• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mulleteer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mulleteer

New member
Radalla on nyt tullut pyörittyä pari kesää ja tänä vuonna olisi tarkoitus vaihtaa tuttu ja turvallinen CB1300-lehmä johonkin radalle sopivampaan harrastusvälineeseen.

Kyykyistä ei ole mitään kokemusta, mutta olen järkeillyt että käytetty pari vuotta vanha 600cc japsi olisi varmin valinta.  
- Onko mitään järkeä harkita "kilokyykkyä"? Oma fiilis on että ei tuo mitään etuja.
- Ajomukavuus katukäytössä vähän epäilyttää, koeajoin Ducatia se oli aika epämiellyttävä kokemus liikennekäytössä. Niska oli kipeä pari päivää vajaan tunnin ajon jälkeen.  Tottuuko tuollaiseen ajoasentoon koskaan?
 
"Tottuuko tuollaiseen ajoasentoon koskaan?"

ei
wink.gif


osta joku nakupyörä, streetfighteri ducati yms. sillä ajelee rataa ja on muutenkin mukava. tuono, speed triple yms vaihtoehtoja tietysti on myös.

600:sella menee kadulla hermot, kun se kiertää 6000kierrosta 90:pissä.

radalla on tonnisella vähän kivempi ajella, kun ei aina tarvi olla yli 10 tuhannen kierroksen. menee väännölläkin vähän.

itse olen tykännyt speed triplestä, hauska peli radalla. ja hyvä kadulla.
 
"Tottuuko tuollaiseen ajoasentoon koskaan?"

ei
wink.gif


osta joku nakupyörä, streetfighteri ducati yms. sillä ajelee rataa ja on muutenkin mukava. tuono, speed triple yms vaihtoehtoja tietysti on myös.

600:sella menee kadulla hermot, kun se kiertää 6000kierrosta 90:pissä.

radalla on tonnisella vähän kivempi ajella, kun ei aina tarvi olla yli 10 tuhannen kierroksen. menee väännölläkin vähän.

itse olen tykännyt speed triplestä, hauska peli radalla. ja hyvä kadulla.
Mitä haittaa siittä on että ne kierrokset on sielä +6000rpm, ne on suunniteltu pyörimään niin kovaa niin antaa pyöriä prkl ei se mitään haittaa. Jos suomen ratoja on tarkoitus ajaa niin 600 riittää tehon puolesta ihan hyvin kadulla melkeen enemmän tonnista kaipaa kuin radalla. Nakupyörissä on vaan yleensä, ainakin kuussatkuissa aika huono alusta ratahommiiin, mutta esim riumpilta speedfour tai streettriple r ovat ihan kohtuullisia ratavehkeitäkin.
 
Itse kanssa mietin tuota rata asiaa kun olin pyörää tänä keväänä vaihtamassa ja parin kyykyn jälkeen tuollainen ajoasento liikenteessä ei ollut enään mieluisa joten katseet täytyi suunnata muualle..

Valinnaksi sitten tuliki tuo SuperDuke jossa on jo vakiona WP:n alusta, brembon jarrut, kohtuu ketterä radalla ja kevyempikin ajokunnossa kuin monet kyykyt. Ainut mikä ei natsannut oli ohjausiskarin puute mutta se on onneksi korjattavissa hyvin pienellä rahalla ja tuleekin kuntoon tässä lähiaikoina. Tuokin tosin on jo vakiona R mallissa mutta johtuen yks paikkaisuudesta niin sitä sitten ei ostettu.

EDIT: Vielä ei osaa sanoa miten lie siellä tuo loppu peleissä toimii mutta ainakin jarrutuntuma on huomattavasti parempi kuin entisessä tonnisessa gikserissä ja kunhan saadaan alusta johonkin kuosiin niin en usko että siinäkään normi kyykylle hävitään ainakaan.
 
Ei kannata unohtaa supermotoja.
Ovat radallakin ihan hauskoja pelejä, eikä pakota niskoja kaupunkiajossakaan.
 
Jos radalle suuntaa niin silloin luonnollisesti kyykky eikä mikään fighteri...  
biggrin.gif


Itse laittaisin radalle ennemmin kusiaisen/seiskapökän kuin tonnisen. Niitä saa kuitenkin jo hieman käskyttää, eli saa sitä race fiilistä. Kilonen taas menee niin saatanasti jo pintakaasulla radalla ja rätkii joka suuntaan kun yrittää ajaa agressivisemmin.
 
Jos pelkkää rataa niin Yamahan R6R 2008 mallisena. Osia löytyy varikolta, samoin tietotaitoa. 600:nen on rata-ajon opettelun kannalta helpompi kuin tonnari ja 600:ssa riittää voima ja ajo-ominaisuudet isommallekin kuskille, kun siis puhutaan Suomen radoista.

Jos pitää kadullakin ajella niin tähän mennessä hauskin peli mitä olen ajanut radalla sekä kadulla on ehdottomasti Ducatin 1100 ccm3 Hypermotard. Aivan sairaan hieno laite, aiheuttaa jopa adiktoivia piirteitä äkkinäiseltään  
biggrin.gif


Edit: typoja
 
kysyjä tuntui selvästi siltä, että jos on ajellut rataa cb1300:sella,ja haluaa ajaa kadullakin ja kyykky ajoasento arveluttaa, niin fighterit tarjoavat juuri oikeata lääkettä. superduke, street triple r tai speed triple.(en lue street tripleä 600:seksi).

suomen radat on niin lyhyitä pääsuoriltaan, että fighterit toimii ok.

600 on tehty kiertämään, mutta se ei poista sen ärsyttävyyttä. hammasläärin porakin on tehty korkeille kierroksille, mutta ärsyttävä se on silti.

jos on ajellut cb1300:sella, niin maantien ajo 600:sella kyykyllä on kärsimystä. ja siihen, että pyörä ei väännä ei opi.

triumphi 675 vois just mennä. sekin street triple r:nä, jos kyykky asento arveluttaa yhtään.
 
Itse vaihdoin tonnisesta kyykystä kuussatkuun ja nopeasti siihen eri kierrosalueen käyttämiseen oppi. Ärsyttävää vai ei, mielipide kysymys. Saattais se hamppilääkärin porakin tuntui hitusen vittumaiselta jos niitä kierroksia olis vähempi...
 
Radalla on nyt tullut pyörittyä pari kesää ja tänä vuonna olisi tarkoitus vaihtaa tuttu ja turvallinen CB1300-lehmä johonkin radalle sopivampaan harrastusvälineeseen.

Kyykyistä ei ole mitään kokemusta, mutta olen järkeillyt että käytetty pari vuotta vanha 600cc japsi olisi varmin valinta.  
- Onko mitään järkeä harkita "kilokyykkyä"? Oma fiilis on että ei tuo mitään etuja.
- Ajomukavuus katukäytössä vähän epäilyttää, koeajoin Ducatia se oli aika epämiellyttävä kokemus liikennekäytössä. Niska oli kipeä pari päivää vajaan tunnin ajon jälkeen.  Tottuuko tuollaiseen ajoasentoon koskaan?

Mutua:

Jos sulla on vaan tilaa ja rahaa, niin osta toinen mopo radalle, eli valmis ratakusiainen. Niin ei tarvi tehä minkäännäköstä kompromissa, vaan on kiva ajaa kadulla lehmällä ja radalla kusiaisella.
Osta "RR"-versio, niis on enemmän ja vähemmän ratamyönteistä eroa "R"-versioihin.
Osta mielummin semmonen missä on valmiina kaikki peruspalikat; niinku tyyliin ohjausiskari, cliparit, kaatumatatit, poskisuojat, jalkatappisarjat, sifteri, (PC), ratastettu, jne.

Kusiaisen etu radalla on se ett on pakko opetella ajamaan "tarkemmin" vs tonnisella voi yrittää paikkailla kädettömyyttä vääntämällä kaasua.
Kusiainen kuluttaa "vähemmän" bensaa ja renkaita.
Tehottomampi kusiainen on helpompi ajettava avauksissa.

Ajoasennoissa on ihan perkeleesti eroja. Ja mihin tahansa tottuu. Mut helpommalla pääset ku pidät lehmän kadulla ja kyykyn radalla.
Myös se etu että voi pitää lehmässä tourinkikumit, ja kyykyssä ratakumit. Ratakumit kuitenkin on iha ehottomat jos vähäkään enemmän meinaa radalla pärräillä.


Eli eli, jos jo nyt tiedät astuneesi polulle, josta ei ole paluuta, niin vaikka et vielä "tarvitse" ratamopoa, niin osta silti se ratamopo. Helpottaa ihan perkeleesti sun elämää jo nyt. Ja varsinkin ens kaudella.

Mutta jos et vielä ole astunut sille polulle, niin tee kompromissi, ja taiteile kadun ja radan välimaastossa. Hankaloittaa hieman elämää, ja asettaa tiettyjä rajotteita. Mutta jos se riittää, niin osta se ratamopo vasta ens kaudella. :]
 
Tässä tuli paljon hyvää tietoa ja ajattelemisen aihetta. Kiitos kaikille vastanneille.

Tallista löytyy jo HD, joten luulen että CB vaihtuu esim. CBR600RR-kyykkyyn ainakin ensi kaudeksi. Kadulla sitten HD:lla ja pysyyhän korttikin varmemmassa tallessa
smile_org.gif


Jos sitten tuntuu etten pääse kyykkyjen kanssa sinuiksi, nuo fighterit, motardit ja muut nakut hyvällä alustalla ovat vaihtoehto mitä pitää tutkia tarkemmin. Mieluiten pitkillä koeajoilla.
 
Kävinpä koeajamassa -08 CBR600RR:n ja olipa positiivinen yllätys ajoasennon suhteen. Peileistä näkee hyvin taakse ja kun istuu lähempänä tankkia on ajoasento melkein nakumainen. Kyykyissä on siis eroa, niinkuin kahveissakin.
 
Tallista löytyy nyt CBR600RR -08. Radalla on tullut pari kertaa pyörittyä ja kyllähän tuo totuttelua vaatii, hyvältä kuitenkin tuntuu. Ergonomia katukäyttöön on ok ja siirtymät Espoo-Alastaro onnistuvat ilman kiropraktikkoa.

Varusteita ei ole, käytännössä pakasta vedetty pyörä. Mitäs tuohon kannattaisi aivan ensimmäiseksi hommata? Ohjainiskari on vakiona.

- Kaatumatatit kylkiin, etuhaarukkaan ja takahaarukkaan
- Poskisuojat
- Varvassuoja (hainevä?)

Muuta?
 
Varusteita ei ole, käytännössä pakasta vedetty pyörä. Mitäs tuohon kannattaisi aivan ensimmäiseksi hommata? Ohjainiskari on vakiona.

- Kaatumatatit kylkiin, etuhaarukkaan ja takahaarukkaan
- Poskisuojat
- Varvassuoja (hainevä?)

Muuta?
Ihan ensimmäiseksi suosittelisin kunnon ratarenkaita. Ei niille kaatumatateille ja poskisuojillekaan tule sitten heti tarvetta...
smile_org.gif


Mielipiteitä rinkuloista on niin montaa kuin on käyttäjääkin, mutta jotain kunnon seosrengasta alle niin meno alkaa maistua ja on jopa turvallista.

Viisaammat suositelkoot merkkejä, seoksia yms...

Edit: ja henkistä pääomaa kannattaa hankkia joltain rata-ajokurssilta. Tärkeämpää alkumetreillä kuin tekniset kikottimet; tästä jopa omaa kokemusta...
 
Tallista löytyy nyt CBR600RR -08. Radalla on tullut pari kertaa pyörittyä ja kyllähän tuo totuttelua vaatii, hyvältä kuitenkin tuntuu. Ergonomia katukäyttöön on ok ja siirtymät Espoo-Alastaro onnistuvat ilman kiropraktikkoa.

Varusteita ei ole, käytännössä pakasta vedetty pyörä. Mitäs tuohon kannattaisi aivan ensimmäiseksi hommata? Ohjainiskari on vakiona.

- Kaatumatatit kylkiin, etuhaarukkaan ja takahaarukkaan
- Poskisuojat
- Varvassuoja (hainevä?)

Muuta?
Kaatumatatit jättäisin kauppaan, tästä on varmasti moni eri mieltä, mutta eipä ole yks eikä kaks mopoa mistä on rungon korvake revennyt tuollaisen tatin takia kaatumistilanteessa.

Ennemmin hankkisin cliparit ja jäykät jalkatapit. Niiden antama suoja on kuitenkin jo ihan riittävä ja kun on vaihdettavat tangot sekä tapit niin ei kustannuskaan kaadon yhteydessä päätä huimaa. Koneenposkien hiilikuituiset tms suojat on ihan pätevä hankinta.

Seosrenkaita jo suositeltiin ja niiden kannalla olen itsekin. Ja ennen kuin alat putkea ja PC:tä ruuvaamaan kiinni niin suosittelen että laitat nekin roposet alustaan ja sen parannuksiin. Kunnollisella alustalla saa helpommin sitä kierrosaikaa pienemmäksi ja ajomukavuutta kuin muutamalla lisä Nm:llä tai hp:lla.

Hainevä kustantaa maksimissaan 20 euroa, joten jos rataa meinaat enempikin ajaa niin se on kannattava hankinta.
 
Tallista löytyy nyt CBR600RR -08. Radalla on tullut pari kertaa pyörittyä ja kyllähän tuo totuttelua vaatii, hyvältä kuitenkin tuntuu. Ergonomia katukäyttöön on ok ja siirtymät Espoo-Alastaro onnistuvat ilman kiropraktikkoa.

Varusteita ei ole, käytännössä pakasta vedetty pyörä. Mitäs tuohon kannattaisi aivan ensimmäiseksi hommata? Ohjainiskari on vakiona.

- Kaatumatatit kylkiin, etuhaarukkaan ja takahaarukkaan
- Poskisuojat
- Varvassuoja (hainevä?)

Muuta?
Kaatumatatit jättäisin kauppaan, tästä on varmasti moni eri mieltä, mutta eipä ole yks eikä kaks mopoa mistä on rungon korvake revennyt tuollaisen tatin takia kaatumistilanteessa.

Ennemmin hankkisin cliparit ja jäykät jalkatapit. Niiden antama suoja on kuitenkin jo ihan riittävä ja kun on vaihdettavat tangot sekä tapit niin ei kustannuskaan kaadon yhteydessä päätä huimaa. Koneenposkien hiilikuituiset tms suojat on ihan pätevä hankinta.

Seosrenkaita jo suositeltiin ja niiden kannalla olen itsekin. Ja ennen kuin alat putkea ja PC:tä ruuvaamaan kiinni niin suosittelen että laitat nekin roposet alustaan ja sen parannuksiin. Kunnollisella alustalla saa helpommin sitä kierrosaikaa pienemmäksi ja ajomukavuutta kuin muutamalla lisä Nm:llä tai hp:lla.

Hainevä kustantaa maksimissaan 20 euroa, joten jos rataa meinaat enempikin ajaa niin se on kannattava hankinta.
Makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli. Omakohtaisia kokemuksia radalla konttailuista huomattavasti Jania vähemmän, mutta tuon yhden kokemuksen perusteella ainakin sangen tyytyväinen, että tatit olivat. Akselitatit pelastivat vasemman etupumpun, vasen sivutatti shifterin ja luultavasti myös tankin. Sivutatti säästi myös koneen posken ja kiinteä jalkatappi + taka-akselin tatti takaswingin ja takakatteen, myös toisen putken. Tattien ja tappien uusimiseen meni 70 euroa.

Jos tatti tulee suoraan runkoon, "töksäystilanteissa" voi tehdä koneelle kipeää. Mutta jos välissä on L-kappale, niin se vääntyy ja ottaa suoran iskun energian itseensä ja kone/runko ottaa kipeää luultavimmin vain jos tappi jumittuu johonkin ja liike-energiaa vielä jäljellä. Tarkoitus olisi vielä hankkia R1:een rungon läpi tuleva tatti, niin tatteja olisi sitten enempi kuin sienimetsässä.

Eräällä vauhdikkaalla R1 -kuskilla tatit pelastivat pyörän katteet nyt keväällä.

Karkeasti jos saa yleistää, niin.

Kisakuskeille kaatumatatit makuasia.
Katukuskille ehdottomasti, etenkin jos on kasko. Pikkulipoissa pelastaa katevaurioilta eikä tarvitse ottaa vakuutuksille = säästyy bonukset ja omavastuut ja yhtiökin kiittää. Sitten jos tulee kunnon mälli ja rungot repeää ja koneet räjähtää, niin vakuutuksille menee joka tapauksessa ja uutta tilalle (oletuksella, että on kasko ja kaskon korvaavuuden piirissä).

Suuremmat väännöt tästä aihepiiristä jätän insinööreille. Itselläni on tatit olleet vuodesta 2000 joka fillarissa ja tulee olemaan jatkossakin. Ja mikä parasta. Niistä saa pyörän helkutin hyvin kärryyn kiinni. Nimim. jokusen sata kertaa pyörän kärryyn kiinnitellyt.

Jukka
 
Mulla on kaatumatatit suoraan rungossa kiinni. Ja tatin pituus mitoitettu minimiin, eli sahasin väliholkista reilun pätkän pois, jolloin tatin pää on sama linjalla kliparin, koneenposken, katteiden ja jalkatapin kans. Juurikin sen takia ett toi riski rungon repeämisestä ois minimissä. Ja ihan hyvin tuntu toimivan viimeks alastarossa. Eli klipari, tatti, koneenposki, katteet, jalkatappi otti kaikki tasasesti hittii, mut keula, runko, kone, takahaarukka säily täysin ehjänä.
 
Tonnisella on kivempi ajaa hiljaa
biggrin.gif
. Siis kaupungissa ja maantiellä. Vääntö kuitenkin tuo leppoisuutta ajoon. Kuussatasta on radalla ja kadulla ajettava aktiivisemmin. Vaihteiden kanssa saa pelittää enemmän ja kierroksia käyttää reippaasti että tapahtuu. Tonninenkin pysyy käsissä, kun on isompi vaihde silmässä. Ei se revi.
 
Back
Ylös