• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörä Saksasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makke71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Re: Pyörä Saksasta

Oman kokemukseni mukaan Saksassa ilmoituksessa sanottu pitää yleensä hyvin paikkansa. Pitää osata kysyä sitä, mitä ei ole sanottu.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

Alkuperäiseen aiheeseen, pyörä Saksasta. Suurin hankaluus on siinä, että saa saksalaiset vastaamaan sähköpostiin, ihan noin aluksi. Itse tullut laitettua muutama kymmenen spostia, vastaus prosentti ehkä 5-10. Vaikeeta on.
Tuo 5-10 % vastaa jotenkin ensimmäiseen yhteydenottoon, mutta ei jatkokysymyksiin. Tiedä sitten onko kysymykset tyhmiä, luultavasti. Osalle voi yrittää soittaa, jos sattu jostain onkimaan puhelinnumeron, mutta eivät vastaa, kun näkevät että tulee vieraan vallan puhelimesta. Tämä siis koskee yksityisiä ja liikkeitä.

Aika paljon löytyy saksalaisia liikeitä ja yksityisiä, jotka eivät myy vientiin, saatikka Suomeen. Tämä koskee myös autoja. Osalle käy vain kahiseva. Joukko on moninainen. Eli ei se niin helpooa ole hoitaa kaupantekoa, täältä mämmin ja ruisleivän maasta. Ruotsalaisten kanssa kaupanteko on dekaadia vaikeampaa, mutta siitä toisaalla.

Elleivät myyjät vastaile/myy niin ota Graulin, tai vastaava, agentiksi. Sen jälkeen homma on ns. paketissa.

Alkuperäiseen aiheeseen, pyörä Saksasta. Suurin hankaluus on siinä, että saa saksalaiset vastaamaan sähköpostiin, ihan noin aluksi. Itse tullut laitettua muutama kymmenen spostia, vastaus prosentti ehkä 5-10. Vaikeeta on.

Millä kielellä olet kyselyt laittanu?

Moni saksalainen myyjä, vastaa vain saksankielisiin kyselyihin.

Ajatella miten hienoon tilanteeseen sakemanni on päässyt.
Voi rankata ostajat jo kielitaidon perusteella.
Niin miekii tekisin, jos ostajia on riittävästi omalta kielialueelta.

No on ihan kotosuomessakin valtava määrä kielitaidottomia ihmisiä, jotka jättävät vastaamatta jos alkaa tulla kyselyitä ulkomailta. Tai sitten eivät muuten vaan vastaa ulkomaalaisille. Kaikki eivät todellakaan osaa vieraita kieliä, vaikka me osaisimmekin.

Saksalaisten kanssa on jonkun verran kauppaa tullut tehtyä. Esimerkiksi viime kuussa hain pari pyörää.

Englanninkileliseen sähköpostiin ei yleensä vastausta tule, poikkeuksena hintavia autoja/pyöriä myyvät liikkeet.

Saksankielinen meili tarpeellisilla kohteliaisuuksilla varustettuna toimii paremmin. Suomalaisen on vähän vaikea ymmärtää sitä, että täkäläinen suoraan asiaan -tyyli ei vaan Euroopassa toimi. "Sullon pyörä, tarjoan tonnin" viesti huonolla englannilla ei pelaa.

Ilmoituksessa olevat tiedot pitävät paikkansa. Laki on tässä kohdassa liikkeille aika tiukka, paljon tiukempi kuin Suomessa. Yksityistenkin kanssa on tiedot pitäneet hyvin paikkansa. Muutaman kerran on löytynyt vielä ekstraakin, osia, kuitteja ja kirjallisuutta.

Mutta, yhteydenotto mielellään saksaksi ja muistaen kohteliaisuudet. Kaupantekovaiheessa pyrin itse kääntämään jutut englanniksi. Ollaan paremmin samalla tasolla kun kumpikin puhuu vierasta kieltä.

No on ihan kotosuomessakin valtava määrä kielitaidottomia ihmisiä, jotka jättävät vastaamatta jos alkaa tulla kyselyitä ulkomailta. Tai sitten eivät muuten vaan vastaa ulkomaalaisille. Kaikki eivät todellakaan osaa vieraita kieliä, vaikka me osaisimmekin.

Suomessa voi vaikuttaa se, että eihän meiltä ole ulkomaalaiset ostaneet oikeestaan vielä mitään.
Täällä suunnilleen säikähdetään vieraskielistä yhteydenottoa, nostetaan luuri pois modeemilta , suljetaan verhot ja mennään sohvan taakse piiloon...

Itsellä on mielikuva, että sakemannin asiakaskunta on paljon kansainvälisempää ja sitä kautta olisi totuttu siihen, että kalustoa kysellään (ostetaan) myös rallienglannilla.

Lario tietää, että olen töissä kansainvälisessä yhtiössä, joka tekee kauppaa ihan ympäri mailmaa. Silti koko firman populaatiosta ehkä 20% on sellaisia, jotka pystyvät tekemään minkäänlaista kauppaa tai asiointia englannin kielellä. Jos heistäkään puolet tai yli ei vastaa ulkomaisiin tiedusteluihin omaa autoa tai pyörää myydessään, ollaankin jo tuossa 5-10% vastausprosentissa vieraskielisiin kyselyihin.

Eli Sehr geehrter Herr alkuun ja Mit Freundlichen Grüssen loppuun.:thumbup:

Millä kielellä olet kyselyt laittanu?

Moni saksalainen myyjä, vastaa vain saksankielisiin kyselyihin.

Jou, Ihan kohteliaasti ja asiallisesti olen yrittänyt ostaa pyörää. Ilmoittanut kiinnostukseni ja jne. Ihan kaksikielisiä viestejä olen lähetellyt, saksa toimii huonommin mutta englannilla kyllä pärjään. Olen pyytänyt anteeksi huonoa saksaa/ englantia, mutta ei. Olen lähettänyt ehkä noin parikymmentä kyselyä viimeisen kuukauden parin aikana. Niihin on vastannut 2-3 kauppiasta ja näistäkin kun tekee jonkun ihan asiallisen jatkokysymyksen, siihen se loppuu. Ei pääse puusta pitkään. Ruotsissa sama juttu.
Tietysti on niin että jokainen saa myydä pyöränsä kenelle haluaa tai olla myymättä. On myöskin niin että eipä se tuonti juurikaan kannata, varsinkin jos tuottaa jollakin. Tuontiprosessiin menee helposti 1000-1500 euroa, sinnepä se pieni hyöty sitten menee.
off topic
Yritän ostaa Suomesta joltakin, katotaan miten se onnistuu. Aika hiljaista tuntuu myyntimarkkinoilla olevan. Ihmiset odottavat jotakin, en tiedä mitä, autoveron laskua...vai sitä että kun pyörä on ensi keväänä vuotta vanhempi sen hinta nousee.

Jou, Ihan kohteliaasti ja asiallisesti olen yrittänyt ostaa pyörää. Ilmoittanut kiinnostukseni ja jne. Ihan kaksikielisiä viestejä olen lähetellyt, saksa toimii huonommin mutta englannilla kyllä pärjään. Olen pyytänyt anteeksi huonoa saksaa/ englantia, mutta ei. Olen lähettänyt ehkä noin parikymmentä kyselyä viimeisen kuukauden parin aikana. Niihin on vastannut 2-3 kauppiasta ja näistäkin kun tekee jonkun ihan asiallisen jatkokysymyksen, siihen se loppuu.

Noista germaaneista on jonkin verran kokemusta, yhden kanssa jo 9,5 vuotta naimisissakin. Kotimarkkina niin iso, että ei ne jaksa nähdä vaivaa jos yhtään on sellanen tunne että renkaanpotkiskelua menossa. Se on niin paljo helpompaa myydä sille joka puhuu omaa kieltä ja osaa kuviot.

Toisekseen, noi sakutkin on saaneet niitä meillä tuttuja Nettimoton ostajia englanniksi...

Tuossa on asiaa, näin se todennäköisesti on. Niitähän pyörii kaikenmaailman kalastelijoita, itsekin sain juuri kalastaja Eemelin viestin. Lienee viisain ottaa puhelin kouraan ja soittaa Nixlandiaan. Se sitä nettiyhteiskunnan pimeää puolta.

...niin, jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta että soitan aina ensin jos mahdollista.

Osalla myyjistä (mobilessa tai autoscoutissa) on vain meiliosoite. Sinne sitten kohteliasta viestiä, jossa pitää aina muistaa teititellä vastaanottajaa ja mielellään vähän perustella miksi juuri kaupan kohde kiinnostaa. On tämä raskasta...

Raskasta on, myyjä on kuningas, ostaja tuo vain hiekkaa lattialle ja häiritsee päivän askareita.

Noista germaaneista on jonkin verran kokemusta, yhden kanssa jo 9,5 vuotta naimisissakin. Kotimarkkina niin iso, että ei ne jaksa nähdä vaivaa jos yhtään on sellanen tunne että renkaanpotkiskelua menossa. Se on niin paljo helpompaa myydä sille joka puhuu omaa kieltä ja osaa kuviot.

Toisekseen, noi sakutkin on saaneet niitä meillä tuttuja Nettimoton ostajia englanniksi...
Mulla taisi Porsche olla alle viikon Mobilessa kun sain yhteydenoton Saksasta. Kielimuurista huolimatta kahden viikon päästä saattelin saksalaisen auton kanssa lautalle. Kaupanteko sujui kyllä kaiken kaikkiaan sellaisella täsmällisyydellä, että annoin vielä vähän alennusta:thumbup:

Pyörän ja auton olen hakenut Saksasta.
Pyörää kyselin kolmesta paikasta. Muistaakseni 2/3 vastasi sähköpostiin. Auton ostoon riitti yksi kontakti.

Voi olla vaikutusta, että sähköpostikirjeenvaihtoa kävin firman osoiteesta, en hotmailista tai vastaavasta.

Mitäs kaikkea kulua tulee vielä paikan päällä, että pyörällä voisi ajaa hieman alpeilla (useammassa maassa) ja siitä himaan?
Eli ilmeisesti vientikilvet pyörään ja vakuutus kotimaasta valmistenumeron perusteella?

Ruotsista hain loppuvuodesta auton ja siihen otin vaan tarrakilvet täältä, jossa myös myös vakuutus, mutta reitti oli suorin ja siirtolupa vain pari päivää voimassa.

Back