Pyörä naiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tks
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tks

New member
Onko ideoita minkälaista pyörää kannattaisi lähteä metsästämään naiselle joka jännittää pyörän painoa? ER-5:ssa ja CB 500:ssa ongelmana tuntuu olevan korkeus, eli jalat ei ylety kunnolla maahan.
Custom? Vai olisiko parasta harkita ensimmäiseksi pyöräksi ihan piikkiä, jotta tottuisi?
sport05.gif

Miten pitkä olet, mulla on madallettu er-5, olen 163 cm, ja jalat yltää hyvin maahan. Voisin myydä ton, uus mopo olis jo kiikarissa...

Ducati Monster voisi olla yksi vaihtoehto. Kevyt pyörä ja matala istuinkorkeus. Plussana seksikäs ulkonäkö...
smile_org.gif

Jos pyörän painoa nimenomaan pelkää, kannattaa ehkä aloittaa sellasella jossa painopiste on alhaalla. Tuntuu ainakin kevyemmältä
biggrin.gif

Mulla oli ekana mopona 250 Virago, sillä oli hyvä ajella ja opetella. Jos ei mopon tyylillä ole niin väliä kannattaa ehdottomasti harkita customia! Muuten esim Monsteri on aika hyvä.

Itsekin aloitin viime kesänä samaisella 250cc Viragolla ja on kyllä helppo ja mukava aloittelupyörä juuri tuon keveytensä ansiosta. Jalatkin ylettää takuuvarmasti maahan...mulla ehkä hieman liiankin hyvin kun pituutta on 186cm
smile_org.gif

Ainut miinuspuoli mun osalta tuossa pyörässä on ollut se että näin 35v miehenä olen saanut kuulla siitä että alla on ns. tyttöpyörä mutta onpahan säilynyt henki tämän opetteluajan aikana kun en heti ostanut perseen alle mitään tonnista muovikasaa.

Tuo mun pyörä on myös myynnissä...vuoden 96 mallia, ajettu 13900km ja hintapyynti 3000 euroa.

Suzuki GZ Marauder 125

Tuommosella ajelee tyttöystävä (vähän yli 160cm), hyvin ylttää jalat maahan
smile_org.gif

Istuskeli se mun Suzuki GS päällä kans ja näytti et pystyis ajamaan
smile_org.gif

Jos vähänkin sporttisempaa mopoa kaipaa, niin Kawasaki ZXR400 on kevyt, ketterä ja matala. Kulkee kuitenkin riittävästi
cool.gif

Varsinkin, jos vähän pelottaa, kannattaa hommata kesy, kevyt ja matala pyörä. Ajamisesta menee ilo, jos sitä jännittää. Ei muuta kuin kauppoihin kokeilemaan!

Itse ajelen kolmatta kautta sillä tyttö-, mummo-, aloitus- yms. pyöräksi nimetyllä kaksipuolikkaalla viragolla ihan tyytyväisenä. Pääasia on, että pääsen tien päälle. Kilsoja on kertynyt alun matkaa kolmattakymmentätuhatta ja reissujakin on tehty, jopa kaksi päällä ja telttamajoituksella.
sport05.gif
Mutta riippuu ihan asenteesta ja siitä, mitä ajamiselta haluat, mikä mopo kannattaa hankkia. Jos kaipaat näyttöarvoja, matkamukavuutta tai kortinmenetysmahdollisuutta motarillakin, pienet kustomit voit unohtaa.

Jos vähänkin sporttisempaa mopoa kaipaa, niin Kawasaki ZXR400 on kevyt, ketterä ja matala. Kulkee kuitenkin riittävästi
cool.gif
Tällä kertaa ehdit ensin laittamaan tän mainoslauseen
wink.gif

Joo mutta allekirjoitan lainauksen, itselleni ko. vehje oli oikein toimiva ensipyörä, ja pituutta ei mulle todellakaan ole liikoja suotu..

Kaveri myy 250 Viragoaan, kun sillä ei kukaan ajele juuri mitään...(eivät ehdi). 4 vuotta vanha ja vasta 6.000 km ajettu, eikä maksa paljoa...

Suzuki GZ Marauder 125

Tuommosella ajelee tyttöystävä (vähän yli 160cm), hyvin ylttää jalat maahan
smile_org.gif

Istuskeli se mun Suzuki GS päällä kans ja näytti et pystyis ajamaan
smile_org.gif
Mulla oli tuosta 250, paino n. 140 kg aloituspyöränä ja se kävi kuukauden ajon jälkeen pieneksi mutta sain itseluottamusta sen verran että pyöriä kokeiltuani pystyn ajamaan ihan hyvin Intruderin M800, paino n. 240 kg.
Kantapäät eivät ylety maahan mutta koska paino on alhaalla niin se ei tunnut niin pahalle.
Täytyy vain jokaisessa jarrutuksessa muistaa pitää pyörä suorassa ja tarkemmin pitää katsoa pysähtymis paikat että pääsee myös pois siitä
biggrin.gif

Kaupassa ei ollut kuin yksi pyörä jota en sitten halunnut, siis näistä Customeista ja se oli Hondan 750 Magna. Se oli vähän vielä korkeampi, kylläkin kevyempi mut siinä tuli sellanen epävarma olo joten se jäi kauppaan.

Eli itse siis kannatan ensin sitä itseluottamuksen hakua vaikka pienemmällä jos ei vielä ole tarpeeksi ja sitten vain kokeilemaan painavampia. Kun koeistumassa huomaa etteivät jalat enää tutise jännityksestä niin on valmis
biggrin.gif

Mitä mystistä R1:ssä on? Kaasukäsi se on mikä ratkasee loppupeleissä. Oma emäntä aikakin tykkäsi R1:sestä...
Sanotaanko näin että jos pelkää pyörän painoa niin Rykkönen ei ehkä ole fiksuin vaihtoehto
wink.gif

Lisäksi jos sattuu olemaan lyhyenläntä naikkonen, ei sekään helpota.

Paljon puhuttu turbobusa tietenkin
lookaround_orig.gif
...

Oikeesti; kevarit on melko keveitä kaikki. Lisäksi yksi "matkapyörä" voisi olla Kawan ZZR250. Niitä taitaa vain olla TODELLA harvassa Suomessa? Vain pari olen vuosien varrella nähnyt myynnissä/liikenteessä.

Mitä mystistä R1:ssä on? Kaasukäsi se on mikä ratkasee loppupeleissä. Oma emäntä aikakin tykkäsi R1:sestä...
Sanotaanko näin että jos pelkää pyörän painoa niin Rykkönen ei ehkä ole fiksuin vaihtoehto
wink.gif

Virago painaa n. 140kg ja R1:n 172kg. Onhan tuossa paino eroa, mutta eipä toi oma emäntäkään taita olla kuin 165cm tai jotain...

wink.gif

Virago painaa n. 140kg ja R1:n 172kg. Onhan tuossa paino eroa, mutta eipä toi oma emäntäkään taita olla kuin 165cm tai jotain...
Ja pelkkä paino ei vaikuta niinkään paljon kun painopiste. Itekin arkailen "isojen" pyörien painoa sen verran etten kyllä uskaltaisi tollasta täyskatettua isoa yykkyä ajaa
tounge.gif

Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että kannattaa kierrellä kaupat läpi ja selailla nettimotoa, muodostaa ensin se mielikuva minkä tyylisen fillarin haluaa. Sitten pohtia tarkemmin.
smile_org.gif

wink.gif
Päinvastoin. Ennemmin joku kevyt "muovimopo", kyykky tai touring-mallisempi, kuin joku ylipainoinen rautakasacustom. Siis jos ongelma on mopon paino käsittelyn ja ajettavuuden kannalta.

Pituusprobleema on helpompi ratkaista, madallusta vaan kehiin niin melkein joka mopolla pystyy ajamaan myös lyhyehkö naisihminen.

Sportit on itseasiassa tosi tasapainoisia pyöriä. Siis painopiste hyvässä kohtaa ja helppoja hallita sen takia. Jotkut customit taas on jotenkin niin raskaita ja ohjaustanko kaukana, että on tehnyt työtä jo nostaa pyörä pystyyn keskituelta, saati sitten ajaa. Paljon kiikkerämpi custom ainakin oman tuntuman mukaan on. Tottumuskysymys?

Back