R6R 2007 kolina lämpimänä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maakos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon vähän myöhässä tämän kertaisista bileistä, mutta enemmän toi pakosarja tiivisteen vuodolta kuulostaa.

Helpoin keino on ottaa sopiva työkalu (pikkuräikkä jatkovarrella) kouraan ja kiristellä noita pakosarjan muttereita moottorin käydessä. Tällä ainakin saa suljettua pakosarjan vuodon pois laskuista.

Itse laitan pakosarjan mutterit aika hellästi paikalleen, ettei laipat väänny, ja kiristelen niitä moottorin käydessä niin että alkaa pitämään. Pakoaukoissa voi olla myös kertyneenä karstaa, jolloin tiiviste ei toimi jos ei satu juuri samaan asentoon kuin edellisellä kerralla.


Joo se se varmaan on. Katotaan kun saan tuosta kasaan. Pari kertaa kerennyt pikaisesti tallilla käymään nyt arkena, jaon paikalleen saanti oli melkoisesti helpompaa kun moottori oli pöydällä, nyt tuntuu taistelevan vastaan ihan urakalla.. josko sen tänä iltana/yönä sais läjään.
 
Joo se se varmaan on. Katotaan kun saan tuosta kasaan. Pari kertaa kerennyt pikaisesti tallilla käymään nyt arkena, jaon paikalleen saanti oli melkoisesti helpompaa kun moottori oli pöydällä, nyt tuntuu taistelevan vastaan ihan urakalla.. josko sen tänä iltana/yönä sais läjään.

Jousilla kasassa pysyvä täysputkisto voi pitää aika hassuja ääniä etenkin kylmänä, kun liitokset saattaa fuskata sieltä täältä.
 
Jousilla kasassa pysyvä täysputkisto voi pitää aika hassuja ääniä etenkin kylmänä, kun liitokset saattaa fuskata sieltä täältä.


Joo niinhän se on, justiin kävin nappaamassa putken irti ja tahnat jokaiseen liitokseen, viikonloppuna sitten käyntiin ja katsotaan.
Tosiaan kun naputus kuului myös kuumana, tai kun mittarissa oli 100astetta.
Nyt ainakin venttiilit kohdillaan, viikonlopun jälkeen taas fiksumpia, onneksi kelit ollut ajojen kannalta surkeita, niin ei harmita niin paljon että venyy :)-
 
Pyörähän saatiin ajoon viikonloppuna. Venttiilit säädetty ylärajalle, nyt hieman naputtaa, mutta ne kiristynee ajamalla, miten tuolla ulkomailla sanotaankaan "noicy valve is a happy valve".

Selkeesti oli pakoputki vuoto tuo mistä aikaisemmin ihmeteltiin.

Semmoisen 50km kerkesi ottaa alle, ajettiin talliin ja aamulla läntti alla, öljypohja vuotaa tiivisteen välistä (athena paperitiiviste).... Ettei vaan pääse liian helpolla :D
Hyvällä tuurilla uusi tiiviste tulee perjantaina marmorilta, josko tulevana viikonloppuna sitten pääsis kunnolla aloittamaan kauden.
 
Kiinnostais väliin tulla kysymään millasen ja mistä tilailit aijemmin tuon manuaalisen nokkaketjun kiristimen :D
 
Liekkö tiivisteessä vikaa vai oiskohan jotkut öpohjan pultit läpiasti meneviä eli pitää tiivisteliimaa nakata kierteelle?

Editttii..Aika myöhään näkyy vastailin,liekkö vika korjaantu tiivisteen vaihdolla?
 
Liekkö tiivisteessä vikaa vai oiskohan jotkut öpohjan pultit läpiasti meneviä eli pitää tiivisteliimaa nakata kierteelle?

Editttii..Aika myöhään näkyy vastailin,liekkö vika korjaantu tiivisteen vaihdolla?

Joo myöhään itsekin, tässä ollut muuttoa jne jne mutta, vaihdettiin öp tiiviste orkkikseen, mutta vuoti sen jälkeenkin, ja kun tarkemmin tutkailtiin, niin kytkinkopan välistä tihku, sinne orkkis tiiviste ja on nyt pysynyt, tuhannen kilsaa kerennyt päästellä. Ikävästi nuo venttiilit naputtaa siellä, vaikka arvojen ylärajoihin sain ne, kun malttaisi avata vielä niin saisi ne sitten vähän tiukemmiksi, vaikka tuntuu kyllä toimivan nytten hyvin. :)-
 
Palaillaan vielä, rupesi ärsyttämään tuo naputus(Ei sama kuin aikaisempi pakoputki vuoto), niin otin venakopan vielä auki tässä lomalla, ja sieltähän pari yli rajojen olevaa löytyi, ne nyt rajojen sisällä, mutta silti naputtaa, pistän alle klipin taas. Kuuluu selviten tyhjäkäynniltä tuonne 4500rpm alueella, sen jälkeen hukkuu metelin tai häviää, kytkimen painaminen ei vaikuta ääneen, kuuluu vapaalla ja ajaessa. Jakoketjua kiristetty, ei vaikutusta.

Voisiko olla ihan vaan sitä kuuluisaa "yamaha tick"? Jostain osui silmään, että kenties tuo suora putki ja AIS poisto voisi olla syypäänä? Mietteitä?

Venttiilimittaukset:

Pako, rajat 0,16-0,23:
1. 0,20mm
2. 0,18mm

3. 0,18mm
4. 0,2mm

5. 0,20mm
6. 0,20mm

7. 0,18mm
8. 0,20mm

Imu, rajat 0,12-0,19:
1. 0,14mm
2. 0,15mm

3. 0,15mm
4. 0,15mm

5. 0,15mm
6. 0,15mm

7. 0,15mm
8. 0,18mm

https://youtube.com/shorts/TmX6R_b6s6o?si=K8mCOKDEixdeHdDp
 
Viimeksi muokattu:
R6 motilla on oma sielunelämänsä, käy läpi ammattilaiset, eli teetä remppa esim Tumppi, Helenius, Tatu ja Partanen, niin varmasti tulee kuntoon, ja saattaa myös kulkea ja kestää!
 
Viimeksi muokattu:
R6 motilla on oma sielunelämänsä, käy läpi ammattilaiset, eli teetä remppa esim Tumppi, Helenius, Tatu ja Partanen, niin varmasti tulee kuntoon, ja saattaa myös kulkea ja kestää!

Hienosti se tälläkin hetkellä kulkee, ei puutteita sillä puolella.. Ei tunnu vaikuttavan muuhun kuin korviin. Jos haluaisin käyttää ulkopuolista, olisin sen tehnyt jo tuossa moottorin purussa..
 
Mekaaninen kiristin, testasin justiin kiristää yli ohjeen, ei muutu ääni mihkään :(

Äänen sykli silti täsmäis ketjuun. Jos ois yks tai pari venttiiliä esim jotka ääntelis nii "tahti" ois harvempi. Toki tosi ohkasta matskua oleva pakosarjakin päästää mekaaniset äänet läpi eritapaan ku vakiossa.Sulla ei vakioputkistoa löydy kokeiltavaks?
 
Äänen sykli silti täsmäis ketjuun. Jos ois yks tai pari venttiiliä esim jotka ääntelis nii "tahti" ois harvempi. Toki tosi ohkasta matskua oleva pakosarjakin päästää mekaaniset äänet läpi eritapaan ku vakiossa.Sulla ei vakioputkistoa löydy kokeiltavaks?

Löytyyhän se, ja onkin seuraavana testauksessa, on vaan niin työmaa rakentaa tuo jousi pakosarja, että mieluummin teki eka venttiilien tsekkauksen ja säädön :D Jotkut väittävät että saattais ihan suuttimetkin olla, mutta testaan putken kunhan tässä kerkiän
 
Löytyyhän se, ja onkin seuraavana testauksessa, on vaan niin työmaa rakentaa tuo jousi pakosarja, että mieluummin teki eka venttiilien tsekkauksen ja säädön :D Jotkut väittävät että saattais ihan suuttimetkin olla, mutta testaan putken kunhan tässä kerkiän
Hmm. Autopuolella muistan ysärin bemareissa jos nokan-anturi kävi kenkkuilee,nii joissain tapauksissa suuttimet tikitti samanaikasesti äänekkäästi. Niissä monesti ei edes vikakoodia antanu nokan anturilta.
 
Back
Ylös