Pyörän lukitus ulkomailla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hasselhoff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hasselhoff

New member
Heipä hei! Uusi foorumilainen ei haun avulla löytänyt aiheesta keskustelua, joten kokeillaanpa alotella itse.

Kauhutarinoita pyörän varastamisista eteläisessä ja keskisessä euroopassa kuulleena, mietin että miten pyörä kannattasi reissun päällä lukita, ettei yöunet häiriinny.

Aiemmin en ole aiheesta stressiä ottanut, ja joka aamu pyörä on löytynyt sieltä paikasta jonne sen illalla olen jättänyt. Turvallisen oloinen paikka ja tanko lukkoon.

Toki varkaudelta suojautuminen aloitetaan jo siitä että mihin se pyörä yöksi jätetään yksikseen yöpymään, mutta lisäksi olen miettinyt vaihtoehtoja ketjulukko, U-lukko ja jarrulevylukko. Jarrulevylukko ei estä pyörän kantamista pakun kyytiin eikä tuo ketjulukkokaan järeämpää käsittelyä siedä. U-lukkoa olen itse miettinyt että se tarjoaa parhaan suojan mikäli rosmo silmänsä mopetiin iskee. Päättäväistä ja hommansa osaavaa rosvoa ei tietysti nuo lukot paljon hidasta, mutta sulkee pois suuren joukon amatööriharrastelija rosmoja.

Pyöränä tosiaan tällähetkellä tuommonen matkapyöräilijöiden suosima melko tuore 750 kikseri, suht kevyt keikkasta kyytiin ja kuljetus kapasiteeltilaan melko nuuka härveli ylimääräisen esim. järeän kaarilukon kuljettamiseen.

Miten muut olette tuon lukituksen hoitaneet? Ei pelkästään tämmösillä pienillä ratamopoilla reissaavat vaan myös muut. Onko se turhan päivästä ison maailman pelkoa kantaa mahtavaa lukkoarsenaalia mukana?
 
Hälyttävä levylukko on ollu riittävä, koska koskaan ei oo pyörä hävinny. Muuten paikoitukseen riittää maalaisjärki. Raskaskaan lukitus ei riitä pyörän osien varastamista eliminoimaan, joskin ei oo sitäkään pulmaa tullu edes Balttiassa vastaan.


Biker hotellit on yleensä ne parhaat turvallisen paikoituksen tarjoajat.

Toki ketjukin on hyvä hidaste
 
Tärkeintä on varmaankin se, missä pyörä on yötä.

Kadunvarteen en jättäisi oikeastaan missään, jos vaan voin välttää. Tosin esim. vartioimattomat parkkihallit eivät välttämättä ole myöskään turvallisia, jos siellä voi varas puuhastella rauhassa.

Ja isot kaupungit ja keskustat yleensä lienee riskialtteimpia paikkoja.

Itse käytän ainoana lisälukkona tukevaa jarrulevylukkoa, jonka lukkopesä ei ole ainakaan erityisen helposti porattavissa. Ammattilaiset vie sen pyörän, vaikka siinä olisi 10 lisälukkoa, ja satunnaiset liimanhaistelijat taas ei yleensä selviä levylukosta niin nopeasti, että heidän kannattaisi ryhtyä (--> menevät etsimään helpomman vaihtoehdon).

Myös pressu on yllättävän kätevä tapa "kätkeä" pyörä katseilta, vaikka se ei sinänsä estäkään varkauksia. Sellaista käyttäisin varsinkin, jos on pakko jättää peli kadunvarteen.
 
Mielellään mopo yöksi lukittuun talliin, vartioidulle alueelle, jne etenkin jos on riskialttiimmassa maassa. Itsellä ollut mukana MasterLockin vaijeri ja Abloyn lukko. Joskus kun on joutunut jättämään mopon yleiselle alueelle niin sillä kiinni tolppaan tms. Vaijerin etuna se että sillä saa tarvittaessa köytettyä kypärän / ajokamat kiinnin. ja ei juuri tilaa vie esim. tankkilaukun pohjalla.
 
Baltiassa ja Puolassa löytyy hotelleilta usein aidatut ja valvotut parkkialueet. Pienemmissä paikoissa tarjotaan jotain autotallia tai jopa ravintolan lattiaa yöksi pyörälle! Eli ilmeisesti rosmovaara on edelleenkin todellinen. Keski- ja Etelä-Europpassa mopo on säilynyt hyvin majoitusliikkeiden takapihalla, tosin jarrulevylukko, kettinki takapyörässä ja usein myös pressu päällä ovat olleet varotoimina. Onneksi pyörä ei ole houkuttelevinta mallia!
 
Niinkin "arveluttava" paikka kuin esim. Munchen eikä niin mitään ongelmaa vaikka aivan kadun varrella. Useana kertana, keväällä, kesällä (pimeää) ja talvella (vieläkin pimeämpää..), eikä mitään muuta kuin ohjauslukko.

Sveitsi, ranska, portugal, espania, jne. hotellien edustalla mutta siis kadulla, ei mitään ongelmaa vaikka ei valaistusta aina ollut.

Pitäisiköhän tehdä äänestys kuinka monella loppupeleissä on ollut jotain ongelmaa.....siis eu-maat sisällä ?
wink.gif
 
Pitäisiköhän tehdä äänestys kuinka monella loppupeleissä on ollut jotain ongelmaa.....siis eu-maat sisällä ?  
wink.gif
Hyvä idea !

Esim. Berliinissä pyörät on tyypillisesti kadulla (parkkihalleihin ei prätkää saa siellä yleensä viedä), ei ikinä oo ollu ongelmia. Ei oo tosin ollu missään muuallakaan.

Balttiassa ne haluu lisäfyrkkaa siitä tallista, joten mielenrauhastasi lähinnä maksat. Romania, Kreikka, Makedonia ja Bulgaria on käymättä, muuten on voittopuolisesti kaikki tahkottu. Missään ei ole ollut ongelmia ja pyörät on usein ollu ihan ulkona.

Unkarissa ne mainosti tota osien varastamista, jolloin suostuin maksamaan tallista. Oliko se tarpeellista, jäi testaamatta.
 
aika turhaa mitään extra-lukkoja raahata mukana.

Majoittumisessa suosii pienempien mutkapätkien pikkukyliä, joissa mopon saa takapihalle tai talliin pois katseilta. Tai sitten teltassa leirintäaluella pyörän vieressä. Isoissa kaupungeissa sen verran hyvä hotelli, että parkkihallin oven avaukseen tarvitaan respaa. Mielenrauhan saamiseksi pitää riittää että tämän enempää ei järjellisesti voi tehdä ja sit jos pyörä viedään niin sit se viedään.

käy vaikka naamakkain vakuutusyhtiössä hakemassa opastusta. kysy että eihän mitään exra-lukkoja tarvita, mitä tarkoittaa "riittävä varovaisuus" yms. mitä korvausehdoissa saattaa lukee, mitä jos pyörä förataan niin tartteeko muuta kuin poliisille ilmotus. ja mikä on omavastuu.


olin aikasemmin melkonen pelkääjä asian suhteen. mut nyttemmin kun pyörässä ei muuta toimivaa lukkoo kuin virtalukko niin oon oppinu olemaan huolehtimatta asiasta. ja ajettu on niin italiat kuin balttiatkin.
 
Pelkkään ohjauslukkoon luottaminen on kyllä mielestäni pikkuisen sinisilmäistä - jopa Suomessa tänä päivänä. Jarrulevylukko hidastaa kaikkia muita, paitsi pakulla pyöriä vieviä ihan kohtuullisesti, eikä vie pahasti tilaa.

Taikka tietysti jos pyörässä on ajonestolaite avaimessa olevine lähettimineen, sen rankkaisin ehkä yhtä hyväksi suojaksi, kuin hyvälaatuisen levylukon. Uusissa pyörissä tällainen alkaa olemaan jo aika yleinen varuste.

Eikä kukaan ole väittänytkään, että pyöräsi lähtee omille teille välittömästi, jollet käytä kuutta lisälukkoa ja ketjua. Mutta varkauksia ihan faktisesti tapahtuu, ja ainakin reissulla moinen olisi varsin ikävä käänne, vaikka miten olisi vakuutukset kunnossa. Joten siksi ainakin tuollaiset varsin helpot menetelmät pöllimisen vaikeuttamiseksi kannattaa kyllä käyttää. Mutta toki jokainen saa ihan itse päättää, miten suojaa oman pyöränsä.

edit. ja siis vastakeino #1 on edelleen valita fiksusti se paikka, jonne pysäköit (varsinkin yöksi). Mitä etelämmäksi mennään, sitä paremmin tuo asia tiedetään ja sitä helpompi on myös löytää/saada lupa parkkeerata jonnekin taka- tai sisäpihalle tms. katua turvallisempaan paikkaan.
 
Hälyttimellä varustettu levyjarrulukko on aika idioottivarma. Pienikokoinen kuljettaa mukana. Maksaa muistaakseni motonetistä viitisen kymppiä.

Kuittaan myös tämän että kannattaa katsoa mihin majoittuu ja jättää pärrän. Useimmissa paikoissa on tarjolla hotellin valvottu sisäpiha, valaistu paikka tai jopa parkkikellari.
 
Joo tosiaan tuolla majoituspaikan valinnalla on merkitystä, aina oon kyllä pyörän saanut vähintäänkin sisäpihalle katseilta piiloon.

Omat reissut vaan ei ole millään tavalla ennakkoon suunniteltuja ja majoituspaikan etsiminen alkaa yleensä melko myöhään illalla (yleensä vähän jo liian myöhään), joten joskus olisi (ehkä) paikallaan joku lisäturva tuon katseilta piiloon suojauksen lisäksi. Omat majoituspaikat löytyvät poikkeuksetta pienemmistä kyläpahasista, suurempien kaupunkien majoitukset kokematta.

Tuota pakoistinsen mainostamaa hälyttäväälevyjarrulukkoa en kyllä idioottivarmana pitäisi, riippuu tietysti minkälaisiin kujeisiin kuviteltu pyörää uhkaava pahisrosvo on erikoistunut. Jotakin rosvoyksilöä se tietysti saataa vaivata enemmän kuin esim. järeä U-lukko, miten lie eri kriminaalit yksilöt erikoistuneet en tiedä.  
biggrin.gif
Kuitenkin tällä hetkellä jos lisälukon tuohon mopottimeen ostaisin, olisi se varmaan tuommonen hälyttävä mutikka nimenomaan kompaktin kokonsa takia.

Tosiaan pyörän varastamisesta, tai siis varastetuksi tulemisesta ei ole mitään omakohtaista kokemusta, aina on pärjännyt huolettomalla reissuveijari asenteella.

Onko kellään ikävää omakohtaista kokemusta tai tiedättekö tapauksia että olisi mopotin hävinnyt ja etenkin onko lisälukolla lukittua viety? Sekä ulkomailta että suomesta, ei käydä tässä myöskään aliarvioimaan kotimaassa vaikuttavien varkaiden kykyjä.
 
Pikku huomiona että esimerkiksi Hollannissa pyörät lukitaan ketjulla toisiinsa tai johonkin kiinteään, tämä myös tapahtumissa missä tuntuisi että voisi pitää lukitsemattomana. On jotenkin huvittavan näköistä kun esim H-D klubin edessä pyörät ketjutetaan kiinni. Kaipa paikallisilla on siihen syynsä, tuskinpa turhaan sitä tekevät.
 
Vakuutukset kuntoon ja reissuun....  
062802moto_prv.gif
 Ei siellä suomipojan pyörä useinkaan ole niin erityistä mallia, että ensinmäisenä kannattaisi varastaa. Parempia on yleensä näköetäisyydellä  
wink.gif

Lukkoarsenaalin hinnalla saa yleensä hyvät vakuutukset matkan ajaksi....
smile_org.gif
 
Vakuutukset kuntoon ja reissuun....  
062802moto_prv.gif
 Ei siellä suomipojan pyörä useinkaan ole niin erityistä mallia, että ensinmäisenä kannattaisi varastaa. Parempia on yleensä näköetäisyydellä  
wink.gif

Lukkoarsenaalin hinnalla saa yleensä hyvät vakuutukset matkan ajaksi....
smile_org.gif
Samoilla linjoilla. Vakuutukset kuntoon ja reissuun. Joissain maissa kannattaa huolehtia hiukan enemmän tavaroista.
 
Norjanreissulla unohtui avaimetkin pyörään useamman kerran kauppaan/maisemia valokuvaamaan/nakkisämpylälle mennessä  
withstupid.gif
 Mutta eipä näyttänyt tylsä Hondan peruspyörä kenellekään kelpaavan  
lookaround_orig.gif
Oli myös Stavangerin keskustan ilmais-mp-parkissa yön yli ongelmitta (avaimet toki taskussa). Vakuutuksia on toki monenlaista, joten eiköhän jostain tule korvaukset kunhan ei niitä avaimia unohtanut.
 
Niinkin "arveluttava" paikka kuin esim. Munchen eikä niin mitään ongelmaa vaikka aivan kadun varrella. Useana kertana, keväällä, kesällä (pimeää) ja talvella (vieläkin pimeämpää..), eikä mitään muuta kuin ohjauslukko.

Sveitsi, ranska, portugal, espania, jne. hotellien edustalla mutta siis kadulla, ei mitään ongelmaa vaikka ei valaistusta aina ollut.

Pitäisiköhän tehdä äänestys kuinka monella loppupeleissä on ollut jotain ongelmaa.....siis eu-maat sisällä ?  
wink.gif
Aikalailla samat kokemukset, Italiassa Gardan ympärillä Rivassa, Desenzanossa ja Malcesinessä mopo hotellin etupihalla ilman avaimia ja jarrulevylukossa, Saksassa tienvarsihotelleissa pelkät avaimet pois pari kertaa ja pari kertaa lisäksi jarrulevylukossa, Tartossa hotellin pihalla avaimet pois+jarrulevylukko. Seinäjoella unohdin lakeuden pihassa vitra-avaimenkin lukkoon ja hanskat päälle.
Kotona on kyllä okt:n tallissa muta reissussa en ole koskaan laittanut talliin tai edes lukittuun pihaan. Tuurilla ja vakuutuksilla mennään ;-)
 
Joku muukin on unohtanu pyörän avaimet virtalukkoon. Itse unohdin Italiassa, motarilla, kun mentiin haukkaamaan välipalaa. Paikassa oli isot varoitukset, jotka sitten huomasin jälkikäteen, että "älä jätä mitään elektroniikkaa autoon näkyville".

Kun sitten saapastelin paikalle, minua seurattiiin ympäristöstä, usealta taholta ja innokkaasti. Halusivat nähdä vissiiin, mimmonen on se pohjoisen bandiitti, jonka pyörään ei kukaan uskalla koskea.

En silti käytäntöä suosittele.
 
Ikinä en ole jaksanut raahata mitään lukkoja mukana. Melkein joka paikassa nätisti kysymällä saa pelin johonkin aitaukseen. Kadunvarressa oon pitänyt yökausia mm Torinossa (!), Pariisissa ja Lontoossa. Noissa esimerkeissä huomiota herättämätön Repsol-väritys Bladessa... Tuurista se kai on kiinni.

U-lukko tai varsinkaan levyjarrulukko ei montaa sekkaa ammattilaista hidasta. Sen sijaan joissain maissa sillä on vaikutusta vakuutusmaksuihin/korvaukseen ja siksi pyörä pultataan kiinni paikallisten toimesta. Toki riskikin kasvaa jos aina seisoo ilman lukkoja samassa mestassa. Englannissa asuva ystäväni laittoi autotalliinsa hyväksytyn jalan johon pyörä pitää vetää u-lukolla kiinni ja saa vakuutusalennukset.

Keltään tutultani ei ole reissussa tai kotomaassa mopoa viety, yritetty pari kertaa. Sen sijaan jokainen levyjarrulukon omaava on ainakin kertaalleen unohtaessaan mopon kaatanut.
 
U-lukko tai varsinkaan levyjarrulukko ei montaa sekkaa ammattilaista hidasta.
Ei toki hidasta. Mutta näiden vehkeiden rosvoajissa voikin sanoa olevan 2 pääryhmää: on ns.satunnaiset piripäät, ja sitten on ammattimaiset ´liigat´.

Lisälukko (tai ajonesto) tehoaa tuohon ensinmainittuun, koska heillä ei useinkaan ole riittävästi työkaluja ja/tai asiantuntemusta, eikä myöskään ajoneuvoa, mihin pyörän voisi nostaa kyytiin. Heillä ideana on pikemminkin saada peli samantien ajoon.
 
Itsellä on tämmönen levyjarrulukko. Ei se loputtomiin mitään estä, vaan ennemminkin hidastaa ja korottaa kynnystä lähteä yrittämään. Sit pöllitään se viereinen pyörä jossa huutavaa perkelettä ei ole. niin se rikollisuus toimii että otetaan helpoimmat rahat ensiks.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/381182/0

Mut tosiaan tämä asiahan on kokonaisuus eikä voi sanoa että yks lukko tekis autuaaksi pelkästään. Pyörän sijoituspaikka, valaistus, valvonta, jne...
 
Back
Ylös