• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörät vanhenee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Earthend

New member
Kun kyse oliskin vaan tehosta.. Ajettavuus on kuitenkin kehittynyt 10 vuodessa melkoisesti.. ainakin kyykyissä Ulkonäkökin on ihan eri maailmasta. Touring mopoissa ja kustomeissa tietty eri asia..

Käytännössä jos vertaa vaikka -92 CBR 600 ja -02 R6, niin ero on todella suuri! Niin tehossa kuin ajettavuudessa.

Ainoo mikä noissa vanhoissa kusiaisissa oli ehkä parempaa, niin niissä teho alkoi tulemaan ehkä pikkasen alempaa kuin näissä nykyisissä vinguttimissa. Olin aika "järkyttynyt" kun hyppäsin rykkösen selästä R6:n selkään, ensin ajattelin onko se paskana kun mitään ei tapahdu  
tounge.gif
Jossain 7000rpm kohdalla alkoi sitte löytymään löylyäkin.

Tonnisissa on hyvä vertailla vaikka Thundeacea nykyisiin kilosiin. On niissäkin aika paljon eroa kaikin puolin, vaikka Ace oli vuonna -96 parasta mitä tuossa kategoriassa löytyi! Se vaan tuntuu aika matkavessalta verrattuna nykyisiin kilosiin, vaikka hyvä pyörä onkin kaikin puolin!

Kehitysta on tietysti tapahtunut (ainakin onneksi).

Yhtalailla uusia pyoria pidettiin 80- ja 90-luvulla aina mullistavina ja helvetin hienoina. Tasta ei enaa pyorat siviilipuolella parane, tai sit tarttee siirtya RR pyoriin. Samat kommentithan on kulkeneet pyoralehdissakin vuosikymmenista toiseen.

Esim. se sini-valko-vihrea 750ZXR tai sinivalko GSX-R. Tuntuivat aikanaan sairaankovilta vehkeilta. Ja olivatkin!

Silti kun viela joskus harvoin nakee 80-luvun lopun malleja, muistaa kuinka haaveili ko.pyorista. Ja kun paasi kokeilemaan, niin oli naama messingilla. Nayttaahan ne nyt tietty hiukan antiikkisilta, mut niin nayttaa tamanpaivan vehkeet kymmenen vuoden paasta.

Olisko se niin, että ne, jotka haluaa koetella, sekä itsensä, että pyöränsä rajoja, saa vastinetta rahoilleen, investoitaessa uuteen tekniikkaan?

Tuolla maailmalla tulee tosin vastaan motoristeja, jotka ei viime tekniikkaa todellakaan kaipaa ja jotka ajelee kaudessa kilometrimääriä, joihin ei meinaa uskoa.

Tämä on monimuotoista, tämä moottoripyöräily
062802moto_prv.gif

Kuinkahan paljon on vastaavana aikana kuskien ajotaidot kehittyneet?

Itsella jaa ainakin kayttamatta pyoran kapasiteetti! Lahtihan se 1000FZR:kin lapasesta jo yli kymmenenkin vuotta sitten. Tana paivana voisi tietty sanoa, et oli niin hemmetin kankea pyora
biggrin.gif

Ajettavuus on kuitenkin kehittynyt 10 vuodessa melkoisesti.. ainakin kyykyissä
-95 malleja uudempien parempaa ajettavuutta ei taida kovin moni täysin hyödyntää?  
nixweiss.gif
No sitähän hyödynnetään joka kerta kun ajetaan. Ketterämpiä ja helpompia viedä kovaa. Miinupuolena lievä hermostuneisuus näissä äärikyykyissä -> ohjausiskari melkeinpä pakollinen. Johtuu rajusta geometriasta ja keveydestä.

Niinhän ne näköjään vanhenee...esim.suska gsx-r1000 -04 näyttää paprulla vanhalta,verrattuna  gsx-r1000 -05..ainaskin tehoiltaan...jos sitten oikein luin tuolta suska foorumista...tiiä sitten onkos -05 sitt muutenkin parempi  
nixweiss.gif
 entäs -06, mitäs se tuo sit tullessaan....  
wink.gif

Niinhän ne näköjään vanhenee...esim.suska gsx-r1000 -04 näyttää paprulla vanhalta,verrattuna  gsx-r1000 -05..ainaskin tehoiltaan...jos sitten oikein luin tuolta suska foorumista...tiiä sitten onkos -05 sitt muutenkin parempi  
nixweiss.gif
 entäs -06, mitäs se tuo sit tullessaan....  
wink.gif
On se varmaan taas parempi. Radalla varsinkin. Niin se homma etenee! Itte joutuu noilla vanhoilla manne-malleilla ajelee...

Sitten kun pyörä on riittävän vanha, niin siitä tulee klassikko. Ja jotkut klassikot ovat fiilikseltään ja kiinnostavuudeltaan huomattavasti uusia kikottimia parempia.

Toinen tykkää äidistä ja toinen mummosta. Tulisikin lotossa se hirmuinen päävoitto, niin voisi ostaa tallin täyteen erilaisia ja -ikäisiä mopoja. Nyt täytyy tyytyä kivikautiseen ritsaan..

Makuasioitahan nämä, siksi näistä on helpointa väitellä.

Radalla huomaa varmasti kehityksen kyykkypyörien osalta, hyvä asiahan se on. Mutta kyllä meikäläisenkin mielestä 90-luvun alkupuolen kyykkypyörät on ihan hienoja kapistuksia ulkonäön puoleen. Yhdenkään kotilon kohdalla ei ole ohitus jäänyt tekemättä tehottomuuden vuoksi. Mutkateistä puhuttaessa ei tuon oman hyökkäysvaunun paino ole ollut haitaksi, ainakaan rajoitusten mukaan ajellessa, kovemmissa vauhdeissa painon ehkä alkaa huomaamaan.

Alkutalvesta poltteli vitusti vaihtaa uudempaan pyörään, mutta sekin polte on mennyt talven myötä ohi, tuota omaa pyörää voi lasikuidun kanssa kaunistella, jos alkaa nykyinen näyttää pahalta. Tehoakin saa lisää kaiveltua, mutta enpä näe tarvetta, nykyisilläkin pääsee eteenpäin.

Ei mulla ole mitään järkevää (tai järjetöntä) syytä vaihtaa pyörää tuliterään, olen nykyiseen tyytyväinen, radalla tuskin käyn ensi kesänä ajamassa (vaikka mieli tekisikin). Enkä koe korkeampia tehoja, pienempää painoa tai viimeisintä huutoa olevaa muotoilua houkuttelevana syynä vaihtaa pyörää. Paskan väliä, mitä muut ajattelee mun pyörästä, itse olen helvetin tyytyväinen siihen ja se on mulle tärkeintä.

Mitä uusien pyörien kauneuteen tulee, niin en ole yhtään pyörää nähnyt, joka sellaisenaan mulle kelpaisi, luojan kiitos tehtaat osaa pilata suunnittelijan tuotoksen vitun isoilla rekisterikilven telineillä ja vilkuilla.

Mulla on -89 pikku geeässä ja kyllä sen vaihtais jos löytäis hirmu kasan fyrkkaa.. Mut mielummin sillä ajaa kuin on ajamatta ja on se ihan bueno...
sport05.gif

Joo henk.koht. ehkä fiksuimman näkönen "vanha" kyykkis on ZXR 750 90-95 vaikka en muuten niin erikoisemmin kawoista pidäkkään..

Paskan väliä, mitä muut ajattelee mun pyörästä, itse olen helvetin tyytyväinen siihen ja se on mulle tärkeintä.
Olen ihan samaa mieltä. Ratapäiviä kierrellessä tuntuu siltä että ihmiset eivät aina kehtaa tulla ajamaan omallaan jos se ei ole nykyaikaisimmasta päästä oleva kyykytin. Monesti olen ollut radalla mukana varikon vanhimmalla pyörällä. Ovathan nuo pyörät kehittyneet toki melko paljon viimeisen 10 vuoden aikana mutta eivät kuitenkaan ihan niin paljoa kuin usein annetaan ymmärtää. Esim. oma 750 gsxr mallia 96 tuntuu edelleen melko ketterältä ja pirteältä peliltä vaikkakin onhan ne uudet kehittyneempiä.

Liian usein annetaan sille pyörälle liikaa painoarvoa ja luullaan ettei sillä vanhemmalla pääse tarpeeksi tai että uudella pääsee vaikkei osaisi ajaa. Itse ajonautinto jää sivuseikaksi kun vertaillaan pyöriä ja slipareita varikoilla tai huoltsikoilla. Joskus tuntuu jopa hienolta päästellä kovaäänisellä ja hieman virttyneellä vessalla uusien pyörien seassa. Pitää tosin ottaa huomioon oma eriskummallisen vittumainen luonteeni...
smile_org.gif

Mielestäni yksi hienoimmista piirteistä tässä harrastuksessa on se että voi melko vapaasti rakennella ja muutella omaa pyörää itselleen sopivaksi ja nähdä muutosten todella toimivan. Enkä nyt tarkoita että tilataan uusia kalliita tuning-palikoita ja asennutetaan ne liikkeessä.

Moottoripyörä.orgissa 2-vuotias mopo on vanha, 30 000 ajettu loppuunkäytetty, alle 150-heppainen tehoton ja muiden mopot rumia. Täällä on pelkkiä pro-kuljettajia, jotka vaihtavat mopon, kun rahoitusta on vielä kolme vuotta jäljellä, koska vanha on vessa ja sitä on käytetty. Uudessa on kuitenkin nopeammat värit, enemmän merkkivaloja ja se kiertää pidemmälle.

Satavarmasti jotkut tänne kirjoittelevat ovat Moottoripyökauppiaat ry:n perustamia botteja...

Moottoripyörä.orgissa 2-vuotias mopo on vanha, 30 000 ajettu loppuunkäytetty, alle 150-heppainen tehoton ja muiden mopot rumia. Täällä on pelkkiä pro-kuljettajia, jotka vaihtavat mopon, kun rahoitusta on vielä kolme vuotta jäljellä, koska vanha on vessa ja sitä on käytetty. Uudessa on kuitenkin nopeammat värit, enemmän merkkivaloja ja se kiertää pidemmälle.

Satavarmasti jotkut tänne kirjoittelevat ovat Moottoripyökauppiaat ry:n perustamia botteja...
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif

Onneks mun mopo ei ole uusi
033102bebe_1_prv.gif

Back