AJoe
New member
Hei hei!
Prätkäkuume mulla on ollut jo hemmetin pitkään - oikeastaan kevariajoista lähtien. Viime kesänä oli lainassa vanha vuoden 1988 XJ 900 F, ja se olikin pirun hauska kesä.
Niinkuin monilla meillä kai, on elämän tavoitteet ja haaveet mitä moninaisimpia, ja joskus tuntuu ettei millään tiedä mitä haluaa ja mihin tämän elämän olisi tarkoitus mennä. Minä voin sanoa, että en itsekään tiedä, mikä se suuri lopullinen unelma mulla on.
Mutta yks pieni juttu mulla on aina ollut, ja se on tietenkin se oma moottoripyörä. Tänä kesänä sitten, kaikkien haahuilujen jälkeen, on muu elämä mallillaan, vakituinen kokopäiväinen työ alkaa maanantaina, koti ja muut puitteet on kunnossa... Joten eiköhän ole aika kohta ottaa tämäkin pieni askel eteenpäin.
Niinpä sallin itseni alkaa jo kuolata ja etsiä sitä juuri omaa pyörämallikatrastani jota lähden sitten loppukeväästä tai syksymmällä rahatukku tilillä metsästämään. Samalla ajattelen, että täälläpä .Orgissa saattaisi olla ihmisiä jotka mielikuvitustani ja maailmaani haluaisivat avartaa. Nettimoto on seilattu läpi jo moneen kertaan, mutta maailma on täynnä fillareita ja tästä jos mistä aiheesta puhuminen ja mielipiteiden kuuntelu on hauskaa.
Eli Asiaan:
Mitä fillaria suosittelisitte minulle? Tässäpä vähän avitetta:
Etsin käytettyä pyörää, ja rahaa aion käyttää ehdottomasti korkeintaan 5000e. Ajovarusteet mulla jo viime kesältä löytyy, joten niiden ei tarvitse kuulua summaan, mutta esim. laukkujen kuuluu.
Haluan pyörän, jolla voi tehdä suurimman osan asioista hyvin:
Sen pitäisi olla tarpeeksi kevyt, näppärä ja luotettava jokapäiväisiin työ- ja vapaa-ajan matkoihin, ja toisaalta taas tarpeeksi mukava viikonloppujen pidempiin reissuihin. Viimekesäinen XJ oli siis ehkä hiukkasen kömpelö ja suuri, sillä tuntui vähän hölmöltä lähteä kouluun, töihin tai maitokauppaan.
Edelliskesän ajojen perusteella mulla on todella usein kyytiläisiä mukana, joten ihan katutykkipyörää en haluaisi vaan matkustajallakin pitäisi olla kohtuulliset oltavat. Yhden Porvoonreissun jälkeen kaverini uudehkolla GSX-R:llä oli aivan loppu kyytiläistytön rusennettua hänen kiveksiään tankkia vasten tuntikaudet putkeen ja kahden ihmisen painon jäätyä yhden ihmisen käsien varaan joka jarrutuksessa, eikä kyytiläiselläkään niin erityisen huvittavat olot ollut. XJ:n kyydistä taas nousivat molemmat vallan levollisina ja tyytyväisinä.
Riittävän isot laukut pyörään on oltava saatavissa ainakin suhteellisen helposti. Nautin XJ:n isoissa laukuissa siitä että varakypärä, sadeasu, huomioliivit hanskat pipot ja kaikki kyytiläisen varalta mahtuivat toiseen isoon sivulaukkuun ja toinen sekä tankkilaukku jäivät vapaiksi omille työtavaroille / pikkumatkakamppeille / ostoksille yms. Sen sijaan laukkujen ei ole pakko olla kovat, eli kangasversiotkin käy.
Seksiä ja panssarivaunulla ajoa lukuunottamattahan juuri mikään ei voita sitä että pyörä ulvoo niinkuin taivas repeäisi ja kengänsivut viistävät maata kunnon vapaalla mutkatiellä - tai varmaan radalla samoin. Tämä tarkoittaa sitä että Customit raakaan tämän valikoiman ulkopuolelle. Haluan tarpeeksi kallistusvaraa ja urheilullisuutta että saan joskus pitää hauskaakin
Katteettomat pyörät on hyvännäköisiä, mutta eivät katetut sen rumempia, ja katteita tuli kyllä kiiteltyä, sillä ikävä kyllä jokapäiväisessä ajossa joskus sitä vaan joutuu paahtelemaan tylsiä moottoritiepätkiä. Joten todennäköisesti jonkun verran katettu olisi paras.
Moottoriltaan tulevassa pyörässä toivon luotettavuutta ja kyllä jonkun verran tehojakin. En tarvitse mitään matkaohjusten satojen ja kymmenten päälle hevosvoimia, mutta sanotaanko niin että XJ:n 98hv painavassa pyörässä talttui kyllä jo yhden kesän ajeluilla ja ihan pikkasen luonnetta olisi ollut vielä kiva olla lisää. Silti käyttöpeliä tässä etsitään eikä luotia.
Loppuun vielä hiukan mitä itse olen katsellut: Hyvältä ovat vaikuttaneet esim. Honda CBR 600 F tuolta 90-luvun alkupuolelta eteenpäin (kolmellakin tonnilla näyttäisi saavan ihan nätin näköisiä ja huollettuja kappaleita, joskin jonkin verran ajettuja. Kilometrit eivät niin pelota kylläkään kunhan pyörä on kunnossa.), Kawan ZZR 600, samoin vanhemmissa ZX-6Rissäkin näkyy tuo satula olevan ihan inhimillinen..
Ja näin edespäin. Heitelkää ehdotuksia, kertokaa kokemuksia, linkatkaa jos oon ollu hölmö niin muihin keskusteluihin yms. Ylipäätään ois hieno kuunnella vaikka puolueellisiakin mainostuksia, tai villejä heittoja joihin tutustua - parempi liikaa vaihtoehtoja kuin liian vähän.
Kiitoksia ja toivottavasti heilautellaan etusormia jo syksymmällä vastaan tullessa!
-Aleksi
Prätkäkuume mulla on ollut jo hemmetin pitkään - oikeastaan kevariajoista lähtien. Viime kesänä oli lainassa vanha vuoden 1988 XJ 900 F, ja se olikin pirun hauska kesä.
Niinkuin monilla meillä kai, on elämän tavoitteet ja haaveet mitä moninaisimpia, ja joskus tuntuu ettei millään tiedä mitä haluaa ja mihin tämän elämän olisi tarkoitus mennä. Minä voin sanoa, että en itsekään tiedä, mikä se suuri lopullinen unelma mulla on.
Mutta yks pieni juttu mulla on aina ollut, ja se on tietenkin se oma moottoripyörä. Tänä kesänä sitten, kaikkien haahuilujen jälkeen, on muu elämä mallillaan, vakituinen kokopäiväinen työ alkaa maanantaina, koti ja muut puitteet on kunnossa... Joten eiköhän ole aika kohta ottaa tämäkin pieni askel eteenpäin.
Niinpä sallin itseni alkaa jo kuolata ja etsiä sitä juuri omaa pyörämallikatrastani jota lähden sitten loppukeväästä tai syksymmällä rahatukku tilillä metsästämään. Samalla ajattelen, että täälläpä .Orgissa saattaisi olla ihmisiä jotka mielikuvitustani ja maailmaani haluaisivat avartaa. Nettimoto on seilattu läpi jo moneen kertaan, mutta maailma on täynnä fillareita ja tästä jos mistä aiheesta puhuminen ja mielipiteiden kuuntelu on hauskaa.
Eli Asiaan:
Mitä fillaria suosittelisitte minulle? Tässäpä vähän avitetta:
Etsin käytettyä pyörää, ja rahaa aion käyttää ehdottomasti korkeintaan 5000e. Ajovarusteet mulla jo viime kesältä löytyy, joten niiden ei tarvitse kuulua summaan, mutta esim. laukkujen kuuluu.
Haluan pyörän, jolla voi tehdä suurimman osan asioista hyvin:
Sen pitäisi olla tarpeeksi kevyt, näppärä ja luotettava jokapäiväisiin työ- ja vapaa-ajan matkoihin, ja toisaalta taas tarpeeksi mukava viikonloppujen pidempiin reissuihin. Viimekesäinen XJ oli siis ehkä hiukkasen kömpelö ja suuri, sillä tuntui vähän hölmöltä lähteä kouluun, töihin tai maitokauppaan.
Edelliskesän ajojen perusteella mulla on todella usein kyytiläisiä mukana, joten ihan katutykkipyörää en haluaisi vaan matkustajallakin pitäisi olla kohtuulliset oltavat. Yhden Porvoonreissun jälkeen kaverini uudehkolla GSX-R:llä oli aivan loppu kyytiläistytön rusennettua hänen kiveksiään tankkia vasten tuntikaudet putkeen ja kahden ihmisen painon jäätyä yhden ihmisen käsien varaan joka jarrutuksessa, eikä kyytiläiselläkään niin erityisen huvittavat olot ollut. XJ:n kyydistä taas nousivat molemmat vallan levollisina ja tyytyväisinä.
Riittävän isot laukut pyörään on oltava saatavissa ainakin suhteellisen helposti. Nautin XJ:n isoissa laukuissa siitä että varakypärä, sadeasu, huomioliivit hanskat pipot ja kaikki kyytiläisen varalta mahtuivat toiseen isoon sivulaukkuun ja toinen sekä tankkilaukku jäivät vapaiksi omille työtavaroille / pikkumatkakamppeille / ostoksille yms. Sen sijaan laukkujen ei ole pakko olla kovat, eli kangasversiotkin käy.
Seksiä ja panssarivaunulla ajoa lukuunottamattahan juuri mikään ei voita sitä että pyörä ulvoo niinkuin taivas repeäisi ja kengänsivut viistävät maata kunnon vapaalla mutkatiellä - tai varmaan radalla samoin. Tämä tarkoittaa sitä että Customit raakaan tämän valikoiman ulkopuolelle. Haluan tarpeeksi kallistusvaraa ja urheilullisuutta että saan joskus pitää hauskaakin
Katteettomat pyörät on hyvännäköisiä, mutta eivät katetut sen rumempia, ja katteita tuli kyllä kiiteltyä, sillä ikävä kyllä jokapäiväisessä ajossa joskus sitä vaan joutuu paahtelemaan tylsiä moottoritiepätkiä. Joten todennäköisesti jonkun verran katettu olisi paras.
Moottoriltaan tulevassa pyörässä toivon luotettavuutta ja kyllä jonkun verran tehojakin. En tarvitse mitään matkaohjusten satojen ja kymmenten päälle hevosvoimia, mutta sanotaanko niin että XJ:n 98hv painavassa pyörässä talttui kyllä jo yhden kesän ajeluilla ja ihan pikkasen luonnetta olisi ollut vielä kiva olla lisää. Silti käyttöpeliä tässä etsitään eikä luotia.
Loppuun vielä hiukan mitä itse olen katsellut: Hyvältä ovat vaikuttaneet esim. Honda CBR 600 F tuolta 90-luvun alkupuolelta eteenpäin (kolmellakin tonnilla näyttäisi saavan ihan nätin näköisiä ja huollettuja kappaleita, joskin jonkin verran ajettuja. Kilometrit eivät niin pelota kylläkään kunhan pyörä on kunnossa.), Kawan ZZR 600, samoin vanhemmissa ZX-6Rissäkin näkyy tuo satula olevan ihan inhimillinen..
Ja näin edespäin. Heitelkää ehdotuksia, kertokaa kokemuksia, linkatkaa jos oon ollu hölmö niin muihin keskusteluihin yms. Ylipäätään ois hieno kuunnella vaikka puolueellisiakin mainostuksia, tai villejä heittoja joihin tutustua - parempi liikaa vaihtoehtoja kuin liian vähän.
Kiitoksia ja toivottavasti heilautellaan etusormia jo syksymmällä vastaan tullessa!
-Aleksi