toimiva tapa, mutta nuo varmasti ovat vähintäänkin yhtä hyviä. Ne on juuri siihen tehty ja erittäin näppäriä. Nyt ei puhuta mistään abikoista tosiaankaan.

Ja kumpi nyt sitten on kätevämpää, juottaa johdot yhteen, jonka jälkeen leikata ja kutistaa päälle kutistesukka,
vai laittaa yksi liitin jossa on tina ja kutistesukka samassa, muuta kuin johdot sinne ja lämpöä.

Ja jos mun höpinöistä ei saa selvää, suora lainaus würthiltä millaisista liittimistä on kyse:

"One–Step Kutistejatko
Yhdellä työvaiheella eristetty, tiivis ja luja liitos,
joka on suojattu myös mekaanista rasitusta vastaan.
Tinarengas sulaessaan juottaa työkohteet toisiinsa kiinni.
Eristemateriaalina ristisilloitettu läpikuultava lämpökutistuva polyolefi ini. Kutistumislämpö
+125 °C.
Hylsyn lämpökutistuva ulkovaippa eristää ja tiivistää liitoksen ja juoksumateriaalilta
pinnoitettu tinarengas sulaessaan juottaa työkohteet toisiinsa kiinni. Hyvä
tärinänkesto."

E: JA tarkoitus ei ole mitenkään väheksyä tuota tapaa, vaan lähinnä tuoda esille vastaava, vähintään yhtä hyvä ja näppärämpi ratkaisu.

Niin siis mitenkään en tuominnut noita sinun tarkoittamia liittimiä, niistä ei itsellä kokemusta tosin ole. Tarkoitin, että minusta ainoa luotettava tapa kahden johdon yhdistämiseksi on tinaus ja liimasukka ympärille. Ja jos tuohon hommaan on nykyisin saatavilla oma liittimensä, niin hieno juttu. Tuollaisia liittimiä ei siis puristeta pihdeillä ollenkaan, vaan se tinarinkula hoitaa koko homman? Mitenkäs koot, onko perinteiset punainen/sininen/keltainen? Joskus olen käyttänyt Wurthin niitä vanhemman mallisia puristettavia ja sen jälkeen lämmitettäviä liittimiä, mutta en ole kyllä moneen vuoteen tutustunut ko. firman sähkötarvikkeisiin. Täytynee joskus pistäytyä silläkin hyllyllä.

Veneisiin olen jonkinverran uusinut vanhoja sähköjä, vaikka en mikään sähkömies olekaan. Merellä nuo kunnolliset liitokset korostuvat, suola pitää siitä huolen. Niissä olosuhteissa näkee nopeutetulla aikataululla miten sellaiset halpis puristusliitokset käyttäytyvät ajan saatossa.

-mikko-
 
Ei puristeta ollenkaan, pelkästään lämpöä. Ja on saataville erikokoisina. Tuossa on itseasiassa vielä kuva sellaisesta:

10140229.jpg


Jottei keskustelu menisi projektista aivan sivuraiteilleen, todettakoon aloittajalle että
alun perin aloin seuraamaan projektia ihan projektin, en sähkötöiden takia :grin:
 
Kommentoin vielä tähän, että motonetista saa noita onestep tyyppisiä liittimiä.
 
Alkavaa viikonloppua kaikille!

Tänään sain väkerrettyä sähköt loppuun! Sitä riemun määrää kun käänsin virta-avainta eikä kuulunut poksahduksia tai mikään ei tuoksunut kärähtäneelle. Sitten valot päälle ja nehän perkele toimivat.. :jippikaijee:

Ainoastaan torvi ei toiminut ensitestin jälkeen. Tutkin sen toimintaa viikonloppuna..





Johdot sain yllättävän hyvin rungon taakse piiloon, mutta näkyyhän ne sieltä jos haluaa niitä katella. Pääasia ettei heti osu silmään..



Perän sähköt sain hyvin ja siistiin nippuun! Onneksi tuo sähköjohtokimppu jää penkin alle piiloon.



Rungon vieressä kulkeneet johdot kiinnitin valkoisella nippusiteellä. Vaihtoehtoina oli musta tai valkoinen. Kumpikaan ei ole mielestäni järin siisti, mutta valkoinen on vähemmän ruma..





Muistelin, että minulla olisi ollut jo kaikki osat mitä kasaamiseen tarvitsen, mutta posti toi taas tänään yhden paketin. No kahvakumit siellähän oli.. Hintakin oli suolaiset 3 euroa sisältäen postikulut. Mallia ping pong nekin, siis kiinalaiset.



Illalla taidan vielä poistaa yhden tehtävän homman listalta ja laittaa öljyt, siis Delvakit koneeseen!

Jatkuu..
 
Tosi mukava projekti seurata kun etenee noin vauhdilla.

Illalla taidan vielä poistaa yhden tehtävän homman listalta ja laittaa öljyt, siis Delvakit koneeseen!

Dodiin! Popcornit mikroon ja refresh nappulaa painelemaan. 3 maailmansota on valmiina alkaamaan :grin:
 
Äkkii pois vacci jutut ennen kun tääkin oksa pilataan 100000000 vakki kommentilla.. Menee vaan kiva projektin seurailu :hanuria:
 
Back
Ylös