R.I.P.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wekkuli

New member
Tuossa uutta Z750-mopotinta koskevassa keskustelussa nousikin jo joku aika sitten esiin, että ZR-seiskan valmistus loppuu. Ja siltähän se tosiaan näyttääkin, kun uudessa Kawan esitteessä ei seiskaa ole enää mukana. Jonkun verran s-malleja lienee vielä maahantuojalla, kun hinnastossa se vielä kummittelee.

No anyway pitää mainita huomio siitä että mukavanletkeän seiskan myötä manan majoille menee vielä paljon isompi pala moottoripyöräilyn historiaa: Ilmajäähdytteinen kawan rivinelkku. Melko pienin muutoksin samasta peruskonseptista on valmistettu myllyjä aina 70-luvun powerkingistä, Z1:stä lähtien. Kyseessä on ainakin japanilaisittain ainutlaatuisen perinteikäs ja pitkään palvellut moottori.

No karavaani kulkee ja mitäs sitä ihmettelemään, mutta itsellä tuli vähän haikea olo tuota ajatellessa, kun oman ZR-seiskan menin vastikään pois vaihtamaan. Oli ihan mukava ottaa ilmajäähyn historia puheeksi joskus kun joku rupes v***uilemaan, että japsipyörillä ei ole perinteitä...

Sen verran nuori olen, että Z1:stä mulla ei ole mitään muistikuvaa, mutta 80-luvun alun GPzetat olivat pyöriä joita ihailin pentuna yli kaiken. Hiton karskin näköisiä mopoja. Ja hetken aikaa sain seiskan mukana omistaa hienon kappaleen moottoripyöräilyn historiaa.

kynttila.gif

(kornia ja krapulaa...)
 
Tuo ZR-7 perustuu aika suoraan -77 esiteltyyn Z 650 Kawasakiin. Siinä taisi olla vielä täysin vaihtokelpoisia osia ihan näihin päiviin asti. Z 650 kasvoi aikonaan 750 cc asti eri versioina aina keppivetoiseen GT 750 ja 750 Turbooon ja GPZ malliin.

Hieman erinlaisen moottorirakenteeltaan, tehdas loi maineikkaan Z1 900 Kawasakin, joka tuli markkinoille 1972 ja sekin kasvoi aikoinaan aina 1100 cc ruisku-Kawaksi, matka ja sporttimalleiksi. Näille koitui lopulliseksi kuolemaksi Superbike luokan sääntömuutos, joka -83 rajasi 750cc suurimmaksi kooksi rivinelkuille.

Onneksi nuo mainiot koneet ovat vieläkin liikenteessä, vielä ihan arkikäytössä.
 
otan osaa...

siis, ilmanelikko poistuu, mutta jatkanee pitkään ne yksilöt ja mallit, joita kawisteilla on.

z1000 sieltä jostakin olisi yksi kiinnostuksen kohde ja vielä noista pienemmistä vaikkapa tuo upea malli, gpz750turbo, tulevaisuudessa taatusti klassikko sekin.
 
Onneksi nuo mainiot koneet ovat vieläkin liikenteessä, vielä ihan arkikäytössä.
Niinpä ovat ja vielä pitkään - sen verran luotettavaa tekniikkaa nuo edustavat. Onneksi tallissa on tuo keppivetoinen GT750, jonka kone ei kylläkään ole aivan alkuperäisessä kuosissa eli se on kokenut pientä piristystä Wisecoinnin sekä GPZ750 kannen ja nokkien muodossa. Pikkaisen tuolla pääkopan sisällä kaihertaa ajatus istuttaa siihen vielä jonkinlainen ruiskusysteemi, mutta saa sitten nähdä - potkua näin kaasaripelinäkin on tarpeeksi ainakin meikäläisen makuun.
 
Haikeutta ilmassa...
bawling.gif

Ensi kilometrit isolla mopolla tuli ajettua GPZ 1100:lla!
Siinä oli sitä jotain...
062802moto_prv.gif
 
No ei hätää, munakkaita IlmanelariKawoja riittää vielä piiiitkiksi ajoiksi ihasteltavaksi tien päällä ja kokkareissa, sen verta kestäviä rautakasoja ne on.
Ja Kawahan on esimerkillisellä tavalla tuonut wanhoista suosikeista retromalleja markkinoille sillointällöin, ELR, ZEPHYRIT, W650 ovat loistavia esimerkkejä siitä, että wanhassa vara parempi (vaikka ovatkin nykyaikastettu.)
Koskahan Eliminaattorit ja pikku/isomöhköt marssivat taas myymälöihin?
Ja kuvitelkaas bränikkä H2..  
omg.gif


Ikävä kyllä tulee rouskuttavia rivinelosia, mutta toivottavasti niistä saa itse nauttia vielä pitkään..
 
Noita mainekkaita Z 1000 J-mallin konettahan tehtiin vielä 2002, nimittäin jenkkien poliisi-Kawojen voimanlähteeksi. Noitahan on aktiivikäytön jälkeen myyty siviilikäyttöön ja jokunen on saapunut niistä Suomeenkin.
Oiskohan vieläkään ilmajäähdytteisen rivinelosen viimeistä sanaa sanottu?
Taitaa olla yksi "löytyy parhaiten osia" mallisista koneista, vaikka konetyyppi on 30 vuotta vanha.
 
Niin toisaalta kyllähän "oikeille" retropyörille voisi olla hyvin kysyntää tulevaisuudessakin. Ja kyllähän Zephyritkin taisi aikanaan tulla melko puskista. Varmaan 80-luvullakin ois voinu jo kuvitella ilmajäähyn tulleen tiensä päähän. Ehkä viimeistä sanaa ei tosiaan ole vielä sanottu?
 
Aika hassua että, Zephyr 1100 voimanlähteeksi valittiin tuo oma murikkansa, jota ei ollut aikaisemmin ilmajäähdytteisenä.
750 mallissa otettiin tuo vanha olemassa oleva Z 750 motti.
1100 olisi voinut olla tuo vanha luotettava Z 1100 motti.
Tuon ison Zephyrin konettahan ei tuon jälkeen ole käytetty missään muussa mallissa. Kyseessähän on kuitenkin aika samantehoiset koneet (90-100 hv)
 
yhtä hyvinhän zzr1200:n kone voitaisiin ilmajäähtyistää ja retroistaa, rivoittaa ja silleen, välykset vain kohilleen. a vot, meillä ois zephyr 1200 ilmakoneena, josta elr sun muut replikat väännettäisiin.
 
tieto zr7:n poismenosta oli ennenaikainen.

messuilla 2004 oli yhä uutena myynnissä ja kuulemma valmistetaan entiseen malliin.
 
Minä olen rivinelosmies. Muut koneet eivät puhuttele minua.
Tämä on tärkeä keskustelunaihe. Hyvä ZRX-Wekku!
062802jumpie_prv.gif

Noita mainekkaita Z 1000 J-mallin konettahan tehtiin vielä 2002, nimittäin jenkkien poliisi-Kawojen voimanlähteeksi. Noitahan on aktiivikäytön jälkeen myyty siviilikäyttöön ja jokunen on saapunut niistä Suomeenkin.
Oiskohan vieläkään ilmajäähdytteisen rivinelosen viimeistä sanaa sanottu?
Taitaa olla yksi "löytyy parhaiten osia" mallisista koneista, vaikka konetyyppi on 30 vuotta vanha.


Onko näin? Että Z1000j:tä tehtiin UUSIA vielä kaksi vuotta sitten?
Pelkkiä moottoreita vai? Kuka niitä valmisti? Kenellä sellainen on Suomessa?

Nypin yhtä em. myllyä vuoden verran ja viihdyin mainiosti.
Ehkäpä vielä joskus... aina voi haaveilla.

Kerro lisää mr Goose!
bowdown.gif
 
Kawasaki löi aikoinaan jenkeissä pahasti jalkaa oven väliin poliisimoottoripyörä markkinoilla. Vuodesta -77 monet poliisilaitokset hommasivat noita luotettavia KZ 1000 mallia poliisikäyttöön muunneltuna.
Hinta/laatusuhde oli Kawalla lyömätön, kun vastassa oli jenkkien omia H-D versioita poliisipyöriksi. California Highway Patrol on ollut yksi uskollisimpia Kawan käyttäjiä. -79 lähtien siinä on ollut liki muuttumattomat katteet ja varusteet.
Pyörän kone tuli koottuna Japanista ja Kawasakin Lincolnin tehtaalla jenkeissä rakennettiin loput pyörästä. Samaisella tehtaalla tehtiin myös Kawasakin siviili jenkkimallit. Nuo erottaa helpoimmin sivukoppien KZ 1000 Japanissa valmistettujen Z 1000 malleista. Muuten nuo pelit ovat samanlaiset.
Noita poliisimallisia KZ 1000 tehtiin vanhalla Z1 pohjaisella koneella vuoteen -81, josta eteenpäin tuli korvaavaksi koneeksi J-mallin koneet, jotka tulivat -81 markkinoille ja noista päivistä lähtien ainakin -02 vuoteen asti tuo J-mallin kone oli kuten koko pyörä muuttumaton.
 
Ihan vaan kuriositeettina: Olen kuullut, että Irakin poliisilla oli ainakin ennen jenkkien hyökkäystä käytössään ZR-seiskoja.
biggrin.gif
 
Back
Ylös