• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Puolan tiestö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Niin että minkälainen on tiestö Saksasta päin tonne Auschwitzin suunnalle. Onko miten turvallista ajella omin nokkineen? Rajamuodollisuudet? Haen lähinnä sitä, että pääseekö sinne päällystettyä tietä pitkin kun ei tuo Hayabusa oo parhaimmillaan sorapätkillä matkavarustuksen kanssa.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

biggrin.gif

Eipä ole kotona tuoretta Puolan karttaa. Mutta karttoja tutkimalla löydät sinne taatusti Saksasta päin päällystetyn tien. Sen päällysteen kunto voi kyllä olla 20 sentin rekkaraiteilla. Toisaalta voit löytää myös mahtavasti tietyöpätkiä. Puolan tiet ei ole mitään riemua, mutta itse maa on kiva. Rajamuodollisuudet – hei – maa kuuluu EU:iin. Voit joutua näyttämään passiasi, kun ei taida kuulua Schengen-sopimuksen piiriin.
Turvallista – no, ei Puola taatusti ole moottoripyöräilyä turvallisimmillaan, ainakaan liikenteen puolesta. Mutta onhan sitä todettava, että asukkaitakin on n. 40 miljoonaa, ja ne eivät ole varustettuja suomalaisella mentaliteetilla.

Rajamuodollisuudet ovat helpot, passia vaan vilauttaa. Rekisteriotetta saattaa myös kysyä rajalla. Ja Puolan tiet on ihan ok, paitsi jossain on karmeita rekkojen uria. Katso valmiiksi ettei reitille osu tietöitä.
Muuten ok, sinne vaan!

Hep, samalle reitille suuntaa 2 muutakin busaa, samalla kohteella... milloin olet lähdössä? Hapen kera startataan jussin jälkeen... Auschwitzista meidän matka jatkuu kohti Kroatiaa.

Tulin viime elokuussa Oswiecimistä (Auschwitz auf Deutsch) Tallinnaan 28:ssa tunnissa. Meinasi tulla hoppu, kun loma alkoi olla loppu... Puolan teillä oli välillä ärsyttävän kuoppaista. Tuntui, että uusissakin (siis vastapäällystetyissä) teissä oli koko ajan pieniä "korkeuseroja". Taamissa kaivonkannet ja ratakiskot saattoivat olla aivan eri korkeudella kuin kestopäällyste. Ajaminen tuntui ottavan voimille, kun pyörää joutui "viemään" ja olemaan tosi skarppina koko ajan. Enemmäin kuin tiet minua kuitenkin kyllä stressasi liikenne: ohittelevat rekat (!) ja käsittämättöman kovaa kulkevat täyteen lastatut polski-fiatit. En yöllä meinannut välillä perässä pysyä, kun paikalliset kaahasivat koppimopoillaan nappi laudassa. Liikenteeseen kuitenkin tottui aika nopeasti. Sen huomasi sitten kotona Suomessa, kun ajaminen oli suoranaista hermolepoa:
smile_org.gif
pyörälle annettiin tilaa, vilkkujakin vähän käytettiin ja opasteita ymmärsi jopa lukea!! Suosittelen Puolaa ja muitakin uusia EU-maita pyöräreissun kohteiksi. Sekaan vaan, mutta oikealla reissuasenteella ja varovasti. Pikkukylissä pari kertaa pysähtyessäni minunkin pyöräni näytti herättävän jonkin verran "kiinnostusta", joten 'busalle voi myös löytyä "ihailijoita"... Niin, reissasin kaksin yhdellä pyörällä ja yövyttiin teltassa maastossa "omin luvin".  
wink.gif

Tarkotuksena olis lähtee heinäkuun ekalla viikolla ja reissata Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan.Sieltä arvelin tehdä piston tonne Puolaan.Tarkotus olis ajella sitten jotakin kautta Pohjois-Italiaan ja Välimerelle.Takasin pohjosen suuntaan meinaisin ajella Saksan ja Ranskan rajamaita pitkin.Tarkka reittisuunnitelma on vielä auki.Tai eihän mulla ikinä olekaan mitään kovin tarkkoja suunnitelmia.Toimii paremmin mun kohdalla!Oishan se matkaseura ihan kiva (ja vieläpä Busseja!).

10.07. olisi tarkoitus olla Birdiä ulkoiluttamassa Opatijassa,Kroatiassa. Kämppä buukattu 5 vrk rantahotellista,lähin Night Club 50 m,lähin disco 100 m,jne.Tosi upee lomakaupunki,ja lähellä paljon hienoja paikkoja mihin voi heittää mopolla pistoja jos ei jaksa Opatijassa koko aikaa makoilla...Lompakko täyteen kunia ja loman viettoon!!!

Tulin viime elokuussa Oswiecimistä (Auschwitz auf Deutsch) Tallinnaan 28:ssa tunnissa. Meinasi tulla hoppu, kun loma alkoi olla loppu... Puolan teillä oli välillä ärsyttävän kuoppaista. Tuntui, että uusissakin (siis vastapäällystetyissä) teissä oli koko ajan pieniä "korkeuseroja". Taamissa kaivonkannet ja ratakiskot saattoivat olla aivan eri korkeudella kuin kestopäällyste. Ajaminen tuntui ottavan voimille, kun pyörää joutui "viemään" ja olemaan tosi skarppina koko ajan. Enemmäin kuin tiet minua kuitenkin kyllä stressasi liikenne: ohittelevat rekat (!) ja käsittämättöman kovaa kulkevat täyteen lastatut polski-fiatit. En yöllä meinannut välillä perässä pysyä, kun paikalliset kaahasivat koppimopoillaan nappi laudassa. Liikenteeseen kuitenkin tottui aika nopeasti. Sen huomasi sitten kotona Suomessa, kun ajaminen oli suoranaista hermolepoa:
smile_org.gif
pyörälle annettiin tilaa, vilkkujakin vähän käytettiin ja opasteita ymmärsi jopa lukea!! Suosittelen Puolaa ja muitakin uusia EU-maita pyöräreissun kohteiksi. Sekaan vaan, mutta oikealla reissuasenteella ja varovasti. Pikkukylissä pari kertaa pysähtyessäni minunkin pyöräni näytti herättävän jonkin verran "kiinnostusta", joten 'busalle voi myös löytyä "ihailijoita"... Niin, reissasin kaksin yhdellä pyörällä ja yövyttiin teltassa maastossa "omin luvin".  
wink.gif
Kuvaus Puolasta aika loistava -ja suosituskin. Allekirjoitan!

Huomautan, että Puola on iso maa. Kun ollaan lähellä Tsekin ja Saksan rajaa, maisema, tiestö -ja joskus jopa ajokulttuuri muuttuu
smile_org.gif

12R:rä myös lähdössä Tallinnasta Ausvitsiin. Ajankohta on elokuussa. Puola arvelluttaa myös omalla kohdalla lähinnä yöpymiset ja tiestö. Sieltä sitten Itävallan kautta Italiaan ja paluu jotain kautta, todennäköisesti Ranska-Ruotsi.

Ei muuta ku vaan! Itse viihdyin Puolan teillä pienestä epätasaisuudesta huolimatta ihan jumalattoman hyvin, ja kun vähän katsoo perseensä perään se on muutenkin ihan ookoo paikka reissata. Liettua oli omakohtaisesti paljon ...miten sen nyt sanoisi... rauhattomamman ja arveluttavamman tuntuinen paikka ajaa. Paitsi veikeet siniset...
Tiestö Puolassa oli ainakin idän suunnassa suorastaan loistokunnossa (no okei, mä ajoin ennen sitä jossain Viron ja Latvian itäosien mutkateillä jotka oli yhtä perunapeltoa, ehkä se vaikutti vähän tähän mielipiteeseen). Yöpymiset kannattaa -jos motelli/hotelli majoitusta suunnittelette- hoidella paikoissa joissa on vartioitu aidattu tms. alue pyörille. Englanti on Puolan maaseuduilla melkolailla turha kieli, suuremmissa kaupungeissa (esim. Krakova) kielitaitoa tuntui löytyvän hyvin. Krakova on ihan jumalaisen kaunis kaupunki, suosittelen...
inlove.gif

Joo, kyllä mä voisin lähteä takas Puolaan ajelemaan.
biggrin.gif

Taas ollaan kotona.
Olen samaa mieltä kuin edelliset. Viime kesänä, kuten täällä on tullut jo esillekin, ajoimme Via baltican kautta Puolan läpi, ja myöskin käytiin siellä Auschwichissa, vai miten se kirjoitetaan. Puolassa oli kiva ajaa, kun oli tarkkana.
biggrin.gif

hyvä meininki! ota tästä nyt sitten selvää..
cool.gif
joku tykkää ajella rauhassa pikku jännityksessä, toinen taas  turvallisuutta tuntien hyvää tietä, vailla "yllätyksiä".  Puola on mahdollisuuksien maa löytyypi kaikenlaista..Krakova  
inlove.gif
.. mitä voisin sanoa ...euroopan kauneimpia kaupunkeja.. se että ottaako matkan nauttien hyvistä teistä ja kalliista palveluista "turvallisesti" vai huonommista teistä ja monasti enemmin elämyksiä tuottavista asioista on valinta..itse  suosin jälkimmäistä.
bowdown.gif

Kiitoksia vaan vastauksista! Pittää se lähtee kattomaan miltä se Puolassa näyttää.

Vielä semmosta että oisko kellään suositella hyvää,halpaa ja turvallista majapaikkaa tosta Krakovan seutuvilta?Pitäs siis löytyä myös pyörälle turvallinen yösija.

Minkäslainen on toi polttoaineen laatu Puolassa?

Toissa kesänä yövyttiin Karkovassa Hotel Batoryssa.

http://hotelbatory.pl/index_ang.html

Erittäin asiallinen hotelli jossa pyörän sai turvallisesti vartioidulle sisäpihalle parkkiin. Ja hotelli on kevyen kävelymatkan päässä keskustasta. Hinnaston mukaan näyttäs huoneet irtoavan 1hh = 50e ja 2hh = 65e.

Satavarmaks en muista mutta varaus taidettiin tehdä ton kautta.

http://www.hotelsinpoland.com/

Käymisen arvoinen mesta on myös suolakaivos.

http://www.salt-mine.com/english/index.html

Tiestö on ihan siedettevä ja liikenteen kanssa pärjää varovaisuuttaa noudattaen.

Moro!

Paljon kiinnostavaa speksiä Puolaan liittyen. Olen itse ajatellut lähteä katsomaan Tzekin RR-kisoja elokuun lopussa ja siitä sitten kierrellä Slovakiaa, Unkaria, Itävaltaa, jne. Osaisko joku suositella sopivaa reittiä tonne Brnon suuntaan? Uskaltautuisko ensikertalainen Via Balticalle vai mikä olis hyvä reittivaihtoehto? Onko joku lähdössä samalle suunnalle samaan aikaan?

Itse menen Brnoon jo heinäkuussa, 16.-17.07. ajetaan Superbiken ja Supersportin(Tatu,Penna,Haarala) MM-skabat siellä. Jossain lehdessä oli väärä pvm jonnekin kesäkuulle,tarkastin FIMistä ja kyllä oikea ajankohta on tuo yllä oleva.Brnoonhan voi mennä vaikka Saksasta koukaten tai ajaa Saksaa alas vaikka Slovakiaan ja nousta sieltä.Prahan yläpuolella on mukava motoristien majatalo, Bikerhouse Walhalla,jos menet sitä kautta.

Kierrettiin viime kesänä, Rostock (Saksa), Pariisi (Ranska) Praha (Tsekki) Ja siitä puolan länsirajan tuntumasta Berliiniin. Mulle oli Puolan liikennekulttuuri hieman liikaa.

Ohitin rekkaa 2 kaistasella tiellä, vastaan tuli rekka kauempaa, mutta sen ohi päätti lähteä toinen rekka. Eli 3 rekkaa vierekkäin ja Mp. Siistii, ja 2 kaistaa.

Muutenkin meno oli, että Mp:t ei ole mitään. Niistä voi ajaa kun huvittaa, ja kun mp tulee vastaan, voi silloinkin ohittaa, eli aina oli pakko mennä pientareelle.

Tiet oli urasia, ja ajotavat / kunnioitus mp-vehkeitä kohtaan huonoa. Itse kierrän mieluusti maan.

Osa teistä on lisäksi sellaisia, että kun menet sinne pientareelle, niin ajamalla ei tulla pois: asfaltti loppuu ja hiekan alkaessa on parinkymmenen sentin korkeusero. Se asfaltin reuna siinä raskaan liikenteen paineessa pikku hiljaa murenee. Sitä raskasta liikennettä on paljon, uskomattoman paljon.

Kun ampasee jo Augustovista lounaaseen/länteen tulee mukaan myös mielenkiintoinen lisäjuonne. On paljon puukujia ja rekat riisuu sitten niitä alimpia oksia, jotka tippuilee tielle. Kerran se oli kohdallani melko iso.
eek.gif

Puola on vinkee paikka ja semmonen, joka ei hermostu vähästä, oppii jopa tykkäämään siitä ”hei me ohitetaan” leikistä. Kaikki ohittaa koko ajan ja myös vähän missä vaan. Kyllä minä, kerran kesässä, tykkään ajella Puolassa, jatkossakin.

Puolan pohjoisrajan tuntumassa ajeltiin muutama kesä sitten ent. Itä-Saksan puolelle ja sieltä etelään. Tiet olivat suorastaan hirvittävät. Ihankuin perunapeltoja. Ja Itä-Saksan puolella autobaanat olivat sikakuntoisia, tosin silloin korjailivat niitä. Kyllä silloinen ZZR:ni uikutti. Tuntui, että osat alkavat tippuilla pitkin ko maiden asfaltintapaisia. Ja jos Puolassa yöpyy, on parasta viedä pyörä lukittuihin talleihin, joita on majatalojen peräpihoilla. Muuten Puola ja itäinen Saksa olisi kiva nyt  käydä uudelleen katsastamassa ihan vaan nähdäkseen, miten ovat muutamassa vuodessa edenneet. Menimme silloin via Baltican reittiä Puolaan. Itse via Baltica oli kyllä kohtalaisen tasainen ja turvallisenkin tuntuinen reitti.  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Back