• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RaceDAC

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saattaisin tietää pari kiinnostunutta noista alustapotikoista, mikäli hinta pysyy kohtuullisena.
En tunne sua nickin takaa. Itse taidan olla se apina jonka lähes kaikki tuntee, vaikka apina ei juuri ketään tunne. Kaikesta päätelleen oot ti Alastarossa, tuus juttusille.

Miika
Moro. Yritän ehtiä juttusille vaikka aika on vähän tiukilla, kun olen vetämässä tuota koulutusryhmää. En kyllä itsekään tunne sinua ulkonäöltä, mutta enköhän osaa yhdistää pyörän ja vauhdin perusteella miehen. Meikäläisen tunnistaa tiistaina mattamustasta vähän rujon näköisestä gixeristä ja keltaisesta liivistä, jotka majailee sinivalkoisen mersun pakun lähettyvillä.

-Esa

Saattaisin tietää pari kiinnostunutta noista alustapotikoista, mikäli hinta pysyy kohtuullisena.
En tunne sua nickin takaa. Itse taidan olla se apina jonka lähes kaikki tuntee, vaikka apina ei juuri ketään tunne. Kaikesta päätelleen oot ti Alastarossa, tuus juttusille.

Miika
Moro. Yritän ehtiä juttusille vaikka aika on vähän tiukilla, kun olen vetämässä tuota koulutusryhmää. En kyllä itsekään tunne sinua ulkonäöltä, mutta enköhän osaa yhdistää pyörän ja vauhdin perusteella miehen. Meikäläisen tunnistaa tiistaina mattamustasta vähän rujon näköisestä gixeristä ja keltaisesta liivistä, jotka majailee sinivalkoisen mersun pakun lähettyvillä.

-Esa
998sFE:
Nitrous on siis liikenteessä sillä meikäläisen mersulla. Ja pyöräki on melkein yhtä ruma ku mun vanha kawasaki, joten tunnistanet seurueen kyllä
smile_org.gif

Ja niistä alustapotikoista ois kiva saada alustavaa hintaluokka-arviota.

Täytyy sanoa, että kiinnostaa. Kun suuntaa antavaa tietoa on hinnoista, niin kerro ihmeessä.

Mä juttelin asiasta Scuuban kanssa. Ehdotan että se paketoi ja saa asiasta vaivanpalkkaa tai sitten tilaan itse kimpassa, jolloin maksu etukäteen, tavara toimitetaan kun tulee, tai jos jotain menee mönkään, raha palautetaan.

Jos mä hoidan tuon, en ala luotottamaan, on huonoja kokemuksia kun kaikki tilaajat ei sitten saakaan jenejä jonoon ja mulla on omat rahat kiinni. Niin tai näin, tällä hetkellä näyttää siltä että alustapotskut saadaan alle 120€/kpl.

Jarrupaineanturit vielä kysymysmerkki. Olen sitä mieltä softan nähtyäni että omaan ajoon saisin hitosti tarvitsemaani dataa neljästä lähteestä: jarrupaine, kaasunasento ja alustapotskut. Muilla voi sitten hifistellä jos siltä tuntuu.

Scuuba voi jatkaa, mutta tulin siihen uskoon että näin vakioituna olisi kaasunasennontunnistinta lukuunottamatta plug n play. Siinä pyörämalleittain joutuu joko ryöstämään olemassa olevasta johtosarjasta, tai tekemään sopivan "T-liitoksen". Sekä lisäksi kalibroimaan, kun volttimäärä vaihtelee pyörämalleittain.

Ei tällä varmaan Motegia hakkaa, mutta hinta on muutama prosentti ja jos nää tiedot saa tuotantoon, ni vauhti on jo perkeleellistä.

Lisätääs vielä. Itse kun en tekniikan kanssa jaksa taistella, jäin tosiaan uskoon että nyt paketti on aika TSI miehelle = jokainen hankkii potskut, anturit jne jostain ja jokaisen sitten kytkee ja kalibroi. Jep, pelle pelottomien tuote, mutta ei kaupallinen. Kimpalla aluksi vakiokamat 75% sisään, eli niiltä osin plug n play, ja sitten ainoa taistelu tuon kaasunasennontunnistimen kanssa. Siitä aika nopeasti saisi Scuuba (?) kerättyä kirjaston mikä malli vaatii mitkä asetuket, melko p'n'p kohta sekin.

Ostajalle hinta sama ilman osto ja kalibrointisavottaa, volyymiale ja vakiointi myyjälle kate tehdystä työstä. En ota Scuuban puolesta kantaa haluaako tähän ryhtyä.

Jarrupaineanturit vielä kysymysmerkki. Olen sitä mieltä softan nähtyäni että omaan ajoon saisin hitosti tarvitsemaani dataa neljästä lähteestä: jarrupaine, kaasunasento ja alustapotskut. Muilla voi sitten hifistellä jos siltä tuntuu.

Scuuba voi jatkaa, mutta tulin siihen uskoon että näin vakioituna olisi kaasunasennontunnistinta lukuunottamatta plug n play. Siinä pyörämalleittain joutuu joko ryöstämään olemassa olevasta johtosarjasta, tai tekemään sopivan "T-liitoksen". Sekä lisäksi kalibroimaan, kun volttimäärä vaihtelee pyörämalleittain.

Ei tällä varmaan Motegia hakkaa, mutta hinta on  muutama prosentti ja jos nää tiedot saa tuotantoon, ni vauhti on jo perkeleellistä.
Tosiaan Motegin vehkeet on suht hintavia (tuhansia euroja) harrastajalle:
http://www.highspeedracing.se/res....log.pdf
Ja RaceDACin suurin prioriteetti nimenomaan oli/on harrastajalle sopiva hinta.

Mutta ei tuo skaalaus mitään hepreaa ole, eikä sitä edes tarvitse tehdä, jos riittää että näkee käppyrästä koska arvo on maksimissa tai minimissä tai siltä väliltä.
Jos taasen haluaa skaalata, niin: Sama anturi eri mopoissa tarvitsee aina skaalauksen: Maksimi jarrupaine vaihtelee, alustapotikkojen mekaaninen sijoitus/liikkeen pituus vaihtelee, jne.

Lisäksi mainittakoon että esim tuohon skaalaukseen taitaa olla parikin eri systeemiä tekeillä.

Ja tässä vielä yksinkertaistettu esimerkki kaasunasennon lukeman skaalauksesta manuaalisesti:
Kaasu kiinni, sensori näyttää 1V
Kaasu auki, sensori näyttää 5V
Eli kaasu on 1-5.

No sit se skaalaus:
1) Ekaks asetetaan tuolle offsettiä 1, jolloin ulos tulevat lukemat on 0-4
2) Sit asetetaan tuolle kerroin 25, jolloin ulos tulevat lukemat on 0-100, eli kaasuanturin voltit 1-5 tuleekin RaceDAC:sta kaasu"prosentteina" 0-100 ulos.

Eli kahdella asetuksella tuo on "kalibroitu". Ei nii hirveen vaikeeta tälläkään hetkellä.

Lisäksi mainittakoon että esim tuohon skaalaukseen taitaa olla parikin eri systeemiä tekeillä.
Tein tosiaan pikaisen, simppelin clientin tuolle viime viikonloppuna. Lähinnä siis terminaalisoftan korvike, kun uudemmissa Windowseissa ei tuota Hyperterminalia ole (Vista & 7). Toimii kaikissa Windowseissa ja saa ladattua tuolta: http://absum.net/racedac-client

Seuraavaan versioon tulee ainakin kalibrointi ja säätö-UI, sekä muutamia muita ominaisuuksia. Tekeillä on myös dataloggaus-ominaisuus (GPS:n kera), dashboard mittareineen, yms.

EDIT: alustapotskut kiinnostaa kanssa.

Jarrupaine anturi ja alusta potikat kiinnostaisi. Vielä parempi jos saa sopivana pakettina RaceDACin kanssa.

Varastan vähän tätä aihetta (luodaan uusi, jos ei ole OK)

Versio 0.2 clienttisoftasta alkaa pikkuhiljaa valmistumaan, mutta kaipaisin testaajia kokeilemaan softan GPS-yhteyksien toimivuutta. Löytyisikö?

Testiversio löytyy osoitteesta: http://absum.net/files/RaceDAC/RaceDAC0208b.zip

RDAC_teaser.jpg

Pikaohjeet: aseta ensin asetukset kuntoon "Settings > Connection settings", sieltä GPS:n COM-portti ja RaceDACin COM-portti oikein (jos haluat kokeilla myös RaceDACia). Tämän jälkeen yhteys itse laitteisiin pitäisi muodostua klikkaamalla punaista "valoa" itse ohjelmasta.

Mittareita voi mulkata asetuksista (Settings > Meter Configuration), mutta jarru/kaasuasennon tunnistimien asetukset eivät vielä tee mitään. Kierrokset on mäpätty Digital 1-kanavasta ja vauhti pitäisi tulla GPS-laitteesta.

Sarjaporttikommunikaatiot ja GPS:t ovat itselleni aivan uusi aihe, joten kiinnostaisi tietää toimiiko tuo GPS-yhteys muillakin laitteilla kuin omallani (QSTARZ 818XT).
Laitevaatimukset ovat Windows ja siinä .NET 2.0 Framework (todennäköisesti on jo valmiina, jos ei, sen voi ladata osoitteesta: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=19

Raporttia toimii/ei toimii ja laitteen nimi, voi laittaa osoitteeseen tk(at)absum.net tai yksityisviestinä.

Mahdollisesta avusta jo etukäteen kiitos!

Edit: uusi versio 0208b (2.8.2011 17:41)

Nostetaanpa aihetta

Uutta versiota softasta pukkaisi ja edelleen kaipaisin GPS-mokkulatestaajia. Uusin versio löytyy täältä (0.2 build 1108041)

Korjattua:
- Kommunikaatio RaceDACin kanssa sujuvampaa, ei hidastu pidemmässäkään sessiossa
- Prosessorin käyttö/tehon tarve n. 90% pienempi
- Toimii nyt myös hitaampien GPS mokkuloiden kanssa (1hz oli ongelmallinen)
- Kaikki asetukset mitä voi säätää, myös toimii (myös jarru/kaasu -mäppäykset)

Ohjeet samat kuin edellisessä viestissä

HUOM! Apua kaipaan siis lähinnä noiden Bluetooth GPS-mokkuloiden kanssa. Ei vaadi RaceDACia, vaan voi testata myös ilman.

Kaipaan siis vain tietoa toimii/ei toimi sen ja sen GPS-mokkulan kanssa. Ja jos ei toimi ja saat halutessasi debug-logia tekevän version testattavaksi. Kiitos jo etukäteen
smile_org.gif

Niin.. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että jos ei tiedä, niin ei kannata tehdä ja parempi ostaa valmis, kuin rakentaa itse. Sama koskee muuten koko tiedonkeruuta, koska pian joku valopää keksii tehdä oman luistoneston, starttijärjestelmän ja keulimisenestonkin vielä noiden tiedonkeruujuttujen perusteella ja alkaa muuttelemaan ruiskuja ja sytkää tältä pohjalta.
Uhh, mä olen tehnyt noi kaikki Motecilla. Luistonesto pelasi paremmin kuin Ducatin oma, ja useammalla parametrilla (g-anturit, läppien asento, ja takapotentiometri). Lisäksi se oli täysin säädettävä. Moottori antoi paremmin tehoa ja sateelle oli omat kartat jossa kaasuvaste oli pehmeämpi. Launch-control toimi vain yhdellä parametrilla, mutta kuulemma hyvin. Teinkö jotain väärin? Pitäisikö palauttaa vakio.

Edit: keulimisenesto on vielä kokeiluasteella.

En ole paljoa ehtinyt tekemään asialle. Vähän kuitenkin.

Näyttää siltä että alustapotskut on tosiaan yhteensä n 240€ ja jarrupaineanturi 160€. Tärkeimmät anturit siis yhteensä 400€.

Parit kyselyt on vielä meneillään, nyt kuitenkin pyydän asiasta kiinnostuneita henkisesti valmistautumaan ilmoittautumaan minulle noin viikon kuluttua.

No niin, alkaa selkiämään. Tod näk tänään lähtee mun omalla kustannuksella tilaus pilottikamasta joka menee Scuuballe koeajoon. Jos potikat ja paineanturi toimii, niistä saadaan tod näk paketti joka mennee yhdessä RaceDACin kanssa tuonne 550-600€ hintahaarukkaan, riippuen siitä niputetaanko mukaan tarvittava sovitin jarruihin. Suurimmassa osassa mopoja on M10x1 tai M10x1,25 banjopultti, ja ainakin ameriikan ihmemaassa olisi tarjolla sopiva banjopultti johon pääsisi jopa suoraan ruuvaamaan tuon anturin kiinni.

Ko ratkaisu on sellainen jota myös oikeiden (lue = v*tun kalliiden) datankeruujärjestelmien valmistajat käyttää. Niissä on myös ratkaisuja, jotka neuvoo sahaamaan jarruletkun poikki, ja laittamaan T-kappaleen väliin. Mutta mä en aio sellaista alkaa välittämään, joku sen kuitenkin jättää löysälle ja enkelikuoro kutsuu... Paljon vähemmän epäonnistumisen mahdollisuuksia jos kasataan vain osia.

Näin ollen tavalliselle tunarille melko simppeli asennus, normaali jarrujen ilmauksen haaste mutta muuta ei pitäisi olla. Potskuille kiinnitykset + tietty toi pyöräkohtainen kaasunasennon tunnistimen tiedon ryöstö.

Alustava suunnitelma on seuraavanlainen. Jos tää mun kustannuksella oleva pilotti on menestyksekäs, kerätään 10setin porukka, joka saa tähän pilottihintaan romut. Määräalennuksen sai tavarantoimittajalta kun tilaa 20kpl potskuja ja 10kpl paineantureita.

Seuraavissa erissä hinta noussee. Koska jotain vaivanpalkkaa tekijälle on saatava. Mutta olkoon tämä 10 tilaajaa se isompi pilotti. Edelleen se joka haluaa, saa toki ite hankkia RaceDACin ja ostaa vaikkapa AIMilta potskut ja rakentaa itse. Hinta silloin pelkille antureille tällä kokoonpanolla 460£ + RaceDAC.

Kun tää eka pilotti on tehty, alan keräämään nimiä. Kommentoikaa nyt ainakin aidosti setistä kiinnostuneet jotain. Saatavuus mennee parhaimmassakin tapauksessa joka tapauksessa syyskuulle.

PS. Sitten kun on tietoa että jarruja ei vaan käytetä, kaasua avata ja lisäksi alusta toimii, niin aina voi syyttää renkaita  
wink.gif

Kun tää eka pilotti on tehty, alan keräämään nimiä. Kommentoikaa nyt ainakin aidosti setistä kiinnostuneet jotain. Saatavuus mennee parhaimmassakin tapauksessa joka tapauksessa syyskuulle.
Kiinnostusta todellakin löytyy. Pitää vain toivoa, että oma rahatilanne antaa periksi myös hankkia tuon setin kun se tulee tarjolle.

Mä oon kiinnostunut koko paketista: alustapotikat, jarrupaineanturi ja RaceDAC

Minä taas olisin kiinnostunut alustapotikoista (ainakin yhdestä, eteen / vaihdellen) ja jarrupaineanturista, RaceDAC löytyy jo.

Back