• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

R1100S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rib@55
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rib@55

New member
Seuraava kysymys:

Kokemuksia po. -99 mallisesta? Plussat ja miinukset?

T:Rib@55
 
Itsellä ollut tuollainen -99 malli jo 5-6 vuotta. Ei valittamista.

Tietysti tärisee vähän, mutta kait kaikki 2-mukiset tärisee. Hyvä ajaa kaksipäälläkin, vaikka matkustaja ei oikeen tykkääkään asennosta/penkistä/jostain.

Jos oikeen hakemalla hakee vikoja, niin kaasu on aika on/off erityisesti kaupunkinopeuksissa.
 
Itellä -01, mutta sama pyörä.

+ Teho 100hepoa riittää hyvin jopa kakspäällä ja matkatavaroille.
+ Kardaani
+ Abs
+ Helppo huoltaa (kaiken voi tehdä itse)
+ Bemarin omat laukut hyvät.
+ Sopiva ajoasento 190:lle (ei väsy selkä/kädet)
+ Oma matkakumppani viihtyi Eurotourilla hyvin takapenkillä, vaikkei kyllä paraspaikka (jalkatapit hiukka korkeella).
+ Huollettuna kestää reippaasti kilometrejä

Tärinä ja heiluminen (plussaa vai miinusta)

- Jos ei ole säädöissään, pientä nykimistä 3000-4000 rpm:llä
 
Minä ajoin pari kesää,lyhyenä miehenä 167cm,ajoasento oli vähän huono minulle,väsyi hitaassa ajossa.satasessa toimi hyvin.Hyvä ajaa muuten ja potku riitti radallekin.
062802moto_prv.gif
.Mulla muuten on vielä Givin takalaukkuteline tuohon tallella,jos kiinnostaa.Käy alkuperäisten sivutelineiden kanssa tai ilman
 
Erinomainen matka-sportti, mutta on sitä ensisijaisesti vain yhdelle, (eli kyytiläisen kuskailuun löytyy parempiakin). Ässä on kyllä erittäin hauska pyörä ajaa, ja silti vakaa tehdä myös matkaa. Kulkupuolta on riittävästi useimmille, jos ei sitten suorilla ole tarve päästä miljoonaa. Bokserin alaväännöllä on helppo ajaa. Miinuksena oli kaasun pieni kulmikkuus vedon ja moottorijarrun välissä, joka parani säätämällä, muttei poistunut kokonaan. Se ei kuitenkaan haitannut kuin korkeintaan taajamissa.

Ajoasento oli omalle 184cm varrelleni aivan täydellinen, ja myös vakiosatula sopi hämmästyttävän hyvin ahterini pariksi. S:llä pystyin ajamaan pitkiäkin päiviä väsymättä pyörän/ajoasennon takia juuri ollenkaan.

Absit on hyvät, mutta niistä jarrujen sähkötehostimista en ole aivan varma, varsinkaan sitten, kun alkavat olla vähän iäkkäämpiä.
 
Minulla oli tuollainen pari kesää, ja 30 tuhatta km ja kyllä tykkäsin!

Plussat:
+ Kulkee kuin juna, aluksi tuntui raskaalta (Ducatin jälkeen), mutta kun siihen tottui, arvostin vakautta
+ Moottori: laaja ja käytännöllinen vääntöalue, hienot äänet (Van Der Linden putkisto + lastu )
+ Monikäyttö: tykkäsin ajaa sillä mutkateitä sekä harrastaa matkailua, hyvä ajaa myös kuormattuna ja hyvät alkuperäiset laukut
+ Hyvä ajoasento (pit. 173 cm), korkeampi alkuperäinen pleksi oli hyvä
+ Helpot huollot

Miinukset:
- Etujousitus: vähän kova ja pompottava keula, enintään keskinkertainen alkuperäisiskari edessä, voi korvata Öhlinssillä

Mulla säädöt kesti aika hyvin huoltovälin, mutta kyllä huollon jälkeen toimi aina paremmin ja kävi tasaisemmin kun oli läppärungot ja venttiilit säädöissä. Tosin kun oli virilastu ja putki niin alakierroksilla käynti oli aina vähän röpötystä, virittämättön verrokki kävi tasaisemmin. Mutta mitäs tuosta, lastutettuna ja putkitettuna ei nykimisestä eli surgingista tietoakaan 3000-4000 kierroksilla, joka on näiden 1100 ja 1150-bokserien helmasynti.

Kokonaisuutena erittäin kiva peli.
 
Ajoin Ässällä parikymmentä tuhatta v. 2002. Vuosimalli oli -99, ostin käytettynä ja vaihdoin seuraavana kesänä RS:ään. Ässä on aivan mahtava pyörä, Gessun jälkeen mun suosikki-Bemari. Kuten sanottu, kulkee vakaasti kuin juna, tarjoaa ajamisen iloa parhaimmillaan. Mun pyörässä (joka muuten oli ilmestynyt myyntiin BikeTeamin käytettyjen osastolle) oli lastu ja putki vaihdettu. Ei ollut tietoakaan surgingista. Miinuksena pidän sitä, että kaksi päällä matkailussa ei ole Ässä parhaimmillaan.

Jos et Gessua osta, osta tollainen. Ja hienoin väri on tietysti keltainen!  
smile_org.gif
 
Kävin tuota keltaista vaihdokkia katsomassa Bike Teamissa, siinäkin oli ilmeisesti Van Der Linden putkisto? Se on minusta ääniltään paras mitä olen Bemuissa ikinä kuullut, ja kuulemma lastukin on hyvä. MotoTrip niitä aikanaan toimitti noihin Ässiin. Van Der Linden paja oli kuulemma vahvasti mukana kilpailutoiminnassa ja yhteistyössä tehtaan kannssa, joten heidän tuote oli kai jonkinlaisessa BMW:n hyväksymän virisatsin asemassa.
Kyllä musta oli musta hienompi
sport05.gif
 
Morjens!

Itselläni yksi kesä takana -99 mallilla. Keltainen Bemun omilla laukuilla. Aivan mainio laite yksin ja kaksin. Venttiilinsäätö ehkä maailman yksinkertaisin ilman erikoisvermeitä.
Nam, nam Tulis kesä pian.
smile_org.gif
 
Moro,

Aivan, ei venttiilien välykset välttämättä mihinkään muutu. Mä olen ajanut 01-mallisella R1100S:llä 40kkm enkä ole kertaakaan säätänyt venttiilejä, vaikka kerran vuodessa otan kannen auki tarkistaakseni välykset.

Kokonaisuudessaan vallan maino yleispeli kunhan on säädöissään.
 
Joo, noista säädöistä ollaan montaa mieltä kun on monta miestäkin. Minulla oli sellainen kokemus tuosta pyörästä, että kun 10 tuhannen välein säädettiin, niin noin puolessa venttileistä oli säätämisen tarvista. Ja lähinnä sellaista, että jokin venttiili oli toleranssin ylä- ja jokin toleranssin alarajalla. Kun kaikki venttiilit säädettiin toleranssin keskikohtaan ja samalla säädettiin läppärungot huolellisesti synkkaan, niin aina vaan kävi tasaisemmin ja paremmin kuin ennen säätöä. Jos laitteessa ei ole virilastua ja näinollen korjattu pieniä tehtaan saastesäädöistä johtuvia laihuuksia keskialueen seoksissa niin se on herkempi säädöille että ovat kohillaan, muuten on ilmennyt sitä paljon puhuttua nykimistä 3-4 tonnin kierroksilla tasakaasulla.

Olen kuullut myös tapauksista, että on ajettu kymmeniä tuhansia säätämättä ja kaikki on toleransseissa ja pyörä toimii ihan hyvin. Itse vaan tykkäsin siitä ja tykkään nykyisenkin 1200:n bokserin kanssa, että kun avataan kansia niin säädetään kaikki kohilleen samalla vaivalla.
 
Plussathan jo tulivatkin jo muiden puolesta mainittua, miinuksista puuttuu vain että ABSien vuoksi akun täytyy olla tosi timmissä kunnossa.
Vähänkin huonolla hapella oleva akku aiheuttaa ABSien pois jäännin. Eli punaiset valot iloisesti vilkuttelevat "kojetaulussa". Tämähän ei itse ajamista haittaa, ABSit vain eivät toimi (ja tietysti valojen vilkkuminen ärsyttää).
Akku hankalassa paikassa vaihtaa ja ladata (jollei ole virran ulosottoa).
Mutta pitäähän täydellisessä maailmassa jokin särökin olla!
062802moto_prv.gif
 
Kävin tuota keltaista vaihdokkia katsomassa Bike Teamissa, siinäkin oli ilmeisesti Van Der Linden putkisto? Se on minusta ääniltään paras mitä olen Bemuissa ikinä kuullut, ja kuulemma lastukin on hyvä. MotoTrip niitä aikanaan toimitti noihin Ässiin.
Mä en tiedä, mikä se putkisto oli. Äänet oli todella muhevat, mutta meikäläisen makuun ehkä vähän turhan voimakkaat, kun tykkään enempi hiljaisen puoleisista pyöristä. Pyörän ostin Frank Nymanilta käytettynä. Sen tiesivät kertoa, että Mototrip oli hoitanut virittämisen.
 
Olen ajellut tuolla kuusi kesää (35 kkm), ongelmat ovat olleet pääosin itseaiheutettuja.
Lastutus (Laseser) teki hyvää 4-tonnin värinöille, mutta parasta mitä omalleni on tehty on takapään jousituksen ja iskunvaimennuksen vaihto jämäkämpään, eikä syy ollut kuskin paino (70 kg). Jos pyörä oli ennenkin hyvä ajaa, niin nyt se on kiinni tiessä kuin kulkutauti.
 
Akku hankalassa paikassa vaihtaa ja ladata (jollei ole virran ulosottoa).
Joo, toi unohtui. Pitää täysin paikkansa, virran ulosotto on hommattava, jos se puuttuu. Mulla ei ollut, ja kyllä otti päähän kaivella akkua sieltä katteiden alta.
Ai mitenniin hankala ladata?
confused_orig.gif
Startin suojakansi on yhdellä M6 kuusiokoloruuvilla kiinni, se vaan irti ja lataa startin solenoidin navasta. Siis jos ei ole virran ulosottoa.

Mutta täytyy myöntää että akku on hankalassa paikassa, sentakia laitoinkin huoltovapaan hyytelöakun, ei tartte tarkistella nesteitä. Lisäksi akun tila on aika kuuma, eli tavallinen lyijyakku saattaa vähän keittää kuumalla ilmalla kaupunkiajossa.

Mulla on ABSiton versio, eikä ole ollut virtamurheita. Ensimmäinen akku kesti 7 vuotta, ja oli ihan hyvässä iskussa vielä vaihdettaessa, mutta vaihdoin varmuudenvuoksi uuteen.
 
Akun huono sijoitus jäi mullakin mieleen. Vitutti kaivaa sitä esille tankin alta syksyisin
 
Akun huono sijoitus jäi mullakin mieleen. Vitutti kaivaa sitä esille tankin alta syksyisin
Ctek:in piuha kun on siellä valmiina, niin on helppoa..
Pikaliitin kiinni "naps" ja lataa.
Ei ollut sähköjä säilytyspaikassa (vanha aitta), joten jouduin ottamaan akun irti.

Toinen asia mikä ehkä nyt vaikuttaisi ostopäätökseen, on "vanhahtava" ulkonäkö. Mutta se kauneus on tunnetusti katsojan silmässä
 
Back
Ylös