• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän pesu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bousta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Bousta

New member
Eli vinkkejä pyörän pesuun kaivataan.
Mikä olisi hyvää pesuainetta, kun ei meinaa nuo omat litkut oikeen auttaa?
Kuinka usein pyöränne pesette jne...
Mitä paikkoja varotte pestessänne, esim. kytkimiä, pakoputkeen suihkuttamista yms...

Kiitoksia jo etukäteen
bowdown.gif

Itse olen käyttänyt Carclaken pesusieniä jotka maksaa euron ja joissa on pesuaine itsessään. Aluksi kastelee pyörän reilusti vesiletkulla ja sitten pesu tankki-katteet ja vikana likaisimmat vanteet swingi jne jne... Lopuksi letkulla huuhtelu ja pyörä käyntiin jotta kosteus haihtuu pois.
Vaha päälle ja se on siinä.

ämpärillinen niin kuumaa vettä kuin käsi kestää.
korkillinen "yleispuhdistus" ainetta.
luutu.
sitte vaan luutulla alkaa peseen tankista alaspäin.
smile_org.gif

mulla ainakin on tullu puhdasta.
biggrin.gif

ja tossa aineessa on ollu se hyvä puoli et ei tarvi huuhtoo...

ja kait se pitää varoa ilman ottoon laittamasta kovin paljon vettä. mut ainaki mulla on mittaristot kestäny veen, ja putki. oon käyttäny lämpimäksi pesun jälkeen niin on tarpeelliset paikat kuivunu.
ja sitte ketjuun rasvat ja

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Vettä, ämpäri, pesuainetta maun mukaan
tounge.gif
,pesusieni, tiskiharja , vesiletku, kuivaus/kiillotusliinoja ja huolellisuutta... that`s it.. Puhdasta on tullu ja tulee olemaan
wink.gif

Yksi juttu mitä EI pidä tehdä on käyttää sitä kaupasta saatavaa pesusientä missä on keltainen pehmeä ja sininen karkea puoli (onko sillä nimikin?). Se karkea puoli naarmuttaa kiiltävät pinnat matalle, oli sitten muovia tai metallia. Jos vahinko on jo käynyt, niin sitten vaan naarmunpoistoainetta kehiin. Yksi hyvin toimiva aine on Displex, mutta muutkin toki toimivat. Displexillä olen omissa testeissä saanut parasta jälkeä (vertailukohtana mm. hammastahna ja Novuksen tökötit).

Niin, ja menneen viikonlopun löytö oli Quixx Repair System -naarmunpoistoaine hieman vaikeampia tapauksia varten. Sillä lähti tankin maalipinnasta pari ikävän näköistä naarmua ja hankaantumaa. Naarmut muuttuivat maalin väriseksi, joten niitä ei ilman tarkempaa syynäämistä enää erota. Suuremman naarmun tapauksessa oli ilmeisesti hiekanhyvä ollut kintun ja tankin välissä ja raapinut maalipintaa. Laatikossa on pari tuubia, hionta-aine ja viimeistelytahna, kiillotusliina sekä vesihiontapaperia pahimpia naarmuja varten. Löytyi All Rightista, hintaa 13 e.

autoshampoota ja kärsseri. ei tuu naarmuja, mutta puhdasta kyllä
062802jumpie_prv.gif
ja koska oon turhamainen paskiainen, niin pesu tapahtuu aina kun fillari vähänkin likaantuu
tounge.gif

onhan se suti ja vesiletku varmaan ulkonäköpesuun ihan kätevä, mutta miten ihmessä te niillä pesette ketjut, moottorin, lokasuojat, undertrayt, kaikki ahtaat paikat jne?!?

Eli vinkkejä pyörän pesuun kaivataan.
Mikä olisi hyvää pesuainetta, kun ei meinaa nuo omat litkut oikeen auttaa?
Kuinka usein pyöränne pesette jne...
Mitä paikkoja varotte pestessänne, esim. kytkimiä, pakoputkeen suihkuttamista yms...

Kiitoksia jo etukäteen
bowdown.gif
Pese millä peset, mutta kuivaa paineilmalla.
Paineilma on paras tapa kuivata pyörä pesun jälkeen.
-Paineilma ei naarmuta
-Paineilmalla kuivaat ahtaimmatkin paikat
-Paineilma ei jätä "juovia"

ekaks kastelen painepesurilla ja sit samalla vehkeellä ruskutetaan jotain pesuainetta en nyt merkkiämuista, annetaan vaikuttaa semmosen tupakin ajan ja sit huuhellaan siinä kaikki
smile_org.gif
smile_org.gif
välillä voi laittaa vahan ja sitten mennää
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Ite oon nyt pari kertaa pessy, jollain woima pesulla. Se on valmiiks sekotettu pulloon ja se suihkitaan annetaan vaikutta n. 1min ja pestään pois.

Pitää varmaan sitä käyttää jatkossakin tai sitten kokeilla vielä jotain muita shampoita?
Jos pesette painepesurilla, niin laitatteko shampoo pullon siihen letkun päähän mikä imee sitä pesuainetta?

Vielä yks kysymys. Mitä vahaa käytätte, ite käytän simonizia.
Ite oon ainakin ollu tyytyväinen simonizii
smile_org.gif

Oma taktiikkani on saman pesuaineen käyttö kuin nuisa huoltamoiden autopesuissa käytetään. 1/10 veden sekaan ja siinä on sopivasti liuotinta mukana maantiepaskan poissaamiseksi. Lisäksi mukana on jo pikkasen vahaa joten lopuksi ei muuta kuin rätillä kuivaa. Kerran kuussa sitten vahaa kunnon vahalla. Veden kanssa lotratessa en ole muita kuin pakoputkia varonut sillä joka säällehän nuo pyörät on tarkoitettu.. kastuuhan ne sateessakin
smile_org.gif

Niin, ja menneen viikonlopun löytö oli Quixx Repair System -naarmunpoistoaine hieman vaikeampia tapauksia varten. Sillä lähti tankin maalipinnasta pari ikävän näköistä naarmua ja hankaantumaa. Naarmut muuttuivat maalin väriseksi, joten niitä ei ilman tarkempaa syynäämistä enää erota. Suuremman naarmun tapauksessa oli ilmeisesti hiekanhyvä ollut kintun ja tankin välissä ja raapinut maalipintaa. Laatikossa on pari tuubia, hionta-aine ja viimeistelytahna, kiillotusliina sekä vesihiontapaperia pahimpia naarmuja varten. Löytyi All Rightista, hintaa 13 e.
Toimiskohan katteissa?
Pitäs saada naarmut peittoon, kun tuli kaatuiltua  
withstupid.gif

TÖSÖS !
Painepesurilla ei passaa ruiskutella ko kaukaa .Sillä saapi 100bar paineela vettä just sinne missä sitä ei tarvita .
Carlake pesuvaha joka kerta pesuun niin ei tartte ko harjata ja puutarhaletkulla huuhella .
Niin ja tietty kuumaksi käytetään mopo !

Itse olen käyttänyt Carclaken pesusieniä jotka maksaa euron ja joissa on pesuaine itsessään. Aluksi kastelee pyörän reilusti vesiletkulla ja sitten pesu tankki-katteet ja vikana likaisimmat vanteet swingi jne jne... Lopuksi letkulla huuhtelu ja pyörä käyntiin jotta kosteus haihtuu pois.
Vaha päälle ja se on siinä.
Ei kait se vaha lähde siitä heti pesussa pois??
omg.gif

Tolla menolla sulla on kohta Wahasaki!
idea3.gif
biggrin.gif

Toimiskohan katteissa?
Pitäs saada naarmut peittoon, kun tuli kaatuiltua
Paketin mukaan tökötti käy kaikille maalatuille pinnoille. Eli jos siellä on sitä alkuperäistä maalia naarmun alla, niin tuo aine todennäköisesti toimii. Ei se aine sitä skraadua tietenkään pakkeloi tasaiseksi ja uudelleenmaalaa, mutta jos alkuperäisen värin saa esiin, niin ne naarmut feidaantuu aika kivasti vaikka maalista olisikin lähtenyt ainetta.

Kuvittelin alkuun, että ne naarmut ovat vaaleita sen takia, että pohjamaali on tullut esiin ja ne pitää peittää jollakin korjausvärillä, mutta kyse olikin ilmeisesti naarmun aiheuttajasta irronnutta ainetta, esim. kivipölyä tai jotain. Samoin kuvittelin, että ne ajopuvusta tulleet mattaantumat tankin kulmissa ovat jokseenkin lopullisia, mutta eipäs sentään!

Ei mielellään painepesuria, koska laakerit ja muutpaikat saavat tarpeettomasti vettä. Huuhtelu letkulla ja normaali autonpesuaine harjalla tai sienellä riittää.
Rasvaisiin kohteisiin ennen kastelua liuotinaine ruiskutus ja muutaman minuutin vaikutus, sen jälkeen toisella (vaikka vanhalla) harjalla näiden kohtien pesu. MP:n vahaus on niin helppo ja nopea tehdä, että se kannattaa tehdä muutaman pesun välein kunnon vahalla, se helpottaa pesuja tosi paljon ja estää naarmuuntumista joka tulee hankaamisesta kun ei lika pesussa irtoa. Itse vahaan Autoglymin tuotteilla niin autot kuin pyöränkin.
062802moto_prv.gif

Paine pesuria omasta kokemuksesta VOI käyttää, kunhan ei pistä paineellaa arkaan paikkaan. Joita on ketjut, laakerit yms yms. Mutta EN suosittele sitä. Crossipyörässä voi kyllä huoletta pistellä paineella.

Itse pesen pyörän kerran viikossa,tulee niin paljon pölyä täällä päin Suomea, et se on kiva tehdäkin kerran viikossa. Pääse karkuun kotoa
smile_org.gif

Eli ensin jos on esim taka-akselissa/haarukassa ketjuöljaa, siihen liuotinta. Sekä sitten takavanne. Muualle en suostu suihkimaan kyseistä myrkkyä. Sitten antaa vaikuttaa hetki jos toinenkin. Sitten RUNSAS vesi ennen kuin alan naarmuttamaan tankin kylkeä. Ja joka paikka mitä alan pesemään kastellaan huolella ettei tule naarmuja. Sienellä ja saippua vesiseoksella pesu.

Sitten kun pesu on tehty kauttaaltaan koko pyörän huuhtelu vedellä, et viimeisetkin saippua palat lähtee pois.  
033102bebe_1_prv.gif

Kone käyntiin ja säämiskä esiin. Samalla kun kone käy säämiskällä käyn läpi katteet ja tankin.  
smile_org.gif

Kun kone on kuumennut tarpeeksi, tuntee esim sylinterin seinästä tai pakoputken päästä. Kone seis ja vaha esiin.  
062802jumpie_prv.gif

Lähtökohtahan on, että pyörä vahataan AINA pesun jälkeen. Koska se ei ainakaan haittaa sille tee, ellet käytä hiovaa vahvaa ensin ja lopuksi kiillotavaa (esim autoglym Punainen ja Kultainen).  
baaa.gif

Ja se on NIIN helppoa, verrattuna esim jenkkiraudan vahaamiseen joka löytyy mopon vierestä.

Vahana käytän Auto Glymiä (Punainen ja Kultainen). Punainen on hiova/puhdistava ja kultainen tekee suojakerroksen pintaan. Sitten toisinaan käytän myös Turtle Wax:n värivahaa. Eli ihan punaista niinkuin pyöräkin.
sport05.gif

Vahaukseen kuuluu myös vanteiden vahaus, nimittäin helpottaa KOHTUU paljon tekemistä loppukesästä, kun ei tarvitse kuin "RÄTILLÄ pyyhkäistä" takavanne puhtaaksi.  
tounge.gif

Sitten jos on pahoja bitumi tai vast läikkiä niin joku ihan cliineri löytyy Turtlelta ja Carlakel:ta. Itse olen käyttänyt Carlake:n kliineriä ja nyt ostin Turtlea.

Sitten kromi osiin voin suositella esim. autosol:n kiillotus tahnaa. Itse huomannut ERITTÄIN toimivaksi, sekä mp:ssä että kotilossa  
buttrock.gif

Jos jollain on aiheesta kysyttävää pistä priva viestiä. On tullut aika paljon vaihailtua. En hommaa tee työkseni,mutta viimeisen 5 vuotta olen autoja vahannut enemmän ja vähemmän.
idea3.gif

ostin m-pyörämessuilta "kuivapesuainetta" eli spreypullossa
olevaa pesuainetta jossa ei vettä käytetä ollenkaan, en ole
koskaan uskonut moisiin aineisiin mutta ostin kokeeksi kun
pyörä jäi syksyllä siihen hanttin kun talvi yllätti eikä talvisäilytys
paikassa ole pesumahdollisuutta, yllätys oli melkoinen kun aloi
putsata pyörää varsinkin kromiosat tulivat todella kiiltäviksi
eikä porukat uskoneet että olen pessyt se kyseisellä aineella.

mutta empä usko vielä tällä "syömisellä" että ko:aine sopii jatkuvasti käytettynä,eli mitä tekee pinnoille jos jatkuvasti
käyttää mutta pikapesuna kun ei ole esim.pesuainetta kotona
nyt on vaan ongelmana mistä ko:ainetta saa en ole tutkinut
pulloa kun se ei nyt ole kotona mutta meinaan ottaa selvää
mistä ko:ainetta saa ja pitää sitä varalla.toinen aine mitä
olen myös testannut on bauhaussin myymää ns:vas and go
tyyppistä pesuainetta joka sekoitetaan veteen ja pestään
normaalisti mutta sitä ei tarvitse huuhdella ollenkaan,

pinnasta tulee vahatun näköinen ja puhdas (ihme kyllä) mutta
nopeutta joskus kun on kiire saada pyörä paraati kuntoon,
muuten pesen yleensä kaikkein halvimilla "autosampoilla"
ja kun vahaa kerran kuukaudessa pinta pysyy hyvänä.

Back